چرا باید به جواد عزتی تبریک گفت؟

تهران- ایرنا- «تمساح خونی» در نقطه درستی از کارنامه هنری جواد عزتی رقم خورد؛ در نقطه تلاقی فوران تجارب فراوان او در کارهای کمدی و درام‌های اجتماعی و البته نیاز به ساختن. یک اتفاق با چنین پشتوانه‌هایی، به اثری جذاب تبدیل شد، فراتر از آن‌چه انتظار می‌رفت.

به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، برخلاف آنچه انتظار می‌رفت جواد عزتی برای نخستین ساخته سینمایی خود، سراغ یک کمدی فانتزی رفت و توانست با بهره‌مندی از تجارب سبک بازی خود، یک نمونه قابل‌قبول از اسلپ‌استیک (Slapstick /کمدی بزن بکوب) که سابقه چندانی در سینمای ایران ندارد را جلوی دوربین ببرد.

سیاست روایی فیلم مبتنی بر یک کنش‌مندی طولانی است که ابتکارات فردی، نقش تعیین‌کننده‌ای در احوال مخاطب دارد. فیلم آگاهانه وارد موقعیت نمی‌شود و به‌درستی ترجیح می‌دهد که بر مبنای طنزهای فکاهی پیش رود. در چنین رویه‌ای آن‌چه دیده شد، مجموعه طنازی‌های جواد عزتی و عباس جمشیدی‌فر در همه این سالیان بود. استفاده درست از زبان‌بدن در کنار شاخصه‌های بازی این دو نفر که بر روی تکرار جملات و ادای متفاوت آنها بود، تم کمیک کار را به خوبی درآورد.

فیلم با توجه به چنین محوریتی، به‌درستی وارد پیرنگ‌های (طرح داستان) فرعی نشد و ترجیح داد بر همان هسته مرکزی داستان اصرار داشته باشد. نکته منفی چنین رویکردی، طولانی شدن داستان و خالی شدن تدریجی آن از فضاهای کمیک بود. در یک‌سوم پایانی داستان، فضای روایت که متاثر از فرسایش جذابیت‌های تعقیب‌وگریز بود از ابتکارات فردی، خالی شد و روندی تکراری بر فیلم حادث شد که چندان برای مخاطب جذابیت نداشت که این نسخه برای اکران مردمی نیازمند یک تدوین دوباره است.

چرا باید به جواد عزتی تبریک گفت؟
جواد عزتی

تمساح خونی در جای درستی از زندگی هنری عزتی رقم خورد. بازیگری که چند کار اخیر سینمایی و سریالی او، آشکارا آورده‌ای برای وی نداشت و بیم آن می‌رفت که او برای نخستین کار خود نیز متاثر از آن فضای کاذبی که در کارهایی چون زخم‌کاری و کت چرمی برای وی رقم خورد، قرار گرفته و از خاستگاه حقیقی خود که تخصص اصلی او به شمار می‌رود، دور بماند.

برای چنین انتخابی باید به عزتی تبریک گفت. همچنین به فیلمبردار و تدوینگر این فیلم که در نقش ضربه‌گیر ریتم کند یک‌سوم پایانی فیلم عمل کردند و با خلاقیت‌های فانتزی خود، ضمن ایجاد هارمونی معنادار با یک کمدی فانتزی، اجازه لوث شدن آن همه تلاش را ندادند.

این فیلم قطعا اتفاق‌هایی خوب را در مسیر نمایش و البته کثرت نمونه‌های اسلپ‌استیک که جای خالی آن در سینما احساس می‌شود، رقم خواهد زد.

چرا باید به جواد عزتی تبریک گفت؟
جواد عزتی و عباس جمشیدی‌فر در تمساح خونی

تمساح خونی اولین فیلم روز دوم جشنواره فجر بود که در خانه جشنواره در برج میلاد اکران شد، فیلمی در ژانر کمدی به تهیه‌کنندگی کامران حجازی و نویسندگی پدرام افشار. اثری که نخستین تجربه کارگردانی جواد عزتی است.

علاوه بر جواد عزتی، عباس جمشیدی‌فر، سعید آقاخانی، الناز حبیبی، بهزاد خلج، شبنم قربانی و با حضور جمشید جهانزاده، رامین پورایمان و کیومرث مرادی در تمساح خونی ایفای نقش می کنند.

در خلاصه داستان فیلم آمده است «درسته که قانون جنگل نانوشته‌ است اما وقتش که برسه درنده‌ها تاوان پس میدن، گوزن‌ها جشن می‌گیرن...»

چهل‌ودومین جشنواره بین المللی فیلم فجر شامگاه چهارشنبه -۱۱ بهمن- رسما افتتاح و از روز پنجشنبه اکران فیلم‌ها در خانه جشنواره (برج میلاد تهران) و سینماهای مردمی آغاز شد؛ ۲۲ فیلم در بخش سودای سیمرغ، ۱۲ فیلم در بخش نگاه نو و ۴ فیلم در بخش انیمیشن با یکدیگر رقابت می‌کنند و در نهایت برگزیدگان بخش‌های مختلف در مراسم اختتامیه -۲۲ بهمن- معرفی خواهند شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha