۶۱ طرح گردشگری استان سمنان آماده افتتاح در دهه فجر است

سمنان- ایرنا- مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: ۶۱ طرح حوزه این اداره‌کل به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی افتتاح و کلنگ‌زنی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، امیر کرم‌زاده روز چهارشنبه در نشست خبری در سالن همایش اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان افزود: ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای افتتاح طرح‌‎های حوزه گردشگری استان سمنان سرمایه‌گذاری شد که با همراهی بخش‌خصوصی آماده افتتاح است.

وی ابراز کرد: ۳۳ طرح با سرمایه‌گذاری ۱۸ هزار میلیارد ریال و اشتغالزایی برای یکهزار و ۵۰۰ نفر در استان سمنان در حال ساخت است که که در تقویت زیرساخت‌های گردشگری موثر است و سال گذشته نیز ۲۹۰ میلیارد ریال برای تقویت زیرساخت‌های گردشگری استان سمنان هزینه شد.

کرم‌زاده افزود: تعهد اشتغال اداره‌کل میراث‌‎فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان ایجاد ۲۰۰ فرصت شغلی در سال ۱۴۰۲ است که تاکنون ۴۶۰ فرصت شغلی ایجاد شد که نشان از تحقق تعهد اشتغال است.

وی تصریح کرد: ۲۰ بسته سرمایه گذاری در بخش گردشگری استان سمنان تهیه شد و برای هشت بسته مجوزهای لازم نیز اخذ شده و آماده جذب سرمایه گذار است.

این مسوول ادامه داد: خواهرخواندگی استان سمنان با یکی از شهرهای چین در زمینه سفال و سرامیک در دست پیگیری است که این کار اقدامی ارزشمند در رونق صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان محسوب می شود.

وی بیان کرد: انتخاب سمنان به عنوان نماینده ایران در اتحادیه شهرهای در مسیر جاده ابریشم اقدامی ارزشمند در معرفی این استان در عرصه بین‌المللی و رونق گردشگری است.

ثبت ملی ۹۸۷ میراث فرهنگی استان سمنان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان اضافه کرد: شمار آثار ثبت ملی استان به ۹۸۶ اثر رسید و بیش از ۱۰۰ پرونده دیگر برای ثبت ملی آماده است.

وی با بیان اینکه برخی از بناهای تاریخی تحت مالکیت سایر دستگاه‌های اجرایی است که مرمت و حفظ و نگهداری آن از عهده میراث فرهنگی خارج است، گفت: در حال حاضر بالغ بر ۲ هزار و ۵۰۰ بنای تاریخی واجد ارزش ثبت در استان سمنان وجود دارد و حدود ۷۰۰ بنای تاریخی این استان نیز ثبت شده است.

وی با بیان اینکه حدود ۲۰۰ بنای تاریخی در تملک دستگاه‌های اجرایی استان سمنان در خطر است و باید مرمت شود، اضافه کرد: کم‌توجهی دستگاه‌های اجرای که خانه تاریخی در تملک دارند ترک فعل و قصور مدیر تلقی و ترک فعل به دستگاه قضا اعلام و تشکیل پرونده می‌شود.

توسعه گردشگری سلامت

کرم زاده با اشاره به تلاش‌ها در زمینه توسعه گردشگری سلامت در استان سمنان، گفت: با پیگیری‌های انجام شده بیمارستانی در سمنان و شاهرود مجوز پذیرش بیماران خارجی و ارایه خدمت به آنان را دریافت کردند و اخذ مجوز برای بیمارستان کوثر نیز در دست پیگیری است.

وی با تاکید بر نقش برگزاری رویدادهای گردشگری در جذب گردشگر و رونق این صنعت، گفت: ۱۹ رویداد از استان سمنان در تقویم ملی گردشگری ثبت شده است.

این مسوول با اشاره به نقش مجتمع‌های بین راهی در توقف گردشگر برای استراحت و کاهش تصادفات، گفت: برای احداث و توسعه مجتمع‌های بین راهی تا ۱۰ ‌میلیارد ریال کمک هزینه بلاعوض نیز پرداخت شده است.

رونق حوزه صنایع دستی استان سمنان

وی بیان کرد: رونق صنایع دستی در استان سمنان با اهتمام ویژه در دست پیگیری است و به ۳۱ طرح در قالب تسهیلات به میزان ۱۴۰ میلیارد ریال و از محل تسهیلات مشاغل خانگی ۲۳۰ میلیارد ریال پرداخت شد.

کرم زاده اظهار کرد: ۲۰۰ هزار اثر صنایع دستی استان سمنان توسط آستان قدس رضوی خریداری شد که اکنون هنرمندان در تولید محصولات سفارش داده شده فعالیت دارند.

وی افزود: طی یکسال گذشته شمار پروانه‌های فعالیت انفرادی صنایع دستی در استان سمنان به ۵۹۱ مجوز و فروشگاه‌های عرضه صنایع دستی از پنج به ۱۷ فروشگاه افزایش یافت و ابرسج نیز به عنوان شهرملی صنایع دستی معرفی و مشکل بیمه کارفرمایان صنایع‌دستی رفع شد.

به گفته این مسوول ۶۰ طرح مرمتی در استان سمنان اجرا شد و ۱۵ ‌میلیارد ریال برای مطالعات مرمت بنای تاریخی آرامگاه شیخ علاالددوله سمنانی هزینه شد و به زودی تعمیرات آغاز خواهد شد.

وی بیان کرد: بنای تاریخی در روستای ملاده شهرستان مهدیشهر به صورت کامل به تملک میراث فرهنگی استان سمنان درآمده و سرمایه‌گذاری ۲۶۰ میلیارد ریالی در این بنا پیش‌بینی شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: با انجام روند اداری به زودی ملک اطراف کاروانسرای شاه عباسی سمنان تعیین تکلیف و روند برنامه‌ریزی شده در این اثر تاریخی ادامه می یابد.

وی اظهار کرد: یکهزار و ۲۰۰ میلیارد ریال در دور اول سفر ایت الله رئیسی به حوزه میراث فرهنگی استان سمنان اختصاص یافت که ۳۰ درصد آن در سال اول طبق برنامه تخصیص یافت و باقی اعتبارات در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ تخصیص می‌یابد.

۶۱ طرح گردشگری استان سمنان آماده افتتاح در دهه فجر است

تکمیل مطالعات راه دسترسی به آبگرم استان سمنان

کرمزاده بیان کرد: مطالعات راه دسترسی به آبگرم سمنان از مسیر مومن آباد و روستای افتر انجام شد و اجرای آن نیازمند تامین اعتبار است، همچنین برای حفظ تپه حصار دامغان نیز طبق مطالعات ۷۶۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: ۱۵ هزار میلیارد ریال برای دور سفر رییس جمهور به استان سمنان طرح حوزه میراث فرهنگی پیشنهاد شده است که انتظار می‌رود دست کم ۱۰ درصد این اعتبارات به بخش گردشگری اختصاص یابد تا زیرساخت‌های گردشگری در استان سمنان تقویت شود.

به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی، ۷۶۹ طرح با اعتبار چهار هزار و ۱۷۴ میلیارد تومان با افزایش ۱۳ درصدی در هزینه‌کرد نسبت به طرح‌هایی سال گذشته، افتتاح می‌شود.

۹۰ طرح اقتصادی با اعتبار ۲ هزار و ۱۲۰ میلیارد تومان و ۶۷۹ طرح عمرانی با اعتبار ۲ هزار و ۵۴ میلیارد تومان در دهه فجر ۱۴۰۲ بهره‌برداری می‌شود.

افتتاح ۷۶۹ طرح اقتصادی و عمرانی استان سمنان هم در دهه‌فجر ۱۴۰۲ اشتغالزایی برای یکهزار و ۷۰۲ نفر را به همراه دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha