آشکار و پنهان ماجرای قاچاق یا تخلف سوختی در سیاخ‌دارنگون فارس

شیراز-ایرنا-قاچاق سوخت،خبری که اخیراً در رسانه‌های فارس بازتاب زیادی داشت؛ تخلفی که برخی معتقدند توسط شرکت تعاونی روستایی سیاخ‌دارنگون انجام گرفته اما مدیرعامل این شرکت می‌گوید : سوختی از استان فارس خارج نشده و قاچاقی هم شکل نگرفته بلکه یکی از بهره‌برداران شرکت اقدام به خرید مقداری سوخت کرده و آن را در اختیار یک کارخانه در استان فارس قرار داده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در فاصله ۳۰کیلومتری جنوب غرب شیراز منطقه‌ای زیبا و چشم‌نواز به نام سیاخ‌دارنگون واقع شده؛ منطقه‌ای که در گویش مردم محلی به آن «سی‌یخ» گفته می‌شود و از دیرباز به عنوان مکانی برای تفریح و کوهنوردی شناخته شده است.

سیاخ‌دارنگون همچنین از ظرفیت بالایی در بخش کشاورزی بهره می‌برد و بر همین اساس شرکت‌ تعاونی روستایی در این منطقه با هدف هماهنگی و هم‌افزایی در بازاریابی و فروش محصولات کشاورزی راه‌اندازی شده است.

چندی پیش بود که فعالیت‌های این شرکت‌ واکنش‌های برخی از سهامداران این شرکت و فعالان اجتماعی را برانگیخت؛ واکنش‌هایی که موجبات برگزاری انتخابات برای مشخص شدن اعضای جدید هیأت مدیره این شرکت را فراهم کرد.

اگرچه این انتخابات هم که قرار بود سه‌شنبه ۱۰ بهمن ماه برگزار شود با اعتراض برخی فعالان اجتماعی که مدعی بودند برخی از کاندیدا در این انتخابات تخلفات بسیاری انجام داده‌اند همراه شد.

تعویق انتخابات/ طرح موضوع تخلف سوختی

مدیرکل سازمان تعاون روستایی فارس در آن مقطع زمانی به خبرنگار ایرنا گفت: افرادی که قرار است در انتخابات هیأت مدیره شرکت تعاون روستایی سیاخ‌دارنگون شرکت کنند در حال حاضر وارد یک فاز رقابتی تخریبی با یکدیگر شده‌اند و برخی کاندیداها با این کار به دنبال حذف همدیگر هستند.

وی همچنین تاکید کرد که اگرچه قرار بود این انتخابات در روز سه‌شنبه ۱۰بهمن ماه انجام شود اما با توجه به شرایطی که ایجاد شده تأکید بنده بر این بوده که تا همه مدارک، مستندات و عدم سوءپیشینه کاندیداها ارائه نشده، این انتخابات برگزار نشود و روز برگزاری آن تا مسجل شدن این مدارک به تعویق افتاد.

پاسخ مدیرعامل شرکت؛ تخلف سوختی بوده نه قاچاق

مدیرعامل شرکت تعاونی روستایی سیاخ‌دارنگون در این باره گفت: قاچاق سوخت توسط این شرکت انجام نشده؛ مواد سوختی این شرکت بر اساس سهمیه‌بندی سوخت از طرف شرکت پخش فرآورده‌های مواد نفتی فارس و جایگاه سوخت در کارت بهره‌برداران به میزان دقیق، مشخص و بصورت ماهیانه شارژ می‌شود و سپس توسط این شرکت در چهار جایگاه تحویل بهره برداران می‌شود.

سید عبداله حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: یکی از فروشندگان این شرکت گازوئیل آزاده شده شرکت نفت را به صورت مستقیم خریداری می‌کند، او موظف بوده که این گازوئیل را طبق سند تضمین ابواب جمعی و تعهدنامه محضری بر اساس دستورالعمل شرکت نفت به فروش برساند اما این سوخت را در اختیار کارخانه قند پارس که هزار و ۷۰۰ هکتار زمین دارد قرار داده، این در حالیست که حواله سوختش توسط شرکت نفت به این میزان تأیید نشده است.

وی اضافه کرد: این فرد حتی گواهی داده که این میزان سوخت تحویل او داده شده و درخواست کرده که در ماه‌های آتی سهمیه سوختش کاهش یابد؛ با این حال شرکت نفت این اقدام را تخلف سوختی قلمداد کرده و به عنوان کسری موجودی در شهریور ماه ۱۴۰۱ در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت تعاونی روستایی سیاخ‌دارنگون یادآور شد: در واقع گازوئیل از منطقه خارج نشده بلکه در اختیار بهره‌بردار قرار گرفته و از ماه‌های بعدی هم سهمیه او طبق کارت سوختش کسر شده است؛ این اقدام قاچاق نیست بلکه تخلف سوختی محسوب می‌شود.

تا یک سال از تخلف سوختی اطلاعی نداشتیم

حسینی افزود: البته تا یک سال شرکت سیاخ‌دارنگون را در جریان این تخلف قرار نداده‌اند و برخی افراد هم بدون اطلاع داشتن از روندهای قانونی نحوه توزیع مواد نفتی در مورد توزیع سوخت توسط این شرکت مطلبی را طرح کرده‌اند که خلاف مقررات ناظر بر توزیع فرآورده‌های نفتی است.

وی ادامه داد: ما در دفاعیات خود در تعزیرات اعلام کرده‌ایم که در خصوص این موضوع و عرضه غیرمجاز سوخت توسط این بهره‌بردار تاکنون اطلاعی نداشته‌ایم؛ طبق آخرین حکم صادر شده در مورد اتهامات شرکت سیاخ دارنگون، هیچگونه اتهامی به بنده وارد نشده است.

به گفته مدیرعامل شرکت تعاونی روستایی سیاخ‌دارنگون بر اساس قوانین و مقررات این شرکت تعاونی روستایی و طبق دادنامه صادره از سوی شعبه ذیصلاح تعزیرات حکومتی فارس، هیچ‌گونه اتهامی متوجه شخصیت حقوقی شرکت تعاونی روستایی سیاخ دارنگون و هیات مدیره یا مدیرعامل شرکت نبوده و با شخص خاطی که صرفا فروشنده کارمزدی مواد سوختی بوده برخورد خواهدشد.

حسینی یادآوری کرد: رأی صادره هنوز قطعیت نیافته و قابلیت اعتراض از سوی محکوم علیه را داشته، اما در حال حاضر هر گونه محکومیت درباره تخلف متوجه همان شخص بوده نه شرکت تعاونی روستایی و این شرکت وظیفه قانونی خود دانسته است که همکاری لازم جهت تبیین فرآیندهای مورد بررسی با مراجع رسیدگی کننده را معمول و برابر رأی قطعی صادره طبق قانون اعمال رأی خواهد کرد و در جهت صیانت از منافع اعضا و دیگر روستائیان و کشاورزان عزیز منطقه تعارفی با احدی را نخواهد داشت.

مدیرعامل شرکت تعاونی روستایی سیاخ‌دارنگون گفت: اخیراً امضا و اسامی برخی افراد در گزارش‌های برخی رسانه‌ها مبنی بر عدم رضایت آنها از عملکرد این شرکت منتشر شده، این در حالیست که تعداد زیادی از این افراد پس از انتشار مطالب مورد ادعا در رسانه‌ها ضمن مراجعه به دفتر این شرکت کتبا اعلام کرده‌اند که پس از خواندن گزارشات منتشره در برخی رسانه‌ها متوجه اهداف منتشرکنندگان این گزارش‌ها شده‌اند چراکه بعضی از موارد مطروحه در این گزارشات خلاف نظرشان بوده و در واقع مورد استفاده نادرست نشردهندگان قرار گرفته است.

وی اعلام کرد: این افراد بواسطه امضاهای دریافتی باعث خدشه‌دار شدن اعتبار این شرکت شده و خواهان پیگیری آن طبق صلاحدید سازمان تعاون روستایی استان فارس نیز شده‌اند؛ شرکت تعاونی روستایی سیاخ هم در صورت صلاحدید موارد اعلام برائت این افراد از مندرجات گزارشات منتشره را عینا جهت اطلاع عموم منتشر و به مراجع ناظر و قانونی رسیدگی کننده نیز ارائه خواهد کرد.

دلیل عدم عضوگیری جدید در هیات مدیره شرکت

حسینی در خصوص عدم عضوگیری یا جذب اعضای جدید شرکت که ادعا شده طی مدت ۳۰ سال هیچ‌گونه عضوگیری جدید انجام نشده گفت: این شرکت تعاونی روستایی با توجه به مصوبه مجمع عمومی و اساسنامه مصوب و قانونی تا سال ۱۳۹۴ جذب اعضای جدید واجد شرایط قانونی را انجام داده اما با توجه به عدم ارزش‌گذاری سهام قدیم و جدید با هماهنگی سازمان تعاون روستایی و ظرفیت قانونی جذب اعضای جدید در این شرکت تعاونی می بایست در قبال عضو جدید خدمات ارائه شود و برخی متقاضیان محدود عضویت باید شرایط عضویت برابر اساسنامه را نیز دارا باشند، لذا ارکان قانونی این شرکت تعاونی روستایی برابر ضوابط و مقررات جاری قانونی عمل کرده و در صورت اعلام نظر موافق مراجع ناظر قانونی ترتیبات لازم را اعمال خواهد کرد.

واگذاری ادوات بر عهده جهاد کشاورزی است نه تعاون روستایی

وی همچنان درباره سهمیه ادوات کشاورزی که توسط یکی دیگر از افراد مطرح شده، افزود: این شرکت تعاونی روستایی در این خصوص هیچ گونه نقش، دخالت یا اعمال نظری نداشته و مرجع واجد صلاحیت برای واگذاری ادوات کشاورزی، مرکز خدمات جهاد کشاورزی منطقه بوده است.

مدیرعامل شرکت تعاونی روستایی سیاخ‌دارنگون در خصوص برگزاری تمامی مجمع‌های عمومی عادی و فوق العاده برگزار شده در این شرکت گفت: این شرکت همیشه طبق اساسنامه قانونی مصوب اقدام به برگزاری انتخابات زیر نظر سازمان تعاونی روستایی کرده و در این ارتباط مورد تأیید مصداقی صحت و سلامت روندهای این مجامع توسط شوراها خطاب به بخشداری و همچنین سازمان تعاون روستایی قرار گرفته است.

حسینی معتقد است برخی افراد که دارای فعالیت‌های موازی اقتصادی با این شرکت تعاونی روستایی هستند در تلاشند تا ضمن تأثیرگذاری بر روند انتخاباتی مجامع این شرکت شرایط را به گونه‌ای رقم بزنند تا فعالیت قانونی شرکت تعاونی روستایی سیاخ دارنگون را تحت تاثیر قرار دهند که بر اساس اساسنامه و نظر دستگاه قانونی ناظر قابل بررسی هستند.

آشکار و پنهان ماجرای قاچاق یا تخلف سوختی در سیاخ‌دارنگون فارس

وی ابراز کرد: امید است با حساسیتی که دستگاه‌های قانونی ناظر و رسیدگی کننده دارند شرایطی فراهم شود تا انتخابات مجمع عمومی و انتخاب اعضای هیات مدیره این شرکت طبق قانون انجام شود و از رسانه‌ها نیز انتظار می‌رود از طرح موارد و ادعاهای افرادی که با اهداف و نیات خاصی طرح و نوعا نیز مصداق تشویش اذهان عمومی بوده خودداری کنند.

مدیرعامل شرکت تعاونی روستایی سیاخ‌دارنگون همچنین گفت: این شرکت همچون دیگر شرکت‌های تعاونی روستایی فارس و کشور همواره مورد حسابرسی دقیق و نظارت عالیه از سوی مراجع قانونی ناظر، بازرسین قانونی شرکت، مراجع قضایی، حاکمیتی کشوری و نظارتی بوده و بر اساس گزارشات حسابرسی فصلی و سالیانه یکی از شرکتهای سودده در سطح استان محسوب می‌شود و صورتحساب‌های مالی و دفاتر قانونی شرکت نیز موید صحت و سلامت فرآیندهای بازرگانی و مالی این شرکت تعاونی بوده و همیشه حق سوال و بازخواست را برای تک تک اعضای خود را به رسمیت شناخته و پاسخگوی اعضای خود و نهادهای قانونی نظارتی نیز بوده است.

این ماجرا اما هنوز در دست بررسی است و تحقیقات مسئولان مربوطه تا گشوده شدن این کلاف سردرگم همچنان ادامه دارد.

بدون شک قاچاق فرآورده‌های نفتی پدیده‌ای است که مسائل متعددی را با خود به همراه دارد؛ به گونه‌ای که شناسایی این پدیده، به شکل میدانی و مواجهه واقعی و طبیعی با آن، ابعاد و سویه‌های ناپیدای دیگری را آشکار می‌کند اما با توجه به اظهاراتی که در خصوص قاچاق سوخت در سیاخ دارنگون ارائه شده باید منتظر ماند و دید که این ماجرا در نهایت به کجا خواهد رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha