تنش‌های سیاسی در سال انتخاباتی ونزوئلا؛ هشدار کاراکاس به تبحر واشنگتن در مداخله

تهران- ایرنا- مقام‌های ونزوئلا همزمان با هشدار نسبت به تبحر آمریکا در مداخله در امور داخلی کشورها، بر تعهد کاراکاس به گفت‌وگوهای صلح‌آمیز با مخالفان دولت، برگزاری قطعی انتخابات ریاست‌جمهوری در سال جاری میلادی (۲۰۲۴) با وجود توطئه‌های جناح‌های راستگرا و عملکرد مطلوب نهادهای این کشور با وجود باج‌گیری‌های واشنگتن تاکید کردند.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا در واکنش به اظهار نظرهای مقام‌های آمریکایی مبنی بر تحریم‌های سیاسی احتمالی به‌ دلیل ردصلاحیت دو تن از اعضای جناح مخالفان دولت تاکید کرد که نهادهای ونزوئلا با وجود باج‌خواهی آمریکا، کار می‌کنند و فعال هستند.

وی در برنامه تلویزیونی خود به نام با مادورو پلاس (+Con Maduro) گفت: با وجود تهدیدها و باج‌خواهی امپراطوری ایالات متحده، نهادهای ونزوئلا کار کرده‌اند و من می‌گویم که توافق باربادوس (Acuerdo de Barbados) و (رای) دیوان عالی دادگستری، یک حکم و تصمیم قطعی است.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا تاکید کرد که با وجود توطئه‌های بخش‌های راست‌گرا، انتخابات در سال ۲۰۲۴ در این کشور برگزار خواهد شد.

وی افزود: با وجود تلاش‌های بی‌ثبات‌کننده، دولت همچنان از گفت‌وگوی صلح حمایت می‌کند.

تنش‌های سیاسی در سال انتخاباتی ونزوئلا؛ هشدار کاراکاس از تبحر واشنگتن در مداخله

دادگاه عالی ونزوئلا جمعه گذشته، رد صلاحیت سیاسی علیه ماریا کورینا ماچادو رهبر مخالفان را تصویب کرد؛ اقدامی که او را از رقابت در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی باز می‌دارد. ماچادو به‌عنوان نامزد اکثریت اپوزیسیون در انتخابات مقدماتی انتخاب شد و ۹۲.۳۵ درصد آرا را به دست آورد.

ماچادو در حالی در انتخابات مقدماتی مخالفان به‌عنوان نامزد پیروز اعلام شد که این سیاستمدار مخالف در ماه ژوئن (خرداد- تیر) توسط بازرسی کل ونزوئلا (CGV) از نامزدی در روندهای انتخابات سراسری به مدت ۱۵ سال رد صلاحیت شد. این نهاد در سال ۲۰۱۵ نیز برای نخستین بار، ماچادو را به‌دلیل دریافت پاداش‌هایی که در دوره نمایندگی کنگره اظهار نکرده بود، رد صلاحیت کرد؛ موضوعی که ماچادو آن را رد می‌کند.

بالاترین نهاد قضایی ونزوئلا همچنین ممنوعیتی علیه اِنریکه کاپریلِس (Henrique Capriles) دیگر کاندیدای ریاست جمهوری از جبهه مخالفان تصویب کرد که او را از اشتغال به مناصب دولتی تا سال ۲۰۳۲ منع می‌کند.

متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز شنبه و پس از صدور رای دادگاه عالی ونزوئلا علیه ماچادو اعلام کرد واشنگتن درباره تحریم‌ها علیه کاراکاس که پیشتر لغو شده بود، تجدید نظر می‌کند.

در واکنش به این اظهار نظر، دولت ونزوئلا از آمریکا خواست تا به این کشور اجازه دهد مشکلات خود را از راه‌های دموکراتیک حل کند.

این در حالی است که آمریکا به‌تازگی و در واکنش به تصمیم دیوان عالی ونزوئلا، برنامه و جدول بازگشت تحریم‌های لغو شده علیه کاراکاس را اعلام کرد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی اعلام کرد که شرکت‌های این کشور تا ۱۳ فوریه (۲۴ بهمن) فرصت خواهند داشت تا تراکنش‌های مالی خود را با شرکت مینِروِن (Minerven) ونزوئلا تسویه کنند. مینرون یک شرکت دولتی استخراج طلا در ونزوئلاست.

یک مقام دولت جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد که مجوزهای خزانه‌داری آمریکا برای همکاری با صنعت نفت ونزوئلا نیز فقط تا ۱۸ آوریل (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) اعتبار خواهند داشت و اگر کاراکاس اجازه حضور ماچادو نامزد اپوزیسیون برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری را صادر نکند، این مجوزها تمدید نخواهند شد.

تنش‌های سیاسی در سال انتخاباتی ونزوئلا؛ هشدار کاراکاس از تبحر واشنگتن در مداخله

حزب سوسیالیست ونزوئلا هشدار داد: ایالات متحده در مداخله «حرفه‌ای» است

دیوسدادو کابلو معاون اول حزب سوسیالیست متحد ونزوئلا (PSUV) نیز در انتقاد از تهدید به تحریم‌های سیاسی علیه کاراکاس اعلام کرد که آمریکا تهدید می‌کند و در امور داخلی همه کشورها دخالت می‌کند.

وی گفت: ایالات متحده هرطور که صلاح می‌داند در امور داخلی کشور دخالت می‌کند، کسی آن‌ها را صدا نمی‌زند و در دخالت حرفه‌ای هستند.

در همین راستا، کابیو یادآور شد که کشورش قربانی آزار و اذیت و اعمال تحریم‌های واشنگتن است.

وی تصریح کرد: کشور ما تحت بیش از ۹۳۰ مورد تحریم توسط امپریالیسم آمریکای شمالی قرار گرفته است که ما را از بازاریابی محصول خود منع کرده است؛ ما را از خرید دارو، واکسن، غذا، قطعات یدکی منع کرده است؛ دارایی‌های ما مانند هواپیما، طلا، شرکت‌های ما در جهان و حساب‌های بانکی ما را توقیف کرده و دزدیده‌اند. همه این آزار و اذیت‌ها، فقط به این دلیل که تسلیم دیکته‌های آمریکا نیستیم.

کابیو افزود: آمریکا در حال حاضر چه کار دیگری می‌تواند علیه ما انجام دهد!؟ یک بمب به سمت ما بیندازد!؟ به ما حمله کند!؟

تنش‌های سیاسی در حالی در ونزوئلا بالا گرفته است که در اکتبر ۲۰۲۳ (مهر- آبان)، دولت و مخالفان ونزوئلا دو توافقنامه جزئی را در باربادوس امضا کردند که مقرر می‌دارد به حق هر یک از بازیگران سیاسی برای انتخاب آزادانه نامزد خود برای انتخابات ریاست جمهوری احترام گذاشته شود.

دو طرف همچنین توافق کردند که انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ با حضور ناظران بین‌المللی مانند اتحادیه اروپا برگزار شود.

وزارت خزانه‌داری آمریکا اواخر مهر ماه به دنبال از سرگیری مذاکرات بین دولت ونزوئلا و مخالفان داخلی تحت حمایت واشنگتن، بخشی از تحریم ونزوئلا را کاهش داد.

تنش‌های سیاسی در سال انتخاباتی ونزوئلا؛ هشدار کاراکاس از تبحر واشنگتن در مداخله

چراغ سبز ونزوئلا به دعوت نروژ برای راستی‌آزمایی توافقنامه باربادوس با مخالفان

خورخه رودریگس رئیس مجلس ملی ونزوئلا نیز ساعاتی پیش با تاکید بر تعهد این کشور به گفت‌وگو برای صلح و همزیستی با مخالفان اعلام کرد: ما قصد داریم تلاش جدیدی برای حفظ توافق‌های امضا شده در باربادوس با وجود حمله‌های مداوم به آرمان قانون اساسی انجام دهیم.

وی در نشستی مطبوعاتی خاطرنشان کرد که دولت ونزوئلا به‌تازگی پیشنهادی از سوی نروژ مبنی بر آغاز به کار کمیسیون نظارت و راستی‌آزمایی توافق‌نامه‌های باربادوس دریافت کرده است.

مادورو به‌تازگی مخالفان دولت را به «شکستن» توافق باربادوس با مشارکت در «پنج توطئه» علیه مقام‌های این کشور متهم کرد.

وی در پیامی از طریق حساب کاربری خود در شبکه مجازی ایکس اعلام کرد: پلتفرم مخالفان با شکستن توافق باربادوس نقاب از چهره برداشت. آن‌ها جرات حمایت از تحقیقات پنج توطئه و محکومیت سوء‌قصدها را نداشتند.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا در ویدئوی ضمیمه شده به این پیام خود با اشاره به توافقنامه امضا شده با مخالفان در اکتبر گذشته (مهر- آبان) اعلام کرد که طبق این توافق، دولت از مخالفان خواست تا «از خشونت دست بکشند، به قانون احترام بگذارند و برای بهبود وضعیت ونزوئلا همکاری کنند، اما آن‌ها رعایت نکردند».

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha