بهار احزاب در زمستان اردبیل

اردبیل - ایرنا - رفت و آمد در اردبیل سرد و زمستانی، به خصوص یافتن جای پارک در برخی کوچه‌های برفی کار دشواری است اما علاقه‌مندان به محافل سیاسی و انتخاباتی، با هر وسیله و به هر طریق، خود را به جلسات احزاب و تشکل‌های سیاسی می‌رسانند تا از نزدیک شاهد بحث‌ها و مراحل ارزیابی نامزدهای انتخابات باشند.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، استان اردبیل در مجلس شورای اسلامی هفت کرسی و در مجلس خبرگان رهبری ۲ کرسی دارد و این روزها با مشخص شدن صلاحیت تعدادی دیگر از نامزدهای انتخابات، جلسات احزاب و گروه‌های سیاسی در این استان با هدف تهیه لیست نمایندگان مورد حمایت، بیشتر به چشم می‌خورد و به طور معمول از بعد از ظهر تا غروب و حتی تا پاسی از شب طول می‌کشد.

از حدود یک ماه قبل در یک نقطه شهر اردبیل نیروهای موسوم به جریان انقلابی یا شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و در نقطه دیگر این شهر، نیروهای احزاب جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت اجتماعی تقریبا هر روز یا یک روز در میان جلسات پرشوری برگزار می‌کنند و از نمایندگان فعلی استان دعوت می‌کنند تا ابتدا عملکرد خود را شرح دهند و سپس به سئوالات دبیران احزاب و کارشناسان و صاحب نظرانی که در حوزه‌های مختلف تخصص دارند، پاسخ بدهند.

سئوالات دبیران احزاب و کارشناسان به طور معمول فهرستی از مطالبات مردم و وعده‌های قبلی نمایندگان است، گویی روز محشر نمایندگان فرارسیده و آنها در مقابل ماموران مجبور به پاسخگویی هستند «وَ قِفُوْهُمْ اِنَّهُمْ مَسْئُولونَ»؛ (آنها را نگهدارید که باید مورد بازپرسی قرار گیرند) آیه ۲۴ سوره «صافات».

نامزدها نیز به نوبت به جلسات احزاب دعوت می‌شوند و در مقابل ده‌ها نفر از دبیران و کارشناسان می‌نشینند و پنج دقیقه فرصت معرفی و بیان رزومه خود را دارند و سپس ۲۰ دقیقه وقت دارند تا به شرح سوابق سیاسی اجتماعی، سابقه حضور در جبهه‌های حق علیه باطل، معرفی برنامه‌های خود برای توسعه حوزه انتخابیه، برنامه‌های ملی و کمیسیون مدنظر خود در مجلس بپردازند.

دبیرانی که از بالای عینک به نامزدها می‌نگرند و در گوش هم صحبت کردن برخی کارشناسان در حین سخنرانی نامزدها، فضای جلسات را سنگین می‌کند.

دوربین‌ها از چند زاویه، سخنرانی نامزدها را ضبط می‌کند و دبیرانی که از بالای عینک به نامزدها می‌نگرند و در گوش هم صحبت کردن برخی کارشناسان در حین سخنرانی نامزدها، فضای جلسات را سنگین می‌کند و گاهی عرق بر پیشانی نامزدها حلقه می‌زند یا حتی برخی‌ها به لکنت می‌افتند و بالاخره با خوش و بش به صحبت‌های خود ادامه می‌دهند.

بعد از پایان صحبت آنها، یکی از اعضای جلسه برگه‌هایی که برای نمره دادن به دبیران و کارشناسان داده شده بود را جمع آوری می‌کند، نمره برخی آیتم‌ها پنج تا ۱۰ و نمره برخی آیتم‌ها ۱۰ تا ۲۰ است و مجموع نمرات ۱۰۰ است و بعد از اینکه جلسات ارزیابی نامزدها تمام شد، دبیران احزاب در جلسات کارگروهی خود وارد شور می‌شوند تا نمرات را جمع بندی و نامزدهایی که با شاخص‌های احزاب همخوانی دارند و نمره قابل قبول گرفته‌اند را در لیست خود قرار دهند.

لیست نمایندگان احزاب در موعد رسمی تبلیغات انتخابات اعلام خواهد شد تا همه بدانند که کدام حزب از کدام نماینده حمایت می‌کند یا چه نماینده‌ای در لیست حمایتی کدام حزب و گروه سیاسی قرار دارد.

اگرچه در استان اردبیل فقط جبهه اصولگرایان جلسات ارزیابی نمایندگان و نامزدهای انتخاباتی را برگزار می‌کند و جلسه‌ای از ناحیه اصلاح‌طلبان مشاهده نمی‌شود، اما این به معنی قهر یا دلسردی اصلاح‌طلبان نیست زیرا به تازگی، جواد زنجانی رئیس جبهه اصلاح‌طلبان در استان اردبیل اظهار کرد که قهر با صندوق در آرمان ما نیست.

وی تصریح کرد: من از ناحیه جریان اصلاح‌طلب حرف می‌زنم و این جریان دنبال بهانه برای مشارکت است کما اینکه در ماه‌های گذشته دیدید نیروهای شاخص اصلاح‌طلب مدام حرف می‌زدند و مصر بودند که موانع مشارکت باید برداشته شود و تنوع نامزدها باشد.

بهار احزاب در زمستان اردبیل
جلسه ارزیابی نامزدها "جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت اجتماعی استان اردبیل"

در جلساتی که جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت اجتماعی برای ارزیابی نامزدها برگزار می‌کند، حبیب کوهی رئیس این جبهه ابتدا طی سخنانی می‌گوید: احزاب در خط مقدم ترویج مشارکت انتخابات قرار دارند و به رسالت خود عمل می‌کنند.

وی تاکید می‌کند: از نامزدهای مجلس انتظار داریم برای اشتغال، مسکن و ازدواج جوانان برنامه داشته باشند و آنها را بعد از ورود به مجلس، به صورت دوره‌ای فراخواهیم خواند و مطالبات مردم را مطرح خواهیم کرد تا معلوم شود به کدام وعده‌ خود عمل کرده‌اند.

به قول معروف " تا سیه روی شود هر که در او غش باشد"

انضباط این جلسات حاکی از روح قانون و رعایت برنامه زمان‌بندی است و در جلسات ارزیابی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی نیز رئیس این شورا در بالای مجلس در یک طرف نامزدها می‌نشیند و در آن طرف نامزدها نیز ذکی الله خوشبخت از چهره‌های شاخص اصولگرا می‌نشیند و کنترل زمان سخنرانی نامزدها را در اختیار می‌گیرد تا همه به یک اندازه فرصت اعمال نظر و برنامه داشته باشند.

حضور بانوان به عنوان فعالان سیاسی و اجتماعی نیز در جلسات ارزیابی احزاب پرشمار است و آنچنان با دقت نظر به نامزدها نمره می‌دهند که گویی سوالات پایان ترم دانشگاه‌ها را اصلاح می‌کنند، البته حساسیت آنها از این جهت است که حق کسی ضایع نشود و اگر کسی شایستگی حمایت احزاب را دارد در لیست قرار گیرد و برعکس.

بس است دیگر، من به طایفه‌گرایی در شهرستان پایان خواهم داد و هرگز خودم را مختص به یک طایفه نمی‌دانم.

هر روز در این جلسات ارزیابی احزاب در اردبیل، تعدادی از هم حزبی‌ها و فعالان سیاسی و اجتماعی از شهرستان‌های استان نیز به این جلسات وارد می‌شوند و بعد از خوش و بش، برگه‌های ارزیابی را تحویل می‌گیرند و با دقت به صحبت‌های نامزدهای حوزه‌های انتخابیه گوش می‌دهند.

صحبت‌های نامزدها تنوع و جذابیت دارد، برخی‌ها دانشگاهی و اهل تحقیق هستند و بسیار عالمانه و به اصطلاح با رفرنس و منبع صحبت می‌کنند و برهان و ادله برای ادعاهای خود دارند اما برخی‌ها لحنی عامیانه دارند و وقتی تن صدایشان پایین می‌افتد، به نظر می‌رسد آخر صحبت‌هایشان است و همین الان می‌خواهند تمام کنند.

یکی از نامزدها در این جلسات ارزیابی می‌گفت: من مخالف این سخن هستم که می‌گویند نماینده ۲ وظیفه تصویب قانون و نظارت بر آن را بر عهده دارد، به نظر من نماینده چهار وظیفه دارد و بعد از آن ۲ وظیفه باید پیگیری اعتبارات و برنامه‌های توسعه حوزه انتخابیه و همچنین حل و فصل مشکلات مردم را نیز اضافه کرد.

یک نامزد دیگر با صدای بلند داد می‌زد: بس است دیگر، من به طایفه‌گرایی در شهرستان پایان خواهم داد و هرگز خودم را مختص به یک طایفه نمی‌دانم.

نامزد دیگری ادعا می‌کرد: عدم دخالت نماینده در انتصاب مدیران معنا ندارد و اتفاقا باید دخالت کند، اما افراد صالح و توانمند را سر کار بیاورد.

نامزدی هم که برای نخستین بار در انتخابات نام‌نویسی کرده بود، در جلسات ارزیابی احزاب می‌گفت: یک‌بار نماینده خواهم شد و بار دیگر نامزد نخواهم شد و تخصص من کشاورزی است و اگر در کمیسیون کشاورزی راه یابم چند طرح متناسب با حوزه انتخابیه و آماده اجرا دارم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha