انگلیس: کشته شدن سربازان آمریکا قابل پذیرش نیست/تمایلی به گسترش درگیری‌ها نداریم

لندن – ایرنا – معاون وزیر امور خارجه انگلیس کشته شدن سه سرباز آمریکایی را در پی حمله پهپادی صورت گرفته علیه پایگاه نظامیان این کشور در اردن غیرقابل پذیرش خواند اما تصریح کرد که لندن و واشنگتن تمایلی به گسترش دامنه درگیری‌ها در منطقه ندارند.

به گزارش ایرنا، اندرو میچل معاون وزیر خارجه انگلیس روز سه‌شنبه طی سخنانی در مجلس عوام گفت: دولت آمریکا و انگلیس تصریح کرده‌اند که تمایلی به گسترش دامنه درگیری‌ها ندارند. اما هیچ کشوری نمی‌تواند اتفاقی را که رخ داد و بر اثر آن سربازان آمریکایی کشته شدند، بپذیرد.

او این مطلب را در پاسخ به پرسش مارتین دی نماینده حزب ملی اسکاتلند مطرح کرد که درباره احتمال کشیده شدن پای انگلیس به درگیری‌ها در منطقه سوال داشت.

این درحالیست که سازمان تروریستی سنتکام (ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده) یکشنبه گذشته در بیانیه‌ای ادعا کرد که در جریان حمله یک هواپیمای بدون سرنشین «به پایگاهی در شمال شرقی اردن»، سه سرباز کشته و حدود ۳۵ نفر مجروح شدند.

دیوید کامرون وزیر امور خارجه انگلیس همان روز طی بیانیه‌ای این حادثه را محکوم کرد و با تکرار ادعاها علیه ایران، مدعی شد: ما همچنان از ایران می‌خواهیم که تنش‌ها را در منطقه کاهش دهد.

دیروز هم ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس نسبت به تشدید تنش‌ها در منطقه ابراز نگرانی کرد و گفت: از ایران می خواهیم که به تنش زدایی در منطقه ادامه دهد.

همچنین گرنت شپس وزیر دفاع انگلیس امروز با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس گفت: ما از ایران می‌خواهیم که از نفوذ خود برای کاهش تنش، از جمله با حوثی‌ها و دیگر گروه‌های شبه‌نظامی در منطقه استفاده کند.

این درحالیست که جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده است که مسئولیتی در قبال اقدامات هیچ فرد یا گروهی در منطقه ندارد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان دیروز در نشست خبری تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران غزه مکررا نسبت به خطر گسترش درگیری‌ها به دلیل ادامه حملات اسرائیل و پشتیبانی همه جانبه آمریکا از جنایات صورت گرفته هشدار داده و نقض پایدار و مکرر حاکمیت سوریه، عراق و یمن از سوی آمریکایی‌ها را تشدید کننده این بی ثباتی قلمداد کرده است.

استقبال از کاهش تنش در روابط ایران و پاکستان

در جریان نشست امروز که با حضور شماری از دیپلمات‌ها و نمایندگان وزارت امور خارجه این کشور در پارلمان برگزار شد، پرسش‌هایی درباره تنش‌های اخیر مرزی میان ایران و پاکستان مطرح شد.

دیوید راتلی از دیگر معاونان وزیر امور خارجه انگلیس گفت که دولت لندن در گفت‌وگو با مقام‌های ارشد ایران و پاکستان بر لزوم کاهش تنش‌ها تاکید کرده است.

وی افزود: ما از تعهد ایران و پاکستان به تداوم گفت‌وگو و بیانیه مشترک دو کشور در ۲۲ ژانویه در خصوص بازگشت سفرا به محل ماموریت خود استقبال می‌کنیم و اوضاع را زیر نظر داریم.

به گزارش ایرنا، تنش در روابط اسلام آباد و تهران، بعد از حمله شامگاه سه‌شنبه ۲۶ دی‌ماه ایران به دو مقر مهم گروهک تروریستی جیش‌الظلم آغاز شد.

در واکنش به آن حمله، وزارت خارجه پاکستان صبح روز پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که مجموعه‌ای از «حملات نظامی دقیق و کاملاً هدفمند» را علیه مخفیگاه‌های تروریست‌ها در استان سیستان و بلوچستان ایران انجام داده است. این اقدام با واکنش ایران مواجه شد و کاردار پاکستان در تهران را به وزارت خارجه ایران کشاند.

پاکستان بعد از حمله موشکی ایران روز چهارشنبه سفیرش در ایران را فراخوانده و تمامی تعاملات دوجانبه با تهران را به حالت تعلیق درآورده بود.

وزارت خارجه پاکستان در بیانیه‌ای بعد از اتمام نشست کابینه تصریح کرد: «پاکستان و ایران در خصوص کاهش تنش‌ها و احترام به حاکمیت هر یک بر سرزمین‌های خود توافق دارند.»

رسانه‌های پاکستان ۲۹ دی ماه گذشته گزارش دادند که دولت این کشور تصمیم گرفته به مناقشه با ایران پایان داده و روابط کامل دیپلماتیک با ایران را از سر بگیرد.

دوم بهمن ماه دو طرف توافق کردند که سفرای دو کشور به محل کار خود بازگردند و به این ترتیب سوت پایان تنش‌ها به صدا درآمد.

اما تحولات اخیر در شرایطی که نقطه کانونی تنش و درگیری در سرزمین‌های اشغالی است برخی دشمنان را به طمع انداخت تا با دمیدن بر آتش اختلاف کوتاه مدت بین تهران و اسلام‌آباد مرزهای درگیری و خشونت در منطقه جا به جا شود.

با این حال دو کشور در یک فرایند دیپلماتیک فشرده به سرعت از مسائل بوجود آمده عبور کرده و بر مشترکات و رفع عوامل تنش‌زا به توافق رسیدند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha