۱۷ بهمن ۱۴۰۲، ۱۷:۰۲
کد خبرنگار: 1287
کد خبر: 85377572
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مهمترین اخبار فرهنگی چهارمحال و بختیاری

۱۷ بهمن ۱۴۰۲، ۱۷:۰۲
کد خبر: 85377572
مهمترین اخبار فرهنگی چهارمحال و بختیاری

شهرکرد- ایرنا- برگزاری دومین جشنواره ملی سرودهای آفرینش، اجرای رویداد فرهنگی هنری "ایران قوی" و رونمایی از پوستر دیجیتال داراب افسر بختیاری از مهمترین خبرهای چهارمحال و بختیاری در روز سه‌شنبه ۱۷ بهمن‌ماه است.

به گزارش ایرنا، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری از برگزاری جشنواره سرود آفرینش خبر داد و افزود: برای برگزاری این جشنواره ۵۹ گروه سرود در رده سنی هفت تا ۱۷ سال از اعضای کانون پرورش فکری و همچنین غیرکانونی‌ها ثبت‌نام کردند.

حجت الله آسمند افزود: از این تعداد ۲۱ گروه به مرحله استانی راه یافتند که یک گروه از این تعداد گروه سرود معلولان بود که مستقیم به مرحله کشوری راه یافت.

به گفته وی، در مرحله رقابت استانی ۶ گروه برگزیده شدند که از این تعداد ۲ گروه سرود آوای باران از شهرکرد و گروه سرود مرکز فرهنگی هنری لردگان به مرحله کشوری راه یافتند.

آسمند اظهار داشت: این جشنواره به هدف ترویج کارگروهی در میان کودکان و نوجوانان و تربیت و خلاقیت و عمومی‌سازی و مردمی‌سازی سرود در بین اقشار مختلف جامعه و فضاسازی و ارتقای ظرفیت سرود به عنوان یک رویکرد فراگیر تربیتی برگزار شد.

وی افزود: موضوعات جشنواره ملی سرود آفرینش در قالب ملی و آیینی، دفاع مقدس، ایثار و شهادت، نام آوران، مراسم ها و مناسبت‎های ملی و آیینی و آزاد است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان چهارمحال و بختیاری گفت: بخش ملی و آیینی شامل سرزمین من(ایران، وطن، پرچم) دفاع مقدس(ایثار و شهادت)، نام‌آوران شامل شخصیت‌های تاریخی و انقلابی است.

وی اظهار داشت: به مناسبت دهه فجر امسال ۱۵۰ ویژه برنامه در کمیته کودک و نوجوان ستاد دهه فجر استان تصویب شد که برگزاری جشنواره‌های استانی و شهرستانی نظیر، جشنواره ادبی بانگ آوران، جشنواره قصه‌های مذهبی قرآنی شهرستان بروجن، جشنواره سرود آفرینش، جشنواره داستان کوتاه شهرستان فرخشهر از جمله برنامه‌های کانون در دهه فجر است.

به گزارش ایرنا،هم‌اکنون ۲۱ مرکز ثابت شهری، چهار کانون سیار روستایی و یک مرکز خدمات پستی و به ازای هر ۲۰ روستا یک مرکز سیار روستایی در استان چهارمحال و بختیاری فعال است.

اجرای رویداد فرهنگی هنری "ایران قوی" در چهارمحال و بختیاری

معاون فرهنگی هنری سپاه قمر بنی‌هاشم(ع) چهارمحال و بختیاری از برگزاری رویداد فرهنگی ایران قوی به مناسبت دهه فجر خبر داد.

محمدرضا سلیمانی افزود: رویداد فرهنگی هنری ایران قوی به مناسبت دهه مبارک فجر آغاز شده و تا تاریخ ۱۰ اسفندماه ادامه خواهد داشت.

سلیمانی اظهار داشت: این رویداد در قالب ۱۰ عنوان اقدام اساسی در سراسر کشور اجرا خواهد شد و استان چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌های فعال در این رویداد خواهد بود.

وی با تشریح عناوین فعالیت‌های رویداد ایران قوی گفت: گذرگاه انقلاب، یکی از عناوین این رویداد فرهنگی است، که برپایی ایستگاه‌های فرهنگی هنری در یکی از خیابان‌ها یا معابر اصلی شهرستان، غرفه کودک، سیر نمایشگاهی، مسابقات فرهنگی هنری، تئاتر و سرود از جمله برنامه‌های این اقدام است.

سلیمانی اظهار داشت: سلام به آینده، این اقدام شامل راه‌اندازی کاروان شادی، راننده ایستگاه سیار، جشن مبعث، پخش نماهنگ، اجرای سرود، اجرای بازی و سرگرمی، پخش نماهنگ است.

وی با اشاره به عنوان فعالیت محله نشاط گفت: این عنوان مربوط به برگزاری جشن‌ها در میدان‌ها، تفرجگاه‌ها و اماکن پرتردد در مناسبت‌های عید مبعث، روز جوان و نیمه شعبان در سطح محلات است.

معاون فرهنگی هنری سپاه قمر بنی‌هاشم(ع) چهارمحال و بختیاری در تشریح اقدام مسیر روشن گفت: اجرای عملیات روشنگری در میادین اصلی و اماکن عمومی، تریبون آزاد و مصاحبه چالشی و پاتوق گفت وگو از جمله فعالیت‌های اقدام مسیر روشن به شمار می‌رود.

سلیمانی افزود: در اقدام پیرامون پرچم افتخار، نصب پرچم ایران سر در خانه‌ها، مجتمع های مسکونی، اصناف و مغازه‌ها اقدامات ابتکاری در آذین بندی مساجد و مراکز خرید مد نظر است.

وی گفت: فصل آگاهی با اقداماتی نظیر، مطالعه کتاب " شبهات انتخابات" و شرکت در مسابقه برخط(آنلاین)، تولید محتوا از متن کتاب شبهات انتخابات در قالب پادکست، موشن گرافیک و عکس نوشته همراه می‌باشد.

معاون فرهنگی هنری سپاه قمر بنی‌هاشم(ع) چهارمحال و بختیاریافزود: آوای بیداری نیز مربوط به اجرای سرود پاتوقی در اماکن عمومی و پر تردد است.

سلیمانی قاب دوازدهم را نیز شامل؛ عملیات اکران فیلم در مدارس، مساجد؛ اماکن عمومی عنوان کرد.

به گفته وی، شرکت‌کنندگان در این رویداد می‌توانند آثار خود را در گروه فتح قله‌ها در پیام رسان ایتا در لینک ذیل بارگذاری و برای کسب اطلاع بیشتر به پایگاه‌ها و حوزه‌های مقاومت بسیج در سراسر استان مراجعه کنند.

پرتره «داراب افسر بختیاری» رونمایی شد

همزمان با دهه مبارک فجر و برگزاری همایش منطقه ای «گاگریو» پرتره شاعر فرهیخته چهارمحال و بختیاری «داراب افسر بختیاری» رونمایی شد.

واحد هنرهای تجسمی حوزه هنری در سال ۱۴۰۲ بیست پرتره از مشاهیر و مفاخر استان چهارمحال و بختیاری را طراحی کرده است که تا کنون ۴ پرتره آن رونمایی شده است.

پرتره داراب افسر بختیاری همزمان با همایش منطقه ای گاگریو خوانی با حضور هنرمندان، اساتید دانشگاه و گاگریو خوانان از استان های خوزستان، لرستان، کهگیلویه و بویر احمد، اصفهان و چهارمحال و بختیاری در شهرکرد رونمایی شد.

زنده‌یاد “داراب افسر بختیاری” شاعر بختیاری، زاده‌ی سال ۱۲۷۹ خورشیدی، در نزدیکی تالاب چغاخور، در شهر گندمان در استان چهارمحال و بختیاری است.

اشعار داراب در زمینه‌های گوناگونی از جمله عرفانی، عاشقانه، سیاسی و در قالب‌های قصیده، غزل، قطعه سروده شده‌ است.

داراب افسر بختیاری در ۲۱ مهر ماه سال ۱۳۵۰، در اصفهان درگذشت و در تکیه‌ی میر تخت فولاد اصفهان، بخاک سپرده شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha