کارزار نظامی و دیپلماتیک علیه اقدام نظامی اخیر آمریکا

تهران- ایرنا- نشست اضطراری شورای امنیت که بعد از ظهر دوشنبه به وقت آمریکا برگزار می‌شود با نقش فعالانه دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران می‌تواند به یکی از ابزارها برای کنترل و مدیریت رویکرد نامطللوب طرف آمریکایی تبدیل شود.

به گزارش گروه سیاست خارجی ایرنا؛ ساعات اولیه روز شنبه رژِیم آمریکا مواضعی را در سوریه و عراق هدف قرار داد. این حملات که با حمایت انگلیس و بوسیله ۱۲۵ موشک هدایت شونده در ۳۰ دقیقه انجام شد ده‌ها نفر شهید و زخمی به جا گذاشت. ستاد فرماندهی تروریستی مرکزی آمریکا (سنتکام) مدعی شد این حملات در پاسخ به کشته شدن سه نظامی خود در حمله هفته گذشته به پایگاه این کشور در خاک اردن انجام شده است.

گروه‌های مقاومت منطقه اعلام کرده‌اند جنایت اخیر آمریکا و ۸۵ حمله آمریکا به ۷ پایگاه منطقه بدون پاسخ نخواهد ماند. با این حال انتظار می‌رود کشورهای منطقه که حریم آنها شکسته شده است به اقدامات دیپلماتیک دست زده و حضور و جنایات اخیر آمریکا را با اجماع سازی هزینه‌مند نمایند.

اما چند نکته در خصوص اقدامات دیپلماتیک کشورهای منطقه اهمیت دارد:

یکم؛ تحولات اخیر در چهارچوب تلاش آمریکا برای ایجاد بازدارندگی از دست رفته در برابر محور مقاومت قابل ارزیابی است. آمریکا برای اولین بار از گروه‌های مقاومت منطقه در خارج از جغرافیای مقاومت یعنی در اردن ضربه خورده و متحمل تلفات شده است. این اتفاق حامل پیامی مهم برای آمریکا است؛ این پیام که در صورت گسترش درگیری‌ها و عدم پایان جنگ غزه، منافع آمریکا در سراسر منطقه می‌تواند به عنوان اهداف مشروع شناخته شود. پذیرش این تغییر راهبردی برای آمریکا همچون پذیرش تغییرات راهبردی در معادلات گروه‌های مقاومت فلسطینی با رژیم صهیونیستی پس از عملیات طوفان الاقضی سخت و گران آمده است. ایستادگی میدانی و دیپلماتیک در برابر جنایات اخیر دولت آمریکا و انگلیس، همچون ایستادگی میدانی حماس در برابر دولت نتانیاهو به تثبیت معادلات جدید به نفع مقاومت منطقه منجر خواهد شد.

دوم؛ انتظار می‌رود دولت عراق در برابر مورد حمله قرار گرفتن ۸۵ موقعیت نظامی و غیرنظامی در این کشور فعالانه‌تر وارد عمل شود. این مطالبه به حق اکنون به یکی از مطالبات کارشناسان سیاسی عراقی تبدیل شده است. آنها با مقایسه واکنش‌های اخیر عراق در ماجرای حمله به مقر جاسوسی موساد در اربیل با تحولات اخیر، از اتخاذ استاندارد دوگانه انتقاد می‌کنند.

اکنون روسیه در فضای بین المللی در خصوص حملات اخیر به عراق و سوریه پیش قدم شده و در خواست برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت را داده است. بغداد می‌تواند حمایت خود را از این اقدام در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی نشان دهد و با ایفای نقش فعالانه در نشست روز آتی شورای امنیت و همزمان درخواست نشست اتحادیه عرب و جلب حمایت کشورهای حاشیه خلیج فارس به ایجاد اجماع منطقه‌ای در برابر گسترش درگیری‌ها مبادرت ورزد.

سوم؛ در بیانیه فرماندهی مرکزی تروریست‌های آمریکا در منطقه (سنتکام) به صراحت از «حملات هوایی در عراق و سوریه علیه نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران» نام برده شده است. نام بردن از جمهوری اسلامی ایران در این بیانیه غیرقابل اغماض بوده و می‌تواند واکنش متناسب و جدی جمهوری اسلامی ایران را در پی داشته باشد.

به نظر می‌رسد نام بردن از نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه سنتکام یک اقدام سیاسی و به عنوان ابزاری برای پیام رسانی به ایران انجام شده است که نباید این رویکرد و خطاب قرار دادن بازوهای نظامی ایران در منطقه بدون پاسخ بماند. نشست اضطراری شورای امنیت که بعد از ظهر دوشنبه به وقت آمریکا برگزار می‌شود با نقش فعالانه دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران می‌تواند به یکی از ابزارها برای کنترل و مدیریت رویکرد نامطللوب طرف آمریکایی تبدیل شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha