۱۱ بهمن ۱۴۰۲، ۱۶:۵۲
کد خبرنگار: 1796
کد خبر: 85371790
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ثبت فیلم ۲ قلاده سیاهگوش در الموت قزوین

۱۱ بهمن ۱۴۰۲، ۱۶:۵۲
کد خبر: 85371790
ثبت فیلم ۲ قلاده سیاهگوش در الموت قزوین

قزوین - ایرنا - فرمانده یگان حفاظت محیط زیست قزوین از ثبت فیلم ۲ قلاده سیاهگوش نر و ماده به عنوان گونه‌های در حال انقرض برای منطقه رودبار الموت خبر داد.

مهدی طاهری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان این مطلب افزود: امروز محیط بانان منطقه الموت موفق شدند با مشاهده و ثبت تصاویر از ۲ قلاده سیاهگوش که از زیباترین پستانداران جهان محسوب می‌شوند، اطلاعات مفیدی در اختیار حفاظت محیط زیست قرار دهند.

وی اضافه کرد: این حیوانات با عنوان وشق اورآسیایی نیز شناخته می‌شوند که به عنوان سنگین‌ترین و سریع‌ترین گربه‌های کوچک در جهان محسوب شده و به تنهایی می‌توانند جان یک گراز را بگیرند.

طاهری با بیان اینکه فقط ایران اعلام کرده که چنین گربه‌ای را در طبیعتش رویت کرده است، تصریح کرد: وشق اورآسیایی یکی از بزرگ‌ترین گربه سانان جهان و گونه در خطر انقراض کشور محسوب می شود که مطالعات ژنتیکی نشان داده گربه طلایی آفریقایی و یوز گربه، نزدیکترین خویشاوندان این "اعجاب انگیز وطنی" هستند.

این مسوول به ویژگی‌های ظاهری این سیاهگوش‌ها اشاره کرد و گفت: طول بدن این گربه سان ۸۰ تا ۱۳۰ سانتی متر، طول دم ۵ تا ۱۹ سانتیمتر، ارتفاع بدن ۵۰ تا ۷۵ سانتی متر و وزن آنها بین هشت تا ۳۱ کیلوگرم است، این حیوانات دارای اندام حرکتی بلندی بوده و کف و دست پاهایشان نیز بزرگ تا جایی که مانند کفش برفی آن را قادر می‌سازد که در برف عمیق به سهولت حرکت کند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست قزوین ادامه داد: سیاهگوش‌ها عمدتا دارای الگوی خالدار در سطح بدن خود بوده و دم کوتاه و نوک سیاهی دارند، در انتهای گوش آنها نیز دسته موی سیاه رنگ مشخصی دیده می‌شود، همچنین براساس شواهد موجود، زیر گونه‌ای از سیاهگوش که در ایران وجود دارد L.l.dinniki است که در حوزه قفقاز، ایران و ترکیه دیده می‌شود.

به گفته این کارشناس زیست محیطی، سیاهگوش‌ها در سن پنج تا ۶ ماهگی از شیر گرفته شده و در سن حدودا ۱۰ ماهگی از مادر مستقل می‌شوند، سن ماده‌ها در زمان نخستین زادآوری ۲۰ تا ۲۴ ماه و سن نرها حدودا ۳۰ ماه است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha