واکاوی تیم‌های مرحله یک چهارم نهایی فوتبال جام ملت‌های آسیا؛ ایران و ژاپن پرافتخارترین
آرشیوی

شیراز-ایرنا- با پایان یافتن مرحله یک هشتم نهایی هجدهمین دوره رقابت های فوتبال جام ملت های آسیا چهره هشت تیم راه یافته به مرحله یک چهارم  نهایی مشخص شد و در بین آنها،‌ ژاپن با  چهار و ایران با سه قهرمانی پرافتخارترین تیم های حاضر دراین مرحله هستند وتاجیکستان هم برای نخستین باراست که به این مرحله رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ایران آخرین تیمی بود که در یک بازی سخت که جان همه را به لب رساند،‌ چهارشنبه شب ۱۱ بهمن در ضربات پنالتی از سد تیم سرسخت سوریه گذشت تا به همراه تیم های استرالیا،‌ تاجیکستان،‌اردن، قطر، ازبکستان،‌ کره جنوبی و ژاپن تشکیل دهنده تیم های مرحله یک چهارم نهایی باشند.

تاجیک های شگفتی ساز

تیم ملی تاجیکستان که برای نخستین بار بود در این مسابقات شرکت می کرد، شگفتی ساز جام شد و در بین هشت تیم قرار گرفت،‌ فوتبال این کشور چند سالی است پیشرفت خوبی کرده و تیم استقلال این کشورهم در رقابت های لیگ قهرمانان آسیا بازیهای بسیار خوبی از خود به نمایش گذاشت تا نام فوتبال تاجیکستان در آسیا طنین انداز شود.

تاجیکستان در مرحله یک چهارم نهایی به مصاف تیم اردن می رود،‌ هر دو تیم تا پیش از رسیدن به این مرحله تیم های امارات و عراق را از دور مسابقات حذف کردند و برای حریفان خط و نشان کشیدند.

واکاوی تیم‌های مرحله یک چهارم نهایی فوتبال جام ملت‌های آسیا؛ ایران و ژاپن پرافتخارترین

ژاپن و ایران پُر افتخارترین

در بین تیم های این مرحله، ‌ژاپن با چهار قهرمانی،‌ ایران با سه،‌ کره جنوبی با ۲ و استرالیا و قطر با یک قهرمانی به عنوان تیم های مدعی و پُر افتخار در این مرحله هستند که تنور مسابقات را گرمتر خواهد کرد.

اردن دیگر تیم راه یافته به این مرحله تاکنون سابقه پنج دوره حضور در این مسابقات را دارد و بهترین نتیجه ای که گرفته در سال های ۲۰۰۴ و ۲۰۱۱ بودکه به مرحله یک چهارم نهایی رسیده است.

قطر دیگر تیم صعود کننده به این مرحله، سابقه ۱۰ دوره حضور در جام ملت های آسیا دارد و در سال ۲۰۱۹ هم عنوان قهرمانی را به خود اختصاص داده است و استرالیا هم با چهار دوره حضور و یک عنوان قهرمانی در سال ۲۰۱۵ به این مرحله راه یافته است.

ازبکستان دیگر تیمی است که قدم به مرحله یک چهارم نهایی گذاشته و تاکنون در هفت دوره این رقابت ها حضور داشته و بهترین نتیجه ای هم که گرفته عنوان چهارمی در سال ۲۰۱۱ است.

همچنین ایران با ۱۵ دوره که از سال ۱۹۶۸ شروع شد و کره جنوبی با ۱۴ دوره حضور در این مسابقات از این حیث رکوردار هستند.

واکاوی تیم‌های مرحله یک چهارم نهایی فوتبال جام ملت‌های آسیا؛ ایران و ژاپن پرافتخارترین

قهرمانی ایران در سه دوره متوالی

ایران تنها کشوری است که در سه دوره متوالی در سال ۱۹۶۸ ،‌ ۱۹۷۲ و ۱۹۷۶ به عنوان قهرمانی دست یافته و رکورد دار است و به نظر می رسد دیگر تیمی نتواند سه دوره پی در پی به مقام قهرمانی برسد ضمن اینکه پرویز قلیچ خانی تنها بازیکن ایرانی است که به عنوان کاپیتان، جام این سه دوره را بالای سر برده است.

جام ملت های آسیا از چه سالی کلید خورد

اولین دوره رقابت های جام ملت های آسیا از سال ۱۹۵۶ به میزبانی هنگ کنگ آغاز شد و تیم کره جنوبی در این دوره به مقام قهرمانی رسید.

در این ۱۷ دوره، ژاپن با چهار،‌ ایران وعربستان با سه قهرمانی،‌ کره جنوبی با ۲ و اسرائیل، کویت، عراق،‌ استرالیا و قطرهم هرکدام یک بار قهرمان شده اند و باید منتظر ماند و دید چه تیمی قهرمان هجدهمین دوره می شود.

واکاوی تیم‌های مرحله یک چهارم نهایی فوتبال جام ملت‌های آسیا؛ ایران و ژاپن پرافتخارترین

ایران، ‌ژاپن فینال زودهنگام

اما دیدار ایران و ژاپن در مرحله یک چهارم نهایی به عنوان فینال زودهنگام این دوره از رقابت ها به حساب می آید که روز شنبه ۱۴ بهمن در ساعت ۱۵ به مصاف هم خواهند رفت.

همچنین در مرحله یک چهارم نهایی،‌ تاجیکستان با اردن،‌ استرالیا با کره جنوبی و قطر هم با ازبکستان دیدارخواهند کرد.

آیا انتظار ۴۷ ساله ایران پایان می‌یابد؟

تیم کشورمان پس از اینکه در سال ۱۹۷۶ برای سومین بار به مقام قهرمانی رسید حدود ۴۷ سال می گذرد و باید منتظر ماند و دیدکه انتظارها به پایان خواهد رسید و یا اینکه چهار سال دیگر را باید صبرکرد که انتظار آنگاه به نیم قرن خواهد رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha