تقاضای تسهیلات تکلیفی بانک توسعه تعاون خراسان رضوی بیش از پیش بینی است

مشهد-ایرنا- مدیر شعب بانک توسعه تعاون در خراسان رضوی گفت: این بانک در این استان طی ۱۰ ماهه امسال ۱۰۰ درصد از برنامه ابلاغی خود در بخش تسهیلات تکلیفی (ازدواج، فرزندآوری و ودیعه مسکن) را محقق کرده است اما هنوز ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر در صف انتظار دریافت این تسهیلات در استان هستند.

به گزارش ایرنا، رئوف احمدی روز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران در مشهد افزود: بودجه سه سرفصل تسهیلات تکلیفی شامل "ازدواج، فرزندآوری و جوانی جمعیت و ودیعه مسکن" در بانک توسعه تعاون به صورت متمرکز در تهران قرار دارد و برای استانها سقفی در نظر گرفته می شود که به صورت ماهانه باز و پرداخت می شود.

وی اضافه کرد: بانک توسعه تعاون خراسان رضوی از محل اعتبارات جز ۲ بند الف تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ ، هزار و ۶ میلیارد ریال تسهیلات "ازدواج" به ۴۷۸ فقره متقاضی درطی ۱۰ ماهه امسال پرداخت کرده است و میزان پرداختی این بانک در این مدت در حوزه "فرزندآوری و جوانی جمعیت"، به ۶۰۰ فقره متقاضی شامل ۴۲۰ میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال و در بخش تسهیلات "ودیعه مسکن" به ۳۶ فقره متقاضی شامل ۵۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال رسیده است.

مدیر شعب بانک توسعه تعاون در خراسان رضوی گفت: در حوزه تسهیلات تکلیفی ویژه اشتغال مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی از محل اعتبارات جز چهار بند ب تبصره ۱۸ قانون بودجه، ۱۱۴ میلیارد ریال تسهیلات به ۱۱۲ فقره متقاضی کمیته امداد از سوی بانک توسعه تعاون در استان پرداخت شده است همچنین این بانک از محل اعتبارات جزء چهار بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه، ۱۴۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال تسهیلات به ۱۲۲ فقره متقاضی بهزیستی در استان پرداخت کرده است

احمدی میزان تسهیلات پرداختی بانک توسعه تعاون در خراسان رضوی در حوزه نهضت ملی مسکن طی ۱۰ ماهه امسال را ۳۶۰ میلیارد ریال ذکر و اضافه کرد: ۱۰۰ درصد برنامه ابلاغی این بانک در این حوزه محقق شده است.

وی نرخ سود تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی در بانک توسعه تعاون را ۱۶ تا ۱۷ درصد ذکر کرد و گفت: میزان دریافتی این بانک در استان طی ۱۰ ماهه امسال از صندوق توسعه ملی ۹۲۶ میلیارد ریال بوده است.

او اظهار کرد: میزان تسهیلات پرداختی بانک توسعه تعاون در خراسان رضوی از محل تفاهم نامه سه جانبه "مانع زدایی از تعاونی ها" طی ۱۰ ماهه امسال، ۸۸۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال معادل ۶۵ درصد از کل بودجه امسال استان به میزان هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال بوده است.

پرداخت ۲۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات در سال جاری

مدیر شعب بانک توسعه تعاون در خراسان رضوی گفت: این بانک از ابتدای امسال تا پایان دی ماه، ۲۰ هزار و ۸۹۵ میلیارد ریال تسهیلات به هفت هزار و ۳۴ مورد در بخشهای صنعت، کشاورزی، صنایع تبدیلی، مسکن و عمران، خدمات و گردشگری پرداخت کرده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۹ درصد افزایش داشته است.

احمدی افزود: بانک توسعه تعاون خراسان رضوی در حوزه اعتبارات اسنادی (ال.سی) چهار هزار و ۴۹۱ میلیارد تسهیلات پرداخت کرده که نسبت به برنامه ابلاغی خود، ۲۲۳ درصد محقق شده و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۶۷ درصد افزایش یافته است.

مدیر شعب بانک توسعه تعاون خراسان رضوی گفت: طی ۱۰ ماهه امسال بانک توسعه تعاون در حوزه صدور ضمانت نامه ۱۴ هزار و ۱۱۹ میلیارد ریال پرداخت کرده که نسبت به برنامه ابلاغی خود ۱۳۹ درصد محقق کرده و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸۵ درصد افزایش داشته است.

احمدی اظهار کرد: ۲ شعبه این بانک در خراسان رضوی طی ۱۰ ماهه امسال ۱۷۵ فقره حواله به ارزش ۳۶ میلیون و ۵۷۲ هزار و ۷۰۱ یورو صادر کرده اند، رفع تعهد ارزی در این بانک از سوی فعالان اقتصادی به صورت ۱۰۰ درصد انجام شده است.

نسبت ۱۱۴ درصدی مصارف به منابع بانکی

مدیر شعب بانک توسعه تعاون در خراسان رضوی گفت: نسبت مصارف به منابع در این بانک در خراسان رضوی ۱۱۴ درصد است و براساس قانون، بانک توسعه تعاون می تواند تا ۸۵ درصد از منابع خود را در قالب تسهیلات پرداخت کند.

احمدی نرخ سود رایج تسهیلات از محل اعتبارات و منابع داخلی در بانک توسعه تعاون را ۲۳ درصد ذکر و بیان کرد: برای حمایت از بخش تعاون، سقف نرخ سود تسهیلات غیرتکلیفی برای بخش تعاون در این بخش ۲۱ درصد است که بسته به گردش مالی مناسب تعاونی ها، قابلیت کاهش نیز دارد.

وی اظهار کرد: بانک توسعه تعاون در خراسان رضوی تا پایان ۱۰ ماهه امسال ۱۰۰ درصد برنامه های خود در خصوص منابع بانکی را محقق کرده است، این بانک ۲۳ شعبه در استان دارد که در اکثر شهرستانها مستقر است.

مدیر شعب بانک توسعه تعاون در خراسان رضوی گفت: اختصاص تسهیلات در این بانک با اولویت تعاونی ها و طرحهای تعاونی است اما بخشهای دیگر را نیز شامل می شود، طی ۱۰ ماهه امسال ۵۱ درصد از کل تسهیلات پرداختی این بانک در استان به تعاونی ها اختصاص یافته است.

احمدی افزود: بر اساس نامه بانک توسعه تعاون، ۷۰ درصد از منابع تسهیلاتی بانک باید به بخش تعاون اختصاص یابد، در کل کشور میزان اختصاص تسهیلات بانک توسعه تعاون به تعاونی ها حدود ۷۰ درصد است که این میزان در استانهای مختلف براساس میزان فعالیت تعاونی ها متفاوت است.

احمدی با بیان این که آمار دقیقی از سپرده گذاری تعاونی ها در بانک توسعه تعاون وجود ندارد گفت: به نظر می رسد تقریبا کل تعاونی های استان خراسان رضوی در بانک توسعه تعاون حساب داشته باشند و برخی از تعاونگران نیز از واحدهای تولیدی برجسته استان به شمار می روند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha