۶۰ درصد معتادان در کهگیلویه و بویراحمد شغل و درآمد دارند

یاسوج-ایرنا- دبیرکمیته فرهنگی، پیشگیری و درمان شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه و بویراحمد گفت:اگرچه بیکاری عامل موثری در بروز پدیده اعتیاد است اما ۶۰ درصد معتادان در این استان دارای شغل و از نظر درآمدی در وضعیت مناسبی هستند.

"شیرزاد صالحی" روز یکشنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا با اشاره به عوامل مهم بروز اعتیاد به مواد مخدر در استان اظهار کرد: مطابق با آمار رفقای ناباب و محیط نامساعد ۲ عامل مهم تشدید کننده اعتیاد در استان است.

۶۰ درصد معتادان در کهگیلویه و بویراحمد شغل و درآمد دارند

حس کنجکاوی جوانان و نوجوانان به مصرف مواد مخدر را صالحی یکی از دیگر عوامل اعتیاد آور دانست و تاکید کرد: تمایل و کشش برخی از نوجوانان به مصرف مواد مخدر نه از باب تفریح و تفنن بلکه بر اساس حس کنجکاوی بوده که نادانسته وارد مسیری بی بازگشتی می شوند که خود و بقیه دوستان و حتی خانواده ها را متضرر می کنند.

وی به نقش آرایشگاه ها و عطاری ها در اعتیاد افراد گفت: برخی از آرایشگاه های زنانه و عطاری ها در استان نقش عمده ای در اعتیاد افراد دارد چرا که آنها داروهای لاغری و تناسب اندامی را ترویج و حتی توصیه می کنند که از ماده مخدر شیشه درست شده و فرد با مصرف این مواد به تدریج معتاد می‌شود و درمان آن هم به سختی انجام می شود.

دبیرکمیته فرهنگی، پیشگیری و درمان شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان با اشاره به نقش کافه های زیر زمینی در شهر یاسوج در اعتیاد افراد گفت: کافه هایی زیر زمینی و برخی از کافه هایی که به صورت غیرقانونی در مسیر آبشار یاسوج فعالیت دارند نقش موثری در اعتیاد افراد دارند.

صالحی با اشاره به وضعیت اعتیاد دانش آموزان، دانشجویان و دیگر گروهای درگیر اعتیاد در استان گفت: مطابق با آمار ۱/۱ درصد دانش آموزان ما یکبار تجربه استفاده از مواد مخدر را دارند اگرچه از رتبه کشوری پایین تر است. میزان مصرف مواد مخدر بین دانش اموزان در کشور ۲/۲ درصد نسبت به جمعیت است.

وی با اشاره به نقش و اهمیت طرح های یاریگری در بین دانش آموزان گفت: طرح های یاریگری دانش آموزان در یک هزار و ۱۱۳ مدرسه و در قالب ۸۸۳ کانون به دانش آموزان آموزش های لازم را را ارایه می کند.

دبیرکمیته فرهنگی، پیشگیری و درمان شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر به گسترش شیوع اعتیاد به مواد مخدر در بین گروه های کارگری استان گفت: ۱۸درصد جامعه کارگری استان ما اعتیاد دارند که نسبت به کشور که ۲۲ درصد است رتبه پایین تری دارد.

صالحی درصد شیوع مواد مخدر در دانشکده های فنی و حرفه ای نسبت به دیگر دانشگاه های استان را بیشتر دانست و تاکید کرد: این زنگ خطری است که چرایی آن نیازمند دقت و مطالعه بیشتری است.

وی با اشاره به بیشترین نوع مواد مخدر مصرفی در استان گفت: بیشترین مواد مصرفی در استان به ترتیب تریاک، هروئین، قرص اکستازی و ماریجوانا است.

دبیرکمیته فرهنگی، پیشگیری و درمان شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر با اشاره به کاهش سن اعتیاد در استان گفت: سن اعتیاد در سطح کشور کاهش پیدا کرده که به تبع آن استان ما از این وضعیت مستثنی نبوده است بنابراین اگرچه سابق میانگین سن اعتیاد بین ۲۵ تا ۵۰ سال بود اما در حال حاضر این میانگین بین ۲۰ تا ۳۵ است.

صالحی ادامه داد: شیوع مصرف مواد مخدر در بین جوانان و زنان استان نسبت به سابق زیاد شده و این افزایش درصد اعتیاد در زنان و کاهش سن اعتیاد در جامعه نگران کننده است اگرچه پیشگیری از مصرف زنان در معرض آسیب، مراقبت از مادران آسیب دیده و خلاصه توانمندی زنان سرپرست خانوار با هدف جلوگیری از آلودگی این افراد به مواد افیونی از برنامه‌های شورای مبارزه با مواد مخدر در استان است.

وی پیش تر در گفت و گو با ایرنا گفت: بر اساس آخرین طرح شیوع شناسی اعتیاد، درصد معتادین استان در جمعیت بین ۱۵ تا ۶۴ سال حدود ۲.۳ درصد است که عددی بالغ بر ۱۲ هزار نفر را نشان می دهد و از این تعداد پنج درصد یعنی ۶۰۰ نفر زن و مابقی مرد هستند.

دبیرکمیته فرهنگی، پیشگیری و درمان شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر با اشاره به ۱۰۰نفر متعاد متجاهر در استان با اشاره به تعداد مراکز درمانی ترک اعتیاد در استان گفت: در حال حاضر تعداد ۸۳ مرکز درمانی اعتیاد شامل مراکز (NMT متادون درمانی)، مرکز نیمه اقامتی (کمپ ها)، DTC کاهش آسیب در سطح استان داریم که فعالیت های درمانی خود را در قالب پروتکل های ابلاغی انجام می دهند و ۹ هزار نفر را تحت پوشش خود قرار دارند.

صالحی ادامه داد: از بین مراکز یاد شده هفت تا از این مراکز را به عنوان تبصره ۲۰ ذیل ماده ۱۶ یعنی مراکز بیماران متجاهر در حال حاضر خدمات ارایه می دهند که مطابق با آمار از۱۰۰ نفر معتاد متجاهر ۱۰ نفر خانم هستند. معتاد متجاهر یعنی کسی که در ملا عام مصرف مواد دارد، کارتن خواب است و همراه وی وسایل مصرف باشد.

وی با اشاره به برخی از مشکلات کمپ های ترک اعتیاد در استان گفت: نداشتن مکان مناسب و افزایش هزینه های اجاره، مالیات، آب، برق و گاز از چالش های این مراکز است که برای تقویت و حمایت از آنها لازم است در مورد تعدیل مالیات و هزینه های آب و برق و گاز چاره اندیشی شود.

وی از برنامه ها و سیاست های شورای هماهنگی در استان گفت: این شورا تعامل خوبی با سازمان های مختلف در استان دارد و اقدام هایی همانند آموزش همگانی، آگاه سازی برای پیشگیری در مدارس، دانشگاه ها، محله ها، محیط های صنعتی کاری و نظامی را دنبال می کند.

دبیرکمیته فرهنگی، پیشگیری و درمان شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: ۱۲۰ خانه ورزشی روستایی در استان تجهیز شد که فضا برای پر کردن اوقات فراغت روستاییان فراهم شود و هم کانون های یاریگری روستایی فعالیت خود را به خوبی پیش ببرند.

صالحی موازی کاری ها و نبود اعتبار کافی را از چالش های این شورا در استان دانست و تاکید کرد: مطابق با قانون ۵ درصد اعتبارات سازمان ها لازم است در اختیار شورای مواد مخدر قرار گیرد که هیچ کدام از سازمان ها در استان شوربختانه تاکنون همکاری مناسبی نداشتند اگرچه آموزش و پرورش و بهزیستی و کمیته امداد کمک هایی ناچیزی دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha