۱۳ بهمن ۱۴۰۲، ۲۰:۳۰
کد خبر: 85374094
T T
۱۴ نفر

برچسب‌ها

بارش برف و امید در سد الغدیر ساوه + فیلم

۱۳ بهمن ۱۴۰۲، ۲۰:۳۰
کد خبر: 85374094
بارش برف و امید در سد الغدیر ساوه + فیلم

ساوه - ایرنا - بارش برف و باران که از شامگاه پنجشنبه مهمان شهرستان ساوه شده با خود سوغاتی ارزشمند امید به جان گرفتن دوباره سد الغدیر را به همراه آورده است.

به گزارش ایرنا، کاهش ۶۳ درصدی بارندگی ها در استان مرکزی و به تبع آن شهرستان ساوه تا اواخر دی ماه باعث کاهش حجم ذخیره سد الغدیر ساوه به کمتر از هفت درصد شده که این مساله نگرانی های شدیدی برای تامین منابع پایدار آب شرب ایجاد کرده بود.

این روند به گونه ای بود که اواخر دی ماه سال جاری جلسه شورای حفاظت از منابع آب با حضور معاون هماهنگی عمرانی استاندار استان مرکزی در سد الغدیر ساوه برگزار و در آن بر تشدید روند تامین منابع آب از محل های جایگزین همچون حفر چاه های آب شرب به تعداد ۱۶حلقه تاکید شد.

در این جلسه مقرر شد در صورت تداوم خشکسالی و عدم بارش برف و باران سد الغدیر تا پایان بهمن ماه سال جاری از مدار تامین آب شرب ساوه خارج شود و باقی مانده آب ذخیره آن در روزهای گرم سال آتی مورد بهره برداری قرار گیرد.

اما در ۱۲ و ۱۳ بهمن ماه سال جاری با ورود یک سامانه بارشی به آسمان استان مرکزی و بارش برف در مناطق غربی استان مرکزی و شرق استان همدان به عنوان نقاط بالا دست سدالغدیر بیم ها از خشکسالی و کمبود آب را به امیدواری برای افزایش ذخیره این سد تبدیل کرد.

میزان فعالیت این سامانه (آب حاصل از بارش برف) در ۲۴ ساعت گذشته به صورت میانگین در ایستگاه های هواشناسی ساوه و غرق آباد ۱۰ میلیمتر گزارش شده که در اثر این بارش ها ارتفاع برف در برخی نقاط شهرستان به بیشتر از ۳۰ سانتی متر نیز رسیده است.

ورودی آب به سد الغدیر ساوه در اواخر دی سال جاری به حدود ۷۵۰ لیتر در ثانیه رسیده بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۴۰۰ لیتر کمتر بود و با این بارش ها انتظار می رود در چند روز آینده افزایش ورودی نسبی آب به این سد را شاهد باشیم.

هرچند نباید با این بارش ها انتظار تکمیل ظرفیت ذخیره ۲۷۰ میلیون متر مکعبی سد الغدیر را داشت اما حداقل نوید این اتفاق افزایش مقدار حجم ذخیره و عبور از بحران کمبود آب شرب در این شهرستان برای سال آتی است.

سرشاخه‌های رودخانه قره چای در استان مرکزی از شهرستان شازند آغاز شده و در طی حدود ۳۰۰ کیلومتر مسیر خود با عبور از شهرستان‌های شازند و خنداب ضمن ورود به دشت قهاوند در استان همدان مجددا در محدوده استان مرکزی به شهرستان تفرش رسیده و در نهایت در تنگه وفرقان به دشت بزرگ ساوه وارد می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha