نوجوانان و رای اولی‌های فارس در مواجهه با انتخابات/نقش جدید دانش‌آموزان در مشارکت +فیلم

شیراز - ایرنا – انتخابات ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برای افزون بر ۱۴۶ هزار جوان استان فارس نخستین عرصه رسمی مشارکت سیاسی است، کسانی که رای اولی خوانده می‌شوند و افزون بر مشارکت، نقش جدیدی برای نظارت بر این مشارکت ملی ایفا خواهند کرد. جمعی از این رای اولی ها در میزگرد ایرنا دیدگاه های خود را بیان کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ۱۱ اسفند امسال بار دیگر میدانی برای حق تعیین سرنوشت کشور از سوی مردم مهیا است و مردم سراسر ایران همزمان برای انتخاب نمایندگان خود در دوازدهمین مجلس شورای اسلامی و ششمین مجلس خبرنگان رهبری پای صندوق‌های رای می‌روند.

مردم فارس نیز برای انتخاب ۱۸ نماینده خود در ۱۵ انتخابیه مجلس قانونگذار و پنج نماینده خود از ۸۸ عضو خبرگان در این انتخابات مشارکت می‌کنند؛ از میان واجدان شرایط رای دهی، ۱۴۶ هزار و ۷۳۰ نفر رای اولی هستند که ۳۸ هزار نفر آنها دانش‌آموزند و علاوه براین قرار است دانش‌آموزان در فرآیند برپایی انتخابات نیز مشارکت کنند.

چرا مشارکت در انتخابات مهم است؟ مهمترین چالش‌های افزایش مشارکت انتخاباتی چیست؟ انتخابات چه نقشی در معادلات سیاسی ایفا می کند؟

شماری رای اولی و مسئولان سه تشکل دانش‌آموزی میهمان میزگرد ایرنا شیراز به این پرسش ها و دیگر مباحث مرتبط پاسخ دادند.

محمدجواد عباسپور یکی از رای اولی‌های فارسی در این میزگرد گفت: اینکه امروز رسانه‌های معاندی که در برخی موارد اثبات شده که نه فقط علیه نظام جمهوری اسلامی که علیه کشور ایران سخن می‌گویند، اینگونه بر ضد مشارکت انتخاباتی فعالیت می کنند،برای این است که اهرم پشتوانه مردمی را از نظام سیاسی ایران بگیرند.

نوجوانان و رای اولی‌های فارس در مواجهه با انتخابات/نقش جدید دانش‌آموزان در مشارکت +فیلم

او افزود: این در حالی است که اگر انتخابات با حضور اکثریت مردم برگزار شود هم شکوه نظام را نشان می‌دهد و هم اثبات می‌کند که مردم کشور هنوز چنانکه برخی رسانه‌های "زردانگاری" می‌کنند، ناامید نیستند.

زینب رستگاری دیگر جوان فارسی که نخستین بار است شرایط مشارکت مستقیم در انتخابات را دارد، اهمیت این مشارکت را تا جایی می‌داند، که به گفته برخی اندیشمندان حتی اگر فردی در انتخاب نماینده به جمع‌بندی نرسید پای صندوق حضور یابد ورای ممتنع یا سفید بدهد.

او ادامه داد: دلیل این گفته اهمیت مشارکت حداکثری است؛ اگر ما رای ندهیم داستان خالی کردن پشت امیرالمومنین(ع) در صدر اسلام می شود.

رستگاری افزود: از سویی در انتخابات انتخاب فرد اصلح و واجد شرایط است؛ این فرداصلح در مرحله اول از سوی نهادهای قانونی تایید می‌شود، اما در ادامه "دست مردم را می‌بوسد"، اینکه چقدر فکر کنند و چقدر اطلاعات کسب کنند و داوطلب را بشناسند.

نوجوانان و رای اولی‌های فارس در مواجهه با انتخابات/نقش جدید دانش‌آموزان در مشارکت +فیلم

آیناز برجلو دیگر رای اولی این دوره از انتخابات نیز با دیگران هم نظر بود و گفت: کاری که اکنون دشمنان به طور جدی انجام می دهند این است که مردم کشور ما در این انتخابات شرکت نکنند در حالی که همین مشارکت بر روی قدرتمندی کشور در عرصه‌های مختلف و مسئولیت‌مندی نمایندگان مجلس بسیار اثرگذار است.

او با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در اهمیت مشارکت انتخاباتی، ادامه داد: وحدت ملی زمانی ایجاد می‌شود که مردم مشارکت قوی داشته باشند و در غیر این صورت انگیزه مردم و مسئولان کاهش می‌یابد و از قدرت ملی کاسته می‌شود.

بهنام رازقی، معاون تشکیلات بسیج دانش‌آموزی فارس نیز معتقد است که حضور مردم پای صندوق‌های رای می‌تواند ضامن شکل‌گیری یک مجلس قوی باشد که در بهبود معیشت مردم موثر باشد و اثرگذاری اجتماعی داشته باشد.

او افزود: حضور در پای صندوق‌های رای نشان از عزت عزت ایران و وحدت ملت دارد و با توجه به اثرگذاری دانش‌آموزان در خانواده و جامعه، باید این مولفه‌ها به درستی در فضای دانش‌آموزی تبیین شود.

نوجوانان و رای اولی‌های فارس در مواجهه با انتخابات/نقش جدید دانش‌آموزان در مشارکت +فیلم

علی اصغر صابر از دیگر جوانان رای اولی استان فارس نیز در این باره گفت: انتخابات مجلس حقی است که به مردم داده شده تا افراد اصلح را برای قان‌گذاری و نظارت به عنوان نماینده خود به مجلس بفرستند.

از نظر او مشارکت انتخاباتی برای استفاده از این حق یک قاعده عقلی است اما اگر می‌بینیم که مشارکت مردم کم شده و سال ۹۸ به ۴۶ درصد رسیده و در برخی شهرها به کمتر از این میزان نیز رسیده، یعنی چالش‌هایی پیش روی مشارکت انتخاباتی مردم وجود دارد که باید به آن پرداخت.

چه مولفه‌ها و اندیشه‌هایی مشارکت انتخاباتی را تهدید می‌کند؟

به طورکلی همه میهمانان میزگرد انتخاباتی ایرنا بر اهمیت مشارکت انتخاباتی تاکید و اذعان داشتند و سوال دیگری که به آن پاسخ دادند این بود که ترویج چه اندیشه‌ها و تفکرات و یا مولفه‌هایی در جامعه سبب کاهش انگیزه افراد برای حضور پای صندوق‌های رای می‌شود و مشارکت انتخاباتی را تهدید می‌کند.

صابر، رای اولی فارسی در این ارتباط گفت: اگر دسته‌ای از افراد که نسبت به نظام و انتخابات و حتی کشور سوء نیت دارند را کنار بگذاریم، بسیاری از مردم دلسوز و نگران آینده کشور هستند اما ۲ دلیل برای عدم مشارکت انتخاباتی مطرح می‌کنند.

او عنوان کرد: یکی اینکه امیدی به بهبودی اوضاع از این طریق ندارند و دوم اینکه اشخاص مدنظر آنها به عنوان نماینده در انتخابات شرکت نکرده یا احراز صلاحیت نشده‌اند و با این ۲ دلیل انتخابات را تحریم می‌کنند.

این جوان شیرازی ادامه داد: در برابر عدم مشارکت انتخابی این افراد، باید از آنها پرسید آیا با مشارکت نکردن و رای دادن وضعیت بهبود می‌یابد؟ و از آنهایی که برای رساندن پیام اعتراض خود به عدم احراز صلاحیت افراد مورد نظرشان مشارکت نمی‌کنند، باید پرسید آیا راه دیگری برای بیان این اعتراض نیست؟ چرا که عدم مشارکت می‌تواند برای کشور بسیار آسیب‌زا باشد و از سوی دیگر مشارکت بالا می‌تواند از ابعاد مختلف بسیار در بهبود اوضاع کشور کمک کننده باشد.

مسئول سازمان بسیج دانش آموزی فارس در این ارتباط معتقد گفت: دشمن برخی از برنامه‌های خود را در این انتخابات پیاده سازی می‌کند و آن راهبرد "ناامیدسازی" مردم است؛ تلاش میکنند تا خدمات و دستاوردهای انقلاب اسلامی را گمرنگ جلوه دهند، در حالی که یکی از همین دستاوردها مشارکت آزادهانه مردم در تعیین سرنوشت کشورشان است.

عباس توانا ادامه داد: به همین دلیل آنها تلاش دارند تا مشارکت مردم را کم رنگ جلوه دهند و به نوعی مردم را از حضور در انتخابات ناامید کنند.

نوجوانان و رای اولی‌های فارس در مواجهه با انتخابات/نقش جدید دانش‌آموزان در مشارکت +فیلم

رازقی، معاون تشکیلات بسیج دانش‌آموزی فارس نیز بر همین نکته اذعان کرد و گفت: هیات اندیشه ورز سازمان دانش آموزی با احصای چالش‌ها و مسائل موجود در بین دانش‌آموزان را از دید آنها، به این نتیجه رسیده که دشمن به طور قوی کار می‌کند تا مردم را ناامید کند، مشکلات موجود در جامعه را بزرگنمایی می‌کند تا با این بزرگنمایی‌ها مردم را از حضور در انتخابات منصرف کند.

حجت‌الاسلام سروش زارع گندم، رئیس اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان فارس در پاسخ به این سوال گفت: دلایل مختلفی از جمله ضعف برخی عملکردهای مسئولان در ادوار مختل، اعتماد مردم دچار خدشه شده است و اگر کاهش مشارکت انتخاباتی جای تامل دارد، دلیل آن این است که اعتماد مردم آسیب دیده و برگشت آن نیز خیلی ساده نیست.

اما او دلیل بی‌تفاوت نسبت به اهمیت مشارکت انتخاباتی را مبانی عمیقتر اندیشه عموم نیز جست‌وجو کرد و فقدان تبیین منظومه‌ای در اهمیت آن را نیز موثر دانست.

زارع گندم توضیح داد: ما هنگامی که مطالعه‌ای در تمدن‌های مختلف دنیا می‌کنیم می‌بینیم که هر یک برای اداره جامعه ساختاری را طراحی می‌کنند که یا برپایه جهان بینی و اندیشه بشری است و برپایه آن جزئیات مدیریتی اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و حتی سرگرمی خود را مدیریت می‌کنند و یا برخاسته از منطق الهی با نقش آفرینی انبیا است؛ دست‌کم ما در منطق اسلامی قائلیم که جریان انقلاب اسلامی، منصوب به جریان الهی است.

او افزود: منابع وحیانی که در اختیار ما قرار دارد، این را نوید می‌دهد که جریان انبیا نیز مساله مشارکت عموم مردم در ارائه فکر وحیانی دخیل است و حتی سازوکار مردمی تعریف شده دارد؛ هنگامی که به انقلاب اسلامی می‌رسیم، در بررسی عمیق‌تر می‌بینیم که با یک خط ممتد فکری مواجه نیستیم بلکه شاکله هندسی و منظومه فکری است.

رئیس اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان فارس پس از این توضیحات گفت: از همین رو هنگامی که رهبر معظم انقلاب ارتباط مشارکت انتخاباتی را با اصل اسلام بیان می‌کند که "هرکس با انتخابات مخالفت کند، با اسلام مخالفت کرده" برخی متعجب می‌شوند.

زارع گندم معتقد است که اگر تمدن لیبرال دموکراسی در جوامع غربی به نوعی جاافتاده‌ای رسیده است بخاطر وجود یکسری از آموزه‌هایی است که همه بر آن توافق دارند؛ باید بتوانیم نقشه تمدنی اسلام را برای عموم مردم بویژه جوانان و نوجوانان تبیین کنیم در حالی که این تفکر منظومه‌ای و تمدنی آنطور که باید تبیین نشده است.

راه‌ رفع چالش‌های سد راه افزایش مشارکت انتخاباتی چست؟

سوال دیگری که میهمانان میزگرد ایرنا به آن پاسخ دادند، راهکارهای افزایش مشارکت انتخاباتی در سطح جامعه بود؛ راهکارهایی که از مسیر کنشگری جوانان و نوجوانان فارس و تبیین برای آنها و از سوی آنها می‌گذرد.

توانا، مسئول سازمان بسیج دانش‌آموزی استان فارس از میان چهار مولفه انتخابات مشارکت را مهمترین دانشت و گفت: حضور در انتخابات تنها تکلیف نیست بلکه حق همه افراد دارای شرایط ایرانی است تا در سرونوشت کشور خود سهیم باشد و باید این حق برای عموم مردم بیش از گذشته تبیین شود.

به اعتقاد او انتخابات از سویی مظهر پیشرفت انقلاب اسلامی است، طوریکه اگر ما امروز راهیان پیشرفت برای بازدید از مراکز صنعتی داریم، انتخابات خود مظهر پیشرفت است.

توانا در پاسخ به سوال فوق گفت: بنابراین ایجاد شور و نشاط سیاسی نخستین رسالتی است که بسیج دانش‌آموزی برای خود در فضای دانش‌آموزی بویژه در میان دانش‌اموزان متوسطه اول و دوم می‌بیند چرا که این شور و نشاط سیاسی، باعث رشد و شکوفایی دانش سیاسی عموم مردم می‌شود.

وی ادامه داد: این موضوع در همراهی با سایر تشکل‌های دانش‌آموزی در دستور کار بسیج است و از دهه فجر برنامه‌های تشکل‌های دانش اموزی در این ارتباط آغاز خواهد شد.

توانا ادامه داد: یکی از طرح‌های مطرح شده، حضور دانش‌آموزان در بین عوامل اجرایی انتخابات به عنوان یکی از ارکان برپایی انتخابات است که خود نوعی راهیان پیشرفت است، در کنار این، نواجوانان فارس را عنصر تاثیرگذار بر خانواده می‌بینیم تا پیام جمهوری اسلامی و اهمیت مشارکت انتخاباتی را در بین آحاد مردم منتشر کنند.

به اعتقاد او تبیین برای نوجوانان، فرصتی فراهم می‌کند تا آنها در ارتباط با خانواده‌های خود موثر باشند و آنها را به مشارکت دعوت کنند.

زارع گندم، نیز در پاسخ به این سوال گفت: در شرایطی که به دلایلی خدشه به اعتماد بر مشارکت انتخاباتی اثرگذار بوده است، راه چاره بر اساس منویات رهبر معظم انقلاب، در این است که نقش‌آفرینی به مردم سپرده شود.

رئیس اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان فارس افزود:امروز مشارکت مردم در نهادهای حاکمیتی و اداره کشور محدود به راهپیمایی ها و انتخابات شده و این در حالی است که برخی نهادهای فرهنگی دارای بودجه ملی، اثرگذاری اقداماتشان بر جلب اعتماد مردم روشن نیست.

او با بیان اینکه نقش آفرینی جریان مردمی به دلیل عدم اعتماد ناشی از عملکردی دوره‌های گذشته کاهش یافته، اظهار کرد: باید کاری کنیم که این اعتماد برگردد و چاره این است که نقش را به دست مردم بسپاریم؛ این موضوع درباره راهپیمایی و هم انتخابات صدق می‌کند که مردم بجای اینکه میزبان این رویدادها باشند میهمانند.

رازقی، معاون تشکیلات سازمان دانش‌آموزی فارس نیز در ارتباط با اینکه چه اقداماتی می‌تواند از محل جوانان رای اولی و نوجوانان فارسی در افزایش مشارکت انتخاباتی موثر باشد، گفت: هدف ما از حضور دانش‌آموزان و دانش‌آموز خبرنگاران در این فرآیند، مشاهدات آنها و ارتباطی است که می‌توانند با خانواده‌هایشان برای حضور در پای صندوق‌های رای داشته باشند.

او با اشاره به اهمیت نقش دانش‌آموزان در ایجاد نهضت روشنگری در سطح جامعه، توضیح داد: در این زمینه نهضت روشنگری توسط خود دانش اموزان و دانش‌آموز محور آغاز شده و با محتوایی که خودشان تهیه می‌کنند و مبتنی بر جلساتی است که با نخبگان برای پاسخگویی به شبهات آنها برگزار می‌شود.

از نظر معاون تشکیلات سازمان دانش‌آموزی فارس در مدت زمان باقی مانده تا انتخابات ۱۱ اسفندماه، باید حضور دانش‌آموزان در تولید محتوای فضای مجازی که نوعی "امپراطوری" به راه انداخته ، برای گفتمان پررنگ و پرشور شود.

رازقی اضافه کرد: باید به این قشر از جامعه حس هویت بخشید تا حتی دانش آموزانی که در این دوره واجد شرایط رای دادن نیستند، بدانند که می‌توانند در این فرایند با کنشگری خود موثر باشند.

وی افزود: قطعا می‌توانیم یک موج فکری را با تکیه بر دانش آموزان برای مشارکت انتخاباتی پررنگ‌تر و پرشورتر خانواده ها به راه بیندازیم.

رازقی تاکید کرد: دانش آموزان می‌توانند تاثیر بسزایی روی خانواده و جامعه داشته باشند.

نوجوانان و رای اولی‌های فارس در مواجهه با انتخابات/نقش جدید دانش‌آموزان در مشارکت

پیش‌بینی مشارکت انتخابات پیش‌رو؟

از نظر توانا با همه چالش‌های پیش رو و تلاش‌های راهبردی دشمن بامقابله با مشارکت انتخاباتی، اما واقعیت میدان متفاوت از چیزی است که رسانه‌های غربی مطرح می‌کنند.

او گفت: همین شمار بالای داوطلبان به ازای هر کرسی مجلس شورای اسلامی، نشان‌دهنده قدرتمندی فرآیند انتخابات در ایران مبتنی بر آزادی و منطق است که دشمن می کوشد با آن مقابله کند.

رازقی نیز با بیان تلاش‌های در جریان برای ناامید و منصرف کردن مردم از شرکت در انتخابات پیش‌بینی کرد: تجربه‌ای همه این سالها نشان دهنده آگاهی و بصیرت ملت ایران است و این نوید را می‌دهد که انتخابتی پرشور برگزار شود.

عباسپور، از جوان رای اولی فارس نیز امیدوار است مجلس شورای اسلامی به سمت جوانگرایی حرکت کند و جوانانی متعهد، متخصص و پای کار انقلاب اسلامی به مجلس راه‌بایند نه آنهایی که با شعارهای و "وعده‌های زرد و توخالی" میکوشند به جایگاه‌ نمایندگی دست‌یابند؛ هرچند استفاده از تجربه پیشکسوتان نیز لازم و ضروری است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha