روایت هاراگیری سامورایی‌ها در ایرنا

۱۴ بهمن ۱۴۰۲، ۱۷:۱۷
کد خبر: 85374908
حمیدرضا بازگشا | روزنامه‌نگار
روایت هاراگیری سامورایی‌ها در ایرنا

تهران-ایرنا- تیم ملی فوتبال ایران در مرحله یک‌چهارم‌نهایی جام ملت‌های آسیا، در ورزشگاه اجوکیشن سیتی با قضاوت مانینگ از کشور چین، مقابل تیم ملی فوتبال ژاپن به برتری دو بر یک دست یافت.

کنفدراسیون فوتبال آسیا در صفحه رسمی خود واکنش جالبی به دیدار امروز تیم ملی فوتبال ایران مقابل تیم ملی ژاپن نشان داد و نوشت: برنامه امروز خود را خالی کنید. زندگی می‌تواند منتظر بماند؛ اما شما نمی‌خواهید نبرد غول‌ها را از دست بدهید.

مسابقه تیم‌های فوتبال ایران و ژاپن از دیرباز همیشه مورد توجه رسانه‌ها و علاقمندان به این رشته بوده و این اشتیاق در دیدارهای رسمی تیم‌های ملی افزون‌تر هم می‌شود؛ به گونه‌ای که از ساعات قبل از برگزاری این رویداد تقریبا خیابان‌های کشور روان شده و از بار ترافیکی به صورت محسوس کاهش می‌یابد.

این دو تیم تاکنون در ۱۸ بازی برابر یکدیگر به مصاف هم رفتند که سهم هر یک از دو تیم ۶ برد بوده و ۶ بازی نیز با نتیجه مساوی به پایان رسید. این پنجمین تقابل دو تیم در تاریخ جام ملت‌های آسیا است؛ در ۴ بازی قبلی سهم ژاپن ۲ برد بوده و ۲ بازی دیگر نیز با نتیجه بدون گل به پایان رسید.

فراگیری هیجان برگزاری مسابقه فوتبال تیم‌های ملی ایران و ژاپن طبیعی است که در رسانه‌های کشور نیز سرایت کند و در این بین ایرنا به عنوان خبرگزاری رسمی نظام نیز از این قائده مصون نبوده و از ابتدای ساعات کاری، گمانه‌زنی‌ها در مورد نتایج احتمالی آن مابین خبرنگاران رد و بدل می‌شد.

سرویس ورزشی خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) امروز نسبت به سایر ایام بیشتر مورد رفت و آمد سایر خبرنگاران حوزه‌های خبری دیگر بود، تا از آخرین اخبار و گمانه‌زنی‌های ورزشی‌نویسان در این عرصه باخبر شوند.

با نزدیک شدن به زمان آغاز مسابقه، ازدحام در سرویس ورزشی ایرنا بیشتر می‌شود؛ هر چند که در سایر گروه‌ها و نیز در رایانه‌های شخصی خبرنگاران امکان دیدن این مسابقه وجود دارد اما به نظر می‌رسد؛ همکاران سایر بخش‌ها تمایل دارند تا هنگام تماشای بازی از نظرات و تحلیل‌های ورزشی‌نویسان باخبر شوند.

بر اساس این گزارش؛ ملی‌پوشان فوتبال ایران موفق شدند در گروه C این رقابت‌ها با کسب ۹ امتیاز و اقتدار راهی مرحله حذفی شوند. یوزها ابتدا با نتیجه ۴ بر یک تیم ملی فلسطین را مغلوب کردند و در ادامه با یک گل هنگ‌کنگ را از پیش‌رو برداشته و در نهایت نیز با برتری ۲ بر یک مقابل تیم ملی فوتبال امارات جواز حضور در مرحله یک‌هشتم نهایی را به عنوان صدرنشین کسب کردند.

تیم ملی ایران در این مرحله موفق شد در ضربات پنالتی با نتیجه ۵ بر ۳ سوریه را از پیش‌رو بردارد و حالا باید در مرحله یک چهارم نهایی شاهد یک فینال زودرس بین تیم‌های ایران و ژاپن باشیم.

در سوی مقابل تیم ملی ژاپن در گروه D این رقابت‌ها با کسب ۶ امتیاز بعد از تیم ملی عراق و بالاتر از اندونزی و ویتنام راهی مرحله حذفی شد. سامورایی‌ها کار خود را با برتری ۴ بر ۲ مقابل ویتنام آغاز کردند و در ادامه با نتیجه عجیب ۲ بر یک مغلوب عراق شدند تا اولین شگفتی جام رقم بخورد.

سیدجواد بشیری سردبیر گروه ورزشی در مورد این مسابقه معتقد است که "هر چند که پیش‌بینی فوتبال تقریبا امری محال است، اما احتمال برتری تیم ملی فوتبال ایران در مقابل ژاپن وجود دارد."

وی می گوید: تیم ملی فوتبال ژاپن دروازبان ضعیفی دارد و در خط دفاعی نیز، شرایطش خوب نیست و می‌توان از ضعف‌ها بهره برد.

سردبیر گروه ورزشی ایرنا می‌افزاید: حدود ۸۰ درصد اعضای تیم ملی ژاپن لژیونر هستند و در باشگاه‌های مطرح فوتبال جهانی بازی می‌کنند و از تجربه‌های زیادی برخوردار هستند. با این حال ما نیز لژیونرهای مطرحی داریم کهبا تجربه بالای خود، می‌توانند کار را برای ما با موفقیت همراه کنند.

وی ادامه‌می‌دهد: اغلب مردم بر این باورند که لیگ فوتبال عربستان هم اکنون سرآمد در آسیا است، اما معتقدم لیگ ژاپن یک سر و گردن بالاتر از تمامی کشورهای آسیایی است.

امیرحسین میرزاییان دبیر ورزشی ایرنا اما معتقد است که اگر تیم ملی ایران بازی محتاطانه‌ای را پیش بگیرد و در ضد حملات به دروازه حریف نزدیک شود، احتمال پیروزی در این رویارویی با تیم ملی ژاپن دور از دسترس نیست. اگر هم در نیمه نخست گل خوردیم، باید با استفاده از ضعف مدافعان حریف و بهره بردن از توپ‌ها بلند، به دروازه حریف نزدیک شویم.

وی می‌گوید: بازیکنان خطوط حمله و میانی تیم ملی ژاپن سرعتی و تکنیکی هستند اما دروازه‌بان آنان و خط دفاعی این تیم، طی بازی‌های گذشته نشان داده که می‌تواند نقطه ضعف عمده و اصلی سامورایی‌ها باشد.

دبیر ورزشی ایرنا می‌افزاید: معتقدم تیم ملی ایران باید کنترل بازی را در دست بگیرد و فضای بازی را آرام کند تا بتواند در ضدحملات به گل دست یابد؛ البته بر اساس ترکیبی هم که امیر قلعه‌نوعی چیده است به نظر می‌رسد سرمربی تیم ملی نیز در پی همین هدف است.

بر پایه این گزارش با سوت ما نینگ داور چینی این بازی که در دیدار نخست فینال لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۸ نیز داور بود، هیجان در گروه ورزشی ایرنا نیز بیشتر می‌شود و همه خبرنگاران امید به پیروزی تیم ملی کشورمان هستند است؛ هر چند که افسوس نبودن مهدی طارمی را نیز در بین صحبت‌هایشان می‌توان شنید.

با بیرون رفتن شوت خطرناک جهانبخش از بالای دروازه ژاپن صدای ای وای و افسوس در جمع شنیده می‌شود اما در دقیقه ۲۷ با باز شدن دروازه بیرانوند این افسوس‌ها و گفتن اینکه گل مفتی خوردیم؛ واضح‌تر به گوش می‌رسد.

شاید با آمدن قائدی و ترابی به زمین مسابقه بازی به نفع ایران برگردد؛ این صحبت‌هایی است که در جمع شنیده می شود و با هر ضربه‌ای که بازیکنان به سمت دروازه ژاپن شلیک می‌کنند؛ هیاهویی در اتاق خبر ایجاد می‌شود از جمله ضربه سامان قدوس در دقیقه ۳۹ که می‌توانست تبدیل به گل مساوی شود. برخی نیز بر این باورند که ایران می تواند ۲ یا ۳ گل به ژاپن بزند و در این بازی هر زمان که اراده کرده توانسته به دروازه‌ سامورایی برسد.

همچنین تفاوت زمانی نزدیک ۳۰ ثانیه‌ای در پخش بازی مابین تلویزیون و وب‌سایت‌های فضای مجازی همچون "آنتن" ورزش سه سبب شده تا برخی عکس‌العمل‌های خبرنگاران که از رایانه‌هایشان بازی را دنبال می کنند، چند ثانیه زودتر از دیگران باشد.

با اتمام نیمه نخست بازی از میزان هیاهو و استرس بازی در فضای سرویس ورزشی کاهش می‌یابد و خبرنگاران به سوی میزهایشان برای پیگیری کارها و اقدامات محول شده باز می‌گردند.

دیدار تیم‌های ملی فوتبال ایران و ژاپن از مرحله یک‌چهارم نهایی جام ملت های آسیا با تک گل این بازی را موریتا در دقیقه ۲۸ به سود سامورایی‌ها به پایان رسید؛ گلزنی بازیکن ژاپن برابر ایران موجب شد تا رکوردشکنی کلین‌شیت بیرانوند برای مدت زمان نامعلومی به تاخیر بیفتد.

با آغاز نیمه دوم، باز هم شاهد حضور خبرنگاران سایر حوزه‌ها در جمع همکاران ورزشی هستیم که امیدوارانه چشم به صفحه تلویزیون نصب شده در گروه دوخته‌اند تا شاهد گل تساوی ایران باشند و بر این باورند که ژاپن با این بازی استعداد خوردن چند گل از بازیکنان ایران را دارد؛ در این بین برخی هم بلند می‌گویند که ایران حتما پیروز مسابقه خواهد شد و نگران نباشید.

نیمه دوم با حملات ایران آغاز شد و در دقیقه ۵۰ سردار آزمون نتوانست در مصاف تک به تک با دروازه‌بان حریف گلزنی کند، هرچند لحظاتی بعد این صحنه آفساید اعلام شد اما در دقیقه ۵۴ بازی با گل محمد محبی به یکباره فضای خبرگزاری می‌ترکد و همه خبرنگاران اقدام به شادی و دست زدن می‌کنند.

دقیقه ۶۲ باز هم به یکباره فضای خبرگزاری جمهوری اسلامی ترکید اما بعد به سبب آفساید اعلام شدن گل سردار آزمون با استفاده از سیستم کمک داور ویدئویی، سکوتی معنادار در اتاق خبر حاکم شد.

حملات همه جانبه ایران ادامه یافت و در دقیقه ۹۴، کنعانی‌زادگان که تا محوطه جریمه حریف پیش آمده بود با خطای بازیکن ژاپن سرنگون شد تا داور نقطه پنالتی را نشان دهد. علیرضا جهانبخش پشت توپ ایستاد و گل دوم و برتری ایران را به ارمغان آورد؛ با این گل به یکباره فضای ایرنا ترکید و صدای شادی "گل گل" همه جا را فراگرافت و در نهایت با سوت پایان بازی تشویق‌های "ایران، ایران" ،"زنده‌باد ایران" و ... در ایرنا پیچید.

با این اوصاف تیم ایران با این پیروزی ارزشمند راهی مرحله نیمه‌نهایی شد و به مصاف برنده قطر و ازبکستان خواهد رفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha