جهاد دانشگاهی مشهد «پایلوت» مدل قطعه‌سازی سریع رایانه‌ای در کشور است

مشهد-ایرنا- رییس مرکز فناوریهای راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری گفت: جهاد دانشگاهی مشهد نمونه آزمایشی (پایلوت) اجرای مدل مرکز نمونه‌سازی و قطعه‌سازی سریع طرح رایانه‌ای شده است.

به گزارش ایرنا، نمونه سازی سریع (Rapid Prototyping ) مجموعه‌ای از تکنیک‌های ساخت سریع نمونه اولیه یک مدل سه-بعدی ساخته شده توسط CAD یا طرح رایانه ای است، ساخت این قطعه معمولاً توسط پرینترهای سه بعدی یا «فرآیند ساخت افزودنی» انجام می‌شود.

شقایق حق جوی جوانمرد روز پنجشنبه در پیش ‌رویداد ملی«فبین فود» در اتاق بازرگانی مشهد افزود: برای آسان سازی تحقیق و توسعه در کشور در پی ایجاد پلتفرمی جدید هستیم.

وی بیان کرد: یکی از راه حل‌های آزمایش شده در دنیا، مراکز نمونه‌سازی و قطعه‌سازی سریع است که میزان خطرپذیری را کاهش می‌دهد، زیرساخت‌های موجود در جهاد دانشگاهی، روحیه جهادی این نهاد و افراد متخصص باعث شد که جهاد دانشگاهی مشهد را پایلوت این مدل قرار دهیم.

رییس کمیسیون کسب‌ و کارهای دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این همایش گفت: رویداد ملی «فبین فود»، یک سرفصل بجا مانده از همکاری بخش خصوصی و بخش دانشگاهی کشور در حوزه کشاورزی است.

علی محمد شریعتی مقدم افزود: در ایران بسیاری از محصولات و بخشها بوبژه بخش کشاورزی دارای مزیت رقابتی است و مدتی نیست که خراسان رضوی نیز قطب اصلی صنایع غذایی شناخته شده است، اما آن طور که باید به سمت اقتصادی شدن کشاورزی نرفته‌ است.

وی بیان کرد: اگر به دنبال توسعه کشاورزی و تبدیل آن به کشاورزی اقتصادی (بیزینسی) باشیم، باید به ارتباط و همکاری‌ بخش خصوصی و دانشگاهی توجه نماییم.

رییس کمیسیون کسب‌ و کارهای دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به اینکه زعفران به عنوان محصول استراتژیک کشور مطرح است، افزود: توجه به بحث علمی در حوزه زعفران موجب شد تا تغییر و تحولات به وجود آمده، باعث رشد در این حوزه شود.

وی ادامه داد: بنابراین میزان صادرات زعفران از دهه ۷۰ تا ۸۰ با رشد بسیار چشمگیر و چندین برابری همراه باشد، این رشد صادارت مرهون کار علمی و همکاری بین دانشگاه و بخش خصوصی بود.

شریعتی مقدم خاطر نشان کرد: در کشورهایی که دارای شرایط اقلیمی مشابه ایران هستند، اگر به دنبال توسعه کشاورزی باشیم باید به سمت کشاورزی اقتصادی (بیزینسی) برویم. امروز کشاورزی ما تا حد زیادی معیشتی است و لازم است به سوی اقتصادی شدن آن گام برداریم. این امر همراهی و هم افزایی بخش خصوصی و بخش علمی و دانشگاهی کشور را می‌طلبد.

عضو اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به هم رسانی نیازها و ایده های فناورانه در رویداد مزبور گفت: این مدل بر مبنای نیازها و ایده‌های فناورانه برای محصولات کشاورزی مناطق مختلف و بر اساس نیازهایی است که صنایع پیش از هر بخشی به آن پی می‌برند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha