تخلیه و بارگیری کالا در بندر نوشهر ۶۵ درصد افزایش یافت

نوشهر- ایرنا - مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران از رشد ۶۵ درصدی تخلیه و بارگیری کالا در منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر از ابتدای سال جاری تاکنون خبرداد.

سعید کیاکجوری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این مدت حدود ۹۴۵ هزار و ۴۵۳ تن عملیات بارگیری و تخلیه کالا در این بندر انجام گرفته که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ۶۵ درصد رشد داشته است.

وی اظهار کرد : افزون بر آن از نظر آمار ورودی کشتی ها به بندر نوشهر هم برابر گزارش ها حدود ۵۲ درصد افزایش را نشان می دهد و امروز یکی از شاخصه های ارزیابی عملکرد بنادر براساس ورودی کشتی ها و تخلیه و بارگیری کالاها سنجش می شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران بیان داشت : در زمان حاضر حدود هشت فروند کشتی هم در حوضچه بندر نوشهر پهلو گرفته اند در حالی که این حوضچه ظرفیت پهلوگیری تعداد پنج فروند کشتی دارد و با شرایط موجود پیش بینی می شود ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا به مرز یک میلیون تن در سال برسد.

کیاکجوری افزود : به اندازه تناژ کالا و در آمد بیشتری که عاید سازمان بنادر و دریانوردی می شود امروز می توان ادعا کرد نرخ رشد بندر نوشهر نه تنها در میان بنادر شمالی بلکه بنادر کشور در جایگاه نخست قرار گرفته است.

وی افزود: عمده کالاهای وارداتی شامل غلات دامی، کاغذ و چوب آلات از کشورهای حاشیه دریای خزر بوده که از طریق ناوگان حمل و نقل دریایی وارد بندر نوشهر می شود.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد : عمده کالاهای صادراتی از جمله مصالح ساختمانی، کیوی، مواد پلاستیکی، لبنیات به کشورهای روسیه، ترکمنستان، قزاقستان بوده است.

تخلیه و بارگیری کالا در بندر نوشهر ۶۵ دصد افزایش یافت

از سرگیری عملیات راه دسترسی مستقیم به بندر نوشهر

مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران ادامه داد: روند عملیات ساخت راه دسترسی مستقیم به بندر نوشهر با گذشت بیش از یکسال وقفه از ۲ ماه گذشته این عملیات از سر گرفته شده است.

ساخت راه دسترسی مستقیم به بندر نوشهر با هدف توسعه روزافزون اقتصادی و افزایش تبادلات تجاری به باور کارشناسان نیاز روز منطقه به شمار می‌رود.

این طرح در سال ۱۳۸۵ در سه مرحله به طول حدود ۲ کیلومتر مسیر رفت و برگشت با هدف برقراری ارتباط میان بندرخشکی واقع درحاشیه کمربندی با بندرنوشهر، شتاب بخشی در فرآیند تخلیه و بارگیری کالا، رفع معضل ترافیک شهری، ساماندهی تریلرهای حامل بار در بندر خشک، رونق اقتصادی منطقه و ایجاد اشتغال مصوب شد که متاسفانه به علت مسائل زیست محیطی و کمبود اعتبارعملیاتی نشد.

در یکم آذر ماه سال ۱۴۰۰ هم پس از سال ها کش و قوس های اداری سرانجام موضوع عملیاتی شدن این طرح با تخصیص اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان مطرح و رسانه ای شد و در آن نشست معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی وقت وعده داد این طرح باید مدت سه سال به سرانجام برسد که چنین نشد.

کیاکجوری افزود : تاکنون بابت ساخت این راه حدود ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده و روند اجرای این طرح هم بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بیشترین اعتبار هم در زمینه تملک بناهای مسکونی در مسیر اجرای طرح هزینه شده که از مجموع بیش از ۱۰۰ پلاک، حدود یک پلاک در قالب سه خانواری باقی مانده که به زودی تعیین تکلیف می شوند.

وی بیان داشت : آنچه پیمانکار وعده داده، این طرح در هفته دولت سال آینده به سرانجام رسیده و افتتاح شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران، کمبود زمین را به عنوان عمده ترین چالش برای سرمایه گذاری در بندر منطقه ویره اقتصادی نوشهر بر شمرد و گفت : افزون بر هزینه بر بودن همچنین سازمان حفاظت محیط زیست هم اجازه نمی دهد عرصه این بندر را در دریا توسعه داد.

به گزارش ایرنا، ‌مازندران با برخورداری از سه بندر مهم امیرآباد، نوشهر و فریدونکنار و قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی خاص باتوجه به سیاست گذاری‌های دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم در احیای کریدور شمال-جنوب باشکوفایی ظرفیت‌ها و تجارت یک میلیارد دلاری کالا از بنادر استان، این روزها جایگاه امن تولید و اشتغال پایدار را در مقایسه با دیگر نقاط کشور دارد.

بنادر منحصر به فرد و راهبردی مازندران، جایگاه ویژه ای برای صادرات و واردات کالا دارد که یکی از این بنادر بندر امیر آباد با حدود یک‌هزار و ۳۰۰ هکتار وسعت و ۲۲۰ هکتار پس کرانه با دارا بودن اراضی پشتیبانی وسیع، زیر ساخت حمل و نقل مدرن چند وجهی، اسکله رو- رو ریلی و کامیون جهت ترانزیت و حمل یکسره کالا و همچنین دسترسی آسان به بازار مصرف کشورهای سی آی اس CIS با جمعیت افزون بر ۳۰۰ میلیون است که به تنهایی بر تمامی پنج بندر حاشیه خزر تنه می‌زند و ظرفیت فوق العاده‌ای در توسعه اقتصادی و پرش تجاری کشور دارد.
اداره کل بنادر و دریانوردی مازندران در منطقه ویژه اقتصادی نوشهر واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha