اوکراین خود را برای «رستاخیز» اقتصادی آماده می‌کند

تهران-ایرنا- تارنمای پولیتیکو در گزارشی در باره نگرانی اوکراین از اختلافات آمریکا و اروپا برای گشودن برنامه نجات مالی جدید به این کشور در جنگ با روسیه نوشت: اوکراین امیدوار است از رستاخیز اقتصادی ناشی از نبود کمک مالی غرب جلوگیری کند.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، این تارنمای آمریکایی افزود اوکراینی‌ها نمی‌توانند به این مساله فکر کنند که اگر آنچه را که رهبران اتحادیه اروپا وعده داده‌اند عملی نشود، چه اتفاقی رخ خواهد داد.

سران دولت‌های اروپایی قرار است درباره کمک ۵۰ میلیارد یورویی به کی‌یف در اول فوریه (۱۲ بهمن) رای‌گیری کنند. به گفته کارشناسان بدون این کمک و منابع مالی مشابهی که آمریکا وعده داده است، اوکراین نمی‌تواند به جنگ با روسیه ادامه دهد یا برای مدت طولانی آنچه را که از اقتصاد آسیب دیده این کشور باقی مانده حفظ کند.

دانیلو هتمانتسف (Danylo Hetmantsev) رئیس کمیته مالی و مالیاتی پارلمان اوکراین، به پولیتیکو گفت: ما در حال حاضر حتی گزینه‌ای را برای عدم دریافت این کمک‌ها بررسی نمی‌کنیم. این کمک‌ها برای ما حیاتی هستند، زیرا به موقع و کامل بودن هزینه‌های غیرنظامی به آن‌ها بستگی دارد.

کی‌یف در حال حاضر از پولی که می‌تواند در داخل کشور جمع آوری کند، برای اداره صنعت تسلیحاتی خود، حقوق سربازان و سایر پرسنل امنیتی‌اش و محافظت از بازنشستگان و آوارگان داخلی استفاده می‌کند. وام‌ها و کمک‌های بلاعوض غربی هزینه‌های تهیه و نگهداری تسلیحات خارجی و همچنین هزینه‌های اجتماعی ضروری دیگری مانند حقوق کارمندان دولتی و کارکنان پزشکی و آموزشی را پوشش می‌دهد.

بر اساس محاسبات مرکز راهبرد اقتصادی کی‌یف، حامیان غربی اوکراین از زمان حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، حدود ۷۳.۶ میلیارد دلار کمک مالی ارائه کرده‌اند. آنها انتظار دارند از طریق صندوق بین‌المللی پول، در مجموع ۱۲۲ میلیارد دلار بین سال‌های ۲۰۲۷-۲۰۲۳ تأمین شود.

اما جریان کمک‌های غرب به اوکراین در ماه‌های اخیر کاهش یافته است. درگیری در خاورمیانه، سال انتخابات در آمریکا و کاهش رشد اقتصادی همگی بزرگترین جنگ اروپا در ۸۰ سال گذشته را از اولویت پوشش خبری رسانه‌ها خارج کرده است. تاکنون در سال جدید میلادی اوکراین هیچ کمک مالی‌ای از سوی غرب دریافت نکرده است.

ویکتور اوربان نخست‌وزیر مجارستان و رابرت فیکو همتای اسلواکی او، با ارائه کمک‌های بیشتر به اوکراین از طریق بودجه اتحادیه اروپا مخالفت کرده‌اند و استدلال می‌کنند که این بودجه باید به چهار بخش تقسیم شود که هر بخش در هر زمان لازم، قابل مسدود کردن باشد. به ویژه اوربان اکنون با افزایش فشار برای کنار گذاشتن مقاومت خود مواجه است.

در همین حال کمک‌های مالی به اوکراین، به گروگان جنگ بین جمهوری خواهان و دموکرات‌ها بر سر سیاست مرزی تبدیل شده است. با وجود حمایت جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا از ادامه این کمک‌ها، مایک جانسون رئیس مجلس نمایندگان، از کاخ سفید خواسته است تا قبل از رای‌گیری درباره کمک‌های جدید به کی‌یف، هدف نهایی خود در اوکراین را مشخص کند.

در حالی که جنگ واشنگتن و بروکسل برای کمک به اوکراین ادامه دارد، کی‌یف سکوت کرده به این امید که به شانس خود برای دریافت کمک‌های مالی لطمه نزند.

آندری پیشنی رئیس بانک مرکزی اوکراین در گفت‌وگو با پولیتیکو مدعی شد «اوکراین می‌تواند با هزینه منابع داخلی برای مدتی خود را حفظ کند».

وی گفت اگرچه خطرات مربوط به منظم و به‌موقع بودن جریان کمک‌های بین‌المللی تحقق یافته است، ما همچنان خوشبین هستیم.

اما ماریا رپکو معاون مرکز راهبرد اقتصادی کی‌یف، گفت: واقعیت این است که پوشش نیمی از مخارج غیرنظامی دولت از منابع داخلی در کشوری که در حال جنگ است، غیرممکن است.

تولید ناخالص داخلی اوکراین در سال نخست جنگ اوکراین ۲۸ درصد کاهش یافت و در سال گذشته فقط ۵ درصد افزایش یافت، این در حالی بود که کمک‌های خارجی ۲۰ درصد تولید ناخالص داخلی اوکراین را تشکیل می‌داد.

حتی رئیس بانک مرکزی اوکراین نیز اذعان کرده که عدم دریافت کمک‌های خارجی به معنای «توزیع مجدد منابع محدود اقتصاد اوکراین به سمت نیازهای بودجه‌ای اولویت‌دار است. بنابراین بازگرداندن بودجه بین‌المللی بسیار مهم است.

وی افزود بسته ۵۰ میلیارد یورویی که در این هفته تصویب می‌شود، به نسبت کل اقتصاد اروپا پول چندانی نیست و مدعی شد پیروزی اوکراین کلید کاهش خطرات امنیتی در قاره است.

وی همچنین مدعی شد برای آنها این می‌تواند بهترین سرمایه‌گذاری در دفاع و اقتصادشان باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha