رییس شورای عالی استان‌ها: جامعه شورایی کشور تا ابد به آرمان‌های انقلاب وفادار است

تهران بزرگ - ایرنا - رییس شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه تعامل شورای عالی استان‌ها و مجلس، نقش مؤثری در رفع مشکلات مردم و جامعه دارد، گفت: جامعه شورایی کشور تا ابد به آرمان‌های انقلاب و نظام وفادار است

به گزارش ایرنا، شهرام دبیری روز پنجشنبه در آغاز اجلاس بیست و پنجم شورای عالی استان‌ها که با حضور محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی، برگزار شد، با تبریک ایام مبارک دهه فجر، اظهار کرد: ما خانواده بزرگ شورایی کشور، اعلام می‌نماییم هنوز و تا ابد به آرمان‌های انقلاب وفاداریم.

وی با اشاره به فرمان امام خمینی (ره) در نهم اردیبهشت ۱۳۵۸ به شورای انقلاب، افزود: امام (ره) در این دستور فرموده‌اند: «در جهت استقرار حکومت مردمی در ایران و حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش که از ضرورت‌های جمهوری اسلامی است لازم می‌دانم بی درنگ به تهیه آیین‌نامه اجرایی شوراها برای اداره امور محلی شهر و روستا در سراسر ایران، اقدام و پس از تصویب به دولت ابلاغ نمایید تا دولت بلافاصله به مرحله اجرا درآورد.»

دبیری ادامه داد: حضرت امام در این ابلاغ فرمودند اداره امور محلی و از الفاظ بی درنگ و بلافاصله استفاده کردند که نشان‌دهنده ضرورت موضوع بوده است ولی وقوع جنگ تحمیلی این امر را به تأخیر انداخت.

رییس شورای عالی استان‌ها در حضور رییس مجلس شورای اسلامی، گفت: تاخیر در ایجاد شوراها، باعث ایجاد مشکلات اساسی در شکل‌گیری ساختار شوراها و چارت سازمانی ردیف بودجه و مکان مناسب برای شوراهای فرادست و شورای عالی استان‌ها، شده است.

به گفته وی، حل این مشکل نیاز به حمایت جنابعالی و نمایندگان ملت دارد. مقام معظم رهبری نیز در اهمیت جایگاه شوراها، فرموده‌اند: «شوراها طبق قانون اساسی مدیریت شهر و روستا را بر عهده دارند و نمادی دیگر از اداره کشور به دست مردم را در برابر چشم همگان می‌اندازد.»

دبیری اظهار کرد: اصلاح قوانین شوراها در روان‌سازی فعالیت شوراها نقش مهمی دارد و می‌تواند در اولویت بررسی مجلس شورای اسلامی قرار گیرد.

رییس شورای عالی استان‌ها خطاب به قالیباف، گفت: آیا حضرتعالی تصویب طرح‌های جامع و تفصیلی شهری و طرح‌های هادی روستایی توسط شورای عالی شهرسازی و نوشتن یک نسخه برای تمام شهرها و روستاها بدون توجه به تفاوت‌های آنها را قبول دارید؟

آیا بهتر نیست این موضوع به صورت محلی و توسط شورای اسلامی شهر، شهرداری، استانداری و راه و شهرسازی استان، بررسی و تصویب شود؟ قطعا کارشناسان و مسوولان هر شهر، اشراف بیشتری نسبت به شرایط و مشکلات شهر دارند و خیلی بهتر از شورای عالی معماری و شهرسازی، می‌توانند برای شهر خودشان تصمیم بگیرند.

وی تاکید کرد: بند ۵ ماده ۷۸ قانون تشکیلات شوراهای اسلامی کشور اشاره به این موضوع دارد که سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است یک نسخه از پیش‌نویس لوایح برنامه‌های توسعه و بودجه عمومی کشور و استان‌ها را پس از تهیه در اختیار شورای عالی استان‌ها قرار دهد، شورای عالی استان‌ها پیشنهادهای اصلاحی خود را در مورد برنامه و بودجه به این سازمان اعلام خواهد کرد.

رییس شورای عالی استان‌ها یادآور شد: اما هیچ راهکار عملی برای این قانون پیش‌بینی نشده است و امکان پیشنهاد اصلاحی پس از نوشتن پیش‌نویس بسیار مشکل است، پیشنهاد می‌کنیم شورای عالی استان‌ها در هنگام تهیه پیش‌نویس نظرات اصلاحی خود را اعلام کند و در نوشتن آن مشارکت داشته باشد.

وی افزود: بدون شک تعامل و هم‌افزایی ظرفیت‌های مجلس شورای اسلامی و شورای عالی استان‌ها می‌تواند نقش موثری در رفع مسایل و مشکلات پیش‌روی جامعه و حل مشکلات مردم داشته باشد.

دبیری خطاب به قالیباف‌ گفت: یقینا اعتقاد و باور دارید که شوراهای اسلامی به عنوان نهادهایی برخاسته از دل مردم، می‌توانند نقش موثری در ارتقای کیفیت مصوبات مجلس شورای اسلامی و تطابق آنها با واقعیات جامعه داشته باشند.

وی با بیان اینکه اجرایی شدن گام به گام مدیریت یکپارچه شهری و روستایی از دیگر مطالبات جامعه شورایی و مدیریت شهری است، افزود: از ریاست مجلس شورای اسلامی که دارای سابقه طولانی و درخشانی در عرصه مدیریت شهری هستند، انتظار داریم تا با حمایت و هدایت خود و همراهی و مساعدت تمامی متولیان امر، از جمله شورای عالی استان‌ها، گام‌هایی موثر و چاره‌اندیشی حکیمانه در این زمینه صورت پذیرد.

رییس شورای عالی استان‌ها با اشاره به برگزاری انتخابات ماه آینده مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، گفت: به نمایندگی از جامعه شورایی کشور، از مردم عزیزمان درخواست می‌کنم با حضور پرشور خود، در تعیین سرنوشتشان مشارکت داشته باشند و ما نیز برای ایجاد نشاط و انگیزه و شور انتخاباتی، تمام توان خود را به کار خواهیم گرفت.

دبیری یادآور شد: همچنین با اعلام وفاداری به سوگندی که یاد کرده‌ایم، حداکثر تلاش خود را برای افزایش رضایتمندی مردم خوب و نجیب ایران و ایجاد امید در جامعه‌ و توجه به محرومین، انجام خواهیم داد تا همیشه شاهد ایران اسلامی مقتدر، سربلند و پایدار باشیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha