اجرای طرح ملی «همیار بازآفرینی» از گناباد آغاز شد

مشهد-ایرنا- رییس اداره برنامه ریزی مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی گفت: اجرای طرح ملی «همیار بازآفرینی» در کشور برای نخستین بار در شهر گناباد و به صورت انتخابات در مساجد محلات آغاز شد.

به گزارش ایرنا، سمانه نصرالهی روز سه شنبه در خصوص طرح بازآفرینی شهری و طرح همیار بازآفرینی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در تعریف همیار بازآفرینی بیان کرد: همیار بازآفرینی شخصی است که به صورت داوطلبانه و اختیاری به عنوان رکن اجرایی در ساختار مدیریت محله، تحت نظارت شهرداری در مدیریت فعالیتهای کالبدی، نوسازی، اجتماعی و فرهنگی در سطح محلات هدف بازآفرینی، مشارکت دارد و در چارچوب دستورالعمل ارائه شده فعالیت می‌کند.

به گفته وی، همیار بازآفرینی بر اساس انتخابات در مسجد محله و به مدت دو سال انتخاب می‌شود.

وی در خصوص سابقه بازآفرینی در شهر گناباد گفت: محلات هدف بازآفرینی شهر گناباد سال ۱۳۸۶ با ۱۳۵ هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد به تصویب کمیسیون ماده ۵ استان خراسان رضوی رسید.

نصراللهی ادامه داد: همچنین در سال ۱۳۹۴ محدوده تاریخی شهر گناباد به مساحت ۱۴۴ هکتار ابلاغ و در سال ۱۳۹۷ با گسترش محدوده بافت‌های فرسوده و ناکارآمد کل این محلات در ۳۶۴ هکتار به تصویب ستاد استانی رسید که جمعیت ساکن در این محلات حدود ۱۲ هزار نفر است.

بازآفرینی به حل نهایی مشکلات شهری منتهی می‌شود

وی بیان کرد: بازآفرینی شهری یک نگاه ویژه، یکپارچه و عملیاتی است که به حل نهایی مشکلات شهری منتهی می‌شود و در پی این است که با ایجاد تغییرات مثبت و پایدار، موجب بهبودی شرایط فیزیکی، اجتماعی، اقتصادی و محیطی شهر شود.

رییس اداره برنامه ریزی مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی دامه داد: بازآفرینی شهری به مفهوم احیا، نوسازی و به عبارتی استحکام سقف های لرزان خانه های شهر است و نشان می‌دهد که بدون حضور و مشارکت گسترده مردم در امر بهسازی و نوسازی شهری، امکان موفقیت و تحقق اهداف برنامه‌های بازآفرینی غیرممکن است.

وی خاطر نشان کرد: باز آفرینی شامل بافت تاریخی، فرسوده و سگونتگاه های غیر رسمی است و خراسان رضوی دارای چهار هزار و ۸۸۴ هکتار بافت فرسوده و تاریخی است.

نصراللهی در خصوص اجرای طرح همیار بازآفرینی بیان کرد: وجود بافت‌های فرسوده و ناکارآمد در نقاط مختلف شهر سبب شده که بحث‌های مرتبط با توسعه و نوسازی آن در ابعاد مختلف کالبدی و فرهنگی و اجتماعی، بیش از پیش مطرح شوند از این رو مشارکت مردم در این طرح‌ها نقش بسیار مهمی در تحقق چشم اندازهای ترسیم شده برای بازآفرینی محلات هدف خواهد داشت.

وی ادامه داد: با اجرای پروژه‌های زیربنایی و روبنایی در محلات هدف، مشکلاتی از قبیل وجود عناصر ناهم‌خوان شهری، کمبود سرانه برخی کاربری‌ها مانند فضاهای فراغتی، فرهنگی، آموزشی و فضاهای عمومی رفع شده و ضمن احیاء هویت و اصالت محلات، کیفیت سیما و منظر شهری ارتقاء یافته و موجب رضایتمندی نسبی شهروندان از زندگی شهری خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha