۱۷ بهمن ۱۴۰۲، ۱۳:۰۵
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 85378393
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

۲۳۱ پرونده مربوط به قصور پزشکی در گیلان رسیدگی شد

رشت - ایرنا - مدیرکل پزشکی قانونی گیلان گفت: ۲۳۱ پرونده مربوط به قصور پزشکی از ابتدای امسال تا پایان آذرماه در پزشکی قانونی استان مورد رسیدگی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر علی سلیمانپور روز سه‌شنبه در نشست خبری به مناسبت دهه مبارک فجر در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان گیلان در رشت اظهار کرد: بر اساس بررسی های انجام شده کادر درمان در ۱۲۱ پرونده محکوم و ۱۱۶ پرونده تبرئه شدند.

وی اضافه کرد: شایع ترین قصور پزشکی نیز به ترتیب در ارتباط با پزشکان عمومی، جراحی زنان و زایمان، جراحی عمومی، دندانپزشکی و گوش و حلق و بینی ثبت شده است.

مدیرکل پزشکی قانونی گیلان با تشریح دستاوردهای پزشکی قانونی بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی اظهار کرد: در سال‌های قبل از پیروزی انقلاب و اوایل انقلاب اسلامی، پزشکی قانونی محدود به مراکز استان‌ها و کنار دادسراها بود اما اکنون سطح دسترسی مردم به این مجموعه افزایش یافته است ضمن اینکه در تمام شهرستان‌های گیلان مراکز پزشکی قانونی فعال است.

دکتر سلیمانپور خاطر نشان کرد: تسهیل در ارائه خدمات به مردم، سرعت پاسخگویی به استعلامات قضایی با رعایت کرامت مراجعان، دقت و کیفیت در اعلام نظر کارشناسی و برخورداری از نیروی‌های تخصصی و کادر کارشناسی و تجهیزات پزشکی از دیگر پیشرفت‌های پزشکی قانونی گیلان در ۲ و سه دهه اخیر است.

وی در ادامه ارائه گزارش عملکرد از ابتدای امسال تا پایان آذرماه افزود: در این مدت ۲۰ نفر به دلیل مصرف موادمخدر فوت کردند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰ درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه همچنین در این مدت، یک نفر به دلیل مسمومیت با الکل و ۶ نفر نیز به علت مسمومیت با گاز متانول جانشان را از دست دادند، اضافه کرد: هشت نفر نیز به دلیل مسمومیت با گاز مونواکسیدکربن فوت کردند.

مدیرکل پزشکی قانونی گیلان در ادامه با اشاره به آمار ۵۲ هزار و ۲۸۸ مورد معاینه سرپایی از ابتدای امسال تا پایان آذر و افزایش ۲.۵ درصدی نسبت به مدت سال گذشته اضافه کرد: معاینات ناشی از ضرب و جرح عمدی با بررسی ۱۶ هزار و ۱۶۶ پروند بیشترین آمار مربوط به معاینات سرپایی را به خود اختصاص دادند.

وی با بیان اینکه معاینات مربوط به تصادفات نیز ۱۰ هزار و ۳۹۳ پرونده را شامل شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود سه درصد افزایش یافته است، ادامه داد: از ابتدای امسال تا پایان آذر نیز ۱۹۴ پرونده سقط درمانی به پزشکی قانونی گیلان ارجاع شد که از این تعداد ۱۵۴ مورد مجوز ارائه شد و ۴۰ مورد نیز مورد تایید قرار نگرفت.

دکتر سلیمانپور اضافه کرد: در این مدت یک هزار و ۷۱۷ پرونده مربوط به همسر آزاری ( از هر ۲ طرف زن و مرد) به پزشکی قانونی گیلان ارجاع داده شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷.۲ درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به آمار ۵۳ مورد فوت ناشی از غرق شدگی طی مدت یاد شده و کاهش ۵۲ درصدی این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته اظهار کرد: در این مدت ۱۰۸ نفر به دلیل تصادفات درون شهری و ۳۵۷ نفر نیز به علت تصادفات برون شهری فوت کردند.

دکتر سلیمانپور اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه، ۱۹ هزار و ۱۱۵ مورد آزمایش و هزار و ۵۶۳ معاینه جسد در پزشکی قانونی استان گیلان انجام شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب بیش از ۶۰ درصد و ۷.۲ درصد افزایش یافت.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تشریح جایگاه پزشکی قانونی بیان کرد: پزشکی قانونی یک سازمان تخصصی و فنی است که بر اساس آمار، رسالت رسیدگی و اعلام نظر کارشناسی به حدود یک سوم پرونده های دستگاه قضا را بر عهده دارد.

مدیرکل پزشکی قانونی خاطر نشان کرد: از سال ۱۳۷۲ رشته تخصصی پزشکی قانونی شکل گرفت و دانش آموختگانی در این رشته فعالیت دارند؛ ضمن اینکه در رشته داخلی، گوش و حلق و بینی، آسیب شناسی نیروهای متخصص و کارآزموده در پزشکی قانونی گیلان فعال هستند.

دکتر سلیمانپور با تشریح اقدمات فعالیت های عمرانی و زیرساختی طی سال‌های اخیر اظهار کرد: به همت دولتمردان، روسای جمهور و قوه قضایی اعتبارات خوبی برای پروژه های عمرانی و زیرساختی پزشکی قانونی در نظر گرفته شده که نسبت به تکمیل و راه اندازی چند مرکز در سطح شهرستان های استان اعم از رودبار و آستارا به بهره‌برداری رسید؛ در شهرستان صومعه سرا نیز در دست افتتاح بوده و در تالش و لنگرود نیز در دست اقدام است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha