جمعیت و خودمراقبتی دو رویکرد اصلی نظام سلامت در دولت سیزدهم

تهران - ایرنا - معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توجه به جوانی جمعیت و خودمراقبتی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری ها را دو رویکرد اصلی نظام سلامت در دولت سیزدهم دانست.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، حسین فرشیدی روز سه شنبه در ششمین روز از دهه فجر در یک برنامه تلویزیونی به تشریح دستاوردهای نظام سلامت در ۴۵ سال گذشته پرداخت و اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران محدود به نظامات سیاسی نبود بلکه انقلابی بود که در ابعاد اجتماعی کشور نیز رخ داد و بخش بهداشت و درمان اتفاق بسیار بزرکی رخ داد.

وی با اشاره به ضعف های نظام سلامت در دوران پیش از انقلاب، حضور پزشکان خارجی در کشور به دلیل کمبود پزشک، وجود بیماری های مختلف قابل کنترل، تعداد مرگ و میرهای نوزادان و مادران با نرخ بالا را از جمله کاستی‌های آن زمان برشمرد و افزود: امروز بسیاری از این بیماری‌ها در کشور ریشه کن و تبدیل به خاطره شده است.

فرشیدی با یادآوری اینکه در آن دوران ابتلا به بیماری هایی چون سرخک و فلج اطفال شایع بود و حتی سبب مرگ و میر کودکان می شد، افزود: امروز نه تنها کشور در زمینه تولید واکسن‌های مختلف پیشتاز است بلکه بسیاری از بیماری ها همچون فلج اطفال در ایران ریشه کن شده در حالی که هنوز در برخی از کشورهای همسایه این بیماری شایع است.

وی در پاسخ به کسانی که مدعی هستند حتی اگر انقلاب در ایران رخ نمی داد، این دستاوردها در عرصه های پزشکی و سلامت به دست می آمد، گفت: کشورهای زیادی هستند که همان شرایط قبل از انقلاب ایران را دارند و امروز هم همچنان با همان مشکلات روبرو هستند.

معاون وزیر بهداشت در ادامه به برخی شاخص‌های جهانی در حوزه بهداشت استناد کرد و گفت: در زمینه مرگ و میر نوزادان این شاخص ۱۴۰ مرگ به هزار تولد زنده بود که اکنون متوسط کشوری ۸ و برخی استانها ۵ است.

فرشیدی افزود: میزان مرگ و میر مادران باردار در پیش از انقلاب ۲۵۰ به ۱۰۰ هزار بود که این عدد به ۲۳ رسیده است در حالی که همین شاخص در بسیاری از کشورهایی که از نظر اقتصادی و درمانی در شرایط بهتری از ایران دارند نظیر آمریکا بالای ۳۰ است.

وی این دستاوردها را نتیجه برنامه ریزی برای ارتقای شاخص های سلامت برشمرد و با یادآوری اینکه یکی از اقدامات درست نظام سلامت در ابتدای انقلاب ادغام آموزش پزشکی در نظام سلامت بود، اظهار داشت: بر این اساس افرادی بر اساس نیاز بهداشتی جامعه تربیت شدند و نتیجه آن توسعه دانشگاه ها و دانشکده های پزشکی در کشور بود.

وی با بیان اینکه امروز همه استان ها صاحب دانشگاههای علوم پزشکی هستند، ایجاد شبکه بهداشت ودرمان در کشور را از دیگر دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی برای مردم ایران برشمرد و افزود: مهمترین برنامه این شبکه پیشگیری از ابتلا به بیماری ها بود و امروز می بینیم که در زمینه واکسیناسیون بالای 98 درصد، تزریق واکسن انجام می شود در حالی که بسیاری از کشورهای اروپایی همین عدد را ندارند و کمتر از آن هستند.

فرشیدی در ادامه پویش ملی سلامت را از دیگر برنامه های کشور در حوزه پیشگیری از بیماری ها دانست و اظهار داشت: در این پویش بیش از 46 میلیون نفر مشارکت کردند.

دو رویکرد اصلی نظام سلامت در دولت سیزدهم

معاون وزیر بهداشت با برشمردن اقدامات دولت سیزدهم اظهار داشت: دولت سیزدهم دو رویکرد اصلی را در حوزه سلامت دارد؛ نخست بحث جوانی جمعیت و دوم توسعه خودمراقبتی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها.

وی توضیح داد: در موضوع جمعیت و خانواده، نگاهی به تحولات جمعیتی در سراسر جهان نشان می دهد که جریانی عامدانه به دنبال آن است که خانواده را از قالب اصیل و سنتی آن دور کند و از این رو بنیان خانواده با تهدیداتی روبروست.

فرشیدی افزود: در چنین شرایطی وزارت بهداشت اجرای تکالیف خود در قانون جوانی جمعیت و کمک به تحکیم بنیان خانواده را در دستور کار خود قرار داده است.

معاون وزیر بهداشت درباره رویکرد دوم این وزارتخانه در دولت سیزدهم نیز گفت: در شرایط کنونی پس از ابتلای فرد به بیماری ها به دنبال درمان آن هستیم در حالی که باید نظام غیرفعال باید به یک نظام فعال و پویا تبدیل شود به گونه ای که با توسعه و آموزش خودمراقبتی مانع از ابتلای هموطنان به بیماری ها شویم.

فرشیدی ادامه داد: در این راستا برنامه سلامت خانواده در دستور کار است که بخشی از آن به نظام پرونده سلامت الکترونیک و پزشک خانواده باز می گردد و بخشی نیز از روش خود مراقبتی به دست می آید.


درس‌هایی که کرونا به نظام سلامت آموخت

معاون بهداشت وزیر بهداشت با بیان اینکه دوران همه گیری کرونا چند درس به نظام سلامت آموخت، اظهار داشت: یکی از درس هایی که از کرونا گرفتیم، این بود که بیماری ها را در هر نقطه از جهان رصد کنیم و دیگر اینطور نیست که اگر یک بیماری در گوشه ای از جهان شیوع یافت، قابل انتشار به دیگر نقاط جهان نیست.

فرشیدی با اشاره به اقدامات دیگر دولت سیزدهم در حوزه سلامت به دستور و پیگیری رییس جمهور برای واکسیناسیون عمومی علیه ویروس کرونا در ابتدای دولت اشاره کرد و افزود: دولت سیزدهم در اوج کرونا نظام اجرایی کشور را بر عهده گرفت؛ در آن زمان حتی با واکسیناسیون یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در یک روز، رکورد واکسیناسیون در جهان را شکستیم.

وی با اشاره به راه اندازی واحد رصد بیماری ها در این وزارتخانه افزود: این مرکز اکنون رصد کووید و سویه های مختلف آن را بر عهده دارد و به صورت روزانه با نمونه گیری از مبتلایان در نقاط مختلف کشور، تغییرات این بیماری را رصد می کند به طوری که ماهانه بیش از هزار مورد آزمایش در این زمینه صورت می گیرد.

معاون وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه اکنون کشور از نظر شیوع بیماری کووید ۱۹ در یک شرایط پایدار قرار دارد، به مردم توصیه کرد که در فضاهای بسته از ماسک استفاده کنند و کسانی که مبتلا به بیماری های زمینه ای هستند، همچنین سالمندان و افرادی که نقص ایمنی دارند، سالانه یک واکسن کرونا تزریق کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha