۲۰ بهمن ۱۴۰۲، ۹:۱۴
کد خبر: 85374451
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هوشمندسازی در دستور کار سازمان مدیریت بحران قرار گرفت

تهران- ایرنا - معاون هماهنگی پیشگیری و کاهش خطرپذیری سازمان مدیرت بحران با اشاره به مخاطره خیز بودن اقلیم ایران گفت: طراحی و معماری سامانه‌های جامع با لایه‌های گوناگون اطلاعاتی و اطلس مخاطرات طبیعی و همچنین هوشمندسازی در دستور کار قرار گرفته است.  

حسین ظفری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا با اشاره به مخاطره خیز بودن اقلیم کشور اظهار داشت: ایران حدود یک درصد جمعیت جهان را دارد اما ۶ درصد خسارات ناشی از مخاطرات طبیعی را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: بر اساس مطالعات جهانی، خسارات ناشی از حوادث طبیعی و انسان ساخت در ایران، سالانه بطور متوسط پنج میلیارد دلار است که بدین ترتیب ایران را جزو ۱۰ کشور حادثه خیز جهان و چهارمین کشور آسیا قرار داده است؛ این موضوع به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص ایران که دارای مخاطرات متنوع و متعدد طبیعی و انسان ساخت بوده و از سوی دیگر آسیب پذیری های مختلف، موجب افزایش احتمال بروز بحران در کشور شده است.

این عضو شورای عالی مدیریت بحران کشور ادامه داد: رویکرد جدید سازمان به سمت هوشمندسازی مدیریت بحران سوق داده شده، در این راستا طراحی و معماری سامانه های جامع، با لایه‌های گوناگون اطلاعاتی و اطلس مخاطرات طبیعی در دستور کار سازمان مدیریت بحران قرار گرفته است.


بهره‌گیری از ظرفیت خیرین برای مواجه با بحران‌های طبیعی و انسان ساخت

وی گفت: بکارگیری و ساماندهی از ظرفیت عظیم و پای کارِ نیروهای جهادی و مردمی، همچنین فعال کردن حلقه های میانی و کارگروهای میدانی و ظرفیت بخشِ خصوصی شامل شرکت های صنعتی، معدنی ساختمانی، خدماتی و کشاورزی و نیز بهره گیری از نیروهای مردمی و خیرین با راه اندازی قرارگاه مردمی در تمامی استانها در دستور کار قرار دارد.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران تنها راه مقابله موثر با مخاطرات را بر اساس مطالعات انجام شده، اقدامات پیشگیرانه عنوان کرد و افزود: برنامه‌های آموزشی، فرهنگ سازی و هوشمندسازی مواجه با بحران و همچنین آمادگی از طریق برگزاری مانور موجب کاهش ۱۲ تا ۲۴ برابری هزینه‌های ناشی از خسارات خواهد شد.

ظفری افزود:‌ بر این اساس از سال ۱۴۰۰ تا سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۵۲ هزارو ۱۸ مانور در سراسر کشور در سطوح ملی، استانی و شهری و روستایی و محله‌ای برگزار شده که موجب ارتقاءآمادگی دستگاه‌های ماده ۲ قانون مدیریت بحران کشور شده است.

هوشمندسازی در دستور کار سازمان مدیریت بحران قرار گرفت

افزایش ایستگاه‌های لرزه نگاری در کشور

معاون هماهنگی پیشگیری و کاهش خطرپذیری سازمان مدیریت بحران کشور افزود: تقویت سامانه‌های هشدار سریع از جمله لرزه نگارها، شتاب نگارها، هشدار سیلاب، آتش سوزی، طوفان موجب کاهش قابل توجه تلفات جانی و خسارات مالی شده به گونه‌ای که از سال ۱۴۰۰ تاکنون با حمایت سازمان مدیریت بحران کشور، تعداد ۱۵ ایستگاه به شبکه لرزه‌نگاری و ۱۷۷ ایستگاه فعال به شبکه شتاب‌نگاری کشور اضافه شده است.

وی با اشاره به فرابخشی بودن سازمان مدیریت بحران گفت: تحقق جامعه‌ای ایمن و تاب آور نیازمند مشارکت جمعی و هم افزایی بین دستگاه ها و آحاد مردم است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha