دولت از ساخت نیروگاههای تجدیدپذیر همه جانبه حمایت می‌کند

مشهد-ایرنا-مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان با تاکید بر حمایت همه جانبه دولت از ساخت نیروگاههای تجدیدپذیر، از مدیران صنایع بزرگ استانهای خراسان خواست نسبت به ایجاد این نیروگاهها وارد عمل شوند.

به گزارش ایرنا، حسین محمودی روز پنجشنبه در نشست هم اندیشی با مدیران صنایع بزرگ استان های خراسان در خصوص گذر از اوج بار ۱۴۰۳ در مشهد با اشاره به میزان سرمایه گذاری دولت طی 2 سال اخیر در صنعت برق کشور افزود: در این مدت هشت هزار مگاوات نیروگاه حرارتی در کشور ایجاد شده که یک رکورد محسوب می شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر دنیا به سمت احداث نیروگاه های تجدید پذیر در حرکت است، در این راستا با قوانین جدیدی که از سوی مجلس شورای اسلامی و دولت تصویب شده است، سرمایه‌گذاران با خیال راحت می توانند نسبت به سرمایه گذاری در ایجاد نیروگاه‌های تجدید پذیر وارد عمل شوند و نسبت به بازگشت سرمایه خود نگرانی نداشته باشند.

مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان اظهار کرد: خوشبختانه صاحبان صنعت متوجه وخامت اوضاع شده اند و می دانند که دیگر نمی شود با در پیش گرفتن رویه های گذشته انرژی تولید کرد و باید در این بخش تغییراتی لحاظ شود.

وی رشد مصرف سالانه برق در کشور را بیش از ۶ درصد دانست و گفت: در این راستا باید رویکرد جدیدی در تولید انرژی و نحوه مصرف آن در کشور اتخاذ شود، اغلب نیروگاه‌های کشور از سوخت فسیلی مانند گاز استفاده می کنند، لذا باتوجه به محدودیت های تولید گاز، در صورتی که نگاه تحولی در خصوص احداث نیروگاه ها نداشته باشیم درآینده با مشکل مواجه خواهیم شد.

محمودی ادامه داد: در حال حاضر ۹۰ هزار مگاوات ظرفیت منصوبه نیروگاهی در کشور از نوع نیروگاه حرارتی است که سوخت فسیلی اعم از گاز، گازوئیل و مازوت نیاز دارند، با توجه به محدودیت گاز در کشور و آلایندگی محیط زیستی سایر سوختها، در سالهای اخیر قوانین مهمی در خصوص تغییر رویه تولید انرژی در کشور تصویب و پشتوانه اجرایی آن نیز مصوب شده است.

دولت از ساخت نیروگاههای تجدیدپذیر همه جانبه حمایت می‌کند

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای خراسان گفت: یکی از قوانین مهمی که تصویب شده است، تولید یک درصد انرژی مصرفی صنایع بزرگ توسط نیروگاه های تجدید پذیر است که در این خصوص مشوقهای مهمی برای صنایع به منظور حرکت به این سمت در نظر گرفته شده که خرید تضمینی تولید نیروگاه‌های تجدید پذیر از آن جمله است.

وی بیان کرد: طبق آمار اعلام شده توسط متخصصین ذیربط، قیمت جهانی پنل های خورشید در حال کاهش است، این مهم نیز یک فرصت برای توسعه نیروگاهای خورشیدی است و در کنار آن وجود تونلهای مهم باد در کشور به ویژه در استانهای خراسان می تواند در توسعه این نوع نیروگاه‌ها حائز اهمیت باشد.

محمودی به منافع ارزشمند حاصل از احداث نیروگاه های تجدید پذیر اشاره و بیان کرد: علاوه بر تصویب قوانین حمایتی در صورتی که مازاد بر یک درصد، سرمایه گذاری و تولید انرژی تجدید پذیر از سوی صنایع انجام گیرد، این تولید اضافی از سوی دولت با قیمتهای خوبی خریداری خواهد شد، از سوی دیگر راه اندازی تابلوی بورس سبز نیز مشوقی برای خرید و فروش مازاد انرژی های تجدید پذیر است.

وی حمایت از شهرک های خورشیدی و تصویب قوانین برای توسعه انرژی های تجدید پذیر در شهرک های صنعتی را از دیگر مشوق های دولت در این زمینه برای صاحبان صنایع ذکر و اظهار امیدواری کرد، با احداث نیروگاه های تجدید پذیر در کشور ناترازی تولید انرژی در کشور حل شود.

به گزارش ایرنا، ظرفیت منصوبه نیروگاهی برق در استانهای خراسان پنج هزار و ۳۰۰ مگاوات است که چهار هزار مگاوات از این میزان در داخل خراسان رضوی قرار دارد، هم‌اکنون سه هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه جدید در استانهای خراسان رضوی، جنوبی و شمالی در حال نصب بوده که برخی از آنها به بهره‌برداری رسیده است.

تولید برق در تابستان امسال برای استانهای خراسان چهار هزار و ۷۹۰ مگاوات و سقف مصرف برق در این مدت پنج هزار و ۹۹۹ مگاوات بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha