۱۶ بهمن ۱۴۰۲، ۱۳:۳۱
کد خبرنگار: 905
کد خبر: 85377270
T T
۶ نفر

برچسب‌ها

سرطان روده در ردیف پنج سرطان شایع بین مردان و زنان خوزستان

اهواز - ایرنا -کارشناس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت خوزستان گفت: سرطان کولورکتال(روده) جزو پنج سرطان شایع در بین زنان و مردان استان است که با تشخیص به موقع، از سرطان پیشرفته روده بزرگ جلوگیری می‌شود.

دکتر زهرا عفراوی دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: این موضوع لزوم غربالگری این سرطان را در جمعیت ۵۰ تا ۶۹ سال مورد تاکید قرار می‌دهد.

وی افزود: در ایران روش توصیه شده برای غربالگری اولیه در سطح شبکه‌های بهداشتی درمانی انجام تست FIT (آزمایش خون مخفی در مدفوع به روش ایمونولوژیک) است که در صورت مثبت بودن، معیار قابل اعتمادی جهت ارجاع به سطوح بالاتر برای تشخیص زودهنگام سرطان کولورکتال به شمار می‌رود و در حال حاضر مرکز تشخیص زودهنگام سرطان در اهواز موارد ارجاع شده از سطح یک را می‌پذیرد.

عفراوی ادامه داد: غربالگری این بیماری هم اکنون فقط در چهار مرکز پایلوت شرق و غرب اهواز با حدود ۵۰ هزار نفر جمعیت زیر پوشش، درحال انجام است،که در سال گذشته یک مرکز و در سال جاری مراکز بیشتری (تابعه شهرستان‌های شرق و غرب اهواز) به شرط تامین اعتبار تجهیزات، زیر پوشش این برنامه قرار گیرند.

کارشناس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت خوزستان توضیح داد: متاسفانه بیشترین سرمایه‌گذاری در جهت کمک به درمان بیماران است .که ضمن تاکید بر ضرورت آن، اگر هزینه‌ها در راستای توسعه برنامه‌های نظام‌مند تشخیص زودهنگام سرطان، افزایش دسترسی مردم به امکانات تشخیصی مانند ماموگرافی ، کولونوسکوپی، کولپوسکوپی و کاهش پرداختی بیماران برای دریافت خدمات تشخیص زودهنگام سرطان سرمایه‌گذاری شوند به مراتب نتایج بهتری نصیب مردم خواهد شد.

وی بیان کرد: در حال حاضر برنامه تشخیص زودرس و غربالگری در تمام مراکز و پایگاه‌های خدمات جامع سلامت و خانه های بهداشت برای سرطان سینه زنان (۳۰ تا ۶۹ ساله)و در ۲ مرکز پایلوت برای سرطان روده بزرگ (۵۰ تا ۶۹ ساله)،توسط، بهورز یا مراقب سلامت و مامای مراکز انجام می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha