۱۱ بهمن ۱۴۰۲، ۱۱:۵۰
کد خبر: 85371509
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

روابط انگلیس-اروپا در سایه جنگ اوکراین

۱۱ بهمن ۱۴۰۲، ۱۱:۵۰
کد خبر: 85371509
روابط انگلیس-اروپا در سایه جنگ اوکراین

تهران- ایرنا- نشریه آمریکایی پولیتیکو در تحلیلی مدعی شد که نتیجه حمله روسیه به اوکراین توسعه روابط انگلیس و اتحادیه اروپا بوده است.

به گزارش ایرنا از پولیتیکو، پیتر ریکتس دیپلمات ارشد بازنشسته انگلیسی در تحلیلی با نقل قول از گزارش کمیته روابط اروپایی مجلس اعیان انگلیس مدعی شد که «تاثیر موضوع جنگ اوکراین» در کشورش به‌معنی توسعه روابط فیمابین انگلیس و اتحادیه اروپا در حوزه‌های سیاست خارجی، دفاع و امنیت بوده است.

ریکتس با اشاره به خلاصه‌ای از طرحی که در گزارش ماه ژوئیه (تیر) و در دوران ریاست خود جهت گسترش روابط انگلیس و اتحادیه اروپا ارائه شده، ‌برخی از مفاد این طرح را وضع تحریم‌های مشترک علیه روسیه، روابط دفاعی و بازسازی اوکراین عنوان کرد. در جلسه استماع این طرح در کنار طرح کارشناسان و شهود، وزیر خارجه انگلیس دیوید کامرون و معاون پارلمانی او در امور اروپا لئو دوچرتی نیز حضور داشته‌اند.

در عین حال، ریکتس اذعان کرد که با وجود موافقت همه طرفین در انگلیس، هرگونه کاهش در میزان حمایت آمریکا از اوکراین و امنیت اروپا، به‌معنی برهم خوردن معادلات و ضرورت آمادگی اروپا برای سناریوی جنگ بدون آمریکا خواهد بود.

دیپلمات ارشد سابق انگلیس مدعی شده است که همکاری فیمابین کشورش، اتحادیه اروپا و آمریکا در وضع تحریم علیه روسیه کارساز بوده و تحریم‌های پسابرگزیت نیز به‌رغم کند بودن روند اعمال آنها، مؤثر هستند.

او با ابراز نگرانی نسبت به توان روسیه برای دور زدن تحریم‌ها و فروش غیرمستقیم نفت با کمک دولت‌های طرف سوم و نیز وجود شواهدی مبنی‌بر ضعف عملکرد انگلیس در اعمال تحریم‌ها، خواستار آن شد که دولتش اقدامات لازم را در زمینه تسریع طرح‌ها اتخاذ کند.

موضوع دیگر مورد اشاره بریکتس استفاده از دارایی‌های بلوکه شده روسیه نزد اتحادیه اروپا برای بازسازی اوکراین است که «باوجود پیچیدگی‌های حقوقی»، کامرون مدعی یافتن راه قانونی برای عملی کردن چنین این طرح شده است.

او ضمناً سرنوشت توافق حاصل شده پیشین در سال ۲۰۲۲ با رومن آبراموویچ بازرگان یهودی روس و مالک باشگاه چلسی مبنی‌بر تخصیص عواید حاصل از فروش این باشگاه برای کمک به اوکراین را باتوجه به پیچیدگی‌های پرونده، نامشخص خواند.

نزاع در مجلس انگلیس بر سر ابعاد حقوقی این طرح و مشخص نبودن ذی‌نفعان آن است و در این میان، کامرون خواستار صرف عواید آن برای «کمک‌های انسان‌دوستانه» در اوکراین شده است.

ریکتس با اشاره به اعلام آمادگی اولیه انگلیس برای مدیریت تأمین و ارسال کمک‌های نظامی به اوکراین تا زمان دفع حملات نظامی روسیه، اظهار کرد که در فرایند این اقدام موضوعاتی سبب تردید دولتش شده است. او برخی از این موضوعات را کندی پیشرفت بررسی از طرف اتحادیه اروپا و پیچیدگی قوانین ناظر بر محل تأمین بودجه در صندوق دفاع اروپایی عنوان کرد و گفت که مطابق طرح پیشنهادی کمیته مذکور، بهتر است دولت انگلیس درخواست اصلاح این قانون را بدهد.

این دیپلمات سابق انگلیسی، با اشاره به پرهزینه و زمان‌بر بودن بازسازی اوکراین اعلام کرد که کشورش می‌تواند تجربیات خود در زمینه بازسازی و مبارزه با فساد جهت جلب اعتماد سرمایه‌گذاران را در اختیار اوکراین قرار دهد.

او تأثیر بلندمدت جنگ اوکراین را گسترش نفوذ و دامنه ژئوپلتیک اتحادیه اروپا دانست که می‌تواند تحولاتی در زمینه امنیت ملی انگلیس، از جمله ورود به جنگ تمام‌عیار با روسیه را در پی داشته باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha