افتتاح ۸۱ پروژه عمرانی دانشگاهی در دهه‌فجر/هدفگذاری ساخت ۳۲۰۰ واحد خوابگاه متاهلی

تهران- ایرنا- معاون مالی، اداری و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ۸۱ پروژه عمرانی دانشگاهی با زیربنای ۱۴۷ هزار مترمربع در ۳۷ استان طی ایام دهه فجر امسال افتتاح می شود. همچنین قصد داریم تا سال ۱۴۰۴، حدود سه هزار و ۲۰۰ واحد خوابگاه متاهلی را به بهره‌برداری برسانیم.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، علی خطیبی امروز (یکشنبه) در اولین نشست با خبرنگاران در سالن شهدای علمی وزارت علوم به برخی از دستاوردهای این معاونت اشاره کرد و اظهار داشت: طی ایام الله دهه فجر ۱۴۰۲ برخی از این دستاوردها در قالب ۸۱ پروژه عمرانی با زیربنای ۱۴۷ هزار مترمربع و با اعتبار هزار و ۶۸۰ میلیارد تومان در ۲۷ استان و ۳۶ دانشگاه افتتاح می شود که کاربری های آموزشی، پژوهشی، خوابگاه مجردی یا متاهلی دارند.

وی ادامه داد: ساخت مسکن برای اعضای هیات علمی و کارمندان دانشگاه ها نیز از اقدامات دیگر بوده است که برای تحقق آن از فرصت قانونی نهضت ملی مسکن استفاده شد تا برای اعضای هیات علمی و کارمندان دانشگاه ها مسکن مناسبت تهیه کنیم.

معاون وزیر علوم گفت: در همین راستا توافق نامه ای با وزارت راه داشتیم و در ۷۱ دانشگاه بالغ بر هزار هکتار از اراضی را شناسایی کردیم که از این رقم ۱۳ دانشگاه حدود ۳۰۰ هکتار و ۱۴ هزار و ۵۰۰ متر واحد مسکونی در آستانه آماده سازی برای ساخت دارند که در دانشگاه ها برای اعضای هیات علمی استفاده خواهند شد.

ساخت خوابگاه‌های متاهلی

خطیبی افزود: توسعه خوابگاه متاهلی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی در سراسر کشور از اولویت های ماست. ظرفیت خوابگاه‌های متاهلی از ابتدای کار دانشگاه در ایران در سال ۱۳۱۳ تا ۱۴۰۰ کمتر از هزار واحد بوده و از سال ۱۴۰۰ تا امروز ۳۰۰ واحد ساخته و تحویل زوج های دانشجو داده شده است.

وی با تاکید بر اهمیت ساخت خوابگاه متاهلی و ماموریت وزارت علوم در این زمینه گفت: نهضت ساخت خوابگاه متاهلی در آموزش عالی شروع شد و سه هزار و ۲۰۰ واحد خوابگاه متاهلی در ۵۴ دانشگاه در مراحل مختلف ساخت قرار دارند که امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۴ به دانشجویان تحویل داده شوند. دو دستور به دانشگاه ها در این حوزه دادیم؛ اول اینکه ۱۰ درصد درآمد اختصاصی و ۱۰ درصد از اعتبارات تملک دارایی هر دانشگاه باید صرف خوابگاه متاهلی شود.

خطیبی ادامه داد: پاداش پایان خدمت همه کارکنان‌ آموزش عالی تا پایان سال ۱۴۰۱ و تمام معوقات را در این حوزه تسویه کردیم. همچنین مالیات قراردادهای پژوهشی که به صورت پلکانی بوده و شرایط سختی را برای پژوهشگران پدید آورده بود، با تلاش ها به پنج درصد گذشته برگرداندیم که این مبلغ نیز ثابت است.

تخصیص ۵۰ درصدی بودجه خوابگاه‌های متاهلی 

معاون وزیر علوم در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در مورد بودجه ای که مطابق قانون جوانی جمعیت باید به وزارت علوم برای تامین خوابگاه های متاهلی اختصاص می یافت، اظهار داشت: در بودجه سال ۱۴۰۲ بر اساس جدول پیوست ۹، مبلغ ۷۰۰ میلیارد تومان برای توسعه خوابگاه متاهلی اختصاص یافته بود که از این میزان ۵۰۰ میلیارد تومان سهم وزارت علوم و ۲۰۰ میلیارد تومان سهم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بود.

خطیبی ادامه داد: از ۵۰۰ میلیارد سهم وزارت علوم، تا امروز ۵۰ درصد تخصیص یافته است. برای تامین کل بودجه باید به سمت مولدسازی دارایی ها برویم زیرا با بودجه های دولتی امکان تامین کل نیازهای مالی را نداریم.

وی در مورد وابستگی ۸۵ درصدی دانشگاه ها به بودجه دولتی و راه های کاهش آن نیز توضیح داد: این امر به یکباره قابل حل نیست زیرا دانشگاه ها طی سالیان طولانی به بودجه دولتی وابسته شده اند. البته این دانشگاه‌ها در مسیر کاهش وابستگی از راه های مولدسازی دارایی های راکد و افزایش درآمدهای پژوهشی قرار دارند. 

استاد دانشگاه الزهرا (س) تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ ردیف فوق العاده خاص برای کارکنان برخی وزارتخانه ها در نظر گرفته است و با پیگیری های وزارت علوم و شخص وزیر علوم در مجلس شورای اسلامی، این فوق العاده خاص که سه هزار امتیاز است، روی حکم یاوران علمی یا کارکنان غیر عضو هیات علمی دانشگاه ها نیز لحاظ می شود.

ضرورت افزایش ۱۰۰ درصدی بودجه دانشگاه‌ها

معاون وزیر علوم در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایرنا در مورد بودجه سال ۱۴۰۳ نیز تصریح کرد: از آنجایی که لایحه بودجه اکنون در حال بررسی در مجلس شورای اسلامی است و به شکل رسمی اعلام نشده است، نمی توانیم اعلام کنیم و منتظر هستیم تا سازمان برنامه و بودجه جداول بودجه را به مجلس شورای اسلامی بدهد.

وی با اشاره به افزایش هزینه ها در زمینه حفظ و نگهداشت در دانشگاه‌ها تاکید کرد: آنچه نیاز داریم، این است که بودجه آموزش عالی در سال ۱۴۰۳ نسبت به بودجه سال ۱۴۰۲ باید ۱۰۵ درصد افزایش یابد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha