راه آهن یزد - اقلید تا پایان امسال بهره‌برداری می‌شود

یزد- ایرنا - معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد با بیان اینکه طرح راه آهن یزد - اقلید یکی از طرح‌های مهم در حوزه ریلی کشور است و یک ارتباط ریلی بین استان‌های فارس، اصفهان و یزد ایجاد می کند، گفت: این طرح با توجه به اقدامات انجام شده و همت دولت سیزدهم تا پایان سال به بهره برداری می‌رسد.

" محمد جواد ابوالحسینی" روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص علل توقف فعالیت راه آهن یزد - اقلید بعد از افتتاح آن در دولت قبل افزود: عملیات اجرایی این طرح در دولت نهم و دهم با پیگیری استاندار وقت کلید خورد و در همان مقطع اجرای این طرح سرعت قابل قبولی داشت اما در دولت یازدهم با کندی روبرو شد که دولت سیزدهم برای تکمیل تمامی بخش‌های آن با اهتمام ویژه وزیر راه و شهرسازی به طرح های زیرساختی، با تامین اعتبار لازم اجرای این طرح را سرعت داد.

وی تصریح کرد: این طرح در سال ۱۴۰۰ با وجود آنکه هنوز تکمیل نشده بود و امکان تردد برای قطار میسر نبود، به بهره برداری رسید و بعد از مدت کوتاهی متوقف شد.

ابوالحسینی خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم از همان آغاز فعالیت با بررسی طرح‌هایی که متوقف شده بودند، بی تفاوت از این کنار این گونه طرح‌ها عبور نکرد و با پیگیری مسوولان استان و اهتمام دولت، این سرمایه در آستانه بهره برداری کامل قرار گرفته است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد ادامه داد: این طرح در زمان بهره برداری در دولت قبل ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت که مورد بهره برداری قرار گرفت، جدای از میزان پیشرفت، در آن زمان نیز قابل بهره برداری نبود زیرا این طرح یکسری الزامات داشت که مهیا نشده بود و قابل افتتاح نبود.

ابوالحسینی افزود: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۶ هزار میلیارد ریال اعتبار برای این طرح تخصیص یافت که از این میزان سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال آن در سال گذشته و مابقی در سال جاری برای این طرح جذب شد همچنین قرار است ۸۰۰ میلیارد ریال دیگر برای اتمام آن تامین می شود.

وی با بابیان اینکه اختصاص این میزان منابع در ۲ سال با توجه به کمبود منابع در کشور عدد قابل توجهی است، افزود: ارزش طرح راه آهن یزد - اقلید حدود ۱۲۰ هزار میلیارد رسال است که این سرمایه خوابیده بود، در این خصوص رییس جمهور بر تسریع و تکمیل این طرح تاکید دارد و وزیر راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه، استاندار و دیگر مسوولان استان نیز در تلاش هستند تا این طرح مورد بهره برداری قرار گیرد.

ابوالحسینی اضافه کرد: این گونه احساس می شود که تکمیل این طرح اولویت اصلی شرکت مجری نیست و مدیران فعلی آن که همان مدیران قبلی هستند، منابع را برای طرح های دیگر هزینه می کنند، چون یکبار این طرح را افتتاح کرده‌اند و دیگر برای آنها ارزشی ندارد.

وی یادآور شد: در ابتدایی دولت سیزدهم شرکت ساخت هزینه تکمیل این طرح را ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد که در همان ابتدا مبلغ یاد شده از محل اعتبارات دور اول سفر رییس جمهور به استان به این شرکت پرداخت شد.

وی اضافه کرد: اکنون نقاط کور این طرح رفع شده است و در حال تکمیل نهایی است، البته شخص رییس جمهور ظرف ۴۰ روز گذشته به شرکت ساخت در زمینه تکمیل این طرح تذکر داده است که بعد از این تذکر ، اتفاقات خوبی رخ داد و امید آن می رود که بزودی مورد بهره‌برداری قرار گیرد .

طرح راه آهن یزد - اقلید طرح ملی که از مصوبه‌های سفر رهبر معظم انقلاب است یک بار در هفتم مردادماه سال ۱۴۰۰ توسط دولت دوازدهم به بهره‌برداری رسید و و در آن مقطع زمانی قطارهای مسافربری ۲ بار در این مسیر اقدام به جابه‌جایی مسافر کردند و پس از آن متوقف شد.

عملیات اجرایی راه‌آهن یزد - اقلید سال ۱۳۹۰ توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) به طول ۲۷۰ کیلومتر آغاز شد؛ ۲۴۵ کیلومتر طول مسیر این راه‌آهن در یزد و بقیه در حوزه استحفاظی استان فارس قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha