اقدام ماندگار دولت سیزدهم در توسعه فضاهای آموزشی مازندران

ساری - ایرنا -دولت سیزدهم در راستای تحقق عدالت آموزشی، گام های اساسی و بلندی را به منظور افزایش کیفیت آموزشی و تربیتی، افزایش مهارت‌آموزی و توسعه مراکز فنی و حرفه‌ای در مازندران برداشته است و موید این مطلب مهم و اساسی نیز آمار و ارقام های ارایه شده در این بخش است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در جوامع امروزی دستگاه تعلیم و تربیت از ابزارهای مهم تحقق اهداف و مقاصد اجتماعی محسوب می شود که بسترساز رشد و توسعه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جامعه را فراهم می کند چرا که بدون شک امروزه آموزش و پرورش از مهم ترین مولفه های تاثیر گذار در روند توسعه پایدار در کشور هاست.

مطالعات و تجربیات صورت گرفته بیانگر این مطلب مهم و اساسی است که توسعه پایدار و همه جانبه بدون برخورداری از نیروی انسانی کارآمد امکان پذر نخواهد بود و پیش شرط توفیق، تثبیت و تداوم هرگونه توسعه و تحولی، سرمایه گذاری در توسعه انسانی است و آموزش و پرورش زمانی می تواند بستر ساز توسعه و پیشرفت جامعه باشد که تمام رویکردها به سمت آن باشد. طبق نتایج صورت گرفته، نظام آموزش و پرورش هر کشوری یکی از مهم ترین موسسه ها و نهاد های اجتماعی است که منجر به توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی می شود.

دولت مردمی سیزدهم با درک درست و منطقی از اهمیت و نقش آموزش و پرورش در دستیابی به توسعه همه جانبه و پایدار، ‌بیشترین توجه را در ۲ سال گذشته به دستگاه تعلیم و تربیت کشور داشته است بگونه ای که ایجاد بیش از ۶ هزار فضای آموزشی جدید در قالب ‌احداث ۳۲ هزار کلاس درس، اجرای طرح رتبه بندی معلمان، برخورداری از سرانه آموزشی ۵.۲ متر مربعی تنها بخش کوچکی از اقدامات دولت مردمی سیزدهم در مناطق مختلف کشور است.

اقدام ماندگار دولت سیزدهم در توسعه فضاهای آموزشی مازندران

همسو با سیاست دولت مردمی سیزدهم در توجه به دستگاه تعلیم و تربیت، در مازندران حدود ۱۲۲ طرح نیمه تمام آموزشی وجود داشت که در سال گذشته ۲۲ طرح را با همکاری خیرین و تعهدات دولت تکمیل شد و در دهه فجر امسال نیز ۱۷ طرح دیگر شامل ۲ سالن ورزشی با زیربنای مجموع یک‌هزار و ۱۷۵ متر مربع، یک سالن چند منظوره با مساحت ۹۰ متر و ۱۴ مدرسه با مساحت مجموع ۱۴ هزار و ۲۵۸ متر مربع است که بخشی از اعتبارات مورد نیاز این طرح‌ها از بودجه دولتی و بخشی دیگر نیز توسط خیران تأمین شده است، به بهره برداری می رسد.

با تامین اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل تعدادی از طرح‌های در حال اجرای حوزه مدرسه‌سازی، چند طرح مهم و اولویت‌دار نیز در استان طی ماه‌های اخیر تکمیل شد که این ‌طرح‌ها نیز همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی به بهره‌برداری خوهاند رسید.

ایران قوی با مدرسه و دانش آموز قوی رویکرد دولت سیزدهم

در دولت سیزدهم، ایران قوی با مدرسه و دانش آموز قوی مورد اهتمام است، گفت: نباید تربیت معلم هیچگاه به عنوان مساله ای اساسی مورد بی توجهی قرار گیرد و این موضوع مورد توجه دولت است. ‌

مطلب بالا بخشی از صحبت های وزیر آموزش و پرورش است که ۱۵ مهرماه امسال به مازندران سفر کرده بود. رضا مراد صحرایی در جلسه شورای‌ آموزش و پرورش مازندران در ساری با بیان اینکه همسو با رویکرد اهمیت توجه به معلمان علاوه بر رتبه بندی، فوق العاده ویژه آنان نیز پیگیری و عملیاتی می شود، گفت: مطالبات فرهنگیان به زودی پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه انباشت مشکلات در آموزش و پرورش بسیار زیاد است، اما با حمایت دولت با حل بسیاری از مسایل، در مسیر و ریل توسعه قرار گرفته ایم، افزود: در گذشته به دلیل سیاست، غلط بخشی از فضای آموزش و پرورش یعنی دانشگاه تربیت معلم و ۱۴۸ واحد فنی حرفه ای هنرستان را از دست داده ایم، حتی تامین معلم را مقدم بر تربیت معلم کردند، ولی امروز این مسایل ترمیم و در حال حل شدن است.

صحرایی بر لزوم اهمیت توجه و توسعه تجهیزات هنرستان ها، اظهار داشـت: معتقدیم تربیت نیرو در هنرستان ها برای اشتغال واحد های تولیدی و صنعتی هر استان برنامه ریزی شود.

اقدام ماندگار دولت سیزدهم در توسعه فضاهای آموزشی مازندران

وی با عنوان اینکه اگر تجهیزات هنرستان و فنی حرفه ای تقویت شود، دانش آموزان با مدرک دیپلم هم مشغول به کار می شوند، اظهار کرد: طرح مولد سازی در آموزش و پرورش برای توسعه زیر ساخت های آموزشی در همان منطقه هزینه می شود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان این که در دولت سیزدهم، ایران قوی با مدرسه و دانش آموز قوی مورد اهتمام است، اظهار داشت: همسو با این مقوله مهم، اکنون به همه نظام آموزشی حتی به قومیت خانوادگی دانش آموزان توجه شده است.

وی با بیان این به طور میانگین روزانه هشت کلاس درس در ۲سال گذشته توسط دولت سیزدهم در کشور ساخته شده است، گفت که ۶۰۰ هزار میلیارد ریال به خیرین بدهکار هستیم، یعنی آنان سهم شان را در مدرسه سازی عملیاتی کرده اند، اما آموزش و پرورش سهمش را پرداخت نکرده است.

توسعه فضای آموزشی در مازندران و توجه به مسایل آموزشی و تربیتی

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد اجتماعی و فرهنگی در بین دستگاه های دولتی وظایفی دارد، گفت: این وظایف بیشتر در حوزه آموزشی، تربیتی، اجتماعی و فرهنگی بوده و در مسائل اجتماعی و فرهنگی وظایف به گونه ای است که به همه مردم مرتبط است.

حسین کمالی با اشاره به رویکرد و سیاست های دولت مردمی سیزدهم در دستگاه تعلیم و تربیت کشورمان، اظهار داشت: در دولت سیزدهم تلاش شد بر اساس اهداف بنیادین در حوزه فضای آموزشی و همچنین در حوزه مسائل آموزشی و تربیتی بتوانیم بر اساس شاخص هایی که به ما ابلاغ شده است کار را دنبال و شروع کنیم.

وی با بیان اینکه رویکرد دولت سیزدهم به آموزش و پرورش یک رویکرد مثبت است، تصریح کرد: اجرای قانون رتبه بندی که پس از ۱۰ سال در دولت سیزدهم با همکاری مجلس شورای اسلامی اجرایی شده است موید این مطلب مهم و اساسی است.

وی با اشاره به اینکه به دنبال ارتقای کیفیت آموزشی و میانگین نمرات دانش آموزان هستیم، خاطرنشان کرد: با بررسی های صورت گرفته در مسائل آموزشی و طبق جلسات برگزار شده، امیدواریم در سال های‌ آینده شاهد ارتقای میانگین نمرات در دروس مختلف در سطح مدارس استان باشیم.

اقدام ماندگار دولت سیزدهم در توسعه فضاهای آموزشی مازندران

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران توجه و تقویت بیش از پیش هنرستان ها را بسیار مهم توصیف کرد و گفت: در دولت سیزدهم به موضوع مهارت آموزی دانش آموزان توجه بسیار زیادی شده است و هم اکنون ۴۵ درصد دانش آموزان مقطع متوسطه اول به رشته فنی و حرفه ای و کار و دانش گرایش دارند.

کمالی، میانیگن این آمار در کشور را ۳۹ درصد عنوان کرد و با بیان اینکه مازندران از این نظر ۶ درصد بالاتر از میانگین کشوری است، افزود: هم اکنون در این استان ۳۰۸ هنرستان وجود دارد که تلاش شد تولیدات آن ها یک بازار اقتصادی پیدا کند.

وی با بیان اینکه امسال یکی از اتاق های ساختمان اداره کل آموزش و پرورش مازندران، به عرضه تولیدات هنرستان کشاورزی اختصاص یافت، یادآور شد: این تولیدات فروش بسیار خوبی دارد و این امر تشویق دانش آموزان هنرستان را به همراه خواهد داشت تا بتوانند در این بخش تولیدات خود را به بازار عرضه کنند.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه در حوزه فضا و ساختمان مشکلات و کمبود فضا ریشه در سنوات گذشته دارد، ذکر کرد: مازندران ۱۲۲ طرح آموزش نیمه تمام دارد که در سال گذشته ۲۲ طرح را با همکاری خیران و تعهدات دولت به اتمام رسبد و در دهه فجر امسال ۱۷ طرح آموزشی به بهره برداری خواهد رسید که بیشتر مدارس و مراکز آموزشی هستند.

کمالی با بیان اینکه ما توانستیم برای کمک به معلمان در سال گذشته و امسال در مجموع سه هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال تسهیلات بین این قشر توزیع شد.

وی گفت: از مجموع ۳۲ هزار معلم شاغل و همکاران اداری، در سال گذشته، حدود ۶ هزار نفر برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شدند و امسال نیز قصد داریم این تعداد را افزایش دهیم.

وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش مازندران در جشنواره ها و مسابقات علمی دستاورد های خوبی دارد، افزود : در سال گذشته ۲۲ مدال گرفتیم و در المپیاد جهانی و کشوری نیز حائز رتبه شدیم.

اقدام ماندگار دولت سیزدهم در توسعه فضاهای آموزشی مازندران

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با اشاره به اینکه میزان ثبت نام کنندگان ما در المپیاد علمی نسبت به سایر استان ها رشد چشمگیری داشته است، تصریح کرد : در سال جاری نزدیک به ۱۶ هزار دانش آموز برای شرکت در المپیاد ثبت نام کردند که بالاترین نرخ را در تعداد ثبت نام داشتیم.

کمالی با تاکید بر اینکه آموزش هوش مصنوعی مورد مطالبه مسئولان است، خاطرنشان کرد : حدود چهار هزار نفر از دانش آموزان را جهت آموزش و آشنایی آنان با هوش مصنوعی شناسایی کرده ایم که قصد داریم این موضوع را پیگیری کنیم و استان مازندران تلاش هایی را برای تحقق این هدف انجام داده است.

این مسئول ذکر کرد: امسال توانستیم یکهزار و ۱۴۸ کودکستانی که تحت نظارت و مدیریت سایر دستگاه ها بودند به آموزش و پرورش ملحق کنیم.

وی با بیان اینکه توانمند کردن معلمان بسیار مهم است، تاکید کرد: در بخش آموزش و استمرار برنامه های آموزشی برای معلمان در قالب طرح شهید همت اقداماتی انجام شده است.

کمالی با عنوان اینکه تمام روستاهایی که دانش آموز دارند را با وجود تمام مشکلات و کمبود نیروی انسانی از آموزش محروم نکرده ایم، یادآور شد: در خصوص مولد سازی که یک قانون بسیار مطلوب است، تلاش کردیم در سطح املاک آموزش و پرورش اجرا کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با اظهار به اینکه دولت سیزدهم طرحی را با عنوان طرح شهید سلیمانی به آموزش و پرورش ابلاغ کرده که مطلوب نیز است، گفت : این طرح شامل تجهیز و تامین امکانات ورزشی، سالن ورزشی و یا خانه ورزش در مدرسه است که در سال گذشته ۳۵۰ میلیارد ریال به این امر اختصاص یافت ضمن اینکه ۳۹ مدرسه نیز دارای چمن مصنوعی شد و احداث ۶ سالن ورزشی نیز در دستور کار است.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه در مازندران ۶۷ سالن ورزشی و ۴۰ کلاس تربیت بدنی وجود دارد، ادامه داد: در حوزه تجهیزات تاکنون ۲۷۰ میلیارد ریال برای هنرستان ها هزینه شد و ۳۷۰ میلیارد ریال نیز به عنوان سرانه دانش آموزی در بین مدارس استان توزیع شد.

کمالی با بیان اینکه در دهه فجر امسال انتخابات را پیش رو داریم و سعی کردیم دانش آموزان را در انتخابات مشارکت دهیم، افزود : دانش آموزان می توانند به پرشور شدن انتخابات کمک کنند و قرار است در ایام دهه فجر یک روز را در تمام مدارس به برپایی جشن انقلاب و مشارکت در انتخابات اختصاص دهیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha