برداشت بی رویه آب، آفت تالاب های همدان

همدان- ایرنا- رییس اداره مدیریت زیستگاه و امور مناطق اداره کل محیط زیست همدان گفت: خشکسالی، برداشت بی رویه آب و کشت محصولات پر آب بر از آفت های تالاب های این استان است.

فاطمه کاظمینی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: استان همدان دارای ۲۷ تالاب است که سه تالاب چمشور و پیرسلمان اسدآباد و آق گل ملایر از جمله تالاب های طبیعی و مابقی تالاب های مصنوعی شامل آب بندها، سدها، کانال ها، تصفیه خانه ها و رودخانه ها است.

وی اضافه کرد: مهمترین چالش پیش روی تالاب ها، برداشت بی رویه آب با کشاورزی ناپایدار در حاشیه تالاب ها است همچنین عوامل اقلیمی، کم آبی و کاهش بارش ها خشکی تالاب ها را تشدید کرده است.

رییس اداره مدیریت زیستگاه و امور مناطق اداره کل محیط زیست همدان بیان کرد: تالاب های مصنوعی این استان نیز منبع تامین آب دائمی ندارند و مهمترین منبع آنها بارش ها است.

کاظمینی عنوان کرد: از محل طغیان رودخانه قره چای آب مورد نیاز تالاب آق گل ملایر تامین می شود اما این تالاب پس از سیلاب سال ۱۳۹۷ به مدت حدود سه سال آبگیری شد اما از اواخر سال ۱۳۹۹ رو به خشکی رفت.

وی گفت: تامین نیاز آبی این تالاب به لحاظ تقسیم بندی منابع آبی در حوزه آبخیز دریاچه نمک از سوی سازمان محیط زیست در دست مطالعه و بررسی است و پس از پایان مطالعه، وزارت نیرو مکلف به تامین حق آبه این تالاب در ملایر است.

برداشت بی رویه آب، آفت تالاب های همدان

رییس اداره مدیریت زیستگاه و امور مناطق اداره کل محیط زیست همدان تاکید کرد: کشت محصولات پر آب بر در حاشیه تالاب از دیگر علل افت و خشک شدن آب این تالاب ها به شمار می رود برای نمونه در حاشیه تالاب پیرسلمان اسدآباد ذرت و چغندر کشت می شود.

کاظمینی ادامه داد: وضعیت منابع آبی تالاب پیرسلمان به گونه ای است که با پایان برداشت محصولات پر آب بر دوباره شاهد جوشش آب در این تالاب بوده و کم کم آب تالاب بالا می آید.

وی گفت: خشک شدن تالاب ها پیامدهای منفی زیادی به همراه دارد برای نمونه ممکن است به کانونی برای تولید گرد و غبار تبدیل شود و گونه های گیاهی و تنوع زیستی به مرور از بین برود.

رییس اداره مدیریت زیستگاه و امور مناطق اداره کل محیط زیست همدان افزود: گیاهان در این گونه تالاب ها رو به خشکی می رود همچنین پرندگان مهاجر در تالاب های خشک فرود نمی آیند.

برداشت بی رویه آب، آفت تالاب های همدان

کاظمینی، تدوین مدیریت جامع تالاب آق گل در سال ۱۴۰۰ را در احیای این تالاب بسیار موثر دانست و افزود: تمامی برنامه های تالاب در راستای مدیریت جامع تالاب است و در چهار حوزه شامل مسائل اقتصادی و اجتماعی مدیریت تالاب، تنوع زیستی، مسایل کشاورزی مدیریت اراضی و آب و خاک مطالعه صورت گرفته است.

وی گفت: اهداف راهبردی پنج تا ۱۵ ساله برای مدیریت جامع تالاب آق گل تدوین شد و هر سه ماه با برگزاری نشست هایی برگزار و از روند اجرای برنامه ها و اهداف تعیین شده گزارش گیری می شود.

رییس اداره مدیریت زیستگاه و امور مناطق اداره کل محیط زیست همدان بیان کرد: یکسری نهادها و دستگاه های ذینفع در اجرای برنامه های مدیریت جامع تالاب آق گل مسئولیت دارند همچنین تکالیفی بر عهده محیط زیست هم گذاشته شده است.

کاظمینی افزود: تالاب آق گل ملایر زیستگاه پرندگان آبزی و کنار آب زی زیادی بود و پیشتر سه هزار پرنده از ۴۶ گونه در این تالاب مشاهده می شد.

برداشت بی رویه آب، آفت تالاب های همدان

وی بیان کرد: در راستای مدیریت جامع تالاب آق گل یکی از اولویت ها مباحث اقتصادی، اجتماعی و گردشگری، مطالعه معیشت پایدار، حمایت از توسعه اقامتگاه های بوم گردی است.

رییس اداره مدیریت زیستگاه و امور مناطق اداره کل محیط زیست همدان گفت: علاوه بر محیط زیست، جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی در این باره ورود کرده همچنین صنایع تبدیلی در کنار تالاب می تواند منطقه گردشگری ایجاد کرد.

کاظمینی ادامه داد: هر چند باید کشاورزی حاشیه تالاب را کاهش داد اما در این راستا باید معیشت مردم را تامین کرد.

استان همدان دارای ۲۷ تالاب است که از این تعداد سه تالاب طبیعی هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha