۸۰ درصد مردم کمتر از الگو، برق مصرف می‌کنند/ هزینه‌کرد ۱۵ همت برای تامین انرژی پرمصرف‌ها

تهران- ایرنا- کارشناس انرژی گفت: پرداخت یارانه برق به پرمصرف‌ها مصداق ذبح عدالت است، زیرا ۸۰ درصد مردم کمتر از الگو، برق مصرف می‌کنند، اما مشترکان پرمصرف باید هزینه برق را از جیب خودشان به شکل تورم شکل گرفته ناشی از کسری بودجه بدهند.

مجتبی حق‌نورد در گفت‌وگو با ایرنا ضمن بیان ضرر و زیان دولت از محل پرداخت یارانه پرمصرف‌ها، اظهار کرد: برآورد می‌شود سالانه ۱۵ هزار میلیارد تومان از منابع دولتی که متعلق به همه مردم است، صرف تامین انرژی پرمصرف‌ها می‌شود.

وی افزود: پرداخت یارانه برق به پرمصرف‌ها مصداق ذبح عدالت است، زیرا ۸۰ درصد مردم کمتر از الگو برق مصرف می‌کنند، اما باید هزینه برق مشترکان پرمصرف را از جیب خود به شکل تورم شکل گرفته ناشی از کسری بودجه بدهند.

حق نورد ادامه داد: بر اساس آخرین مطالعات و بررسی‌های انجام شده، دولت‌ها در ایران سالانه حدود ۸۰ میلیارد دلار، برای حامل‌های انرژی پرداخت می‌کنند که حدود ۶۰ درصد تولید ناخالص داخلی و بیش از چهار برابر بودجه عمومی‌ را در بر می‌گیرد.

کارشناس انرژی گفت: با توجه به این آمار و ارقام، ایران با اختصاص بیش از ۸۴.۶ درصد یارانه به حامل‌های انرژی، رتبه دوم جهان را در نرخ پرداخت یارانه به حامل‌های انرژی به خود اختصاص داده است.

حق نورد گفت: وقتی قیمت برق واقعی نباشد، بهینه‌سازی مفهومی نداشته و همین مسئله سبب می‌شود تا مصرف برق کولرها در ایران از مصرف برق کشور ۱۰۹ میلیون نفری مصر بیشتر شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha