۱۷ بهمن ۱۴۰۲، ۱۱:۵۲
کد خبرنگار: 1180
کد خبر: 85378427
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اختصاص ۳۰۰ هزار میلیارد ریال از سهم دولت در نیشکر به طرح ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان

اهواز- ایرنا- معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان گفت: ۳۰۰ هزار میلیارد ریال معادل ۲۰ درصد سهم دولت در صنعت نیشکر استان قیمت‌گذاری شده که بعد از تایید نهایی برای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری رهبری هزینه شود.

به گزارش ایرنا محمد راضی جلالی روز سه شنبه در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در اهواز بیان کرد: در سفر دوم رییس جمهور به خوزستان مصوب شد که ۲۰ درصد از سهم دولت در شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی استان برای اجرای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری رهبری در استان اختصاص یابد.

طرح ۵۵۰ هزار هکتاری در فاز نخست این طرح در سطح ۲۹۵ هزار هکتار در سال ۱۳۹۳ کلید خورد و در سال ۱۳۹۷ به اتمام رسید.

اجرای مرحله دوم این طرح در سطح ۲۵۵ هزار هکتار برای شبکه‌های اصلی و فرعی است که توسط وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو اجرا خواهد شد.

وی گفت: در این مدت قیمت‌گذاری این سهم در حال انجام بود و با تعیین قیمت بعد از تایید نهایی صرف اجرای این طرح در استان خواهد شد.

راضی جلالی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب همواره بر اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری در استان به منظور توسعه کشاورزی و اشتغال‌زایی تاکید دارند.

خوزستان در رتبه ششم نرخ بیکاری کشور قرار دارد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان با اشاره به اینکه ظرفیت‌های اقتصادی استان بسیار زیاد است ادامه داد: تا چند ماه گذشته خوزستان رتبه سوم کشور را در نرخ بیکاری داشت که در حال حاضر این رتبه به ششم کشور کاهش یافته است.

وی گفت: هر چند این رتبه زیبنده استان اقتصادی خوزستان نیست اما نشان‌دهنده آن است که کارهای مهم و اساسی برای پیشبرد اقتصادی و اشتغال‌زایی استان انجام شده است.

راضی جلالی ادامه داد: یکی از عوامل بالا بودن نرخ بیکاری در خوزستان توسعه نیافتن صنایع کوچک و پایین دستی استان است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان با اشاره به اینکه صنایع مادر و بزرگ بیشترین سهم واحدهای تولیدی در استان را دارند بیان کرد: این صنایع ظرفیت اشتغال‌زایی چندانی ندارند و برای ایجاد فرصت شغلی در استان باید صنایع کوچک را تقویت و توسعه داد.

وی اظهار کرد: یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری جلوگیری از خام فروشی است، صنایع بزرگ، بیشتر محصولات خود را به صورت خام صادر می‌کنند این در حالی است که در صورت گسترش صنایع پایین دستی، از خام فروشی جلوگیری خواهد شد و با تولید کالا، ارزش افزوده بیشتری نصیب استان می‌شود.

راضی جلالی خاطر نشان کرد: طبق گفته کارشناسان اگر سرمایه‌گذاری در صنایع بالادستی برای توسعه صنایع پایین دستی انجام گیرد ۱۰ برابر اشتغال‌زایی محقق می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان افزود: در چند سال اخیر بیشتر شاهد توسعه صنایع بالا دستی در استان بودیم، هر چند این صنایع در تامین محصولات راهبردی استان و کشور اثر گذار هستند اما در حوزه اشتغال، کمک چندانی به استان نمی‌کنند.

توسعه شرکت‌های دانش بنیان در خوزستان

وی در ادامه سخنان خود به توسعه و رونق شرکت‌های دانش‌بنیان در استان اشاره کرد و افزود: در مقایسه با یکسال گذشته تعداد شرکت‌های دانش بنیان در استان از ۸۴ مورد به ۱۴۶ شرکت افزایش یافته است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان با بیان اینکه به دنبال افزایش فعالیت‌های شرکت‌های دانش بنیان در استان هستیم اظهار کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان در صادرات محصولات خود به کشورهای دیگر بسیار موفق بودند.

راضی جلالی ادامه داد: خوشبختانه شرکت‌های بزرگ استان با دانش‌بنیان‌های استان قراردادهای زیادی را منعقد کردند که این اتفاق در ماندگاری و توسعه این شرکت‌ها بسیار اثر گذاری است.

وی با تاکید بر لزوم افزایش تولید محصولات دانش‌بنیان در استان اظهار کرد: اگر ارتباط صنایع با شرکت‌های دانش بنیان استان قوی‌تر شود قطعا در افزایش تولید محصولات دانش‌بنیان اثر مثبت خواهد داشت.

آلودگی زیست محیطی یکی از دلایل مهاجرت مردم از خوزستان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان یکی از دلایل مهم مهاجرت مردم از استان خوزستان را مسائل مربوط به آلودگی زیست محیطی عنوان کرد.

وی گفت: مسائل مربوط به محیط زیست ارتباط تنگاتنگی با سلامت مردم دارد و تمام صنایع برای فعالیت در استان ملزم به داشتن پیوست زیست محیطی هستند.

راضی جلالی با بیان اینکه خوزستان بیش از این کشش آلودگی زیست محیطی را ندارد بیان کرد: خارج شدن صنایع از حریم شهرهای استان باید رقم بخورد تا بیش از این سلامت مردم استان به مخاطره نیفتد.

خوزستان استانی امن برای سرمایه‌گذاری

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه خوزستان یک استان امن برای سرمایه‌گذاری است ادامه داد: متاسفانه به دلیل تبلیغات نادرستی که می‌شود ذهنیت بدی از استان ایجاد شده این در حالی است که در کشور، خوزستان یکی از استان امن با ظرفیت‌های بسیار خوب زیرساختی برای سرمایه‌گذاری است.

وی با بیان اینکه زیرساخت یکی از الزامات سرمایه‌گذاری در هر منطقه است افزود: خوزستان به واسطه داشتن انرژی‌هایی همچون آب و برق، امکانات و تجهیزات شرایط بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری دارد.

راضی جلالی از دیگر امتیازهای خوزستان برای استقبال از سرمایه گذاران را داشتن مرزهای آبی و خاکی عنوان کرد و افزود: خوزستان مرزهای آبی و خاکی زیادی دارد و به واسطه داشتن ارتباط خوب با کشورهای حاشیه خلیج فارس شرایط بسیار مساعدی را برای تجارت دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان داشتن نیروی کار ماهر و جوان را از دیگر مزیت‌های استان برای سرمایه‌گذاری دانست و گفت: در استان خوزستان نیروی کار جوان وماهر زیادی وجود دارد که باعث کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری می‌شود.

وی با بیان اینکه خوزستان رتبه نخست جذب سرمایه‌گذاری در کشور را کسب کرد ادامه داد: توسعه و پیشرفت برای سرمایه‌گذاری هر چه بیشتر در استان کلید خورده است و باید به دنیال جذب حداکثری سرمایه‌گذاری خارجی در استان باشیم.

ایجاد پارک شیمیایی در خوستان

معاون هماهنگی امور اقتصادی خوزستان یکی از مصوبات سفر دوم رییس جمهور به خوزستان را ساخت پارک شیمیایی ( مختص تولید محصولات شیمیایی) در استان عنوان کرد و ادامه داد: در این خصوص تفاهم‌نامه‌ای با هلدینگ خلیج فارس منعقد شده است.

وی گفت: برای تامین زمین این طرح ملاحظاتی وجود داشت که با پیگیری‌های انجام شده مشکلات در این بخش نیز مرتفع شده است.

راضی جلالی با اشاره به طرح اقتصادی دیگر در استان افزود: ساخت شهرک صنعتی در منطقه اقتصادی اروند نیز در دست پیگیری است .

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان اظهار کرد: مطالعات ایجاد یک شهرک صنعتی با پیوست زیست محیطی در منطقه یاد شده انجام شده و این طرح برای تخصیص زمین به مرکز ارسال شده است.

به گزارش ایرنا، نمایشگاه دستاوردهای چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از ۱۶ تا ۱۸ بهمن ماه جاری در نمایشگاه دائمی اهواز دایر است.

استان خوزستان ۲۵ درصد ارز آوری و ۱۵ درصد تجارت کشور را بر عهده دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha