آبیاری هوشمند کشاورزی به‌صورت آزمایشی در ۲۷ استان کشور اجرایی می‌شود

اهواز-ایرنا- معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: ۲۷ نقطه کل کشور برای اجرای آزمایشی طرح آبیاری هوشمند انتخاب می‌شود که توسط ۱۷ شرکت دانش بنیان و نظارت مراکز تحقیقاتی در حال انجام است.

صفدر نیازی شهرکی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: حدود ۷۰ میلیارد متر مکعب آب در اختیار کشاورزی است که این میزان به علت‌های مختلف از جمله تغییر اقلیم، گرم شدن زمین روزانه کمتر می شود.

۸۰ درصد آب کشور برای کشاورزی مصرف می‌شود

وی با بیان اینکه سال گذشته حدود ۱۰۰ میلیمتر بارش باران در کشور ثبت شد افزود: در مدت زمان مشابه امسال ۵۵ میلیمتر بارندگی ثبت شده به این معنی که میزان بارندگی‌های امسال حدود نصف بارندگی سال گذشته است.

به گفته معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، این میزان از بارندگی شرایطی را ایجاد کرده که آب در اختیار بخش کشاورزی به شدت کاهش یابد.

نیازی شهرکی افزود: این درحالی است که حدود ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور در سالهای گذشته به آبیاری تحت فشار مجهز شدند.

وی با بیان اینکه تلاش می‌شود آخرین فناوری در آبیاری کشاورزی استفاده شود گفت: ۲۷ استان کشور برای اجرای طرح آزمایشی آبیاری هوشمند که آخرین تکنولوژی کشور در این حوزه محسوب می شود تعیین شده است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که امسال هنوز نتوانستیم اعتبارات خوبی برای آبیاری هوشمند اخذ کنیم و فقط ۳۵ هزار هکتار از اراضی کشور به آبیاری هوشمند مجهز شدند.

آبیاری هوشمند کشاورزی به‌صورت آزمایشی در ۲۷ استان کشور اجرایی می‌شود

نیازی شهرکی با اشاره به برنامه ریزی های انجام شده در قالب برنامه هفتم توسعه به منظور توسعه آبیاری تحت فشار گفت: بر اساس این قانون برنامه توسعه، سالانه باید ۲۰۰ هزار هکتار سامانه آبیاری تحت فشار و ۱۵۰ هزار هکتار آبیاری زیرسطحی در کشور ایجاد شود.

وی با بیان اینکه ۸۰۰ هزار هکتار شبکه آبیاری اجرا نشده در کشور وجود دارد گفت: براساس برنامه هفتم توسعه قرار است سالی ۱۸۰ هزار هکتار شبکه آبیاری اجرا شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: قانون خاک سال ۹۸ در ۲۶ ماده به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید که آیین‌نامه اجرایی این قانون در ۳۰ دیماه ابلاغ و تکالیف سنگینی بر عهده مجموعه وزارت جهاد کشاورزی، محیط زیست و سایر نهادهای ذی‌ربط قرار گرفت که یکی از این موارد تامین اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه است.

معاون وزیر کشاورزی بر ضرورت اجرای قانون خاک تاکید کرد و افزود: تقویت خاک، ارتقای ماده آلی خاک، عملیات خاک‌ورزی و مطالعات خاک‌شناسی از جمله وظایفی است که در این قانون آمده است.

نیازی شهرکی به پیگیری انجام شده برای اختصاص منابع مالی در حوزه خاک اشاره کرد و گفت: در سال‌های گذشته منابعی پراکنده جذب شده بود ولی در سال ۱۴۰۲ یک ردیف اعتباری برای مطالعات خاک از طرف سازمان برنامه و بودجه به میزان ۳۵۰ میلیارد ریال اختصاص یافت که تاکنون ۵۰ میلیارد آن جذب شده و امیدواریم تا پایان سال بقیه آن نیز محقق شود.

اختصاص ۸۰ میلیارد ریال برای خاک خوزستان

وی گفت: در کنار این اعتبارات، استان‌ها نیز به نوبه خود توانستند منابع خوبی در حوزه خاک بگیرند که خوزستان نیز یکی از این استان‌هاست، با پیگیری‌های انجام شده و همکاری مدیریت برنامه‌ریزی خوزستان حدود ۸۰ میلیارد ریال برای حفاظت خاک استان اختصاص یافت البته قول مساعد برای گرفتن اعتبارات بیشتر نیز داده شده است.

معاون امور خاک و آب وزیر کشاورزی با بیان اینکه استان‌های دیگر نیز اعتباراتی برای خاک اختصاص داده‌اند افزود: برای سال ۱۴۰۳ از محل اعتبارات ملی حدود سه هزار میلیارد ریال برای حفاظت خاک پیشنهاد خواهیم کرد که امیدواریم اختصاص یابد.

وی اظهارامیدواری کرد تکالیف سنگینی که درحوزه مطالعات خاک‌شناسی، حاصلخیزی خاک، ارتقای ماده آلی خاک و نسخه‌های کودی برعهده وزارت جهاد کشاورزی محول شده عملیاتی شود تا به هدف‌گذاری‌های موردنظر برسیم.

وی همچنین به کاهش آب‌های زیرزمینی اشاره کرد و گفت: طبق اعلام کارشناسان وزارت نیرو، تراز آبخوان‌های ۶۰۹ دشت کشور ۱۴۵میلیارد منفی است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به مجموعه برنامه‌هایی که در برنامه هفتم دیده شده گفت: قرار است با انجام عملیات آب و خاک، ارتقای راندمان آبیاری و دیگر وظایف محوله بتوانیم تراز را طی دوره ۱۰ تا ۱۵ ساله مثبت کنیم.

نیازی شهرکی به دیگر اقدامات مثبت جهاد کشاورزی اشاره و اظهارکرد: برای جاده‌های بین مزارع، کانال‌ها، پوشش انتقال آب با لوله، قنوات و حفاظت خاک هدف‌گذاری و منابع خوبی پیش‌بینی شده که امیدواریم بودجه سنواتی نیز از برنامه هفتم پیروی کند تا بتوانیم گام‌های خوبی در بهره‌وری آب و ارتقای تولید برداریم.

وی گفت: خاک بستر تولید است که موجب‌بهره وری تولید می‌شود؛ امیدواریم اصلاح مصرف کودها مدنظر قرار گیرد و اقدامات خوبی در سال ۱۴۰۳ در حوزه خاک داشته باشیم که قطعا عملکرد بهتری در تولید به همراه خواهد داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha