۱۴ بهمن ۱۴۰۲، ۱۱:۲۹
کد خبرنگار: 943
کد خبر: 85374654
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فارن‌ پالیسی: حملات آمریکا به سوریه و عراق معادلات منطقه را تغییر نمی‌دهد

تهران – ایرنا – یکی از پژوهشگران آمریکایی با اشاره به حملات تلافی‌جویانه آمریکا علیه اهدافی در عراق و سوریه نوشت که این اقدام تغییر قابل‌توجهی در منطقه ایجاد نکرده و محاسبات ایران را تغییر نخواهد داد.

به گزارش ایرنا، "دانیل بِیمن"، پژوهشگر ارشد اندیشکده آمریکایی "مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی" و استاد دانشگاه جورج تاون، ساعاتی پیش در تحلیلی در تارنمای نشریه فارن پالیسی نوشت: هدف از بندبازی دولت بایدن در حمله به عراق و سوریه از یک سو پایان‌دادن به حملات گروه‌های شبه‌نظامی به اهداف آمریکایی، نمایش تاوان کشتن نیروهای آمریکایی به ایران و نیروهای نیابتی‌اش و تضعیف توانایی‌های آنها برای انجام حملات بیشتر در آینده است.

علاوه بر این، جو بایدن به دنبال آن است که به آمریکایی‌ها اطمینان دهد که در برابر تهاجم کشورهای دیگر بیکار نخواهد نشست و از سوی دیگر می‌خواهد از تشدید تنش‌هایی که شاید خاورمیانه را دچار جنگی فراگیر کند، اجتناب کند.

حفظ این توازن به‌دلیل اوضاع سیاسی پرتنش منطقه و دشواری استفاده قاعده‌مند از نیروی نظامی علیه ایران یا گروه‌های نیابتی آن دشوار خواهد بود.

حملات آمریکا احتمالاً تغییر قابل‌توجهی در اوضاع منطقه ایجاد نمی‌کند. مقیاس محدود این حملات، حتی اگر برای چند روز ادامه یابد، ضربه کمرشکنی به ایران نخواهد زد که محاسباتش را تغییر دهد. همچنین تهران از لحاظ سیاسی ضرورتی برای افزایش اقدام‌های تلافی‌جویانه خود احساس نخواهد کرد.

نویسنده در پایان مدعی شد: در بهترین حالت، تهران و برخی از نیروهای نیابتی آن ممکن است در مورد حملات آتی خود محتاط‌تر باشند؛ هر چند در شرایطی که می‌توان کماکان از مزیت‌های سیاسی و راهبردی یک رویارویی مداوم بهره‌برداری کرد، بعید است که به‌طور کامل به آن پایان دهند.

ساعاتی پیش فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه موسوم به سنتکام با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: ساعت ۱۶ به وقت شرق آمریکا (EST) دوم فوریه، نیروهای فرماندهی مرکزی ایالات متحده (CENTCOM) حملات هوایی را در عراق و سوریه علیه نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به آن انجام دادند.

این در حالی است که شبکه الجزیره قطر به نقل از منابع آگاه اعلام کرد: سپاه یا نیروی قدس در مناطقی که آمریکا بمباران کرده هیچ پایگاهی نداشته است.

سنتکام مدعی شد: نیروهای ارتش ایالات متحده بیش از ۸۵ موضع را با هواپیماهای متعدد از جمله بمب‌افکن‌های دوربرد که از ایالات متحده پرواز کردند، هدف قرار دادند.

مقام‌های آمریکایی گفتند که هواپیماهای نیروی هوایی این کشور از جمله بمب‌افکن‌های بی-۱بی سه هدف را در عراق و چهار هدف در سوریه با ۱۲۵ موشک هدایت‌شونده نقطه‌زن و به مدت بیش از ۳۰ دقیقه موشک باران کردند.

سنتکام همچنین ادعا کرد که در این حملات هوایی بیش از ۱۲۵ مهمات (بمب) نقطه زن به کار گرفته شد و مراکز فرماندهی و کنترل عملیات‌ها، مقرها و مراکز اطلاعاتی، راکتی و موشکی، انبارهای ذخیره پهپادها و تاسیسات لجستیکی (زنجیره تامین تدارکات و مهمات) گروه‌های تحت حمایت ایران هدف قرار گرفته‌اند. این حملات پس از آن صورت گرفت که هشتم بهمن ماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۸ ژانویه ۲۰۲۴ در یک حمله پهپادی شبانه به یک پایگاه کوچک آمریکایی در مناطق مرزی سوریه و اردن، سه سرباز ارتش آمریکا کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند.

در جریان حمله آمریکا به منطقه القائم وعکاشات در غرب عراق سه تن کشته و ۱۱ تن دیگر زخمی شدند. همچنین حمله آمریکا به شرق سوریه و شهرهای المیادین و البوکمال نیز ۱۰ کشته و ۱۸ زخمی برجای گذاشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha