لایروبی ۴۰ رشته قنات شهرستان اراک در دولت سیزدهم انجام شد

اراک - ایرنا - رییس جهاد کشاورزی شهرستان اراک گفت: لایروبی ۴۰ رشته قنات این شهرستان با اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیارد ریال در دولت سیزدهم انجام شد.

«کریم ذوالفقاری» روز شنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: اجرای لوله‌گذاری و نوسازی کانال‌های انتقال آب کشاورزی به میزان ۱۰ هزار متر در ۱۵ پروژه با اعتبار ۳۰ میلیارد ریال و اجرای ۳۲۰ هکتار سیستم آبیاری نوین در اراضی کشاورزی شهرستان اراک با اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیارد ریال، بخش دیگری از اقدامات است.

وی بیان کرد: مساحت اراضی کشاورزی شهرستان اراک با چهار هزار و ۶۶ دهم کیلومتر وسعت و ۵۹۹ هزار و ۶۳۴ نفر جمعیت در سال ۱۴۰۱ به ۱۳۱ هزار هکتار، مساحت اراضی زراعی به ۱۲۴ هزار هکتار و مساحت اراضی باغی به هفت هزار هکتار رسید.

رییس جهاد کشاورزی شهرستان اراک ادامه داد: کل تولیدات بخش کشاورزی شهرستان اراک در سال ۱۴۰۱ به ۲۱۸ هزار تُن، میزان تولیدات محصولات باغی به ۷۵ هزار تُن و میزان تولیدات محصولات دامی و شیلاتی به ۱۰۶ هزار تُن رسید.

ذوالفقاری گفت: ارزش تولیدات بخش کشاورزی شهرستان اراک در این سال به ۶۲ هزار میلیارد ریال، مساحت گلخانه‌ای به ۱۳۵ هکتار، ضریب مکانیزاسیون به یک و هشت دهم درصد، راندمان آبیاری به ۴۴ درصد، شاخص بهره‌وری آب به یک‌هزار و ۲۵۰ گرم بر مترمکعب، ظرفیت جذب ماده خام صنایع تبدیلی به یک میلیون تُن و تعداد بهره‌برداران بخش کشاورزی به ۱۹ هزار نفر رسید.

وی یادآور شد: جهادکشاورزی شهرستان اراک در ۲ سال نخست فعالیت دولت سیزدهم موفق به کسب رتبه یک در محصول جو، رتبه یک در تولید سیب‌زمینی، رتبه یک در چغندرقند، رتبه ۲ در گندم، رتبه ۲ در تولید نهال مثمر، رتبه ۲ در محصولات گلخانه، رتبه سه در انگور، رتبه ۲ در تولید گوشت قرمز، رتبه ۲ در تخم مرغ، رتبه ۲ در تولید شیر، رتبه سه در گوشت مرغ و رتبه ۶ در تولید عسل شد.

رییس جهاد کشاورزی شهرستان اراک اضافه کرد: ۱۴ هزار و ۱۳۵ هکتار از اراضی این شهرستان نیز بر علیه سن غلات مبارزه شد و برای سن مادر هم در ۲۳ هزار و ۹۷۰ هکتار مبارزه اعمال شد.

ذوالفقاری، اقدامات صورت گرفته جهاد کشاورزی شهرستان اراک در ۲ سال نخست فعالیت دولت سیزدهم در راستای حفظ نباتات را در مبارزه با علف‌های هرز غلات در ۶ هزار و ۳۲۶ هکتار، مبارزه با آفات و بیماری‌های غلات غیر از سن در سه هزار و ۸۲۰ هکتار، ضدعفونی بذر و غلات در ۲ هزار و ۱۳۶ تُن، مبارزه با جوندگان بخش کشاورزی در هشت هکتار، مبارزه با آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز محصولات زراعی در پنج هزار و ۸۰۳ هکتار و مبارزه با آفات، بیماری‌ها و علف هرز درختان میوه در ۶ هزار و۵۳۰ هکتار اعلام کرد.

وی تصریح کرد: مبارزه با آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز سبزی، سیفی و جالیز در سه هزار و ۷۸ هکتار، بازدید و نظارت فنی بر فروشگاه‌های سموم، ۵۶ مورد در هر ماه، ایجاد ۱۴ ایستگاه پیش آگاهی جهت کنترل به موقوع آفات کرم سیب، خوشه‌خوار انگور، کرم خراط، سفیدک سطحی در گلخانه، بازدید از ۲۶ گلخانه، بازدید ۲۰ مورد از اماکن سن غلات و ثبت در سامانه پایش عوامل خسارت‌زا و نظارت بر عملکرد سیلوهای شهرستان، از دیگر اقدامات جهاد کشاورزی شهرستان اراک در این مدت است.

رییس جهاد کشاورزی شهرستان اراک افزود: تولیدات زراعی این شهرستان در محصولات گندم آبی و دیم، جو، ذرت علوفه‌ای، سیب زمینی، چغندرقند، کلزار و سایر محصولات در ۵۹ هزار و ۲۰ هکتار به ۳۶۴ هزار و ۵۷۲ تُن رسید.

ذوالفقاری اظهار کرد: تولیدات محصولات باغی شهرستان اراک در ۲۰۵ هکتار اراضی غیربارور و در چهار هزار و ۳۱۳ هکتار اراضی بارور به ۷۵ هزار و ۸۵۳ تُن با ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار شاخه گل رسید.

وی، مهمترین طرح‌های باغبانی شهرستان اراک را در ۲ سال نخست فعالیت دولت سیزدهم، طرح اصلاح و احیا باغات میوه، طرح اصلاح و توسعه گل و گیاهان زینتی، طرح مجتمع گلخانه‌ای امان آباد، طرح توسعه باغات در اراضی شیبدار، طرح ارایه نهال یارانه‌ای برای توسعه کشت گل محمدی و گیاهان دارویی عنوان کرد.

رییس جهاد کشاورزی شهرستان اراک ادامه داد: اجرای طرح‌ جهش تولید در دیمزارهای این شهرستان با سطح برنامه ابلاغی هشت هزار هکتار گندم دیم، سه هزار و ۴۹ هکتار جو دیم، ۶۰۰ هکتار حبوبات دیم، ۹۰۰ هکتارعلوفه‌ دیم، یک‌هزار و ۵۲۰ هکتار دانه‌های روغنی دیم و ۱۵۰ هکتار گیاهان دارویی دیم، از مهمترین پروژه‌های تولیدات گیاهی شهرستان اراک در این مدت است.

ذوالفقاری اظهار کرد: اقدامات شاخص انجام شده جهاد کشاورزی شهرستان اراک در امور تولیدات دامی و شیلات، شامل ارسال گزارش تلقیح مصنوعی برای ۱۸ هزار و ۱۵۰ راس، جوجه‌ریزی مرغ گوشتی در ۳۸۴ واحد به تعداد هفت میلیون و ۶۸ هزار و ۳۵۵ قطعه، وضعیت مزارع مرغ مادر گوشتی در پنج واحد و تولید ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه جوجه یک روزه، وضعیت مزارع مرغ تخمگذار در ۴۴ واحد به تعداد یک میلیون و ۶۸۳ هزار و ۶۳۰ قطعه، ارسال گزارش کشتار دام به تعداد ۱۹۰ هزار راس دام سبک و ۲۲ هزار و ۹۴۵ راس دام سنگین، نظارت بر کشتار و توزیع مرغ در سطح شهرستان و تنظیم بازار، پاسخ به استعلامات بانکی به تعداد یک‌هزار و ۵۰۰ مورد و پاسخ به استعلامات بهزیستی به تعداد ۶۵۰ مورد است.

وی یادآور شد: تولید تخم مرغ شهرستان اراک در ۲ سال نخست فعالیت دولت سیزدهم به میزان ۳۱ هزار و ۴۲۰ تُن، تولید شیرخام به ۱۲۷ هزار و ۷۶۸ تُن، تولید گوشت قرمز به ۲۵ هزار و ۱۲۰ تُن و تولید گوشت سفید به ۱۵ هزار و ۸۵۰ تُن رسید.

رییس جهاد کشاورزی شهرستان اراک عنوان کرد: ۱۲۱ بازدید عوامل نظارتی با اداره امور اراضی، تشکیل پرونده تسهیلات سامانه سیتا شامل، دامدارکارت تبصره ۱۸، رونق تولید و اعتبارات مکانیزاسیون به تعداد ۲ هزار و ۴۵۰ فقره، ۷۲ مورد نظارت بر کارخانجات خوراک دام و طیور(کنسانتره)، سرشماری سالیانه کلنی‌های زنبور عسل شهرستان اراک، توزیع شکر مورد نیاز زنبورداران و کیک گرده ( تغذیه کمکی )جهت زمستان گذرانی، رصد و پایش نهاده‌های دامی (جو، ذرت، سویا و سبوس در سامانه بازارگاه)، صدور ۲۰ دفترچه زنبورداری و انجام بازدیدهای کارشناسی و مشاوره به بهره‌برداران، از دیگر اقدامات صورت گرفته است.

ذوالفقاری اظهار کرد: جهاد کشاورزی شهرستان اراک در ۲ سال فعالیت دولت سیزدهم و در راستای ترویج و آموزش کشاورزی اقدام به راه‌اندازی هشت سایت آموزشی، برگزاری ۲۰ کلاس و کارگاه آموزشی و ارایه آموزش به ۷۵۴ نفر، توزیع پنج هزار و چهار برگ و نشریات کرد و از ۲۲ مرکز آموزشی بازدید به عمل آورد.

وی گفت: شناسایی و معرفی ۱۲ تولیدکننده نمونه، برپایی ۲ گردهمایی مددکاران و دهیاران، آموزش انفرادی و ارایه مشاوره فنی به هشت هزار و ۶۹۳ نفر، اجرای مراسم روز مزرعه در ۳۲ مزرعه، برگزاری ۱۰ جلسه ترویجی و آموزشی و ایجاد چهار صندوق اعتبارات خُرد زنان روستایی از دیگر اقدامات این نهاد در راستای ترویج و آموزش کشاورزی است.

رییس جهاد کشاورزی شهرستان اراک اضافه کرد: ایجاد یک‌هزار و ۲۵۰ کیلومتر کانال و انتقال آب با لوله در شهرستان اراک هدفگذاری شده که ۵۲۰ کیلومتر آن انجام شده و اعتبار مورد نیاز این طرح۵۲۰ میلیارد ریال است که نقش موثری در استفاده بهینه و جلوگیری از هدررفت آب و تولید آب جدید به میزان ۳۰ میلیون مترمکعب دارد.

ذوالفقاری عنوان کرد: اجرای ۳۵ هزار هکتار آبیاری تحت فشار با اعتباری بالغ بر هفت هزار میلیارد ریال از دیگر برنامه‌ها است که ۲۲ هزار هکتار آن اجرا شده و تحقق این طرح نقش موثری در صرفه‌جویی و استفاده بهینه از منابع آبی و تولید آب جدید (افزایش راندمان آبیاری) دارد.

وی گفت: اجرای ۲۰۰ کیلومتر جاده بین مزارع با اعتباری بالغ بر ۹۰۰ میلیارد ریال از دیگر برنامه‌های جهاد کشاورزی شهرستان اراک است که ۵۵ کیلومتر آن اجرایی شده است.

رییس جهاد کشاورزی شهرستان اراک ادامه داد: این شهرستان در زمینه اجرای آبیاری تحت فشار جزو رتبه‌های برتر استان مرکزی است و در حال حاضر بیش از ۲۲ هزار هکتار از مزارع و باغات مجهز به سیستم آبیاری تحت فشار و بیش از ۱۶ هزار هکتار از مزارع مجهز به سیستم انتقال آب( لوله و جدول) هستند.

بیش از ۵۸۰ هزار نفر در شهرستان اراک ساکن هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha