نجفوند:اصلاح‌طلبان با صندوق رای قهر نخواهند کرد/ آریافر: آرای خاکستری را تبدیل به رای کنیم

خرم‌آباد - ایرنا - فعالان سیاسی و رسانه ای اصلاح‌طلب، اصولگرا و مستقل لرستان تاکید کردند حضور نامزدها از جناح‌های مختلف موجب افزایش مشارکت مردم در انتخابات پیش رو می‌شود و تزریق امید در جامعه، شور و نشاط انتخاباتی را به همراه می‌آورد.

به گزارش ایرنا دوره های مختلف انتخاباتی در راستای همدلی و انتخاب شخص اصلح در نظام مقدس جمهوری اسلامی برگزار می شود که مردم با مشارکت در این رویداد، از بین خوب و خوب تر دست به انتخاب می زنند.

مشارکت سیاسی و انتخابات به منظور اعمال حق حاکمیت مردم در تعیین سرنوشت خود و نماد مردم سالاری نظام است بنابراین شهروندان باید با مشارکت سیاسی و حضور در صحنه به این حق احترام بگذارند و از آن به عنوان حربه ای برای مقابله با دشمنان استفاده کنند.

مشارکت بالا می تواند در مقابل خطرات موجود و وضع پرآشوب منطقه‌ای تاثیر بازدارندگی داشته باشد و در مقابله با خطرات امنیتی و غیرامنیتی احتمالی نقش حفاظتی برای کشور دارد.

انتخابات همواره یکی از حساس ترین رویدادهای کشور در چندین سال اخیر می باشد و اهمیت شرکت در این رویداد بزرگ بر کسی پوشیده نیست چراکه هر فرد با شرکت در انتخابات می تواند از حق خود دفاع کند.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات خبرگان رهبری روز جمعه ۱۱ اسفندماه امسال برگزار می‌شود که لرستان با هفت حوزه انتخابیه ۹ نماینده در بهارستان و ۲ نماینده در مجلس خبرگان رهبری دارد.

در این میان خبرگزاری ایرنا نیز به عنوان رسانه رسمی جمهوری اسلامی در استان لرستان وظیفه‌ای خطیر در حوزه انتخابات دارد که با تهیه متن، خبر، یادداشت، گزارش و مقاله نقش محوری و اثرگذار خود را در این زمینه ایفا می کند.

این خبرگزاری در آستانه انتخابات ۱۱ اسفندماه نسبت به برگزاری یک میزگرد با حضور چند تن از فعالان رسانه ای و سیاسی اقدام کرد که "حسن نجفوند" فعال اصلاح‌طلب، "وحید آریافر" فعال مستقل، "کرم ملک آسا" فعال اصلاح‌طلب و "امین زینی وند" فعال اصولگرا در این نشست حضور داشتند.

چگونگی فرآیند برگزاری انتخابات در استان لرستان و نقاط قوت و ضعف آن، میزان مشارکت حداکثری مردم و نقش رسانه‌ها در این حوزه از جمله مسائلی بود که فعالان سیاسی حاضر در میزگرد ایرنا به آن پرداختند.

نجفوند:اطلاح‌طلبان با صندوق رای قهر نخواهند کرد/آریافر:آرای خاکستری را تبدیل به رای کنیم

سوال: حضور اصلاح طلبان در انتخابات و میزان مشارکت آنان را چگونه ارزیابی می کنید؟

اصلاح طلبان با صندوق رای قهر نخواهند کرد

فعال رسانه ای اصلاح‌طلب حاضر در این نشست گفت: از ابتدای خلقت بشر تا پایان انقلاب رنسانس، حاکمان و والیان وقت به دلیل اینکه در جامعه آن روز پیچیدگی خاصی وجود نداشته است مدیریت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشورها را بر اساس تقلید و روش گذشتگان انجام می‌دادند اما پس از این انقلاب و شروع مدرنیته، شیوه و نوع رفتار تغییر کرد و برای توسعه خواسته‌های جدیدی مطرح شد.

حسن نجفوند افزود: برای این خواسته و نیازها می‌بایست نمادها و سازمان‌ها هم پاسخگو باشند که بتوانند در جامعه نقش آفرینی کنند، بالطبع یکی از جاهایی که می‌تواند مدیریت سیاسی و اداری کشور را تقویت کند بحث انتخابات می‌باشد چراکه مردم برای سرنوشت خود و دخالت در بحث قدرت، در انتخابات شرکت می‌کنند.

وی ادامه داد: کشوری توسعه یافته است که بتواند نیازها را شناسایی و برطرف کند و اگر ساختار گردش نخبگان در عرصه قدرت وجود داشته باشد این مهم عملی می‌شود، به این معنی که زمینه‌ای وجود داشته باشد تا نخبگان وارد عرصه قدرت شوند و پاسخ نیازهای گروه‌های اجتماعی را که از دل آنها بیرون آمده است ارائه دهند.

این فعال رسانه ای اصلاح‌طلب با بیان اینکه در ایران دارای تنوع فرهنگ هستیم و با چالش سه نسل مواجه می‌باشیم گفت: سه خواسته متفاوت روبروی ما قرار دارد، نسل سنتی، نسل مدرنیته و نسل پسا مدرن جامعه که باید پاسخ‌های خود را دریافت کنند و زمانی این مهم عملی می‌شود که بین حاکمان قدرت، افرادی که قدرت را دست دارند همچنین گروه‌های ذی‌نفوذ مردم و نخبگان یک نوع کنش ارتباطی، معطوف به تفاهم و گفتگو به وجود آید.

نجفوند افزود: باید در یک زمینه بدون جدال و تهمت زنی، همراه با منطق پذیری، قانونمندی و بر اساس عقلانیت با هم تصمیم گیری کنند که اگر به این شرایط در جامعه برسیم نخبگان توانمند به میدان خواهند آمد و بسیاری از مشکلات کشور برطرف می‌شود.

احزاب واقعی در کشور وجود ندارد

وی اظهار کرد: در کشور ما احزاب به معنای واقعی وجود ندارد به عنوان تحصیل کرده رشته علوم سیاسی به صراحت می‌گویم بر اساس تعریف جهانی هیچگونه حزبی فعالیت نمی‌کند و تنها ۲ جریان فکری به نام اصلاح طلب و اصولگرا داریم.

نجفوند ادامه داد: وجود این ۲ جریان سیاسی برای کشور نعمت محسوب می‌شود چراکه با وجود اختلاف نظرها در نقطه نهایی به یکدیگر متصل خواهند شد اما متاسفانه در درون، یک سری مسائل رخ داده است که بعضا باعث ناامیدی و دلسردی در جامعه می‌شود و حتی باعث شده برخی موضع انتقاد بگیرند.

این فعال رسانه ای اصلاح‌طلب گفت: زمانی که مجلس و دولت یکدست شوند به جای اینکه نمایندگان افکار مردم را راهبردی کنند تعهداتشان را نسبت به دولت انجام می‌دهد در حالیکه باید توجه داشت نمایندگان نقش نظارت دارند نه اینکه تعهدات دولت را به جای آورند بلکه باید بر عملکرد قوه مجریه نظارت کنند.

وی گفت: همان کاندیداهایی که بعضا به جریان اصلاح طلب منتسب می‌شوند هیچ کدام حاضر نیستند پرچم یک حزب را در لرستان بلند کنند، انتخابات در لرستان شبیه و یا حتی پایین‌تر از انتخابات شورای شهر شده و هر کسی متکی به قوم و طایفه خود می‌باشد و بلوف سیاسی رواج داده شده است.

شعارهای تکراری موجب دلزدگی مردم می شود

این فعال رسانه ای اصلاح‌طلب بیان کرد: شعارهای تکراری مردم را دلزده کرده است، فردی را نداریم که موج ایجاد کند در حالیکه جامعه به فردی نیاز دارد که دغدغه‌ها را بفهمد و بداند مشکل کجاست، اواخر دولت آقای روحانی شیوع ویروس کرونا باعث وحشت مردم شد و ناامیدی آورد و هیچکس نمی‌دانست فردا زنده می‌ماند.

نجفوند با تاکید بر بررسی و اجرای راهکارهای مختلف برای افزایش مشارکت انتخاباتی گفت: جامعه با چالش‌هایی مواجه و امروز سواد رسانه‌ای و سواد سیاسی مردم افزایش یافته است بنابراین به راحتی می‌فهمند و خوب و بد را تشخیص می‌دهند.

وی اضافه کرد: حذف کردن یک جریان سیاسی در انتخابات موجب کاهش مشارکت می‌شود زمانی اصولگرایی یا اصلاح طلبی می‌تواند حرفی برای گفتن داشته باشد که یک رقیب داشته باشد در غیر این صورت تاثیری نخواهد داشت.

وی ادامه‌داد: فکر و توسعه، همچنین مشارکت مردم را رها کرده‌ایم و به شخصیت افراد گیر می‌دهند که آنها را رد صلاحیت کنند، در انتخابات قبلی ۱۵ درصد رای خاکستری داشتیم که سرنوشت ساز بود و هر کاندیدا می‌توانست به سمت خودش بیاورد.

این فعال رسانه ای اصلاح‌طلب اظهار داشت: خیلی از افراد در جامعه مردد هستند که در انتخابات شرکت کنند یا خیر بنابراین رسانه‌ها باید با ایجاد امید در جامعه تاثیرگذاری خود را نشان دهند اما بخش دیگر آن به سطح ملی مربوط می‌شود.

با اصلاحات می‌توان مشکلات گذشته را برطرف کنیم

نجفوند افزود: کسی که نسبت به توسعه و سرنوشت خودش حساس باشد به دنبال اصلاحات خواهد بود پس باید ایرادات گذشته را برطرف، افکار را به روز کنیم و یک اصلاح طلب واقعی باشیم.

وی ادامه داد: تمامی اقشار مختلف در جامعه به یک اندازه از ایران و ایرانی بودن سهم دارند و کسی نمی‌تواند این سهم را از دیگری بگیرد همچنین باید نقاط ضعف گذشته را بازخوانی کنیم و برای برطرف کردن آن چاره اندیشی کرد با این اصول می‌توانیم افزایش مشارکت حداکثری را به ارمغان بیاوریم.

وی ادامه داد: اگر که می‌خواهیم به دنبال تغییر سرنوشت باشیم باید در انتخابات شرکت کنیم، فردی که نگاهش به توسعه زیبا باشد چه اصولگرا و چه اصلاح طلب فرقی نمی‌کند، خواهان توسعه، رای مردم را به دنبال دارد.

نجفوند:اطلاح‌طلبان با صندوق رای قهر نخواهند کرد/آریافر:آرای خاکستری را تبدیل به رای کنیم

سوال: فعالیت احزاب و جریان های سیاسی چه تاثیری بر میزان مشارکت مردم در انتخابات دارد؟

کینه توزی های سیاسی را کنار بگذاریم

فعال رسانه ای دیگر حاضر در این میزگرد با بیان اینکه اگر نسبت به انتخابات بیگانه باشیم، بطور قطع نسبت به سرنوشت خودمان بیگانه خواهیم بود، گفت: فارغ از طیف ها و جریان های سیاسی، مردم در چهار دهه سال گذشته به خوبی شعارهای اصلاح طلبان و اصولگرایان را شنیده اند و متوجه پیام این شعارها هستند پس باید برای حضور همه اقشار در انتخابات، کینه توزی های سیاسی را کنار گذاشت.

کرم ملک آسا با تاکید بر اینکه فرمایشات رهبری برای اصلاح طلبان فصل الخطاب بوده و هست افزود: باید برای افزایش مشارکت انتخاباتی بین مردم شور و شعف ایجاد کرد و سلامت، امنیت، رقابت و مشارکت را که از سوی مقام معظم رهبری بیان شده است هدفگذاری کرد.

نخبگان جامعه از دل احزاب بیرون می‌آیند

وی ادامه‌ داد: افراد نخبه از احزاب بیرون می‌آیند بنابراین چنانچه موضوع توسعه سیاسی اجرایی می‌شد وضعیت بهتری رقم می خورد هرچند اصلاح طلب و اصولگرا همگی در یک کشتی نشسته‌ایم و اگر این کشتی سوراخ شود همه با هم غرق خواهیم شد.

این فعال سیاسی رسانه ای گفت: به عنوان یک اصلاح طلب هرگز با صندوق رای هرگز قهر نمی‌کنم چراکه اصلاح طلبان آنچه در منشور خود تعریف کرده‌اند، معتقد هستند با صندوق رای قهر نمی‌کنند و انتخابات را یک حق و مشارکت را یک تکلیف می‌دانند.

ملک آسا با تاکید بر اعتقاد و التزام اصلاح طلبان به رهبر، نظام و کشور یادآور شد: باید دلایل برخی نارضایتی های مردم را در دوره‌های گذشته انتخابات ببینیم چون رکن اصلی مشارکت آنها هستند و باید آنها را قانع کنیم که وضع با انتخاب درست شهروندان، بهتر می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه مردم از شعار خسته شده‌اند اضافه کرد: دولت با عملکرد خود می‌تواند مشارکت را افزایش دهد همچنین مجلس شورای اسلامی باید مطالبات مردم را از دولت طلب کند و مقابل اقداماتی که منجر به ضرر جامعه است بی تفاوت نباشد.

نجفوند:اطلاح‌طلبان با صندوق رای قهر نخواهند کرد/آریافر:آرای خاکستری را تبدیل به رای کنیم

سوال: احزاب چه تاثیری در مشارکت مردم دارند؟

افزایش شور انتخابات با حضور تمامی طیف‌ها

فعال رسانه ای مستقل در این میزگرد نیز گفت: در تمامی عرصه‌های زندگی نیازمند انتخابات هستیم و در معرض انتخاب شدن و یا انتخاب کردن بوده‌ایم همچنین در جوامع جهانی، دموکراسی حق طبیعی شهروندان می‌باشد که به دنبال آن کشور ما این حق را در جامعه برای مردم ایجاد کرده است.

وحید آریافر افزود: در عرصه سیاسی و اجتماعی بر اساس قانون جمهوری اسلامی حق انتخاب داریم که منجر به انتخابات شده است که در این راستا آزادی بیان نامزدهای انتخاباتی با توجه به رعایت چارچوب‌های تعیین شده برای جذب مخاطبان مهم تلقی می‌شود.

وی گفت: حضور نامزدهای انتخاباتی از تمامی طیف‌ها و جناح‌ها همچنین احزاب مختلف می‌تواند شور انتخاباتی را افزایش دهد و موجب مشارکت حداکثری مردم شود از طرفی معرفی کافی نامزدهای انتخاباتی به جامعه، برنامه محور بودن آنان و بیان مشکلات شهروندان کمک می‌کند تا مردم برای حضور پرشور در انتخابات قانع شوند.

عدم توسعه موجب حذف یک نماینده از طایفه یا قوم خاصی می شود

وی بیان کرد: آریافر افزود: از مجلس اول تا مجلس یازدهم ۹۴ نماینده لرستانی راهی مجلس شورای اسلامی و هرچند برخی‌ها تکرار شده‌اند همچنین از مجلس ششم به بعد نمایندگان لرستانی از هشت به ۹ نفر افزایش یافتند که همواره پشت سر این نمایندگان، طوایف وجود داشته و عدم توسعه یافتگی باعث حذف یک فرد شده است بنابراین تصمیم می‌گیرند که فرد دیگری را به خانه ملت بفرستند.

این فعال رسانه ای گفت: برای دوری از شعار زدگی باید حرف نو زد تا مردم برای شرکت گسترده در انتخابات ترغیب شوند چراکه آرای خاکستری داریم که هنوز تصمیم نگرفته اند و حتی برخی هم شناسنامه سفید هستند اما عده ای نیز از هم اکنون نماینده مورد نظر خود را انتخاب کرده اند و در این میان موج ایجاد شده است.

آریافر با تاکید بر اینکه باید برای ترغیب در مشارکت انتخاباتی بین افراد خاکستری تلاش کنیم ادامه داد: حضور حداکثری مردم در برخی شهرستان‌ها از هم اکنون به چشم می‌خورد چراکه در تاریخ انتخابات استان همواره افرادی بودند که موج ایجاد کردند و حتی با کلام و شعار انتخاباتی خود باعث شدند مردم در صف رای منتظر بمانند.

وی گفت: افرادی نیز بوده و هستند که در روزهای آخر باعث افزایش مشارکت شدند اما در مجموع در لرستان رای طایفه‌ای تعیین کننده است بنابراین احزاب نقش موثری ندارند و تصمیم گیرنده نیستند و تنها نقش پشتیبان را ایفا می‌کنند.

وی اضافه کرد: باید به دنبال فردی که موج ایجاد می‌کند بگردیم و از حضور نخبگان، هنرمندان، ورزشکاران و اصحاب رسانه که عامل اصلی موج هستند استقبال شود چون انتخابات به یک شور ویژه نیاز دارد تا شاهد افزایش حداکثری مردم باشیم.

نجفوند:اطلاح‌طلبان با صندوق رای قهر نخواهند کرد/آریافر:آرای خاکستری را تبدیل به رای کنیم

سوال: عملکرد و اقدامات اصولگرایان برای افزایش مشارکت حداکثری مردم را چگونه ارزیابی می کنید؟

مردم از شعارهای تکراری خسته شده اند

یک فعال رسانه ای اصولگرا نیز گفت: یکی از دغدغه‌های نظام‌های مبتنی بر مردم سالاری، انتخابات است و مساله ای که باعث شد برای برابری و برادری تلاش کنیم تا حق مظلوم ضایع نشود، رویدادی مهم همچون انتخابات می‌باشد اما رقابت پذیری بین احزاب به آن رونق می‌دهد چراکه جریان‌های سیاسی هر ۲ وزنه نظام هستند.

امین زینی وند با تاکید بر اینکه اکنون دنیا با رقابت و رقابت پذیری در حال حرکت می‌باشد افزود: یکی از ارکان‌ و شعارهای اصلی جمهوری اسلامی که ضلع جمهوریت با ضلع اسلامیت "که بیشتر جریان اصولگرایی بر آن تکیه دارد" است با ضلع استقلال در انتخابات به منصه ظهور گذاشته می‌شود.

وی ادامه داد: اما در جریان رسانه‌ای و آنچه مشخص است در لرستان نیازمند بازنگری شرح وظایف نمایندگان می‌باشیم چراکه چالش اساسی در انتخابات استان دیده می‌شود که مصاحبه با تشکل‌های سیاسی مختلف و نخبگان همچنین رای اولی‌ها می‌تواند به شور انتخابات کمک کند.

وی با بیان اینکه احزاب نتوانستند به جایگاه خود برسند و در واقع حامی قوی ندارند اظهار داشت: زمانی که کاندیدا برآمده از یک حزب باشد به آرمان های آن تعلق خواهد داشت در غیر این صورت نمی‌تواند جوابگوی نیازهای حزبی شود.

تعلقات طایفه‌ای مانع توسعه لرستان شده است

زینی وند اظهار داشت: زمانی که یک نامزد انتخاباتی برآمده از یک حزب باشد می‌تواند از آن حزب به خوبی دفاع کند اما در لرستان تعلقات خونی و طایفه‌ای از آسیب‌های پیش رو می‌باشد بنابراین همانطور که صلاح دین و دیانت مردم در دست روحانیت می‌باشد تبلیغات رسانه‌ای یک نامزد انتخاباتی هم باید در اختیار تیم متخصص یک حزب باشد.

وی گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون به غیر دولت های آقایان احمدی نژاد و رییسی تنها ۳۰ درصد جریان مدیریت کشور در اختیار اصولگرایی بوده است همچنین شعارهای اصولگرایان در شوراهای ائتلاف و وحدت، جوان پسند نیست و هرچه مملکت آسیب می‌بیند از تندروی برخی افراد است.

وی تصریح کرد: محرومیت ما زمانی گسترش یافت که جهاد سازندگی منحل شد و دیگر نتوانستیم آنطور که باید به توسعه بیندیشیم و تنها منافع شخصی را در نظر گرفتیم.

زینی وند افزود: باید در شورای نگهبان و هیات‌های اجرایی از فعالان هر ۲ حزب وجود داشته باشد در غیر این صورت آفت خواهد بود و هر کاندیدا به تعداد کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی، همان کمیسیون‌ها را در دفاتر تبلیغات خود دایر می کند.

ورود افراد بدون تخصص به عرصه انتخابات یک اعتراض مدنی است

زینی وند اظهار داشت: همانطور که در دوره های گذشته انتخابات شورای اسلامی شهر یا خانه ملت در لرستان می‌بینیم برای ورود افراد بدون تخصص، فیلتری وجود ندارد اما وارد شدن این افراد به میدان انتخابات به نوعی یک اعتراض مدنی خواهد بود بنابراین باید از ابتدا بازنگری احراز هویت در دستور کار قرار گیرد و قبل از ورود این افراد، رد صلاحیت آنان اعلام شود تا کمتر مانع آبروریزی یک استان شوند.

وی با اشاره به اینکه امروز در بیان فهم مبناهای انقلاب هم مانده‌ایم بیان کرد: فهم درستی از رقابت سیاسی بین مردم شکل نگرفته است بنابراین باید هر چقدر بر طبل وحدت بکوبیم و ۲ جریان اصلاح طلب و اصولگرا را محترم بشماریم مشارکت افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: انتصابات در دولت گذشته اتوبوسی بود اما در این دولت برخی‌ها هنوز جابجا نشده‌اند در حالیکه یکی از عوامل مشارکت در انتخابات، اعتماد به افراد متخصص بدون هیچگونه وابستگی سیاسی است همچنین باید فضای نشاط و رقابت را برای افزایش حداکثری مردم در انتخابات ایجاد کنیم.

نجفوند:اطلاح‌طلبان با صندوق رای قهر نخواهند کرد/آریافر:آرای خاکستری را تبدیل به رای کنیم

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha