۶۰۶ هزار بیمار مبتلا به فشار و قندخون در آذربایجان‌غربی شناسایی شد

ارومیه- ایرنا- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی با اشاره به اجرای پویش ملی سلامت در استان گفت: ۶۰۶ هزار و ۴۹۰ بیمار مبتلا به فشار و قند خون در قالب این طرح شناسایی شدند که باید به این تعداد، دیگر افرادی که دارابودن فشار و قندخون را ابراز کرده اند، افزود.

دکتر احسان ریخته‌گر روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اتمام اجرای پویش ملی غربالگری دیابت و فشارخون در آذربایجان‌غربی اظهار کرد: در طول این طرح یک میلیون و ۸۱۱ هزار و ۱۷۹ نفر در آذربایجان‌غربی به جز شهرستان خوی که دانشکده منحصر به خود را دارد، همگام با اجرای پویش ملی سلامت در خصوص فشارخون و دیابت غربالگری شدند.

وی اضافه کرد: در این غربالگری، ۴۳۵ هزار و ۷۷۳ نفر مشکوک به فشارخون بالا و ۱۷۰ هزار و ۷۱۷ نفر نیز مشکوک به دیابت شناسایی شدند.

وی ادامه داد: برای بررسی وضعیت سلامت مردم استان در قالب غربالگری بیماری‌های دیابت و فشارخون تمامی نیروهای دانشگاه علوم پزشکی و مراکز جامع سلامت و خانه‌های بهداشت در استان بسیج شده بودند که از این رو قدردان همه آنها هستیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه این غربالگری به صورت رایگان انجام ‌شد، افزود: جمعیت هدف این طرح، ۲ میلیون و ۱۹۶ هزار و ۳۶۹ نفر بالای ۱۸ سال بود که با وجود پیش بینی ۷۰ درصدی، ۸۲.۵ درصدی مردم استان در آن مشارکت کردند.

ریخته گر با بیان اینکه این طرح در تمامی ادارات دولتی، غیردولتی و کارخانجات استان انجام شد، اضافه کرد: در قالب این پویش، در صورت مشکوک بودن فرد به بیماری برای تحت نظر و درمان شدن به پزشک متخصص و درمانگاه‌ها ارجاع داده شد تا مراحل پیگیری بیماری فرد مورد نظر صورت گیرد.

۶۰۶ هزار بیمار مبتلا به فشار و قندخون در آذربایجان‌غربی شناسایی شد

وی با اشاره به اهمیت غربالگری دیابت و فشارخون بالا گفت: فشارخون و دیابت ریسک فاکتور ابتلا به بیماری‌های خطرناکی مانند نارسایی کلیه، سکته قلبی و بیماری‌های چشمی هستند، بنابراین شناسایی زود هنگام و کنترل و درمان آنها می‌تواند نقش موثری در پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌ها داشته باشد.

ریخته‌گر با تاکید بر اینکه دیابت و فشارخون بالا درمان قطعی ندارند، افزود: تنها با درمان‌های موجود می‌توان آنها را کنترل کرد و از بروز عوارض جدی جلوگیری کرد، بنابراین بهترین راه شناسایی زودهنگام این بیماری‌ها و کنترل موثر آنها است.

به گزارش ایرنا، در غربالگری و پویش ملی سلامت که در آذربایجان غربی اجرا شد یک میلیون و ۸۱۱ هزار و ۱۷۹ نفر غربالگری شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha