۱۷ بهمن ۱۴۰۲، ۱۵:۱۹
کد خبر: 85378946
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

چالش انتخابات ۲۰۲۴ انگلیس/ شیب نزولی محبوبیت احزاب سیاسی در سایه جنگ غزه

لندن – ایرنا – کمتر از ۹ ماه مانده به برگزاری انتخابات سراسری در انگلیس، نتایج تازه‌ترین افکارسنجی صورت گرفته در این کشور نشان می‌دهد که محبوبیت احزاب اصلی سیاسی (محافظه کار و کارگر) در سایه مواضع آن‌ها نسبت به جنگ غزه، شیب نزولی طی می‌کند.

به گزارش ایرنا، نظرسنجی موسسه معتبر یوگاو حاکیست که بیشتر مردم انگلیس چندان علاقه‌ای به تداوم نخست وزیری ریشی سوناک (رهبر حزب حاکم محافظه‌کار) یا روی کار آمدن کی‌یر استارمر (رهبر حزب کارگر) ندارند.

به‌رغم برتری قابل توجه حزب کارگر نسبت به محافظه‌کاران، نتایج نظرسنجی صورت گرفته نشان می‌دهد که کمتر از یک چهارم رأی‌دهندگان از ورود آقای استارمر به داونینگ استریت حمایت می‌کنند. این در حالی است که تعداد کمتری طرفدار ریشی سوناک هستند و تنها ۱۱ درصد اعلام کرده‌اند که از پیروزی او در انتخابات خرسند خواهد شد.

بر اساس نظرسنجی صورت گرفته، اگر فردا انتخابات برگزار شود ۱۶ درصد به حزب حاکم محافظه‌کار و ۲۹ درصد به حزب کارگر رای می‌دهند. ۱۲ درصد هم گفته‌اند که در انتخابات رای نخواهند داد و ۱۷ درصد دیگر هنوز مطمئن نیستند.

تاریخ برگزاری انتخابات سراسری هنوز مشخص نیست اما طبق اعلام نخست وزیر انگلیس، این رویداد سیاسی قرار است در پائیز ۲۰۲۴ برگزار شود. نخست‌وزیر طبق قانون وظیفه دارد که زمان برگزاری انتخابات را تعیین کند.

روزنامه تایمز چاپ لندن نوشت: ریشی سوناک اعلام کرده است که انتخابات تا نیمه دوم امسال برگزار نخواهد شد. با این حال، این مساله قطعی نیست و چند سناریو وجود دارد که می‌تواند بر تاریخ انتخابات تأثیر بگذارد.

این روزنامه انگلیسی نوشت: انتخابات عمومی در پاییز و به احتمال زیاد در ماه نوامبر برگزار می‌شود. سوناک می‌خواهد تا حد امکان زمان بیشتری را برای اعمال کاهش مالیات‌ها و کسب محبوبیت عمومی داشته باشد.

تایمز نوشت: در حالی که از نظر فنی سوناک می‌تواند تا ژانویه سال آینده صبر کند، اما نگرانی‌هایی وجود دارد که شرایط آب و هوایی ممکن است مردم را از مشارکت در انتخابات منصرف کند. از این رو، پنجشنبه، ۱۴ نوامبر به‌عنوان یک تاریخ احتمالی در دفتر نخست وزیری درج شده است.

ناظران معتقدند که سیاست خارجی دولت انگلیس نقش مهمی در انتخابات پیش‌رو ایفا می‌کند. مخالفت دولت لندن با برقراری آتش‌بس فوری در غزه، اعتراضات گسترده‌ای را در داخل در پی داشته و یکی از مسائلی است که انتظار می‌رود در میزان مشارکت مردم در انتخابات و حمایت آن‌ها از احزاب سیاسی تاثیر منفی بگذارد.

دولت انگلیس که سکان آن طی ۱۴ سال گذشته در اختیار حزب محافظه‌کار بوده است، برای حمایت از برقراری آتش‌بس در غزه، شروطی را مطرح کرده که بطور کامل با منافع رژیم صهیونیستی سازگار است. نخست وزیر انگلیس با بیان این ادعا که توقف درگیری‌ها منجر به جسورتر شدن نیروهای مقاومت اسلامی در فلسطین خواهد شد، خواستار توقف حملات موشکی حماس، آزادی اسرای اسرائیلی و خروج رهبران مقاومت از غزه شده است.

حزب مخالف دولت لندن به رهبر (آقای) استارمر هم موضع مشابهی را اتخاذ کرده و از آتش‌بس فوری در غزه حمایت نکرده است. استارمر که رهبری حزبی را برعهده دارد که بطور سنتی مورد حمایت اقلیت‌های قومی و مذهبی ساکن انگلیس است، در جریان رای‌گیری پارلمان این کشور درباره حمایت از آتش‌بس در غزه نیز، به نمایندگان این حزب فرمان داد که از چنین طرحی حمایت نکنند.

وی اکتبر گذشته، در اظهاراتی جنجالی ادعا کرد که اسرائیل برای دفاع از خود، حق دارد که آب و برق را به روی مردم غزه ببندد. او چند روز بعد از این اظهارات عقب نشینی، اما در پشت پرده، به نماینندگان حزب کارگر توصیه کرد که در تظاهرات ضد صهیونیستی در لندن شرکت نکنند.

تاکنون ده‌ها تن از اعضای مسلمان حزب کارگر به ویژه نمایندگان ارشد شوراهای شهر، در اعتراض به موضع آقای استارمر، از مقام خود کناره‌گیری کرده‌اند. چندین نفر از نمایندگان مسلمان حزب کارگر هم اعلام کرده‌اند که در انتخابات آتی، به‌عنوان نماینده مستقل شرکت خواهند کرد.

این در حالی است که نتایج نظرسنجی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که حمایت جامعه مسلمانان از حزب کارگر به میزان قابل‌توجهی کاهش یافته است. طبق آمارها ۸۶ درصد مسلمانان در انتخابات سال ۲۰۱۹ به حزب کارگر رای دادند اما این میزان اکنون به ۴۳ درصد افت کرده و ۲۳ درصد هم گفته‌اند که هنوز تصمیم نگرفته‌اند. از این بخش بلاتکلیف برخی می‌گویند که در انتخابات رای نخواهد داد و یا به احزاب کوچکتر رای می‌دهند.

مجموعه این تحولات نشان می‌دهد که اگر جنگ در غزه، تا زمان برگزاری انتخابات سراسری در انگلیس طول بکشد، احزاب سیاسی در انگلیس با انتخاب‌های سختی برای جلب آرای عمومی و پیروزی در انتخابات مواجه خواهند بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha