سقوط؛ سرنوشت تکراری تیم‌های فوتبالی و فوتسالی بانوان مازندران

ساری - ایرنا - سرنوشت و عملکرد تیم فوتسال نوا آمل در سوپرلیگ فوتسال بانوان کشور با ثبت نتایجی بسیار ضعیف، یک فصل کامل قعرنشینی و سقوط از این رقابت‌ها تفاوتی با سایر تیم‌های فوتبال و فوتسال بانوان این استان که طی سال‌های اخیر در بالاترین سطح رقابت‌های کشوری حضور داشتند نداشت تا تیمداری موفق در فوتبال و فوتسال بانوان مازندران همچنان آرزویی دست‌نیافتنی باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رقابت‌های سوپرلیگ فوتسال بانوان کشور که از پنجم آبان آغاز شده بود هفته گذشته به پایان رسید و تیم فوتسال نوا آمل نخستین تجربه‌اش در این مسابقات را با قعرنشینی مطلق و سقوط ثبت کرد.

نماینده مازندران در این فصل از رقابت‌های سوپرلیگ فوتسال بانوان کشور اسفند پارسال با قهرمانی در لیگ برتر فوتسال بانوان مجوز حضور در سوپرلیگ فوتسال بانوان کشور را به دست آورد. صعود نوا به سوپرلیگ فوتسال بانوان کشور پس از چند دوره حضور ناموفق تیم‌هایی از فوتبال و فوتسال بانوان در سطح اول رقابت‌های ملی، این امیدواری را ایجاد کرد که تیمی از مازندران این بار برای اعاده حیثیت فوتبال بانوان استان وارد عرصه شده و می‌تواند حضوری موفق از بانوان مازندرانی را رقم بزند. اما عملکرد نوا از ابتدای فصل و نتایجی که تا پایان فصل ثبت کرد به حدی ضعیف بود که نام این تیم را نیز باید در کنار سایر تیم‌های فوتبال و فوتسال بانوان که طی سال‌های اخیر از مازندران در لیگ‌های برتر کشور حضور یافتند ثبت کرد.

نوا آمل که با سرمربیگری فاطمه جانعلی‌پور در این فصل از رقابت‌های سوپرلیگ فوتسال بانوان کشور حضور داشت فقط در هفته چهارم و سیزدهم موفق به کسب امتیاز شد و در سایر هفته‌ها بازنده از زمین بیرون آمد. چهارمین مسابقه این تیم با تساوی ۲ – ۲ مقابل زنان مس رفسنجان یک امتیاز کسب کرد و در هفته ماقبل پایانی هم تیم فوتسال مهرعظام را با نتیجه ۲ – ۱ شکست داد.

۱۲ شکست و چهار امتیاز از یک برد و یک تساوی با ۷۶ گل خورده و ۱۶ گل زده و قعرنشینی از آغاز تا پایان فصل، کل کارنامه نوا آمل در سوپرلیگ فوتسال بانوان کشور است.

سقوط؛ سرنوشت تکراری تیم‌های فوتبالی و فوتسالی بانوان مازندران برای نوا آمل

این عملکرد در فوتبال و فوتسال بانوان مازندران پیش‌تر هم دیده شده است. قعرنشینی و سقوط یا انحلال سرنوشت تیم‌هایی است که با حضور بانوان مازندرانی در این رشته ورزشی پا به بالاترین عرصه رقابت‌های کشوری گذاشته‌اند. عملکردی که از نظر کیفی در کنار آمار تیم‌هایی مانند تیم فوتبال سپیدار قائمشهر در لیگ برتر فوتبال بانوان و استقلال ساری در لیگ برتر فوتسال بانوان قرار می‌گیرد.

سپیدار قائمشهر در لیگ برتر فوتبال

سال ۱۳۹۷ همزمان با صعود تیم فوتبال نساجی مازندران به لیگ برتر فوتبال کشور، تیم فوتبال بانوان سپیدار قائمشهر نیز مجوز حضور در لیگ برتر فوتبال بانوان کشور را کسب کرد تا جشن فوتبالی قائمشهری‌ها تکمیل شود. اما سرنوشت سپیدار در این لیگ روشن نبود و همان یک فصل را با ضعیف‌ترین شکل ممکن به پایان رساند و سقوط کرد.

سقوط؛ سرنوشت تکراری تیم‌های فوتبالی و فوتسالی بانوان مازندران برای نوا آمل
دیدار ملوان بندرانزلی و سپیدار قائمشهر - ۷ دی ۱۳۹۷

سپیدار که با سرمربیگری سارا آذری در لیگ برتر فوتبال کشور حضور داشت، از ۲۲ مسابقه فصل ۱۹ دیدار را با شکست‌های سنگین پشت‌سر گذاشت و در نهایت نیز با هفت امتیاز از لیگ برتر سقوط کرد. سپیداری‌ها در یک فصل ۹۹ گل دریافت کردند و فقط ۱۱ گل به ثمر رساندند؛ آماری عجیب برای یک تیم فوتبال که در لیگ ۱۲ تیمی بازی می‌کند. مسئولان تیم هم در آن زمان دلیل این وضعیت را نداشتن پشتیبان مالی و کم‌تجربگی بازیکنان اعلام ‌کردند.

استقلال ساری در لیگ برتر فوتسال

چند سال پیش از مرکز مازندران تیم فوتسال استقلال ساری نماینده استان در لیگ برتر فوتسال بانوان کشور بود. تیمی که نتایج و حاشیه‌هایی عجیب را در این رقابت‌ها به نام مازندران ثبت کرد. آبی‌پوشان ساری سال ۱۳۹۶ لیگ برتر فوتسال را با کسب هفت امتیاز از ۲۲ مسابقه به پایان رساندند. این تیم در آن فصل ۱۲۲ گل دریافت کرد و فقط ۲۸ گل به ثمر رساند.

سقوط؛ سرنوشت تکراری تیم‌های فوتبالی و فوتسالی بانوان مازندران برای نوا آمل
تیم فوتسال بانوان استقلال ساری

شرایط تیم به حدی بغرنج و ساختار آن تا اندازه‌ای از هم پاشیده بود که در دیدار پایانی‌شان مقابل شرکت ملی حفاری ایران که به میزبانی ساروی‌ها برگزار می‌شد، تا دقیقه ۹ مسابقه ۱۳ گل دریافت کردند و پس از دریافت سیزدهمین گل نیز در اقدامی عجیب به بهانه مصدومیت گروهی زمین مسابقه را ترک کردند.

این حضورهای موقت و بدون دستاورد از مازندران در سطح برتر فوتبال و فوتسال بانوان کشور، نه تنها نتیجه و آورده‌ای برای ورزش بانوان استان ندارد، بلکه در حال آسیب زدن به وجهه و اعتبار ورزش استانی است که در بالاترین سطح برای ورزش کشور پرچمداری می‌کند.

سقوط‌ استقلال ساری از لیگ برتر قطعی شده بود، اما به لطف فدراسیون و تصمیم بر ماندن ۲ تیم انتهای جدول در این لیگ کنار رفتن‌شان از لیگ برتر فوتسال منتفی شد و سال ۱۳۹۷ نیز در لیگ برتر باقی ماندند. اما در فصل بعد هم تیم با همان حاشیه‌ها و نتایج ضعیف و عجیب تاریخ‌ساز شد. بانوان استقلال ساری در فصلی که شانس بقا در لیگ برتر به آن‌ها اهدا شد نیز ۱۲۶ گل دریافت کردند تا مجموع گل‌های دریافتی‌شان طی ۲ فصل به عدد ۲۴۸ برسد.

شهروند ساری در لیگ برتر فوتسال

بانوان شهروند ساری هم نمونه دیگری از ناکامی فوتسال بانوان مازندران در سطح برتر رقابت‌های ملی است. این تیم اسفند ۱۳۹۷ به عنوان یکی از ۲ تیم صعود کننده از لیگ دسته یک توانست مجوز حضور در لیگ برتر را کسب کند. در پایان نخستین فصل حضور لیگ‌ برتری‌اش با عملکردی نه چندان خوب و دلگرم‌کننده رتبه یازدهم جدول را به دست آورد و در این لیگ باقی ماند. اما در دومین فصل حضور لیگ‌برتری‌اش وضعیتی ضعیف‌تر از فصل قبل پیدا کرد.

شهروندی‌ها در طول رقابت‌های فصل ۱۳۹۹-۱۴۰۰ لیگ برتر فوتسال بانوان همواره با چالش‌های مالی و مدیریتی مواجه بودند و به همین دلیل این تیم طی این فصل نتوانست بازیکنان با کیفیت و در تراز لیگ برتر جذب کند و به ثبات فنی برسد.

سقوط؛ سرنوشت تکراری تیم‌های فوتبالی و فوتسالی بانوان مازندران برای نوا آمل
تیم فوتسال بانوان شهروند ساری

این تیم همراه با تیم‌های فوتسال شرکت ملی‌حفاری اهواز، سایپا تهران، مس کرمان، نامی‌نو اصفهان، هیأت فوتبال رودان و پویندگان فجر شیراز در گروه یک مسابقات حضور داشت و از ۱۲ بازی فقط ۳ امتیاز کسب کرد. بنابراین قعرنشین گروه یک مسابقات شد تا همراه با هیئت فوتبال اصفهان که هر ۱۲ مسابقه را به حریفان خود واگذار کرده بود به عنوان ۲ تیم سقوط کننده به لیگ دسته یک معرفی شوند.

البته شهروند ساری یک فرصت دیگر برای بقا در لیگ برتر هم داشت که به شکل عجیبی این فرصت از دست داد. آن‌ها در حالی که در پایان فصل هشت امتیاز بیشتر از حریف قعرنشین اصفهانی داشتند و عملکردشان بهتر بود، دیدار حذفی یا پلی‌آف را با نتیجه ۴ - ۳ به تیم بسیار ضعیف هیئت فوتبال اصفهان واگذار کردند و پرونده‌شان در لیگ برتر فوتسال کشور بسته شد.

بازرگانی امیر نوشهر و ابرسنگ سارینا بابل

تیم فوتسال بازرگانی امیر نوشهر که چند سال به عنوان یکی از نمایندگان مازندران در لیگ برتر فوتسال بانوان حضور می‌یافت نیز با این‌که گاهی نتایج قابل دفاعی کسب می‌کرد، به خاطر مشکلات مالی و نبود حامی مالی مناسب از دور رقابت‌ها کنار رفت و دیگر خبری از این تیم نوشهری نیست.

ابرسنگ سارینا بابل هم دیگر تیم تشکیل شده در مازندران برای فوتسال بانوان بود که مدتی در لیگ برتر فوتسال کشور حضور یافت و سپس به خاطر مسائل مالی به سرنوشت مشابهی دچار شد.

این حضورهای موقت و بدون دستاورد از مازندران در سطح برتر فوتبال و فوتسال بانوان کشور، نه تنها نتیجه و آورده‌ای برای ورزش بانوان استان ندارد، بلکه در حال آسیب زدن به وجهه و اعتبار ورزش استانی است که در بالاترین سطح برای ورزش کشور پرچمداری می‌کند.

البته چنین روندی را در تیمداری برای ورزش مردان استان نیز می‌توان مشاهده کرد. مصادیق متعددی از این موارد در ورزش مردان استان وجود دارد که آخرین نمونه آن درخواست انحلال و انصراف تیم بسکتبال آورتا ساری از حضور در لیگ برتر بسکتبال کشور بود. هرچند این درخواست پس گرفته شد و آورتا به لیگ بازگشت، اما موارد متعددی از تیمداری‌های موقت و ناکام در ورزش مازندران را یادآوری کرد؛ از تیم فوتبال منحل شده خونه‌به‌خونه گرفته تا تیم فوتسال پوشاک حافظ ساری که با خرید امتیاز به لیگ برتر فوتسال راه یافت و با کوله‌باری از حاشیه و ناکامی و شکست، طی روزهای اخیر سقوطش از لیگ برتر قطعی شد.

صیانت از اعتبار فوتبال و ورزش مازندران به ویژه در حوزه بانوان می‌طلبد که مدیران حوزه ورزش استان معیارهایی را برای ورود سرمایه‌گذاران به عرصه تیمداری در نظر بگیرند و در صورت راه‌یابی تیم‌ها به لیگ برتر و حضور در این لیگ، با برنامه‌ریزی درست راه را بر خدشه‌دار شدن اعتبار ورزش مازندران ببندند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha