رییس کل دادگستری کرمان: جانبداری مدیران از نامزدهای انتخاباتی جرم است

کرمان- ایرنا- رییس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه جانبداری مدیران دولتی از نامزدهای انتخاباتی جرم است گفت: در نظام مقدس جمهوری اسلامی پذیرفتنی نیست مسئول دولتی از یک کاندید خاص در انتخابات جانبداری کند و قوه قضاییه، شورای نگهبان و وزارت کشور در این زمینه هیچ مماشاتی نخواهند کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی دادگستری استان کرمان، حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم حمیدی روز سه‌شنبه در ستاد پیشگیری از جرائم انتخاباتی افزود: به دادستان های سراسر استان اعلام کرده‌ایم در صورت احراز جانبداری یک مسئول دولتی از کاندیدای خاص، بلافاصله پرونده قضایی تشکیل و به جرائم بدون اغماض رسیدگی شود.

وی بیان کرد: با همکاری دستگاه‌های نظارتی و متولی امر انتخابات، رصد و پایش مستمر اقدامات نامزدهای انتخاباتی در دستور کار قرار گرفته است.

رییس کل دادگستری استان کرمان اقدامات کارگروه‌های ستاد پیشگیری از جرائم انتخاباتی را مطلوب و موثر ارزیابی کرد و افزود: هماهنگی مناسبی میان دستگاه‌های اجرایی، نظارتی و دستگاه قضایی در استان کرمان در راستای برگزاری انتخابات سالم شکل گرفته است.

وی هدف از تشکیل ستاد پیشگیری از جرائم انتخاباتی در سیستم قضایی را در اولویت اول پیشگیری از وقوع جرائم انتخاباتی دانست و افزود: این ستاد به دنبال به صفر رساندن تخلفات انتخاباتی است، اما با وجود تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌های موثر این ستاد بعضا شاهد وقوع برخی جرائم انتخاباتی از سوی بعضی نامزدهای انتخابات هستیم.

رییس کل دادگستری کرمان: جانبداری مدیران از نامزدهای انتخاباتی جرم است
حمیدی رییس کل دادگستری کرمان

حمیدی ادامه داد: سیستم قضایی با هرکدام از نامزدهای انتخابات که قوانین موجود را نادیده گرفته و جرم انتخاباتی را مرتکب شوند برخورد قانونی خواهد کرد و در این زمینه مُر قانون اجرا خواهد شد.

وی بیان کرد: در صورتی که جرم انتخاباتی رخ داد هر مجموعه باید وظیفه خود را در قبال حفظ و صیانت از آرای مردم انجام دهد، در این راستا دستگاه قضایی با تشکیل پرونده و صدور حکم متناسب، این وظیفه را محقق می کند.

رییس کل دادگستری استان کرمان افزود: در فرمایشات رهبر معظم انقلاب بر سلامت انتخابات تاکید شده و انتخابات باید بر طبق قانون انجام شود، هرچند ممکن است قانون دارای نقاط قوت و ضعفی نیز باشد.

وی گفت: دستگاه قضایی، ناظران و مجریان انتخابات باید بر اجرایی شدن قانونی فرآیند انتخابات نظارت کنند.

حمیدی با بیان اینکه در امر انتخابات بایستی حق الناس رعایت شود، از نامزدهای انتخابات خواست بر عملکرد ستادهای انتخاباتی خود نظارت کنند و اجازه تخطی از قوانین انتخاباتی را به طرفداران خود ندهند.

برخورد با تبلیغات غیرمجاز و زودتر موعد در انتخابات

معاون قضایی، اجتماعی وپیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان نیز در این نشست گفت: سازوکارهای لازم برای رصد و برخورد مراجع اجرایی، انتظامی و قضایی با تبلیغات غیرمجاز و زودتر موعد فراهم است و با تبلیغات غیرمجاز برخورد قانونی به عمل می آید.

سید مهدی قویدل با ارائه گزارش کاری از اهم اقدامات انجام شده، خاطرنشان کرد: در راستای اجرای قانون انتخابات و بخشنامه رییس قوه قضاییه، از ابتدای تشکیل ستاد پیشگیری از تخلفات انتخاباتی تاکنون چهار جلسه ستاد پیشگیری از تخلفات و جرائم انتخاباتی استان با ۳۸ مصوبه برگزار شده است.

وی تصریح کرد: تاکنون پنج جلسه کمیته هماهنگی و تبادل اخبار انتخاباتی با ۲۱ مصوبه در مرکز استان انجام و در این خصوص ۱۳۶ خبر به دبیرخانه ستاد پیشگیری از جرایم انتخاباتی واصل شده است.

معاون قضایی، اجتماعی وپیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان در خصوص عملکرد کمیته رصد فضای مجازی مرکز استان و شهرستان‌ها نیز بیان کرد: در این زمینه تاکنون پنج جلسه کمیته رصد فضای مجازی در مرکز استان و ۶ کارگروه رصد فضای مجازی در حوزه‌های منوجان، جازموریان، زرند، جیرفت، رفسنجان، سیرجان و عنبرآباد برگزار و در طول ۲ هفته اخیر ۲ جلسه کمیته رصد فضای مجازی در کرمان و چهار جلسه نیز در شهرستان‌ها تشکیل شده است.

وی در ادامه با بیان اهم اقدامات انجام شده در ستاد پیشگیری از تخلفات و جرایم انتخاباتی بیان کرد: هشت دوره آموزشی ضابطان انتخاباتی در حوزه‌های کرمان، بم، راور، رابر، شهربابک، منوجان، جازموریان، فهرج، بافت و عنبرآباد برگزار شده است.

قویدل افزود: کارگروه حقوقی قضایی آموزشی در دبیرخانه ستاد پیشگیری از تخلفات و جرایم انتخاباتی با حضور قضات دادگستری تشکیل شده که اهم موضوعات آنها در دوره‌های آموزشی نیز، آشنایی اعضای هیات نظارت و ضابطان انتخابات با مقررات کیفری و آموزش ناظران شورای نگهبان با هدف حفظ سلامت و امنیت انتخابات بوده است.

وی با بیان اینکه مراجع اجرایی، انتظامی و قضایی نیز موظف به پیشگیری و در صورت لزوم برخورد با تبلیغات غیرمجاز است، بیان کرد: فعالیت تبلیغات انتخاباتی نامزدهای نمایندگی، هشت روز قبل از روز اخذ رای (‌مرحله اول و دوم) آغاز می شود و تا ۲۴ ساعت قبل از ‌اخذ رای ادامه خواهد داشت.

معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان در ادامه از ارسال پنج هزار پیامک به دیده بانان در سامانه سجام و اطلاع‌رسانی در خصوص ارسال اخبار و گزارش های مربوط به تخلفات انتخاباتی از طریق سامانه سجام، خبر داد و افزود: تاکنون هشت پادکست در خصوص مصادیق و جرایم انتخاباتی در فضای مجازی نیز توسط معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم تهیه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha