سفیر امارات پس از ۱۲ سال کار خود را در سوریه آغاز کرد/ دیپلمات‌های عربستان در راه دمشق

تهران - ایرنا - وزیر خارجه سوریه پس از گذشت ۱۲ سال رونوشت استوارنامه سفیر امارات در این کشور را دریافت کرد.

به گزارش امروز (چهارشنبه) ایرنا، خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) اعلام کرد که «فیصل المقداد» وزیر امور خارجه این کشور دیروز (سه شنبه) طی نشستی که در محل این وزارتخانه برگزار شد، رونوشتی از استوارنامه «حسن احمد الشحی» سفیر فوق العاده و تام الاختیار امارات در سوریه را دریافت کرد.

بر اساس این گزارش، در این دیدار بر عمق و استحکام روابط سوریه و امارات و لزوم استمرار تقویت آن در همه زمینه ها تاکید شد.

امارات در دسامبر سال ۲۰۱۸ از بازگشایی سفارت خود در دمشق که از ماه‌های اول شروع درگیری‌ها در سوریه در سال ۲۰۱۱ بسته شده بود، خبر داده بود.

تلاش امارات برای نزدیک شدن به دمشق از پنجره بازسازی این کشور بعد از آن انجام می شود که «انور قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجی امارات ۷ ژوئن (۱۷ خرداد) امسال اعتراف کرد که اخراج سوریه از اتحادیه عرب اشتباه بود و بحران این کشور به مثابه شکست دیپلماتیک جامعه بین المللی و جهان عرب است.

اتحادیه عرب نوامبر سال ۲۰۱۱، همزمان با فشارهای غرب بر دولت قانونی سوریه عضویت این کشور در این اتحادیه را به حالت تعلیق درآورد که متعاقب آن امارات عربی متحده همراه با سایر کشورهای عضو این اتحادیه نمایندگان خود از دمشق را فراخواند.

چند ماه پس از وقوع زلزله مرگبار در شمال سوریه در فوریه سال ۲۰۲۳، اتحادیه عرب پس از گذشت بیش از یک دهه تصمیم به لغو تعلیق عضویت سوریه در این اتحادیه گرفت.

«شیخ عبدالله بن زاید» وزیر امور خارجه امارات به عنوان اولین مقام بلند پایه اماراتی در آبان سال ۱۴۰۰ پس از گذشت ۱۰ سال به سوریه سفر کرد و در سال ۲۰۲۲، «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه در اولین سفر خود به یک کشور عربی از زمان آغاز درگیری ها در سوریه به امارات سفر کرد.

رئیس جمهور سوریه سپس در سال ۲۰۲۳ پس از زلزله ویرانگر شمال این کشور بار دیگر از امارات دیدن کرد. امارات با اعزام بیش از یکصد هواپیمای باری در زمان زلزله شمال سوریه بیشترین میزان کمک ها به این کشور در بین کشورهای جهان را داشت.

از سرگیری روابط عربستان و سوریه

ماه گذشته، دمشق پس از از سرگیری روابط دیپلماتیک بین سوریه و ریاض پس از گذشت بیش از ۱۰ سال وقفه، سفیر خود را در عربستان سعودی منصوب کرد.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گزارش داد که «ایمن سوسان» در برابر رئیس جمهور اسد به عنوان سفیر جمهوری عربی سوریه در عربستان سعودی سوگند یاد کرد.

روابط دیپلماتیک بین دو کشور در آوریل گذشته و پس از آن که ریاض از سرگیری فعالیت های دیپلماتیک خود در سوریه خبر داد، از سرگرفته شد.

در این پیوند، منابع سوری اعلام کردند که شنبه هفته آینده، «عبدالله الحریصی» ‌ کاردار سفارت عربستان سعودی و تعدادی از دیپلمات های سعودی برای از سرگیری کار سفارت این کشور در سوریه وارد دمشق خواهند شد.

بدین ترتیب الحریصی اولین دیپلمات سعودی در سوریه پس از سال ۲۰۱۲ خواهد بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha