زیر چتر امید از زراعت تا صناعت + فیلم

ارومیه- ایرنا- توسعه صنایع مبتنی بر ظرفیت بومی از مهمترین اقدامات بخش های مختلف اقتصادی و هلدینگ هاست که می تواند علاوه بر ایجاد ارزش افزوده بیشتر، در اشتغال پایدار جوانان هر منطقه موثر باشد که همین امر با تلاش موسسه امین قرارگاه خاتم در ارومیه شکل گرفته و خانواده های زیادی را امیدوار به درآمد پایدار کرده است.

به گزارش ایرنا، «روزهای زمستان است و می‌خواهم یک برگشت به تابستان بزنم؛ درست اواخر شهریور ماه بود و درونم پر از آشوب و نگرانی، پر از دل‌شوره و هیاهو، غمگین و ناراحت، خسته از مسیر زندگی و خشکسالی هایی که آتش بر دل گندم زارهایمان زده بود.

کورسوی امیدی که در بهار داشتم با خشکسالی در مزارع دیم خاموش شد تصمیم گرفتم برای اینکه در برابر خانواده شرمنده نباشم به دنبال کاری باشم ولی جز کشاورزی کاری بلد نبودم.

یادم هست چقدر از شنیدن صدای دخترم که ممکن بود هر لحظه کیف و کفش مدرسه بخواهد، وحشت داشتم و شنیدن آن برایم قبل از بیانش هم زجرآور بود و من چند روزی فقط به این جمله فکر می‌کردم که مبادا مثل پتکی بر سرم بنشیند.

فقط باران رحمتی از سوی خدا می توانست دیم زارها را آبیاری کند و تابستان را برای من دلنشین کند که محقق نشد؛ شب و روز به کرم خداوندی امید داشتم و برای من سؤال بود که نوبت باران رحمت زندگی‌ام من چه موقع است؟

ایمان داشتم که زمانش خواهد رسید، خسته راه پرپیچ‌وخم مشکلات و سختی‌ها بودم؛ ولی یقین داشتم که روزی زمان باران زندگی من هم خواهد رسید؛ به همین دلیل چتر امید را همیشه همراه خود داشتم و لحظه‌ای آن را از خود جدا نمی‌کردم.

روزها به دنبال کار بودم ولی کاری مناسب من نبود؛ در کوچه های روستا قدم می زدم که چند نفر از شورای روستا و بچه های پایگاه را در مقابل سوله ای که تازه ساخته شده بود، دیدم.

پیشتر که رفتم، حاج احمد از پایگاه صدایم کرد و گفت: جوان بیا ببینم کار کشاورزی‌ات امسال چطور بود؟

سلامش را با علیکی سرد جواب دادم و خودش فهمید که اوضاع من مثل اوضاع برگ درختان پاییزی در زیر پای رهگذران تعریفی ندارد.

رو به من کرد و گفت: یک کارگاه در روستا دایر شده که قرار است کارهای بزرگی در زمینه جوشکاری در آن انجام شود، می توانی اینجا کار کنی؟

من کاری بلد نبودم ولی این پیشنهاد حاج احمد را به فال نیک گرفتم و گفتم شاید باران رحمت خدا از زمین زراعی حالا به اینجا منتقل شده و نوبت امتحان من تمام شده است؛ به خاطر دخترم هم که شده، کار را یاد می گیرم و دوباره رونق رزق و روزی را برای خانواده ام رقم می زنم.

من برای رسیدن به روشنایی‌ها دره‌های عمیق و تاریکی‌های وحشتناک و ظلمات زیادی را پشت سر گذاشته بودم، شبهای زیادی به نوبت آب خوابیده بود تا زمینم تشنه نماند ولی حالا دیگر آب نبود؛ هم زمینم تشنه بود و هم خانواده ام زیر بار فشار بی پولی و بیکاری من، عذاب می کشیدند.

باید دنبال کار دیگری می رفتم و هر کاری بود، قبول می کردم و به جان می خریدم. تنهایی‌ها و بی‌کسی‌های بسیاری را تحمل کرده بودم، از این‌وآن حرف‌ها شنیده و زخم‌ها خورده بودم، خسته بودم ولی دوست داشتم قوی بال بزنم و قدرتمند باشم تا بتوانم فاصله زیادی از تاریکی بگیرم و روزهای خوبی در دفتر نقاشی فرزندانم ببینم.

کار را قبول کردم و از ماه اول پاییز رفتم تا کار کنم؛ قرار شد ضمن یاد گرفتن جوشکاری و فوت و فنّش، بیمه و حقوق خوبی دریافت کنم؛ از شادی داشتم گریه می کردم چراکه هیچ کسی در تنگنای زندگی دستم را اینگونه نگرفته بود.»

حالا او از شوق راحت گریه می کند؛ چون در آن سالن ساخت و جوشکاری پر از سرو صدا کسی صدایش را نمی شنود و دستهایش به آسمان است.

کمی که آرام شد پای ادامه صحبتهایش ایستادم «با تشویق های چند نفر از مهندسان، من که تا ۴۰ سالگی نمی دانستم جوشکاری چیست حالا بعد از پنج ماه یک استاد کار ماهر در سالن ساخت مجتمع شهید خیراللهی ارومیه شده ام و افتخار می کنم که تلاش من برای چرخ تولید کشور مفید است.»

صحبت با ابراهیم یکی از کارکنان مجتمع تولیدی و تحقیقاتی شهید خیراللهی ارومیه (در حاشیه بازدید که تحت عنوان اردوهای راویان پیشرفت انجام شد) بسیار جالب بود؛ فردی که پس از ۳۰ سال از زراعت به صنعتگری روی آورده بود و به سرعت کار جدیدش را یاد گرفته بود و این نشان از همت والای او برای کار و خدمت داشت.

این گفت و گو در ایستگاه پایانی بازدید از این واحد تولیدی صنعتی و تحقیقاتی و واحد ساخت آن بود که باعث شد تا خاطره ای ماندگار از اشتغال و تولید در ذهن من خبرنگار رقم زده شود.

ایجاد اشتغال برای ۱۴۰ نفر در مجتمع شهید خیراللهی ارومیه

تاریخ بهره برداری از این طرح که منجر به اشتغالزایی ۱۴۰ نفر از افراد بومی این روستا و روستاهای اطراف شده، اواخر مهرماه بود که افتتاح چندین پروژه مهم صنعتی و تولیدی در ارومیه، استان آذربایجان غربی و چند استان دیگر خبر ساز شد.

مدیرعامل موسسه امین قرارگاه خاتم الانبیا (ص) در نشستی با خبرنگاران در ارومیه در این زمینه گفت: ۹۰ طرح توسط این موسسه اجرایی شده که ۷۵ طرح در آذربایجان‌غربی و بقیه در دیگر استان‌های شمال غرب کشور بوده‌ است.

بر اساس اظهارات اسماعیل پناهی افتتاح این طرح همراه با آغاز بهره برداری از پروژه هایی مانند راهسازی و راه آهن، شبکه آبیاری در ۲۰ هزار هکتار، تونل، سد، ۹۸۲ کیلومتر راه مرزی، احداث سد سیلوه و سد زولا، یک‌هزار کیلومتر خطوط انتقال آب و ۲۲ هزار متر مربع ابنیه شبکه آبیاری و زهکشی دشت زنگنه بود.

۲ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در مجتمع صنعتی تولیدی شهید خیرالهی ارومیه

وی بیان کرد: مجتمع صنعتی تولیدی محصولات بتن پلیمری و پلیمری در ارومیه با ۲ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری راه اندازی شد که تولید سلول‌های بتن پلیمری برای مواد معدنی از جمله مس و تولید لوله های بتن پلیمری برای جمع آوری آب‌های سطحی شهرها توسط این واحد محقق می شود.

مدیرعامل موسسه امین در این مورد به خبرنگاران گفت: میلگردهای پلیمری و اف ای بی یا قطعات برای مدارس پیش ساخته در این واحد قابل تولید است.

وی اظهار کرد: این سلول‌ها برای اولین بار در کشور تولید می شود ولی لوله ها قبلا تولید شده و میلگردها هم برای نخستین بار تولید می‌شود.

پناهی گفت: میزان اشتغالزایی در مجتمع صنعتی شهید خیراللهی ۱۴۰ نفر بوده و همه آنها از افراد بومی مشغول به کار شده اند.

وی افزود: در جنوب استان نیز معدن طلای زره شوران توسط این موسسه اجرایی می شود که در راستای توسعه آن هم فعالیت‌هایی در دستور کار است.

مدیرعامل موسسه امین قرارگاه خاتم الانبیا (ص) اضافه کرد: در بخش محرومیت زدایی ۲۲ واحد مسکونی برای معلولان در ارومیه و شهرهایی نظیر پیرانشهر با همکاری بهزیستی استان اجرا شده و به اتمام رسیده و در تامین جهیزیه و خانه بهداشت و راه‌های مواصلاتی نیز اقداماتی داشته ایم که همچنان استمرار دارد.

هفت محصول مهم در این مجتمع صنعتی تولید می شود

حسین هاشملو، مسوول واحد پلیمری این واحد صنعتی در بازدید خبرنگاران گفت: محصولات بخش پلیمری شامل هفت محصول متنوع است که شامل سلول های الکترولیتی، لوله های بتن پلیمری مخصوص عملیات لوله رانی، میلگرد کامپوزیتی، گریتینگ کامپوزیتی، چسب بتن پلیمر خطوط انتقال فاضلاب، پوشش ضد خوردکی نانو کامپوزیست پلیمری و دریچه منهول بتن پلمیری انتقال فاضلاب و مخابرات است.

وی بیان کرد: تولید در این بخش با حداقل نیاز آبی انجام می شود و همین امر از مزایای این نوع کار صنعتی به شمار می رود.

با توجه به اطلاعاتی که بر سر در ورودی سالن تولیدی این محصولات بود، این محصولات علاوه بر مصرف در پالایشگاه‌های داخلی و شرکت آب و فاضلاب کشور در سیستم آب و فاضلاب کشور قطر نیز کاربرد دارد ولی اغلب تولیدات در پروژه های داخلی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا مورد استفاده هستند.

برهمین اساس، بومی سازی مواد اولیه شیمیایی در تولید محصولات بتن پلیمری نیز در این واحد انجام می شود و انحصار شکنی خط تولید این محصولات با تحقیقات مهندسان داخلی رقم خورده است؛ بسیاری از محصولات مورد استفاده در داخل کشور طراحی و ساخته شده و تحقیقات جامع در این راستا ادامه دارد.

گفتنی است در این دیدار ۲ ساعته از چندین سالن تولیدی که کارگران و مهندسان بومی استان مشغول کار بودند، بازدید شد که فقط در یک سالن پلیمری بیش از ۱۰ دستگاه هایتک یا همان دستگاههای جدید مجهز به پیشرفته ترین و آخرین فناوری روز نصب بود؛ از کوره الکتریکی ۱۰ متری مخصوص کیورینگ میلگرد گرفته تا سیستمهای تهویه گریتینگ اف آر پی.

به گزارش ایرنا، موسسه امین قرارگاه خاتم الانبیا (ص) در استان های شمال غرب کشور فعالیت دارد و اقدامات عمرانی و محرومیت زدایی انجام می دهد.

بتن پلیمری (PC) یکی از انواع بتن است که همانند سایر بتن‌ها در ساخت بسیاری از سازه‌ها استفاده می‌شود. این بتن از مخلوط سنگدانه‌ها و پلیمر به عنوان چسبنده تشکیل شده و کاربردهای فراوانی دارد.

بتن های پلیمری دارای مقاومت بالاتر و بیشتر در برابر مواد شیمیایی و خورنده ها، جذب آب کمتر و پایداری بالاتر در مقابل پدیده یخ زدگی - ذوب نسبت به بتن سیمان پرتلند رایج هستند.

#پیشرفت_آذربایجان_غربی

#پیشرفت_ایران

#جام_رسانه_امید

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha