نقش‌آفرینی دانشجویان برای مشارکت در انتخابات/انتخاب اصلح هنر مردم است

کرمانشاه - ایرنا - نمایندگان برخی تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های استان کرمانشاه با حضور در میزگرد انتخاباتی ایرنای مرکز استان به نقش آفرینی دانشجویان و نخبگان دانشگاهی برای مشارکت حداکثری و پرشور در آستانه انتخابات یازدهم اسفندماه پرداختند.

به گزارش ایرنا، حدود سه هفته تا برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری فرصت باقی‌مانده و در این بازار داغ فعالیت‌های انتخاباتی، آنچه مهم است حضور حداکثری مردم پای صندوق‌های رأی و انتخابی آگاهانه برای تاثیرگذاری بر سرنوشت تصمیم گیری ها در سرنوشت و آینده کشور است.

انتخابات به عنوان یک رخداد سیاسی مهمترین عرصه برای نقش‌آفرینی مردم در تعیین سرنوشت خود به شمار می‌رود و حضور پرشور مردم بدون شک می تواند ضامن تحقق این امر مهم باشد.

در نظام اسلامی نقش مردم در تعیین سرنوشت خود پررنگ دیده شده و در اصل ششم قانون اساسی ایران نیز این مساله ترسیم شده است، از این رو حضور پرشور مردم در انتخابات بر بسیاری از تحولات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، امنیتی و فرهنگی داخلی و منطقه ای می تواند تاثیرگذار باشد.

در شرایط حاضر حفظ قدرت ایران اسلامی در عرصه بین‌الملل در گرو پشتوانه مردمی است که با حضور پرشور و مشارکت در انتخابات گره خورده است مشارکتی که دانشجویان و جنبش های دانشجویی در پرشور کردن روند انتخابات و امید آفرینی در جامعه نقش مهمی برعهده دارند.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان با توجه به نقش مهم دانشگاه و دانشجویان در انتخابات به عنوان مرجعیت فکری و سیاسی اجتماعی در نگاه مردم؛ مهمترین وظیفه این مجموعه ایفای نقش هدایت‌گری و روشن‌گری با هدف جلب مشارکت حداکثری است.

کارشناسان معتقدند انتخابات در هر کشور و مشارکت مردم منجر به بالا رفتن قدرت سیاسی آن کشور می شود زیرا نظام‌های مردم‌سالار اداره کشور را از راه اتکا به آرای عمومی پیش می‌برند از این رو مردم را می توان یکی از پایه‌های اصلی اقتدار ملی محسوب کرد و مشارکت سیاسی بالای مردم در امور کشور و در شکل متداول آن یعنی انتخابات، می تواند قدرت ملی تولید کند.

در همین راستا نخستین میزگرد انتخاباتی ایرنا مرکز کرمانشاه با موضوع « انتخاب اصلح، مشارکت بالا و نقش دانشجویان » به این قشر اختصاص پیدا کرد تا در این میزگرد که با حضور نمایندگانی از بسیج دانشجویی و انجمن اسلامی دانشگاه‌های استان کرمانشاه برگزار شد، مسایلی چون مشارکت حداکثری و نقش نخبگان دانشگاهی در ایجاد مشارکت مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

در این میزگرد که با توجه به درک شرایط حساس موجود و لزوم اثرگذاری در مشارکت حداکثری مردم در پای صندوق های رای، در خبرگزاری جمهوری مرکز کرمانشاه برگزار شد حسین عباسی از بسیج دانشجویی دانشگاه رازی، حامد فلاحی نژاد از انجمن اسلامی دانشگاه رازی، امیر حسین کرمی از انجمن اسلامی دانشجویان تحول خواه، امیر نظر آبادی از بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی و محمد مهدی شهرستانی از بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی حضور داشتند.

حاضران در این نشست مطالبی مبنی بر لزوم شرکت حداکثری در انتخابات، دلایل رای دادن ، انتخاب آگاهانه و اصلح، وظیفه خطیر نمایندگان در حوزه قانونگذاری و نظارت، راه های افزایش مشارکت در انتخابات، چرایی رای دادن، شاخصه های اصلی انتخاب نمایندگان، تاثیر حضور طیف‌های مختلف سیاسی در انتخابات و نقش مردم برای ایجاد مجلسی تحول‌آفرین، مطالبی بیان کردند که این مطالب در قالب سوال و جواب در این میزگرد به آن اشاره شد.

ایرنا: با توجه به اهمیت برگزاری انتخابات به عنوان نماد مشارکت سیاسی در یک جامعه، چرا باید در انتخابات شرکت کرد و چرا اصلا باید رای داد؟

پایه جمهوری و اسلامی ما وابسته به انتخابات است

حامد فلاحتی نژاد: دلایل مشارکت در انتخابات پیام هایی دارد که این پیام ها برای جامعه مردم سالار دینی به عنوان یک اصل مهم از اهمیت حیاتی برخوردار است، شرکت مردم در انتخابات و افزایش آن نشان دهنده اعتماد عمومی و یک سرمایه اجتماعی بزرگ برای هر جامعه به شمار می رود.

یک جامعه بر اساس قانون و اعتماد اداره می شود و اگر این اعتماد سست شود جامعه نیز به مرور متلاشی می شود از این رو مشارکت سست در امر انتخابات راه را برای ورود افرادی با شایستگی کمتر به مجلس باز می کند و در نتیجه مجلسی ضعیف بوجود می آورد که توان صیانت از حقوق مردم و قانونگذاری صحیح را نخواهد داشت.

نقش‌آفرینی دانشجویان برای مشارکت در انتخابات/انتخاب اصلح هنر مردم است

انتخابات اصلح به معنای انتخاب نامزدی بی عیب و نقص و آرمانی نیست، انتخاب اصلح باید در چارچوب نگاهی واقع گرایانه به انتخاب شایسته ترین فرد از میان گزینه های موجود تعبیر شود و این امر در سایه مشارکت بالا محقق می شود، زیرا تنها در سایه مشارکت حداکثری است که می توان از مجلسی که بوجود آمده نیز مطالبه گری کنیم.

بیانات رهبر انقلاب نیز در این زمینه قابل توجه است از جمله اینکه می فرمایند "مشارکت قوی، رقابت واقعی، سلامت به معنای حقیقی کلمه و امنیت انتخابات چهار خصوصیت انتخابات ما باید باشد و باید به این پرسش پاسخ داده شود که چرا در جمهوری اسلامی اصلا انتخابات برگزار می کنیم".

رای دادن اوج احترام مردم به جامعه است

حسین عباسی: حکومت اسلامی ما دو وجه دارد یکی اسلامی بودن و دیگری هم مردمی بودن آن است، وقتی ما از برگزاری انتخابات سخن می گوییم یعنی داریم از حکمرانی مردمی در جامعه حرف می زنیم زیرا پایه های انقلاب ما را مردم تشکیل می دهند.

نقش‌آفرینی دانشجویان برای مشارکت در انتخابات/انتخاب اصلح هنر مردم است

در همین راستا ابتدا ما باید گونه شناسی انجام دهیم یعنی راه های افزایش مشارکت مردم را ابتدا باید مشخص کنیم، به عنوان مثال یک نماینده یا یک مسوول باید به مطالبات و مشکلات مردم توجه کند زیرا توجه به مشکلات مردم هست که می تواند مشارکت را توسعه دهد، همانطور که حضرت امام خمینی ( ره) هم فرمودند "ما هرچه داریم از این مردم است" ولی زمانی که نمی آییم مشکلات مردم را ریشه یابی کنیم چگونه انتظار داریم مشارکت مردم افزایش پیدا کند.

وقتی بیاییم مشکلات مردم را شناسایی و آنها را حل کنیم طبیعتا مشارکت خودبخود بالا خواهد رفت، رای دادن حق ملت است و احترام مردم به جامعه به شمار می رود در ایران اسلامی برخلاف سایر کشورها که برای کسانی که در انتخابات شرکت نکنند جریمه می شوند آزادی بیان هست و تمام سلیقه ها می توانند به اختیار خود رای دهند از این رو می توان گفت که رای دادن اوج احترامی است که مردم می توانند برای جامعه خود قایل شوند و از سست شدن پایه های انقلاب خود جلوگیری کنند.

مردم با شرکت در انتخابات سرنوشت خود را رقم می‌زنند

امیرحسین کرمی: اساس خود انتخابات در جمهوری اسلامی برمی گردد به حرف نو انقلاب اسلامی که آنهم بر می گردد به حرفی که اسلام زد، در اوایل اسلام که بحث امامت و خلافت شکل می گیرد ما بیعت داشتیم که همان رای دادن امروزی است که هم زن بیعت می کرد و هم مرد، حرف نو انقلاب اسلامی هم همین مورد است یعنی آزادی مردم و دخالت آنها در امور سیاسی، یعنی مردم بر مردم بتوانند حکومت کنند که همان حکومت خدا بر مردم است.

هر ملتی سرنوشت خودش را رقم می‌زند ملت ما یا هر ملت دیگری اگر بخواهد در انتخابات مجلس یا هر انتخابات دیگری شرکت نکند و از سیاست فاصله بگیرد مردمی بودنش از بین می رود و یکی از اهداف استکبار جهانی نیز دور شدن مردم از آرمان‌های سیاسی و اجتماعی اسلام است که البته تا ابد نیز این حسرت بر دلش باقی خواهد ماند.

مشارکت سیاسی صرف حضور در انتخابات نیست

امید نظرآبادی: حرف های نو انقلاب اسلامی آن را متمایز با حکومت های قبلی کرده است، جمع مردم و معارف اسلامی، توحید و کرامت اسلامی، جمع بین پیشرفت ها و رضای الهی، جمع بین مردم و خدا در حکمرانی، تلفیق آرای مردم با افکار اسلامی، مردم سالاری دینی و جمهوری اسلامی حرف هایی جدید است که تنها در پیدایش حکومت اسلامی نبوده و در حکمرانی اسلامی نیز توسط مردم باید به آن توجه شود.

بین شرکت در انتخابات و مشارکت سیاسی تفاوت قایل شد، صرفا شرکت در انتخابات مشارکت سیاسی نیست و این امر برای عموم جامعه ما اگر جا بیفتد و کاملا تبیین شود مشارکت مردم هم بالا خواهد رفت، شاید خیلی از ما متوجه نباشیم که ما براساس شرایطی که کشورمان به لحاظ سیاسی و اقتصادی و حتی در منطقه دارد نمایندگان مان را باید انتخاب کنیم، مجلسی باید تشکیل شود که با این اوضاع همخوانی داشته و بتواند کارساز باشد که به این امر می شود گفت مشارکت سیاسی، یعنی با لحاظ کردن مسایل روز و براساس فهم و موقعیت هایی که در آن هستیم انتخاب کنیم.

نقش‌آفرینی دانشجویان برای مشارکت در انتخابات/انتخاب اصلح هنر مردم است

این امر در واقع مشارکت سیاسی مردم در امور سیاسی کشورشان محسوب می شود ولی اگر به انتخابات به این دید نگاه کنیم که تنها در آن مشارکت داشته باشیم و رایی بدهیم این امر مشارکت سیاسی را تحقق نمی بخشد، پس اولا در انتخابات شرکت کنیم بواسطه مردم سالاری دینی و اعتقادی که نسبت به انقلاب داریم و دوما شرکت آگاهانه داشته باشیم که منجر به مشارکت سیاسی شود.

جمهوریت و اسلامیت نظام هر دو به انتخابات وابسته است

محمدمهدی شهرستانی: رهبر معظم انقلاب در چند سال اخیر همواره فرموده اند که جمهوریت ما به انتخابات بستگی دارد ولی هم اکنون می فرمایند که اسلامیت ما هم به انتخابات بستگی دارد بنابراین می توان گفت جمهوریت و اسلامیت نظام هر دو به انتخابات وابسته است، چرا که تحقق جمهوریت و مردم‌سالاری و حاکمیت مردم در اداره کشور هیچ راهی جز برگزاری انتخابات ندارد.

اساس و شاکله ایران اسلامی با مردم است و انتخابات نیز جزو یکی از مطالبات به حق مردم است تا با استفاده از آن حقوق مردم سالاری و مشارکت آنان تعمیم یافته و در سرنوشت کشور به عنوان یکی از فرآیندهای نظام مقدس جمهوری اسلامی مشارکت داشته باشند.

اگر دغدغه ارتقای امید جامعه برای پیشرفت جامعه و بالندگی مردم را داریم و اگر نگران جمهوریت و اسلامیت، آزادی و عدالت در جامعه هستیم باید به هر شکل ممکن زمینه افزایش مشارکت عمومی در انتخابات را فراهم کنیم.

ایرنا: شاخصه‌های اصلی انتخاب فرد اصلح از میان نامزدها چیست و آیا تنها توجه به قوم‌گرایی می‌تواند کافی باشد؟

شاخص‌های انتخاب اصلح برای مردم تبیین شود

شهرستانی: شرکت در انتخابات حق قانونی شهروندان در نظام مردم سالاری دینی است، اما اگر در انتخاب مصادیق اشتباهی صورت گیرد این حق قانونی به درستی ادا نخواهد شد از این رو انتخاب فرد اصلح در انتخابات همواره از اهمیت بسزایی برخوردار است بنابراین شاخص‌های انتخاب اصلح به اشکال مختلف باید برای مردم تبیین شود.

افرادی که هم اکنون به عنوان نامزد انتخابات شناخته می شوند و توسط شورای نگهبان تایید صلاحیت شده اند و دارای ویژگی های ابتدایی صلاحیت از جمله التزام به اسلام و ولایت فقیه هستند، اما وظیفه اصلی مردم، انتخاب فرد اصلح از بین آنهاست.

مردم باید در وهله نخست در کنار شرکت فعالانه در انتخابات که اصل اول در مشارکت سیاسی به شمار می رود افرادی را انتخاب کنند که در کنار داشتن تراز بالای علمی و فرهنگی از روحیه ای همچون شهید باکری نیز برخوردار باشد.

انتخاب فرد اصلح، باید اولویت اصلی رای مردم باشد

کرمی: در رویداد سیاسی مهمی همچون انتخابات، گزینش فرد اصلح، باید اولویت اصلی رای مردم باشد تا افراد با کفایت در تصمیم گیری های مهم کشور بتوانند منافع مردم و حکومت را به خوبی تامین کنند.

مهمترین اصل برای یک انتخاب اصلح نیز این است که فرد تفکر انقلابی داشته باشد یعنی در کنار اینکه به دنبال تحول و پیشرفت باشد، شجاعت آن را نیز داشته باشد که به دنبال آن برود و با تفکر پیشرفت محور به جلو حرکت کند.

نقش‌آفرینی دانشجویان برای مشارکت در انتخابات/انتخاب اصلح هنر مردم است

یک نماینده در کنار توجه به حوزه انتخابیه خود این توانایی را نیز داشته باشد برای فضای کلان کشور نیز قادر به تصمیم گیری باشد، اگر نماینده ای این چنین نباشد کل کشور ضربه خواهد خورد ولی اگر نماینده ای از این ویژگی برخوردار باشد علاوه بر مشکلات حوزه انتخابیه خود قادر خواهد بود مشکلات کلان کشور را نیز رفع سازد.

نماینده اصلح به حکمرانی مردمی اعتقاد داشته باشد

نظر آبادی: در هر برهه ای از زمان انقلاب اسلامی انتخاب نمایندگان نیز براساس معیارهای آن با یکدیگر تفاوت هایی داشته است در کنار اینکه فرد اصلح باید از معیارهای اصلی چون تعهد برخوردار باشد باید معیارهای فرعی مربوط به شرایط زمانی نیز مورد توجه قرار گیرد.

نماینده ای که ما می خواهیم تا براساس فرمایشات رهیر معظم انقلاب قادر به حل مشکلات کشور باشد، به حکمرانی مردمی معتقد بوده و به دنبال ریل گذاری و قانونگذاری صحیح در جامعه باشد و از دخالت در امور اجرایی و انتصابات پرهیز کند.

یکی دیگر از ویژگی های مهم این است که فرد به دنبال شفافیت باشد و مسایل مختلف منطقه و کلان کشور را بی واسطه و کاملا شفاف با مردم مطرح کند، نماینده ای که از این خصوصیت برخوردار نباشد انتخاب کردن وی کار درستی نیست.

وعده‌های برخی نامزدها در حیطه وظایف نمایندگان نیست

فلاحی نژاد: با توجه به اینکه نمایندگان ساختارهای قدرت‌های سیاسی و اقتصادی استان را مشخص می‌کنند به دنبال شناسایی افرادی باشیم که مومن و انقلابی، متخصص و متعهد بوده و تنها به دنبال حل مشکلات خود و اطرافیانشان نباشند از این رو نماینده‌ای که اقدام به دادن وعده‌های سنگین که خارج از دسترس است می کند مشخصا تنها هدفش فقط جمع آوری رای از مردم است.

نقش‌آفرینی دانشجویان برای مشارکت در انتخابات/انتخاب اصلح هنر مردم است

افرادی که با تبلیغات در قبرستان ها به دنبال جمع آوری رای هستند تنها به درد مردگان می خورند، افرادی که قشر ثروتمند جامعه حامی آنهاست بدون شک پس از رای آوردن تمرکزشان تنها به دنبال این اقشار ثروتمند خواهد بود.

برخی نامزدها گاهی وعده وعیدهایی دور از انتظار به مردم می‌دهند که اساسا در حیطه وظایف نمایندگان نیست و در این میان آنچه بیشتر جلب توجه می‌کند این امر است که این وعده‌ها در مرحله اول ناآگاهی نامزدهای انتخابات و در مرحله دوم، ناآگاهی مردم به حقوق اولیه‌شان را نشان می‌دهد.

مردم در دوران ارزیابی نامزدها و رقابت انتخاباتی باید از آشنایی کاندیداها با قانون اساسی، چشم‌انداز، سیاست‌های کلی و قوانین مهم کشور سوال کنند و از سرنوشت اصول بر زمین مانده قانون اساسی و نیز قوانین مهم کشور بپرسند و دیدگاه‌های آنان را برای نحوه پیگیری تحقق این اصول جویا شوند؛ این پرسش‌ها می‌تواند ارزیابی رای‌دهندگان از نامزدها و میزان تطابق دیدگاه‌های آنها با وظایف نمایندگی را واقعی‌تر کند.

انتخاب افراد اصلح هنر مردم در انتخابات است

عباسی: انتخابات به نوعی صحنه حضور مردم برای تعیین سرنوشت خودشان به شمار می‌رود که موجب استحکام نظام شده و ضریب امنیت اقتدار نظام را تقویت می‌کند اما رای‌دهندگان باید با هوشیاری در انتخابات شرکت کنند.

تلاش برای گزینش افراد اصلح یکی از شخصه های تمایز بخش نظام مردم سالار است و انتخاب افراد اصلح هنر مردم در هر انتخاباتی به شمار می رود.

قضاوت و انتخاب مردم باید با در نظر گرفتن مجموع معیارها و شاخص‌ها انجام شود تا شاهد ورود افرادی اصلح به مجلس باشیم، شاخص هایی چون داشتن علم و آگاهی، تعهد و امانت داری، بصیرت، قدرت و توانمندی، توجه به ارزش ها و نیازهای جامعه، خردمندی، خیرخواهی، اخلاق و مردمی بودن، قوی بودن و عامل وحدت بودن از جمله این ویژگی هاست.

در کنار این شاخص ها اعتقاد به جوانان و میدان دادن به آنها، حافظ منافع ملی بودن، فساد ستیز و ساده زیستن و پرهیز از اشرافی گری و داشتن اراده و برنامه برای تولید ملی، ابتکار و نوآوری داشتن، انتقاد پذیر بودن از دیگر گزینه هایی است که باید یک نامزد برای ورود به مجلس دارا باشد.

ایرنا: دانشگاه ها و دانشجویان در زمینه نقش آفرینی و روشنگری در انتخابات چه وظایفی برعهده دارند؟

دانشگاه ها و دانشجویان به عنوان مرکز اندیشه و نماد تفکر و ایده پردازی همواره در عرصه های سیاسی از جمله انتخابات نقش آفرین بوده اند که با توجه به وجود افکار و ایده های مختلف سیاسی و اجتماعی و نوع سلایق فرهنگی و قومی در دانشگاه ها انتظار می رود این مراکز در جریان برگزاری انتخابات میدان داری کرده و نقش وسیع تر و مهمتری در این رابطه برای خود ترسیم کنند.

نامزدها در میان دانشجویان حضور پیدا کنند

عباسی: بخش‌های مختلف جامعه می‌تواند به حضور پر شور مردم در انتخابات کمک کنند و دانشگاه به عنوان یکی از اصلی‌ترین و مهمترین فضای نخبگان و روشنفکران جامعه، مهمترین جایگاه را در این خصوص دارا است.

نامزدها باید به میان دانشجویان رفته و در دانشگاه ها به ارایه برنامه های خود پرداخته و به سووالات دانشجویان پاسخ دهند، باید فضایی در محیط های دانشگاهی بوجود آید تا با به چالش کشیدن کاندیداها بتوان پی برد وی فردی مناسب برای نمایندگی مجلس هست یا خیر؟

دانشجویان حلقه های میانی جامعه هستند و حضور نامزدها در میان دانشجویان یک نوع احترام و ارج گذاشتن به مقام علم و دانشجو هست که می تواند بدون شک نقش مهمی در افزایش مشارکت های اجتماعی و سیاسی داشته باشد.

خالی بودن گفتمان‌های دانشجویی در دانشگاه‌ها

کرمی: دانشجویان به عنوان حلقه‌های میانی جامعه می‌توانند تاثیر بسزایی در فضای انتخابات، مشارکت سیاسی و انتخاب فرد اصلح داشته باشند، از جمله مهمترین کاری که دانشجویان می‌توانند در فضای انتخاباتی جامعه انجام دهند ایجاد فضای سیاسی در دانشگاه‌هاست که متاسفانه در حال حاضر این جو سیاسی بر دانشگاه‌ها حاکم نیست و یک نوع تنبلی سیاسی در آن حاکم شده است.

نقش‌آفرینی دانشجویان برای مشارکت در انتخابات/انتخاب اصلح هنر مردم است

تشکیلات دانشجویی باید این فضای سیاسی را با ایجاد گفتمان انتخاب اصلح در جامعه و دانشگاه به اشکال مختلف بوجود آورند.

گفتمان سازی در زمینه عدالت خواهی، شفافیت و موضوع های مختلف یکی از وظایف مهم دانشجویان در ادوار گذشته بوده که در این زمینه نیز می توانند با به راه انداختن گفتمان انتخاب اصلح در دانشگاه ها و جامعه به شور و نشاط انتخاباتی کمک کرده و به این شکل موجب بالا رفتن مشارکت عمومی شوند.

تشکیلات دانشجویی همچنین می توانند فرهنگ مشارکت در انتخابات و حکمرانی مردمی را برای جامعه و دانشجویان تبیین کنند که دادن رای چه نقشی می تواند در تصمیم گیری ها و سیاست های کلان کشور داشته باشد.

تشکیلات دانشجویان ما نباید این اقدام را تنها به زمان انتخابات موکول کنند بلکه در طول سال در این موضوعات اقدام نمایند که بدون شک فضای گفتمان و جو سیاسی در جامعه و دانشگاه ها را می تواند به میزان زیادی بالا ببرد.

فضای لازم برای رشد و نمو سیاسی دانشجویان فراهم شود

شهرستانی: نقش هدایت‌گری دانشگاه در انتخابات به عنوان یکی از عرصه‌های مهم تحولات اجتماعی و سیاسی بسیار پر رنگ و حائز اهمیت بوده و تاثیرپذیری بدنه اجتماعی جامعه از دانشگاه و استادان، به عنوان مهمترین رکن دانشگاه، امری غیر قابل انکار است.

انتقادی که به بدنه برخی دانشگاه ها وارد است این امر است که کنش گری نمی کنند، وقتی به سطح کنش گری سیاسی وارد می شویم با ضعف هایی مواجه می شویم که از لحاظ سیاسی به دانشجویان فضای رشد و نمو و بیان نظراتشان داده نمی شود.

از بسترهای موجود در دانشگاه ها به خوبی استفاده کرد و با تبلیغات چهره به چهره، برگزاری تریبون های آزاد و کرسی های آزاد اندیشی و برگزاری مناظرات سیاسی فضایی را در دانشگاه ها بوجود آورد تا زمینه بوجود آمدن همبستگی و مشارکت پرشور در عرصه‌های مختلف به ویژه در عرصه انتخابات را بیش از پیش برای دانشجویان تبیین کند.

به گزارش ایرنا، حالا باید دید حضور مردم در انتخابات چگونه خواهد بود و دانشجویان و تشکل های دانشجویی در کنار دیگر جریان های سیاسی و احزاب در رقابتی برگزار کردن انتخابات و تشویق مردم به این رویداد مهم سیاسی چگونه عمل خواهند کرد.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری ۱۱ اسفند برگزار می شود.

استان کرمانشاه با بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت، هشت کرسی نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی و ۲ کرسی در مجلس خبرگان رهبری دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha