۱۶ بهمن ۱۴۰۲، ۱۲:۳۱
کد خبرنگار: 1014
کد خبر: 85377227
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

زمینه جذب نخبگان و استعدادهای برتر البرزی در وزارتخانه ها مهیا شد

کرج - ایرنا - رییس بنیاد نخبگان استان البرز گفت: زمینه جذب نخبگان و استعدادهای این استان در دستگاه های اجرایی و وزارتخانه ها فراهم شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر «محمد نبیونی» روز دوشنبه در نشست با خبرنگاران با بیان اینکه از پایان سال ۱۴۰۰ زمینه جذب و نگهداری سرمایه انسانی نخبه در دستگاه های اجرایی فراهم شد، افزود: تاکنون طی۲ فراخوان یک هزار نفر از نخبگان کشور جذب دستگاه های اجرایی و وزارتخانه ها شده اند که ۶۵ نفر از آنان البرزی هستند.

وی به انتشار سومین فراخوان از ۳۰ دی ماه سال جاری اشاره کرد و گفت : متقاضیان جذب در دستگاه های اجرایی و وزارتخانه ها که شرایط نخبگی آنان از سوی بنیاد نخبگان تایید شده می توانند با مراجعه به سامانه «دانا» درخواست خود را ثبت کنند.

نبیونی به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در استفاده از ظرفیت نخبگانی در حوزه مدیریت اجرایی کشور اشاره کرد و افزود: با جذب این نخبگان شاهد تحول در نقشه علمی و مدیریتی کشور خواهیم بود.

وی با بیان اینکه نخبگان تا ۱۸ بهمن ماه جاری فرصت ثبت نام در سامانه دانا را دارند، اظهار کرد: حداقل حضور این افراد در دستگاه های اجرایی در پست های کارشناسی است که برای نگهداشت و ارتقای آن ها به عنوان نخبگان در جایگاه مناسبی قرار خواهند گرفت.

نخبگان در شرکت های دانش بنیان جذب می شوند

رییس بنیاد نخبگان استان البرز در ادامه یکی از اقدامات این بنیاد را فراهم سازی جذب نخبگان در شرکت های دانش بنیان عنوان کرد و گفت: برای نخستین بار برای ایجاد امید و انگیزه تحصیل، شرکت های دانش بنیان و بخش خصوصی البرز فراخوان جذب نخبگان را داده اند.

وی با بیان اینکه این فراخوان از ۱۲ بهمن ماه جاری آغاز شده است، افزود: متقاضیان نخبه تا ۲۲ بهمن ماه فرصت دارند با مراجعه به سامانه «سینا» درخواست خود را ثبت کنند.

نبیونی تصریح کرد:‌ شرکت های دانش بنیان و بخش خصوصی نیازهای نیروی انسانی خود را اعلام می کنند تا از طریق فراخوان جذب نیرو داشته باشند و نیروهای جذب شده نیز تابع مقررات قانون کار هستند ضمن اینکه نخبگانی که در این شرکت ها جذب می شوند علاوه بر اثرگذاری مناسب، تسهیلاتی هم به شرکت های جذب کننده آن ها پرداخت می شود.

وی گفت: نخبگانی که در این شرکت ها جذب می شوند افزون بر بیمه ثابت، هزینه بیمه تکمیلی آنان نیز توسط بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پرداخت می شود ضمن اینکه برای این افراد شرایط ویژه دوره سربازی به عنوان طرح جایگزین خدمت و کسر خدمت فراهم است.

نبیونی جذب نخبگان در شرکت های دانش بنیان را موجب ارتقای سطح کیفی این شرکت ها دانست و افزود: یکی از اصلی ترین دغدغه های نخبگان حضور در فضای علمی مناسب و متناسب با تخصص آن ها است که با جذب در این شرکت ها فراهم می شود.

فراخوان تسهیلات پسادکترا در طرح شهید دکتر چمران

رییس بنیاد نخبگان استان البرز در ادامه به ارایه خدماتی به فارغ التحصیلان پایه دکترا اشاره کرد و گفت: در قالب طرح شهید دکتر چمران فراخوان تسهیلات دوره پسا دکترا در حال انجام است؛ افرادی که در مقطع دکترا فارغ التحصیل شده اند پس از گذران این دوره یا به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه ها یا در بخش اجرایی یا خصوصی فعالیت کنند.

وی افزود: بنیاد ملی نخبگان امکان حضور دانش آموختگان را در رشته های مختلف در دانشگاه های میزبان و با همکاری اساتید میزبان در مراکز علم و فناوری و پژوهشگاه ها فراهم کرده تا از این دانش آموختگان حمایت کند که در این بخش نیز متقاضیان با مراجعه به سامانه «سینا» می توانند درخواست خود را بارگذاری کنند تا فرایند ارزیابی آن ها انجام شود.

برگزاری رویداد ملی سرآمدان ادبی

رییس بنیاد نخبگان استان البرز گفت: یکی دیگر از برنامه های بنیاد ملی نخبگان برگزاری رویداد ملی سرآمدان ادبی است که پیش از این بنیاد ملی به منظور شناسایی و معرفی سرآمدان علمی و همچنین الگوسازی و تجلیل از آن ها در سطح ملی و استانی اقدام کرده بود که در جدیدترین اقدام خود در حوزه سرآمدان ادبی این طرح را اجرا کرده است.

وی افزود: رویداد سرآمدان ادبی در سه بخش نویسندگی، پژوهشگری و شعر نخبگان شناسایی و مورد حمایت قرار می گیرند که یکی از اهداف این رویداد معرفی آن ها به عنوان الگو به نوجوانان و جوانان است تا مسیر نخبگی برای آن ها فراهم شود.

وی با بیان اینکه این افراد تا ۳۰ بهمن ماه مهلت ارسال آثار خود را دارند، اظهار کرد: برای شرکت در این رویداد افرادی که متولد یا حداقل۲۰ سال ساکن البرز هستند مجاز به شرکت در این رویداد هستند.

نبیونی گفت: تاکنون ۳۷ نفر از سرآمدان علمی استان در ۱۰ سال گذشته شناسایی و معرفی شده اند که آخرین رویداد تجلیل از این سرآمدان در دی ماه سال جاری با معرفی و تجلیل از دکتر سید محمدعلی ابراهیم زاده موسوی رییس دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه مرحله بعدی این رویداد در روز ۳۰ بهمن ماه جاری برگزار خواهد شد، افزود: یکی از نکات مهم در شناسایی و معرفی این سرآمدان تشکیل هسته های پژوهشی و مساله محور با حضور جوانان در حوزه های تخصصی خودشان است تا در رفع مشکلات ملی، منطقه ای و استانی اقدام کنند.

وی تصریح کرد:‌این طرح در بخش دانشجویی در قالب طرح شهید احمدی روشن و در بخش اساتید در قالب طرح شهید بهشتی اجرا می شود.

نبیونی گفت:‌ در زمان حاضر ۲ هیات اندیشه ورز در استان در موضوع امنیت غذایی به صورت ملی و بر روی موضوع پسماند به صورت استانی در حال فعالیت هستند که خروجی آن به صورت ملی پیگیری می شود.

وی افزود: هیات های اندیشه ورز بنا به ضرورت تشکیل می شوند که اگر شهرداری ها و بخش های مختلف موضوعی را به عنوان مساله اصلی مطرح کردند با کمک بنیاد ملی نخبگان حل مساله شود که اکنون موضوعاتی همچون کمبود آب، استفاده از انرژی های تجدیدپذیر، مسایل حوزه شهری و مدیریت شهری از جمله بافت فرسوده، سکونتگاه های غیررسمی، فرونشست و آلودگی آب و خاک از مهمترین معضلات به شمار می رود.

طرح بورسیه های صنعتی به مرحله اجرا درآمد

رییس بنیاد نخبگان استان البرز ادامه داد: در چهار دهه اخیر بین فارغ التحصیلان دانشگاهی و نیازهای بخش های مختلف فاصله افتاده که وقتی دانش آموختگان وارد حوزه صنعت می شوند توانایی و مهارت لازم را نداشته و بین نظری و عمل فاصله زیادی وجود دارد که مورد انتقاد صنعتگران قرار گرفته است.

نبیونی اضافه کرد: در همین راستا طرح بورسیه های صنعتی در حال اجرا است که افراد مستعد با کمک بخش صنعتی از زمان ورود به دانشگاه و شروع به تحصیل بورسیه یک صنعت خاص با حمایت بنیاد نخبگان می شوند.

وی گفت: این افراد اوقاتی را نیز به صورت کارورزی در بخش صنعتی مربوطه با نظارت بنیاد حضور می یابند ضمن اینکه در طول تحصیل حقوق و بیمه دریافت می کنند که با اجرای این طرح فرد انگیزه لازم را برای اشتغال آینده خود به دست می آورد.

نبیونی با بیان اینکه اجرای این طرح از 2 سال پیش از استان یزد آغاز شد، افزود: از امسال نیز این طرح به صورت ملی آغاز شده و در دفترچه کنکور سراسری ۱۴۰۲ بخش نیازهای صنعت در قالب کد بورسیه اعلام شده است.

وی تصریح کرد: در اجرای این طرح با اطلاع رسانی به جامعه دانش آموزی که در مسیر ورود به دانشگاه هستند می توان دانش آموزان را در این مسیر قرار داد ضمن اینکه در اجرای این طرح هفت مجموعه صنعتی استان البرز به بنیاد ملی نخبگان اعلام نیاز کرده اند و در حال تبدیل آن ها به کدرشته هستیم تا برای سال آینده نیازهای صنعت در این چارچوب تامین شود.

وی به بازدیدهای دانش آموزان ، دانشجویان و استعدادهای برتر از بخش های صنعتی اشاره کرد و گفت: امسال ۵۰ بازدید در استان از واحدهای صنعتی برنامه ریزی شده که تاکنون نیمی از تفاهم نامه ها دراین بخش اجرایی شده است.

یک هزار و ۵۶۰ نفر طی سال های اخیر تحت پوشش بنیاد نخبگان البرز قرار گرفتند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha