زنان در مجلس دنباله رو مردان نباشند/مجلس دوازدهم پیگیر مطالبات زنان خانه‌دار باشد

قزوین - ایرنا - بانوان استان قزوین با حضور در میزگرد ایرنا با بیان اینکه زنان در مجلس باید از دنبال کردن نظرات مردان فاصله گرفته و به فکر مطالبات زنان هم باشند، گفتند: همه امتیازات شغلی و اجتماعی در مجلس یازدهم مشمول زنان شاغل بود و مجلس دوازدهم هم پیگیر ارتقای سطح رفاهی و اجتماعی زنان خانه دار باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، زنان به طور عام ۵۰ درصد از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند که بخش قابل توجهی از آن‌ها در کارکردهای اجتماعی دختران، مادران، محصلان، دانشجویان، شاغلان و افراد خانه دار قرار دارند.

از آنجایی که مردان به دلیل نداشتن آگاهی کامل از ویژگی زنان نمی توانند به اندازه کافی از منافع آن‌ها دفاع کنند، به همین دلیل مشارکت زنان در همه فعالیت‌های سیاسی یک ضرورت محسوب می‌شود و اگر این جمعیت از فعالیت‌های سیاسی دور بماند، دموکراسی یا مردم سالاری هرگز محقق نخواهد شد.

زنان ایرانی از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون مطالبات و خواسته‌های گوناگونی را مطرح ساخته‌اند که به فراخور شرایط سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در دهه‌های مختلف با یکدیگر متفاوت بوده است، اما در میان همه آن یک نقطه اشتراک وجود داشته و آن هم قوانین ضعیف و ناکارآمد بوده است.

به لحاظ وظیفه قانونگذاری و نظارت بر اجرای دقیق آن که از وظایف مجلس شورای اسلامی به شمار می‌رود، بخش قابل توجهی از مشکلات حوزه زنان را باید در خانه ملت جستجو کرد؛ جایی که نمایندگان باید مسایل و موضعات زنان را شناسایی کرده و با تقنین مناسب در جامعه تسهیل گری کنند.

با نزدیک شدن به روزها برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، حالا زمزمه‌هایی فراوانی به گوش می‌رسد که بیانگر عملکرد مجلس یازدهم در حوزه زنان چگونه بوده و مجلس آتی در این زمینه باید از چه ویژگی‌هایی برخوردار باشد.

در استان قزوین، ۷۲۳ نفر به شکل اولیه برای انتخابات مجلس شورای اسلامی پیش ثبت نام کردند که ۱۲۵ نفر آن‌ها زنان بودند، همچنین تاکنون صلاحیت ۳۴ نفر از بانوان داوطلب انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه های انتخابیه استان قزوین تایید شده که ۲۵ داوطلب مربوط به حوزه انتخابیه قزوین، آبیک و البرز، چهار نامزد در تاکستان و پنج نامزد نیز در بویین زهرا بوده است.

برای گفتمان در حوزه بانوان و نقش دو سویه زنان و انتخابات مجلس شورای اسلامی، میزگردی در خبرگزاری جمهوری اسلامی استان قزوین برگزار شد تا با طرح سه سوال در سه بخش به این جزییات بپردازد:

نرگس انصاری، دارای مدرک دکتری با گرایش زبان و ادبیات عربی، عضو هیات علمی و مشاور بانوان رییس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) استان قزوین، مریم بیدخام دارای مدرک دکتری با گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی، مدیرکل اسبق دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین در دولت دوازدهم و افروز خدابنده لو با مدرک دکتری ادبیات فارسی و عضو بسیج اساتید و اقشار سپاه صاحب الامر (عج) استان قزوین از میهمانان این میزگرد بودند.

زنان در مجلس دنباله رو مردان نباشند/مجلس دوازدهم پیگیر مطالبات زنان خانه‌دار باشد

بخش اول: از نظر شما عمده مطالبات جامعه زنان از خانه ملت (مجلس شورای اسلامی) چیست؟

مریم بیدخام: بانوان نیز همانند مردان انتظار دارند که مجلس در راستای خواسته‌های آنها گام بردارد/برآورده شدن نیازهای زنان چندان ارتباطی به تعداد نمایندگان زن مجلس ندارد

ابتدا فرا رسیدن دهه مبارک فجر را تبریک عرض می‌کنم، همچنین از خبرگزاری ایرنا تشکر می‌کنم که دغدغه برگزاری مشارکت انتخاباتی را در حوزه بانوان دارد، بانوان ایران اسلامی در مقاطع مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، علمی و پژوهشی همواره نقش آفرین بوده و در متن و بطن جمهوری اسلامی قرار داشته است و در هشت سال دفاع مقدس و مشارکت سیاسی و انتخابات ادوار مختلف نیز همواره نقش بانوان را پررنگ کرده است.

مواضع امام راحل و رهبر معظم انقلاب را که بررسی کنید، چراغ راه و نقطه عطفی برای ما بوده و تاکیدی بر حضور حداکثری بانوان که در همه عرصه ها حضور داشته باشند، جمله معروفی امام راحل دارند که "زنان باید شجاع باشند و در مقدرات اساسی کشور دخالت کنند"، مقام معظم رهبری نیز فرموده ند "حضور بانوان در مشاغل مختلف مدیریتی، سیاسی و اجتماعی هیچ محدودیتی ندارد و ملاک شایسته سالاری است".

علی رغم تاکیدات امامین انقلاب، زنان ما همواره با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می کردند و هر قدر هم که ما جلوتر می رویم، می بینیم که نسل امروزی ما مطالبه گر شده و حتی مواردی که اتفاق افتاده متاسفانه پاسخگوی نیاز جوان ما نبوده است، حالا برمی‌گردیم به بحث انتخابات، براساس اصل ۷۱ قانون اساسی، وظیفه مجلس قانونگذاری است، البته در کنار نظارتی که دارند.

بیدخام: زنانی در مجلس هستند که حضورشان پر رنگ است، اتفاقا خیلی هم زیبا در فضای مجازی صحبت می‌کنند، اما از حوزه زنان چیزی نمی‌گویند.

بانوان نیز همانند مردان انتظار دارند که مجلس در راستای خواسته‌های آنها گام بردارد، کار مجلس بررسی، اصلاح و تصویب قوانین است، قوانینی که بتواند ضمن رفاه، ارتقای معیشت، عبور از بحران‌ها و نظارت بر دستگاه‌های مختلف در راستای استیفای حقوق زنان گام بردارد، نمی‌خواهم در این میزگرد به بیان مصادیق و موارد بپردازیم بلکه هدفم بیان کلیات است.

مجلس به عنوان یک نهاد تصمیم گیر و به عنوان چشم و گوش مردم در راستای مطالبه‌گری گام برداشته و صدای مردم است و این موضوع در حوزه زنان اهمیت بیشتری دارد، به عقیده من نماینده مردم صرف نظر از جنسیت باید نماینده اکثریت مردم و نماد ملی باشد و وقتی در کرسی مجلس قرار می‌گیرد مطالبه‌گری او برای عموم شهروندان باشد و نگاه ملی را لحاظ کند.

برآورده شدن نیازهای زنان چندان ارتباطی به تعداد نمایندگان زن مجلس ندارد، بلکه مساله کیفیت است، چه بسا من رصد می‌کردم زنانی که در مجلس حضور داشتند و حضورشان نیز پرنگ بود، اتفاقا خیلی هم زیبا در فضای مجازی صحبت می‌کردند، اما از حوزه زنان چیزی نمی‌گفتند و اینطور نیست که بگوییم یک زن در مجلس می‌تواند مطالبه‌گر حوزه زنان باشد، بلکه اشرافیت و شجاعت و تخصص او به قانون و مقررات می‌تواند بسیار بیشتر از جنسیت او حایز اهمیت قرار گیرد.

زنان در مجلس دنباله رو مردان نباشند/مجلس دوازدهم پیگیر مطالبات زنان خانه‌دار باشد

نرگس انصاری: متاسفانه هنوز نظام شغلی بانوان مشابه با نظام شغلی مردان است/قوانینی که قانونگذاری می شود باید حول محور خانواده به تصویب برسد

عمده مطالبات جامعه زنان از خانه ملت و مجلس به روزآمدی مجلس بستگی دارد، آسیب شناسی روز جامعه خیلی مهم است، اگر نماینده من دهه ۶۰ باشد باید نگاه خودش را با مسایل روز جامعه تطبیق دهد، نگاه به روز باید مورد نظر تمام نمایندگان مرد و زن مجلس باشد.

انصاری: برخی امتیازاتی که در حوزه اشتغال به زنان داده می‌شود، کارفرما به این نتیجه می‌رسد که اگر شغل را به یک مرد می سپرد، خیلی بهتر بود

زن محور خانواده است، اگر بخواهیم زنان را تنها و مجزا ببینیم، آسیب های بسیاری متوجه آن‌ها می شود، مثلا برخی امتیازاتی که در حوزه اشتغال به زنان داده می‌شود، کارفرما به این نتیجه می‌رسد که اگر شغل را به یک مرد بسپارد خیلی بهتر خواهد بود، بنابراین محور باید خانواده باشد و قوانینی که قانونگذاری می شود باید حول محور خانواده به تصویب برسد.

همه اقشار زنان جامعه باید مورد توجه نماینده زن باشد، به عبارت دیگر اینطور نباشد که اگر نماینده ورزشکار بود یا دارای سبقه فعالیت خاصی است، بعدها فقط همان اقشار را مود توجه قرار دهد؛ متاسفانه هنوز نظام شغلی بانوان مشابه با نظام شغلی مردان است، لازم است که اصلاحات ساختاری در حوزه اشتغال بانوان دیده شود، امتیازاتی که در مواقع زایمان و دورکاری به زنان داده می‌شود، خیلی جزیی است و هنوز تفاوت مهم و الگوی متناسب با زنان را نداریم. هرجایی که می خواهیم بحث کنیم می گویند ساختارها مشکل دارد، درحالی که اصلی ترین ساختار همین مجلس است که باید همه تغییرات را درون آن جستجو کنیم.

متاسفانه خیلی از قوانینی که در حوزه زنان به تصویب رسیده، به دلیل نظارت نکردن در اجرای آن همچنان مسکوت مانده و کسی به آن توجهی ندارد.

زنان در مجلس دنباله رو مردان نباشند/مجلس دوازدهم پیگیر مطالبات زنان خانه‌دار باشد

افروز خدابنده لو: تساوی حقوق مرد و زن در خارج با چیزی که اسلام در مورد زنان و مردان گفته مغایرت دارد

اگر بخواهیم به بحث زنان و مطالبات آن‌ها بپردازیم، زنان به عنوان نیمی از جمعیت جامعه در همه مسایل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مشارکت داشته و براساس حضور و فعالیتی که دارند، حقوق مادی و معنوی دریافت می‌کنند، فعالیت پررنگ و حضور پرشور اجتماعی زنان در عرصه‌های مختلف باعث می‌شود که زن احساس خودکفایی و بالندگی داشته باشد.

خدابنده لو: نماینده زنان حتما نباید زن باشد، بلکه می تواند یک مرد باشد و از مطالبات زنان دفاع کند.

در شرایطی که فعالیت اجتماعی زن افزایش یابد، احساس تعلق به بدنه نظام نیز بالا رفته و مسوولیت‌های فردی نیز تقویت می‌شود، نماینده زنان حتما نباید زن باشد، بلکه می تواند یک مرد باشد و از مطالبات زنان دفاع کند، آن چیزی که جامعه زن ایرانی و مسلمان از مجلس می‌خواهد، نباید با قوانین اسلام مغایرت داشته باشد، به عنوان مثال تلقی کشورهای خارجی از تساوی حقوق مرد و زن با چیزی که اسلام در مورد زنان و مردان گفته است، مغایرت دارد، بر همین اساس چون اساس مدیریت ما بر پایه اسلام قرار دارد، مطالبات ما نیز باید در مسیر قرآنی و اسلامی قرار گیرد.

خیلی از مطالبات بین زنان مسلمان و غیر مسلمان با یکدیگر مغایرت دارد و همین موضوع سبب شده که در برخی موارد ما را از مسیر اصلی مطالبه گری دور کند، تبعیض بین زن و مرد اگرچه باید حذف شود، اما نباید شان زن مسلمان و ایرانی را زیرسوال ببرد.

بخش دوم: عملکرد مجلس یازدهم در تحقق اهداف جامعه زنان و انتظار شما از مجلس دوازدهم کدام است؟

مریم بیدخام: نمایندگان به جای تقنین قوانینی که به بهبود وضعیت زندگی مردم می پردازد، درگیر حاشیه می‌شوند و در عزل و نصب‌ها دخالت می کنند

در خصوص عملکرد مجلس یازدهم در حوزه زنان، علی رغم شعارهای پر طمطراق و وعده و عیدهایی که داده شد و با وجود همه همراهی‌هایی که صورت گرفت، اما مجلس یازدهم در کارنامه زنان، نمره قابل قبول و توجهی کسب نکرد.

در حال حاضر مجلس با انبوهی از مطالبات زنان مواجه است، اما متاسفانه مساله زنان در اولویت کشور قرار ندارد، قبلا نیز بارها گفتیم که مشکلات فرهنگی و اجتماعی جامعه به خاطر همین اولویت نبودن در بین مردم است، الان نیز در همین حوزه زنان کم توجهی به لوایح بسیار دیده می‌شود، زنان نماینده که باید پرچم دار حوزه زنان باشند، عمدتا دنباله رو نظرات مردان مجلس هستند، ضمن اینکه متاسفانه قانونگذاری در حوزه زنان با دید آرمانگرایانه دنبال می شود، ما موضوعاتی را سراغ داریم که ۱۲ سال در مجلس از این کمیسیون به آن کمیسیون رفت و در نهایت نیز مشمول زمان هم شد.

ضعف در حوزه نظارت و قانونگذاری یکی دیگر از علل عملکرد ضعیف مجلس یازدهم است، شاید علت این باشد که بیشتر نمایندگان درگیر موضوعات حاشیه ای هستند، در حالی که برای هر دقیقه ای که نماینده مجلس در خانه ملت حضور دارد، با حساب تبلیغات و افرادی که از همان ابتدا در کنار نماینده قرار می گیرند، هزینه و زحمات فراوانی صرف می شود، اما به جای تقنین قوانینی که به بهبود وضعیت می پردازد، درگیر حاشیه می‌شوند و در عزل و نصب‌ها دخالت می کنند، با اینکه مقام معظم رهبری نیز تاکید کرده اند که نماینده‌ها باید به حوزه تخصصی خودشان بپردازند.

در خیلی از چالش‌ها، زنان حس مادرانگی دارند و می توانند در فراکسیون زنان حضور پیدا کرده و در برخی مسایل با دلجویی اجازه ندهند که کار به جای باریک تر برسد، در حالی که در برخی اتفاقات دیدیم نمایندگان مجلس قول پیگیری دادند اما کاری از پیش نبردند، حتی اولویت بندی نشدن موضوعات متناسب با نیاز روز نیز در مجلس یازدهم به وفور مشاهده می‌شد، یعنی مواردی بیان می کردند که در جای خودش خوب بود، اما مطالب عمیق تر و جدی تری در جامعه وجود داشت مورد توجه نمایندگان نبود.

لایحه حمایت از پیشگیری و آسیب دیدگی زنان، پس از ۱۲ سال در ۲۰ فروردین امسال پس از رفت و آمدهای بسیار قوه قضاییه و کمیسیون اجتماعی و دولت تصویب شد، این لایحه با ۵۱ ماده مربوط به امنیت زنان در خانواده و محل کار بود که اگر زودتر تصویب می‌شد، می‌توانست از رخ دادن خیلی از موضوعات ناگوار جلوگیری کند.

لایحه قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که ۱۴ آبان سال ۱۴۰۰ تصویب شد و به وزارت بهداشت ابلاغ شد، با همه ضرورت فرزندآوری و تشویق جوانان به ازدواج که مقام معظم رهبری تاکید داشتند، نتوانست انتظارات را برآورده سازد، چون اول از همه اینکه پیشنهادات کارشناسی نشده بود و حتی آمارهای ثبت احوال نیز نشان داد که با کاهش آمار فرزندآوری روبرو هستیم.

لایحه عفاف و حجاب که توسط قوه قضاییه تهیه و در هیات دولت تصویب شد، با توجه به اصل ۸۵ قانون اساسی به کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس رفت، در حالی که باید در صحن علنی مجلس پیگیری و رسیدگی می‌شد، این در حالی است که ما طبق مصوبات ۴۲۷ و ۸۲۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی، بیش از ۲۷ دستگاه را موظف و مکلف کردیم که در حوزه عفاف و حجاب و حریم امنیت عمومی فعالیت کنند.

در طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و افزایش سن بازنشستگی نیز با موجی از نارضایتی روبرو بودیم و مجموعا نمایندگان به عنوان نمادی از اراده ملی که باید قوانینی را برای بهبود اوضاع جامعه تصویب کنند، مصوبات آن‌ها موجب نارضایتی شد.

نرگس انصاری: افزایش آمار فرزند سوم نتیجه قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بود

من به دنبال دفاع از عملکرد و نقد مجلس نیستم، به هرحال هر فردی که وارد مجلس می شود یکسری عملکرد مثبت و قابل انتقاد دارد، یک فرهنگ قدیمی در کشور ما وجود دارد که می گوید "کار را خوب انجام بده و کار خوب را خوب انجام بده" در مجلس یازدهم اقدامات خوبی هم صورت گرفت.

قانون جوانی جمعیت علی رغم همه ضعف ها و مشکلاتی که داشت، خود اجرای این قانون کار بسیار بزرگی بود که پس از سال ها تصویب شد و آثار خودش را گذاشت، یکی از آثار مثبت این قانون همین آمار فرزند سوم بود که نسبت به قبل از تصویب قانون، افزایش چشمگیری داشته است.

به نظر من اشکالات مجلس به نحوه اجرا بر می گردد، متاسفانه دستگاه‌ها در حوزه های مختلف در بحث اجرایی کوتاهی می کنند و از زیر مسوولیت خودشان شانه خالی می‌کنند.

یکی دیگر از اقدامات خوبی که در مجلس یازدهم اتفاق افتاد، لوایحی بود که به صورت الحاقی در برنامه هفتم توسعه تصویب شد، همچنین در ساختار حکمرانی حوزه زنان نیز شاهد یکسری تصمیمات بسیار موثر بودیم، در کنار همه این موارد، پرداختن به مسایل شغلی در حوزه زنان روستایی، توسعه مشاغل خرد و مراکز توسعه خلاق و نوآوری از جمله اقدامات خوبی بود که در همین مجلس انجام شد.

برخی معتقدند که هر قدر تعداد نمایندگان زن در مجلس بیشتر باشد، قدرت آن‌ها برای تقویت حقوق حوزه زنان بیشتر خواهد شد، اما من به آیه شریفه "کم من فئة قلیلة غلبت فئة کثیرة" اشاره می‌کنم، یعنی همه چیز به نمایندگانی بستگی دارد که انتخاب می کنیم، اگر فردی را انتخاب کنیم که تجربه و تخصص داشته باشد، مجلس را قوی کرده و سپس جامعه را قوی می سازد، اینکه خانم بیدخام گفتند بعضی از زنان دنباله رو مردان شدند، اگر نماینده زنی قوی باشد، مردان را دنباله رو خود خواهد کرد.

افروز خدابنده لو: مجلس یازدهم تمام آن چیزی که زنان می‌خواستند را اجرا نکرد

من اعتقاد دارم عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد، ما قبلا وارد حوزه مباحث زنان نمی شدیم و مجلس زیاد به این موارد بها نمی داد، اما با افزایش دشمنی و تبلیغ منفی بدخواهان نظام مبنی بر اینکه به حقوق زنان در ایران توجهی نمی شود، سبب شد تا به سمت حقوق زنان گام بردایم، در مجلس یازدهم تمام آن چیزی که زنان می‌خواستند اجرا نشد، اما همین که نقطه آغازی برای خانواده، زنان شاغل، سرپرست خانوار و خانه دار شده است، بسیار ارزشمند است؛ همچنین کاهش ساعت کاری زنان شاغل و طرح های حمایتی از مادران خانه دار از اتفاقات خوب در مجلس یازدهم بود.

ما برای به ثمر رسیدن کارهای مثبت مجلس یازدهم باید حداقل پنج تا ۶ سال را بگذرانیم که نتایج مطلوب و مورد هدف را ببینیم، مجلس دوازدهم باید به زنان خانه دار توجه کند، این زنان نقش عمده ای در افزایش جمعیت فرزندآوری و تربیت نسل بعدی برعهده دارند که باید به شکل مادی و معنوی حمایت شوند.

در همین طرح استخدامی برای زنانی که فرزند بیشتر داشتند، امتیاراتی در نظر گرفته شد، در همین شرایط زنانی هم وجود داشتند که فرزند بالایی داشتند، اما اصلا قصد ورود به اجتماع یا اشتغال را نداشتند، باید برای این زنان خانه دار هم امتیاز قایل شویم، نباید امتیازات را فقط در حوزه اشتغال و کار دنبال کنیم.

زنان در مجلس دنباله رو مردان نباشند/مجلس دوازدهم پیگیر مطالبات زنان خانه‌دار باشد

بخش سوم: چگونه می توان مشارکت سیاسی زنان در جامعه به ویژه در ایام انتخابات را افزایش داد؟

مریم بیدخام: همه نخبگان و طیف ها در انتخابات حاضر شوند/توجه به زنان همواره در بزنگاه های سیاسی به ابزاری برای شعارهای انتخاباتی تبدیل شده است.

نیمی از جمعیت کشور را بانوان تشکیل می دهند و همواره در ایام انتخابات نیز جریان ساز بوده اند و می توانند قشر قابل توجهی از جمعیت را نیز با خود همراه کنند، توجه به زنان همواره در بزنگاه های سیاسی به ابزاری برای شعارهای انتخاباتی تبدیل شده و به عبارت دیگر حقوق زنان فقط در ایام انتخابات پررنگ است.

مشارکت سیاسی خود یکی از مولفه های توسعه سیاسی است و بر همین اساس باید مقدمات حضور مردم و زنان را در انتخابات فراهم کرد تا همه سلایق و علایق بتوانند در آن مشارکت کنند، حاکمیت باید شرایطی را فراهم که نخبگان در جریان انتخابات حضور داشته باشند، اما گاهی اوقات به علت برخی کج سلیقگی ها شاهد هستیم که زنان نخبه ما در عرصه انتخابات کنار گذاشته می شوند.

بیدخام: اگر افراد نخبه انتخاب شوند، مردم نیز با وجود عملکرد ضعیف نماینده، خودشان را مقصر می دانند و با صبوری کردن از بحران‌ها عبور خواهند کرد.

عرصه انتخابات مثل تیم ملی می ماند، این تیم چه زمانی قوی می شود که از تیم های قرمز و آبی هم در آن باشند و یا تیم‌های شهرستانی نیز دارای نمایندگانی در تیم باشد، به هر حال باید بپذیریم که هدف همه داوطلبان انتخاباتی مشترک است و همه برای ارتقای نظام مقدس جمهوری اسلامی تلاش می کنند، پس بهتر است که با وجود همه اختلاف نظرهای سیاسی، بستری فراهم کرد که همه نخبگان و طیف ها در انتخابات حاضر شوند.

اگر افراد نخبه انتخاب شوند، مردم نیز با وجود عملکرد ضعیف نماینده، خودشان را مقصر می دانند و با صبوری کردن از بحران‌ها عبور خواهند کرد، با وجود اینکه تنها کمتر از یک ماه تا انتخابات مجلس دوازدهم باقی مانده است، اما شور و نشاط چندانی را شاهد نیستیم، حالا شاید نامزدهای فعلی در محافل خصوصی و دور و بر خودشان نشست هایی داشته باشند، اما فضای شور و نشاط همانند قبل در جامعه دیده نمی‌شود.

دلیل عمده این موضوع تورم و گرانی افسارگسیخته است که سفره مردم را کوچک تر کرده است، کارمند و کارگر به میزانی که حقوق دریافت می کنند، نمی توانند با هزینه ها کنار بیایند، اختلاس های نجومی گاهی اوقات آن قدر عددهای بزرگی را به خود اختصاص داده که برای قشر تحصیلکرده امروزی سوال برانگیز است، ضمن اینکه با وجود اطلاع رسانی مبنی بر بازداشت این مجرمان و متخلفان، سرانجام معلوم نمی‌شود که نتیجه این متهمان چی شده است.

رد صلاحیت هایی که صورت گرفته است، بسیاری از نخبگان و دلسوزان نظام و رهبری را به حاشیه راند و خیلی‌ها را برای ثبت نام بی تمایل کرد، با وجود همه مقدمات برای حفظ امنیت کشور و بهبود وضعیت راهی جز انتخابات و حضور پرشور در پای صندوق رای نداریم و با وجود همه تنگانا برای قدرت چانه زنی در سیاست خارجی و بهبود وضع موجود باید پای صندوق رای رفت؛ البته از شورای نگهبان نیز تقاضا داریم که در این روزهای باقی مانده به دنبال تایید صلاحیت چهره‌های باقی مانده باشد.

زنان در مجلس دنباله رو مردان نباشند/مجلس دوازدهم پیگیر مطالبات زنان خانه‌دار باشد

نرگس انصاری: برخی انتخابات را به مشروعیت و مقبولیت نظام گره می زنند، در حالی که اصلا چنین چیزی نیست/زن ابتدا در بین جمعیت زنان و سپس در بین خانواده جریان ساز است

انتخابات در کشور ما یک نسخه منحصر به فرد است، در هیچ کجای دنیا به اندازه کشور ما تعابیر و تفاسیر مختلفی از انتخابات نمی‌شود، برخی انتخابات را به مشروعیت و مقبولیت نظام گره می زنند، در حالی که اصلا چنین چیزی نیست، مثلا در همین کشور ترکیه شرط بهره مندی از امکانات اجتماعی وابسته به حضور در انتخابات است و آمارهای انتخابات نیز در این کشور بسیار بالا است، اما در کشورهای اروپایی آمار افرادی که در انتخابات شرکت می کنند بسیار پایین است و اصلا چنین تفکری ندارند که اگر کسی رای ندهد یعنی نظام خویش را قبول ندارد.

انصاری: اعتقاد به زنان باید باور مسوولان باشد، نه اینکه جنبه شعاری بگیرد، باید مسوولان بدانند که زنان تاثیرگذار هستند.

درصد پایین مشارکت سیاسی و انتخاباتی در همه جای دنیا وجود دارد، اما یک نگاهی متاسفانه در جامعه ایجاد شده که فقط کشور ما در این شرایط سخت و بحرانی قرار دارد و همه جای دنیا وضعیت خوبی دارند، رشد اقتصادی ما در سال ۲۰۲۳ نسبت به کشورهای دیگر بهتر بوده است و از ۳.۲ درصد به ۵.۷ درصد رسیده است، این رشد اقتصادی و کاهش تورم زمان بر است و و کاری نیست که یک شبه اتفاق افتاده باشد، زمان لازم است مرد در سفره خودشان این را احساس کنند، جهاد تبیین باید اتفاق بیافتد و شرایط خودمان را با شرایط دیگر تبیین کنیم، مردم باید بدانند با انتخاب برخی افراد در صحنه انتخابات، افراد صلاحیت دار را وارد عرصه کرده و شرایط نظام و انقلاب با سرعت بیشتری به جلو حرکت کند.

همه صاحب نظران در همه طیف های فکری به این موضوع واقف هستند که همه باید پای کار بیایند، هرکسی که حق انتخاب دارد باید از این حق استفاده کند، توجه شعاری به مساله زنان، بیشتر از آن که تاثیر مثبت داشته باشد، جنبه منفی دارد، نگاه به زنان باید در طول سال دیده شود که نیاز به کار فرهنگی داریم.

اعتقاد به زنان باید باور مسوولان باشد و نه اینکه جنبه شعاری بگیرد، باید مسوولان بدانند که زنان تاثیرگذار هستند، زن ابتدا در بین جمعیت زنان و سپس در بین خانواده جریان ساز است، برای این که از این ظرفیت تاثیرگذار استفاده کرد، باید به زنان میدان داد و در میدان عمل از زنان استفاده کرد، ما باید شرایطی را فراهم کنیم که از زنان در قالب خانواده استفاده شود.

این روزها مسوولیت پذیری در قشر جوان ما کاهش یافته است، ما نیازمند برنامه ریزی هستیم تا با کمک بانوان به افزایش مسوولیت پذیری در این قشر کمک کنیم؛ به نظرم زن باید در چهارچوب خانواده دیده شود، یکی از آسیب های جدی در حوزه زنان این بوده که همیشه مساله زنان را به موضوعات سیاسی گره زده اند، سیاسی کردن موضوعات زنان باعث شده تا اهداف مورد نظر دور بماند، درحالی که نسخه کامل در حوزه زنان همان الگوی سوم زن مسلمان است که عاری از نگاه غربی و شرقی بوده و باید اجرایی شود.

زنان در مجلس دنباله رو مردان نباشند/مجلس دوازدهم پیگیر مطالبات زنان خانه‌دار باشد

افروز خدابنده لو: قشر نخبگان ما باید حس مفید بودن را به دانش آموزان و دانشجویان دختر القا کنند/خیلی از زنان ما تصور می‌کنند که سیاست ربطی به زندگی آن‌ها ندارد

در درجه اول زنان هستند که باید برای حل مشکلات خودشان اقدام کنند، این زنان هستند که باید در راستای استیفای حقوق خودشان نقش فعالی داشته باشند؛ مشارکت سیاسی زنان در ۲ سطح توده و سطح نخبگان قابل بررسی است، در سطح توده که همان قشر مردمی جامعه محسوب می‌شوند، زنان خانه دار و شاغل را شامل می‌شود، در آلمان غربی بررسی به عمل آمد که ۹۰ درصد رای زنان با همسرانشان مشترک بوده است، این به علت فضای سنتی بودن خانواده و فرهنگ خانواده محوری است.

خدابنده لو: باید به زنان این آموزش را بدهیم که زنان در انتخاب نامزدهای انتخاباتی آزاد هستند و حتما نباید تابع انتخاب همسر و پدرانشان باشند.

ما باید به زنان این آموزش را بدهیم که زنان در انتخاب نامزدهای انتخاباتی آزاد هستند و حتما نباید تابع انتخاب همسر و پدرانشان باشند، این موضوعی است که باید آن را برای جامعه زنان مهم جلوه داد.

موضوع دیگر استفاده از ابزار تبلیغات است، وقتی زنان حس موثر بودن را داشته باشند، حس اشتیاق برای مشارکت سیاسی خواهند داشت، خیلی از زنان ما تصور می‌کنند که سیاست ربطی به زندگی آن‌ها ندارد و فکر می کنند که فقط باید کارهای داخل منزل و فرزندآوری را دنبال کنند، درحالی که باید یاد بگیرند رای دادن آن‌ها به بهبود شرایط زندگی آن ها منجر خواهد شد.

قشر نخبگان ما باید حس مفید بودن را به دانش آموزان و دانشجویان دختر القا کنند، اینکه انتخابات تا چه انداره می تواند در آینده تحصیلی وشغلی آن‌ها تاثیر گذار باشد؛ ما باید برای زنان تبیین کنیم که چرا دشمن علاقه ندارد ما رای بدهی، قطعا نفعی در این کار نهفته است که زنان باید به آن واقف باشند.

نیم نگاه: هدف از طرح مطالبات زنان و نقش آن‌ها در مجلس شورای اسلامی به منظور تبیین جایگاه خانه ملت در پیشبرد ارتقای وضعیت زندگی خانواده‌ها است، بر همین اساس وظایف و اختیارات قانونی و نظارتی مجلس باید به نحو مطلوب برای جامعه اطلاع رسانی شده و زنان را در راستای مشارکت سیاسی پای کار بیاورد، میزگرد ایرنا نه فقط در روزهای باقی مانده تا انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، بلکه همواره این آمادگی را دارد که از نقطه نظرات صاحب نظران در پیشبرد اهداف مقدس نظام جمهوری اسلامی بهره مند شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha