جهانشاهی: انتخابات نیاز اساسی کشور است/ شریفی: مجلس جای آزمون و خطا نیست

گرگان- ایرنا- انتخابات رویدادی سرنوشت‌ساز است که اقتدار و امنیت را برای کشور به ارمغان می‌آورد و بر همین اساس هیچ حزب و گروهی نمی‌تواند به رویداد پُشت کند. نمایندگان احزاب مستقل و اصلاح‌طلب گلستان در میزگرد ایرنا بر ضرورت فراهم‌کردن سازوکار برگزاری پرشور انتخابات تاکید کردند.

به گزارش ایرنا، مشارکت پرشور در انتخابات و آرایی که ۱۱ اسفند در صندوق‌ها ریخته می‌شود همچون سنگری مستحکم، سرنوشت ملت و کشور را از هر آسیبی مصون می‌دارد و این مهم، واقعیتی غیرقابل انکار است.

دشمن از آنجا که می‌داند سرنوشت کشور را واقعیت‌ها رقم می‌زند نه تصورات، در تلاش است اهداف شوم خود را با جنگ ادراکی و شناختی به واقعیت جامعه حاکم کند به همین دلیل انتخابات پیش‌رو و مشارکت پرشور در آن، نسبت به هر دوره‌ دیگری حساس‌تر است.

اپوزسیون‌های ضدنظام در این دوره از انتخابات هم جمله «رای بی‌رای» را وِرد زبانشان کردند تا از شور انتخاباتی بکاهند غافل از آنکه مردم ایران زیر بار کمپین‌ها و دروغ‌های مکرر ضدانقلاب، در حمایت از نظام مقدس جمهوری اسلامی نمی‌روند و به خوبی می‌دانند کسانی که خواهان رای مردم نیستند، می‌خواهند جامعه را به ورطه نابودی بکشاند.

با توجه به رسالت خطیر رسانه‌ها در امر روشنگری، جهاد تبیین و آگاهی‌بخشی به مردم، خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز گلستان اقدام به برگزاری میزگردهای تخصصی با حضور نمایندگان و چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب گلستان کرده تا زمینه‌های مشارکت پرشور در انتخابات را از جنبه‌های مختلف بررسی کند.

در این میزگرد مباحث مهم و تعیین کننده‌ای که می‌توان از آن به‌عنوان پاشنه‌آشیل مشارکت مردم در انتخابات یاد کرد بدون رودربایستی از زبان «امید شریفی» عضو شورای مرکزی و مسوول امور شعب حزب همبستگی دانش آموختگان ایران، «محسن جهانشاهی» دبیر سازمان آزادی ایران اسلامی و «محمدمهدی اورسجی» دبیر حزب تدبیر و توسعه در گلستان مطرح شد.

ایرنا: به نظر شما انتخابات از چه جهاتی برای کشور و گلستان حائز اهمیت است؟

جهانشاهی: انتخابات رویدادی است که جوامع مدرن به آن رسیدند در واقع این رویداد سیاسی برای نظام‌های با بنیان دموکراسی یک نیاز اساسی محسوب می‌شود.

شریفی: یکی از ابزارهای ایجاد جامعه دموکراتیک انتخابات است و این رویداد در سرنوشت کشور نقش اساسی دارد البته انتخابات زمانی برای جامعه مفید خواهد بود که اثرگذار باشد و مردم بازخورد فردی را که با آرای خود راهی خانه ملت کردند در جامعه حس کنند.

انتخابات زمانی برای جامعه مفید خواهد بود که اثرگذار باشد و مردم بازخورد فردی را که با آرای خود راهی خانه ملت کردند در جامعه حس کنند.

اورسجی: انتخابات رکن حاکم بر دین ما و یک نیاز اجتماعی است و تنها راه انتخاب مجریان و تثبیت قانون با انتخابات محقق می‌شود.

هر کدام از انتخابات‌ها، نیازهای جاری دارد و مجریان باید بستری فراهم کنند تا متقاضیان و واجدین شرایط در چارچوب قانون بتوانند برای شرکت در انتخابات داوطلب شوند اما وقتی به روح انتخابات ضربه وارد شده و نگاه سلیقه‌ای حاکم شود انتخابات دیگر از حقیقت جدا می‌شود.
به نظر می‌رسد امروز فرموده امام راحل مبنی بر اینکه میزان رای ملت است در جامعه مفقود مانده است.

ایرنا: ارزیابی شما از مشارکت مردم در انتخابات چگونه است و آیا تایید صلاحیت‌های اخیر و اضافه‌شدن برخی دیگر از افراد به لیست داوطلبان انتخابات مجلس به افزایش مشارکت و شور و نشاط در انتخابات کمک خواهد کرد؟

جهانشاهی: پیش‌بینی مشارکت در جوامع شرقی و احساسی کمی سخت است اما به نظر می‌رسد برای افزایش شور و نشاط در انتخابات باید تلاش بیشتری شود.

اولین مانع انتخابات پرشور، وجود قوانین مبهم است از سویی دیگر برخی مفاد در قانون وضع شده که عام و تفسیری است و از آنجا که همه در حد اعلای تزکیه نفس قرار ندارند در تایید صلاحیت‌ها زمینه‌ساز بروز برخی مشکلات می‌شود.

یکی از شروط تایید صلاحیت، التزام عملی به اسلام و انقلاب اسلامی است اما در بین افراد رد صلاحیت شده افرادی همچون فرزند شهید، اهل مسجد و محراب و با صفات خوب وجود دارد حال آنکه براساس شریعت دین اسلام مبنای ابتدایی کسی را نمی توان بر مجرم بودن گذاشت.

باید شرایطی قانونی لحاظ شود و همه احساس کنند در ذیل حکومت اسلامی حق و قانون معیار است نه آنکه لیستی از افراد تاییدصلاحیت شده اعلام شود چند روز بعد مجدد اسامی جدیدی تایید شوند.

شریفی: مشارکت پرشور در انتخابات ملزوماتی دارد که باید رعایت شود از سویی دیگر انتخابات یک پروژه نیست که در مقطع کوتاه اجرایی شود بلکه باید در طولانی‌مدت جوانب آن را بررسی و برای حضور پرشور مردم پای صندوق رای برنامه‌ریزی کرد.

ما می‌دانستیم که امروز برخی از مشکلات و معضلات موجود در جامعه بر مشارکت در انتخابات تاثیر می‌گذارد و می‌طلبید مسوولان تدبیری برای این مساله می‌اندیشیدند و برنامه‌ریزی دقیق‌تری انجام می‌دادند.

تکلیف هیات اجرایی مشخص و روشن است و باید براساس تکالیف و به دور از سلایق شخصی عمل کند از سویی دیگر عدالت باید از صفر تا صد فرایند انتخابات رعایت شود وقتی فرصت حضور در انتخابات از برخی افراد گرفته می‌شود و یا عده‌ای دیرهنگام تایید می‌شوند ضمن کاهش شور انتخاباتی، عادلانه نخواهد بود.

نقش‌آفرینی در انتخابات یکی از وظایف احزاب است

از سویی دیگر از احزاب استفاده ابزاری می‌شود و قوانینی برای نقش‌آفرینی احزاب در انتخابات وضع نمی‌شود حال آنکه نقش‌آفرینی در انتخابات یکی از وظایف احزاب است و وقتی احزاب سیاسی قوی باشند نمایندگان متعلق به هر حزب و گروه سیاسی باید به آن حزب پاسخگو باشد.

نقش احزاب در مقایسه با سال‌های قبل بسیار کمرنگ شده و در حالی که احزاب برای افزایش مشارکت در انتخابات تمایل دارند اما ابزارها از آنها گرفته شده و نمی‌توانند نقش‌آفرین باشند.

اورسجی: باید همدلی در جامعه ایجاد شود تا مخاطب پای صندوق رای بیاید. البته کمیت تعداد داوطلبان مجلس شورای اسلامی تاثیری در انتخابات پرشور ندارد.

در دوره قبل ۲۵۰ هزار نفر از مردم گرگان پای صندوق رای حاضر نشدند اما هیچ ارگان و نهادی برای واکاوی و بررسی این مساله پای کار نیامایرنا: به نظر شما برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات چه باید کرد؟

شریفی: نمی‌شود فرصت‌ها را بسوزانیم و در نهایت بخواهیم با اقدامات عجولانه آن را جبران کنیم. مرجعی باید مردم را برای شرکت در انتخابات فرا بخواند که مردم از او حرف‌شنوی داشته باشند در شرایطی که احزاب کارایی لازم را ندارند و درب‌ها به روی آنها بسته شده چگونه می‌توانند مردم را به سمت حضور در پای صندوق‌های رای ترغیب کنند؟

جامعه به شدت در تنگنای معیشتی قرار دارد و همین مساله حضور پرشور مردم در انتخابات را تحت تاثیر قرار می‌دهد از سویی دیگر برخی تصمیم‌گیری‌ها و وضع قوانین جدید از سوی مجلس شورای اسلامی در موضوعات مختلف از جمله مالیات، افزایش سن بازنشستگی و غیره زمینه نارضایتی مردم را رقم زده است.

وقتی با مشکلات اقتصادی جامعه آشنا هستیم باید مدیریت دقیق‌تری داشته باشیم نمی‌توان به نیازها و توقعات مردم بی‌توجه بود و از آنها انتظار حضور پرشور در انتخابات داشت.

نمایندگانی که با شعار شفاف‌سازی بر کرسی مجلس تکیه زدند به قانون شفاف‌سازی رای منفی دادند و همه این مسائل بر حضور مردم در انتخابات تاثیر منفی می‌گذارد.

اورسجی: خواسته‌های فرهنگی ملت ایران فراموش شده حال آنکه نباید از مسائل فرهنگی و مقوله شاد کردن مردم غافل شد، شاید امروز مردم ایران برای گذران زندگی با تنگنای معیشتی مواجه باشند اما با یک لبخند شاد می‌شوند.

کمتر از ۳۰ روز تا برگزاری انتخابات باقی مانده اما در همین فرصت باقیمانده می‌توان با برگزاری جشن‌های ملی شور و نشاط را در جامعه زنده کرد.

مشکلات اقتصادی از یک سو و مصوبات جدید مجلس شورای اسلامی از سویی دیگر زمینه نارضایتی مردم را فراهم کرده و در این شرایط باید با برگزاری جشن‌های ملی دوباره شادی و امید را در دل مردم زنده کنیم و در تحقق این مساله صدا و سیما نقش پررنگی دارد.

جهانشاهی: یکی از مسائلی که بر حضور مردم در انتخابات تاثیر می‌گذارد گرانی افسارگسیخته و مشکلات اقتصادی است و در این شرایط ملت ایران را باید حول یک محور(دین) جمع کرد و اما عدالت و انس و الفت باید در این دین نمود پیدا کند.

ایرنا: به نظر شما فضای انتخابات در گلستان رقابتی است و همه احزاب و گروه‌ها حضور دارند؟

شریفی: در گلستان از تمامی احزاب و گروه‌های سیاسی داوطلب نداریم که بتوانیم لیست بدهیم. اینکه تعدادی از افرد به اسم اصلاح‌طلب به میدان آمده‌اند مساله دیگری است اما تاکنون اعضای شورای مرکزی حزب همبستگی دانش‌آموختگان ایران، نتوانستند تایید صلاحیت شوند.

اصلاح‌طلبی باید در انتخابات تایید شود که منبعث از جامعه اصلاح‌طلبی باشد از طرفی شرط انتخابات رقابت سالم است و کسی که ۳۰ روز مانده به انتخابات تایید صلاحیت می‌شود با کسی که از مدت‌ها قبل تکلیفش مشخص شده قابل مقایسه نیست و از عدالت به دور است.

برخی از مسوولان به کلمه «اصلاح طلب» حساسیت پیدا کردند

جهانشاهی: برخی از مسوولان به کلمه «اصلاح طلب» حساسیت پیدا کردند حال آنکه اولین مصلح پیامبر اکرم(ص) است و امام حسین(ع) یکی از فلسفه‌های قیام خود را اصلاح امت اعلام کرده است حال امروز برای اصلاح کشور باید مبنا را پیامبر(ص) و امام حسین(ع) بدانیم.

ایرنا: احزاب برای حضور پرشور مردم در انتخابات چه نقشی دارند؟

جهانشاهی: نقش احزاب، نخبگان، ریش سفیدان در جامعه کمرنگ شده و کارکرد این گروه ها منتفی شده است. در واقع نخبگان از دور خارج شده و تمرکز روی توده مردم گذاشته شد حال آنکه توده مردم احساسی هستند اما نخبگان با فکر و منطق تصمیم‌گیری می‌کند.

در حال حاضر در شرایط حساسی قرار داریم و مصلحت کشور حضور در انتخابات است اما احزاب هیچ ابزاری برای دعوت مردم به حضور پرشور در انتخابات ندارند برای مثال احزاب باید بتوانند جلسات و نشست‌های سیاسی با موضوع انتخابات برگزار کنند حال آنکه در کشور ما با وجود آنکه کمتر از یک ماه به برگزاری انتخابات باقی مانده احزاب و جریانات سیاسی هنوز بلاتکلیف هستند اما در سایر کشورها، احزاب یک سال قبل از انتخابات، تکلیف خود را می‌دانند.

به گفته مسوولان برای انتخابات پیش‌رو حدود سه هزار نفر از داوطلبان اصلاح‌طلبان تایید صلاحیت شدند اما چه کسی حضور این افراد در حزب اصلاح‌طلب را تایید می‌کند آیا اینکه این افراد خود را اصلاح‌طلب بدانند کافی است؟ چند نفر از این افراد نماد اصولگرایان یا اصلاح‌طلبان هستند؟

رد صلاحیت‌ها نشان می‌دهد باید در برخی قوانین بازنگری شود، اینکه چند نماینده ناکارآمد وارد مجلس شورای اسلامی شوند بهتر از این است که نهاد انتخابات دچار مشکل شود.

ایرنا: در شرایط موجود، استان گلستان به چه نمایندگانی نیاز دارد؟

شریفی: مجلس جای آزمون و خطا نیست که از روی شانس و احتمال کسی را برای کرسی مجلس انتخاب کنیم. استان گلستان از لحاظ بسیاری از شاخص‌ها دچار عقب‌ماندگی دارد و کسانی که وارد مجلس می‌شوند باید به توانمندی‌های استان اشراف داشته باشند.

معضل اصلی گلستان اقتصادی است که بخش عمده آن به حوزه کشاورزی متصل است و سازمان جهاد کشاورزی یکی از نهادهایی است که می‌تواند نظر بخش عمده‌ای از مردم را نسبت به نظام و حاکمیت و دولت مثبت کند.

وظیفه نماینده جاده‌سازی، ساخت سالن ورزشی و یا چمن مصنوعی نیست

وظیفه نماینده جاده‌سازی، ساخت سالن ورزشی و یا چمن مصنوعی نیست. وظایف نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب قوانین خوب و داشتن شهامت و شجاعت در بیان صحبت‌های خود است.

وظیفه نماینده جاده‌سازی، ساخت سالن ورزشی و یا چمن مصنوعی نیست. همه این اقدامات مسوول خودش را دارد و وظایف نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب قوانین خوب و داشتن شهامت و شجاعت در بیان صحبت‌های خود است.

نماینده مجلس باید برای حل مشکلات استان توانمند باشد و بتواند تفرق آراء را در کل گلستان مدیریت کند وجود قومیت‌های مختلف برخی اوقات در تصمیم‌گیری‌ها گلستان را دچار مشکل می‌کند و نماینده مجلس وظیفه دارد این مسائل را مدیریت کند.

اورسجی: گلستان یک استان کشاورزی است و اگر قرار باشد به حواشی بپردازیم دستاوردی برای استان نخواهد داشت.

پیگیری چمن مصنوعی، خرید سی‌تی‌اسکن، راه‌اندازی نهضت آسفالت و غیره اقدامات خوبی است اما در شان یک نماینده قانونگذار نیست چرا که وظیفه نمایندگان مجلس شورای اسلامی قانونگذاری است.

جهانشاهی: کشاورزی یکی از ظرفیت‌های گلستان است اما هنوز در این بخش دچار ضعف هستیم و باغداران ما در نبود صنایع تبدیلی محصولات خود را کیلویی پنج هزار تومان می‌فروشند.

روزی فعالیت‌های شیلات از آشوراده شروع می‌شد و تا بابلسر ادامه داشت امروز به جای احیای شیلات و ماهیان خاویاری، ایجاد چند واحد بومگردی به دغدغه مسوولان گلستان تبدیل شده است.

اگر نماینده‌ای به وظایف خود عمل نکند خائن است در عملکرد برخی نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی ایجاد ۳۰ مینی‌چمن به چشم می‌خورد حال آنکه وظیفه نماینده قانونگذاری است.

نماینده مجلس باید به وظایف خود اشراف داشته باشد و استان گلستان را به خوبی بشناسد. در حالی که وضعیت این استان در برخی شاخص‌های استانی اسفناک است و مردم گرگان هر روز از ۱۸ عصر از قطعی آب رنج می‌برند دغدغه برخی نمایندگان مجلس رایزنی برای ساخت چمن‌مصنوعی و یا جابه‌جایی نگهبان یا کارشناس یک دستگاه اجرایی است.

نماینده انقلابی کسی است که آگاه و عالم باشد و به تکلیف خودش عمل کند.

به گزارش ایرنا، گلستان با ۱۴ شهرستان، دارای ۶ حوزه انتخابیه با مجموع هفت نماینده است. حوزه انتخابیه گرگان و آق‌قلا ۲ نماینده و حوزه‌های کردکوی، بندرگز، بندرترکمن و گمیشان، علی‌آبادکتول، رامیان و آزادشهر، گنبدکاووس و نیز حوزه انتخابیه مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه هر کدام یک نماینده دارند.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات خبرگان رهبری روز جمعه ۱۱ اسفند ماه امسال برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha