۱۲ بهمن ۱۴۰۲، ۱۰:۱۵
کد خبرنگار: 5532
کد خبر: 85372558
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

هفت بنای تاریخی قزوین در آغاز دهه فجر به ثبت ملی رسیدند

قزوین - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گفت: ۲ قنات، ۲ حمام و سه خانه قدیمی هزمان با آغاز دهه مبارک فجر در استان به ثبت ملی رسیدند.

به گزارش ایرنا، علیرضا خزایلی روز پنجشنبه در نشست خبری خود با اعلام این مطلب، تصریح کرد: بناهای مورد نظر شامل آسیاب ارنجک و کندر، حمام سلطان آباد و گلشن، خانه های صلاحی، عظیمی و رضوی از جمله اماکن به ثبت رسیده هستند.

وی با اشاره به سه پایگاه ملی موجود در استان قزوین، از تشکیل چهارمین پایگاه ملی خبر داد و خاطرنشان کرد: پایگاه های ملی الموت، سمیران و بافت تاریخی قزوین از جمله مکان هایی بودند که در ابتدای دولت سیزدهم به ثبت رسیده‌اند.

وی به محوطه باستانی دشت قزوین نیز اشاره کرد و افزود: منطقه سگزآباد در دشت قروین که به عنوان یک منطقه‌ با پیشینه تاریخی همواره مورد توجه باستان شناسان نیز بوده به عنوان چهارمین پایگاه ملی این استان خواهد بود که به ثبت می رسد.

خزایلی در خصوص ویژگی پایگاه‌های مستقل ملی در استان قزوین، خاطرنشان کرد: از خصوصیات این مکان ها می توان به منحصر به فرد بودن آنها، برخورداری از اعتبارات مستقل ملی و فعالیت‌های متمرکز صنایع دستی اشاره کرد.

وی با اشاره به رونمایی از طرح های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان در دهه مبارک فجر، اظهار کرد: رونمایی از مرمت آستان مقدس شاهزاده حسین (ع) با ۴۰ میلیارد ریال اعتبار و ایجاد ۲۰ فرصت شغلی، مرمت هشتی صفوی واقع در مجموعه دولتخانه صفوی با هشت میلیارد ریال اعتبار و ایجاد ۶ فرصت شغلی، مرمت تزیینات کاخ موزه چهلستون با اعتباری بالغ بر ۹ میلیارد ریال و ۲ فرصت شغلی و فاز ۲ طرح مطالعات گنبدخانه و رواق‌های ضلع شمال شرقی مسجد جامع عتیق با ۲۰ میلیارد ریال اعتبار و ۲۰ فرصت شغلی از جمله این طرح ها هستند.

به گفته وی، سفره‌خانه سنتی شیرمحمدی واقع در جاده قزوین - الموت با حجم سرمایه‌گذاری ۱۶۷ میلیارد ریالی و ایجاد ۱۵ فرصت شغلی در زیربنایی به مساحت ۳۰۰ متر مربع، واحد پذیرایی بین راهی ایوان واقع در جاده قزوین - الموت با ۴۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری و ایجاد ۱۵ فرصت شغلی در زیربنایی به مساحت ۶۰۰ متر مربع و بهره برداری از مجتمع سرویس بهداشتی و نمازخانه ارتش‌آباد چشمه علی واقع در شهرستان آوج با ۲۲ میلیارد ریال اعتبار و ایجاد ۲ فرصت شغلی در زیربنایی به مساحت ۱۰۰ متر مربع از دیگر طرح های مورد بهره برداری در دهه مبارک فجر امسال خواهد بود.

وی از حضور قزوین در نمایشگاه بین المللی تهران خبر داد و گفت: این نمایشگاه از ۲۳ بهمن ماه جاری به مدت چهار روز در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می شود و با توجه به ثبت جهانی سرای سعدالسلطنه قزوین بنا داریم تا محیط نمایشگاهی را براساس ویژگی و مدل این سرا درآوریم.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی های حضور در این نمایشگاه، ارایه ۲۵ بسته سرمایه گذاری و ۱۵ فرصت سرمایه گذاری با هدف توسعه و گسترش فضا و محیط های گردشگری استان ارایه خواهد شد.

خزایلی، بهره برداری از ۲۸ طرح گردشگری و میراث فرهنگی با ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار، صدور ۱۸۷ موافقت نامه اصولی با ۸۰ هزار میلیارد ریال اعتبار، صدور ۹ مجوز گردشگری کشاورزی، چاپ سه عنوان کتاب تخصصی گردشگری با موضوعات گردشگری مذهبی، کشاورزی و طبیعی و ۶۰ طرح در حال ساخت با موضوعات گردشگری و میراث فرهنگی با ۳۲ هزار میلیارد ریال از جمله طرح های اجرایی و یا در حال اجرای دولت سیزدهم در استان قزوین یاد کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha