کیوی و پرتقال مازندران در سبد غذایی قزاق‌ها

ساری - ایرنا - رونق صادرات مازندران به کشورهای حاشیه خزر که در دولت سیزدهم شتاب گرفت این بار با فراهم شدن شرایط تجارت کیوی و پرتقال به کشور قزاقستان، این خطه از شمال کشور برای گسترش قلمرو مبادلات تجاری خود با کشورهای منطقه خیز برداشته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بعد از شکل گیری و آغاز به کار دولت سیزدهم رونق دیپلماسی اقتصادی با کشورهای همسایه یکی از راهبردهای اساسی مطرح شد. استان مازندران با توجه به موقعیت ممتاز مکانی که می تواند به عنوان دروازه تجارت با کشورهای شمال خزر و دیگر کشورهای آسیایی باشد پیشانی دیپلماسی اقتصادی در این خطه از کشور قرار گرفت. مازندران سه بندر شامل بنادر امیرآباد بهشهر، منطقه ویژه اقصتادی نوشهر و فریدونکنار است.
منطقه وِیژه اقتصادی بندر نوشهر با بیش از ۸۰ سال به گستره ۸۸ هکتار و دارا بودن ۱۱ پست اسکله تجاری و خدماتی و تجهیزات مدرن بندری و دریایی از ظرفیت مناسبی برای تخلیه و بارگیری انواع کالا ها و پذیرش کشتی های تجاری با ظرفیت بالغ بر ۶ هزار و ۵۰۰ تُن برخوردار است.

اداره کل بنادر و دریانوردی مازندران در منطقه ویژه اقتصادی نوشهر مستقر است و بندر فریدونکنار هم زیر مجموعه این اداره کل است.

بندر فریدونکنار حدود ۵۵ هکتار وسعت دارد و به عنوان نخستین بندر خصوصی شمال کشور در پی گسترش مبادلات بازرگانی با کشورهای حاشیه دریای خزر به شمار می‌رود.

کیوی و پرتقال مازندران در سبد غذایی قزاق‌ها

این بندر از طریق جاده های هراز و فیروزکوه نزدیکترین بندر به مرکز کشور بوده و عمده فعالیت آن به عنوان بندر چند منظوره در زمینه تخلیه و بارگیری فراورده های نفتی، غلات و کالاهای عمومی است و با ۲ پست اسکله سالانه ظرفیت بارگیری و تخلیه حدود ۷۰۰ هزار تن کالا را دارد.
شهر بندری نوشهر در فاصله ۲۰۰ کیلومتری پایتخت قرار دارد. بندر نوشهر در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۰ با تصویب مجلس شورای اسلامی به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شد.

همه این ظرفیت ها، "کولژانوف کانات ژانبیر اولی" سرپرست هیات تجاری منگستائو قزاقستان را برآن داشت در یک هفته اخیر به مازندران سفر کند و با بازدید از ظرفیت های تولیدی، صنعتی و گردشگری شهرهای مختلف مازندران آشنا شدند.

دولت سیزدهم در راستای فعال سازی دیپلماسی اقتصادی و تحقق کریدور ش مال به جنوب که تجارت دریای خزر را به خلیج فارس متصل خواهد کرد در صدد رونق تجارت با کشورهای حاشیه خزر است.

افزایش خط پروازی از مازندران به قزاقستان، برپایی نمایشگاه های توانمندی های مازندران و قزاقستان به همراه گره گشایی بر سر راه رونق تجارت بین مازندران و قزاقستان از محوری ترین برنامه های تیم اقتصادی مازندران و قزاقستان است.

کیوی و پرتقال مازندران در سبد غذایی قزاق‌ها

هر چند حجم تجارت مازندران با کشور قزاقستان ۱۵ درصد از کل تجارت مازندران است اما مسوولان استان این میزان تجارت را رضایت بخش نمی دانند و درصدد افزایش حجم مراودات تجاری هستند.

با توجه به ظرفیت ممتاز بندر امیر آباد و تولید محصولات کیفی کشاورزی و صنعتی مازندران و جذابیت این محصولات برای شهروندان قزاقستانی چشم انداز روشنی برای رونق تجارت بین دو کشور فراهم است.

اشتراکات فرهنگی و اجتماعی بین ایران و قزاقستان و این که نیمی از جمعیت قزاقستان مسلمانان هستند، فرصت بیشتری را برای گسترش روابط بین دو کشور فراهم کرده است.

قزاقستان در نظر دارد تا صادرات غلات را به ایران به ۷۰۰ هزار تن برساند، و از طرف دیگر تمایل تجار قزاقستان در زمینه محصولات کشاورزی مازندران به ویژه لبنیات محصولات باغی نیز دو چندان شده است.

مزیت های زیادی در مازندران برای توسعه روابط با کشور قزاقستان وجود دارد که مهمترین آن کریدور شمال به جنوب که ثقل این کریدور در مازندران است، و همجواری مازندران با پایتخت دیگر مزیت برای توسعه روابط تجاری اقتصادی است.

مازندران که در امنیت غذایی ایران نقش محوری دارد در تولید ۱۵ نوع محصولات کشاورزی رتبه نخست تا سوم را دارد، و گردشگری دیگر مزیت این استان است، چراکه به طور متوسط سالانه ۴۰ میلیون نفر گردشگر وارد استان مازندران می شوند.

کیوی و پرتقال مازندران در سبد غذایی قزاق‌ها

استفاده از ظرفیت فناوری های نوین دانش بنیان و نخبگان دانشگاهی سبب شد که مرکبات مازندران هم در مسیر تولید کیفی با رقابت پذیری به بازارهای جهانی راه یابدکه این محصول می تواند نیازمندی های قزاقستان را برطرف کند.

طبق آمارهای رسمی، مجموع باغ‌های مرکبات مازندران ۱۱۲ هزار هکتار است که از این میزان ۱۱۰ هزار هکتار ارقام بارده هستند.

همچنین از مجموع باغ‌های مرکبات مازندران ۸۰ هزار هکتار زیر کشت ارقام مختلف پرتقال، ۳۰ هزار هکتار ارقام مختلف نارنگی و بقیه زیر کشت محصولاتی از جمله نارنج و لیمو قرار دارند.

مازندران با دارا بودن ۱.۵ درصد از اراضی باغی و ۲.۵ درصد اراضی کشاورزی کشور سالانه بیش از هشت میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می‌کند که ۱۰ درصد ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

اجرای دستور رییس جمهور

"کولژانوف کانات ژانبیر اولی" که به عنوان سرپرست هیات تجاری منگستائو سفر کرده است، بعد از بازدید واحدهای تولیدی و صنعتی شاخص شهرستان آمل بیان داشت: این سفر تجاری در راستی دستور رییس جمهور قزاقستان برای رونق تجارت با مازندران است.

وی اظهار داشت: رونق تجارت و بازرگانی به همراه همکاری در حوزه پارک علم و فناوری از جمله اهداف سفر هیات تجاری قزاقستان به مازندران است.

وی با بیان این مطلب که قزاقستان در نظر دارد تا صادرات غلات را به ایران به ۷۰۰ هزار تن برساند، ادامه داد: تمایل تجار قزاقستان در زمینه محصولات کشاورزی مازندران به ویژه لبنیات محصولات باغی نیز دو چندان شده است.

وی حجم مبادلات تجاری منگستائو قزاقستان با مازندران را ۳۲ میلیون دلار عنوان کرد و بیان داشت: یکی از برنامه‌های مهم قزاقستان گسترش گردشگری بین منگستاتو با مازندران است.

ژانبیر اولی تمایل به افزایش سورت های پروازی ایران با قزاقستان به ویژه ساری به منگستائو اشاره کرد و گفت:چشم انداز صادرات محصولات قزاقستان به ایران از طریق بنادر مازندران است و این برنامه ریزی جدی ریس جمهور قزاقستان برای توسعه روابط تجاری اقتصادی با ایران است.

کیوی و پرتقال مازندران در سبد غذایی قزاق‌ها

وی با بیان این که ۹۶ درصد روابط اقتصادی قزاقستان با ایران واردات انواع محصولات کشاورزی و صنعتی از ایران است، گفت: علاوه بر توسعه اقتصادی، مازندران در ورزش کشتی سرآمد کشورهای دنیا است و قزاقستان نیازمند همکاری ورزشی با این استان جمهوری اسلامی ایران است.

این مسوول قزاقستان با بیان اینکه چشم انداز توسعه گردشگری خارجی قزاقستان به خصوص گردشگری سلامت با استان مازندران است، افزود : قزاقستان از فرصت گردشگری مازندران استفاده خواهد کرد.

وی تصریح کرد: با توجه به دستور صریح شخص رییس جمهور قزاقستان مبنی بر توسعه روابط تجاری و فرهنگی با ایران، زمینه افزایش مناسبات با مازندران به مراتب فراهم تر است.

افزایش تجارت با قزاقستان

در این پیوند معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استاندار مازندران گفت: در راستای فعال سازی دیپلماسی اقتصادی و رونق تجارت کریدور شمال به جنوب حجم مبادلات تجاری با قزاقستان افزایش می یابد.

حسن خیریانپور اظهار داشت: افزایش خط پروازی از مازندران به قزاقستان، برپایی نمایشگاه های توانمندی های مازندران و قزاقستان رفع گره های کور بر سر راه رونق تجارت بین مازندران و قزاقستان از محوری ترین برنامه های تیم اقتصادی مازندران و قزاقستان است.

وی با بیان این مطلب که در حال حاضر تجارت با قزاقستان ۱۵ درصد از حجم مبادلات تجاری مازندران با کشورهای حاشیه خزر است، ادامه داد: با توجه به جذابیتی که واحدهای تولیدی و صنایع تبدیلی مازندران برای طرف قزاقستانی دارد این حجم مبادلات افزایش خواهد یافت.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استاندار مازندران افزود: در این سفر به دنبال امضاء تفاهمنامه نیستیم بله انعقاد قرارداد تجاری مد نظر است که بلافاصله صادرات رونق گیرد.

این مقام مسوول تصریح کرد: ظرفیت ممتاز بندر امیرآباد به گونه ای است که می تواند مبادلات تجاری و صادرات مازندران را به بالاترین سطح با کشور دوست و برادر قزاقستان برساند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بندر امیرآباد در استان مازندران به عنوان بزرگ‌ترین بندر حاشیه دریای خزر با قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی خاص باتوجه به سیاست گذاری‌های دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم می‌تواند با شکوفاسازی ظرفیت‌ها، نقش ویژه‌ای در مقاوم‌سازی اقتصاد کشور با توسعه تجارت بین‌المللی و صادرات کالا ایفا کند.

کیوی و پرتقال مازندران در سبد غذایی قزاق‌ها

بندر امیر آباد با حدود یک‌هزار و ۳۰۰ هکتار وسعت و همچنین ۲۲۰ هکتار پس کرانه با دارا بودن اراضی پشتیبانی وسیع، زیر ساخت حمل و نقل مدرن چند وجهی، اسکله رو -رو ریلی و کامیون جهت ترانزیت و حمل یکسره کالا و همچنین دسترسی آسان به بازار مصرف کشورهای سی آی اس CIS با جمعیت بالغ بر ۳۰۰ میلیون به تنهایی بر تمامی پنج بندر حاشیه خزر تنه می‌زند و ظرفیت فوق العاده‌ای در توسعه اقتصادی و پرش تجاری کشور دارد.

بندر امیرآباد در کنار آن که یک ظرفیت صادراتی و تجاری در منطقه به شمار می‌رود با دارا بودن کارخانجات متعددی همچون گچ، فولاد، کاغذ و سیلوهای متعدد از بنادر نسل سوم کشور است و عمده ۷.۵ میلیون تن کالای صادراتی کشورهای مختلف جهان از بنادر آستاراخان، آکتائو، اولیا، باکو، گوسان و ماخاچ وارد بندر امیرآباد می‌شود.

اتصال به شبکه ریلی کشور، بهره‌مندی از ۱۵ پست اسکله با ظرفیت ۱۰ میلیون تن و بهره مندی از ظرفیت اتصال کریدور ترانزیت بین المللی شمال به جنوب (INSTC) از دیگر ویژگی های شاخص بندر امیرآباد است.

منطقه امیرآباد از ظرفیت‌های بندری بسیار مناسبی برخوردار است و می‌تواند به دلیل موقعیت ویژه جغرافیایی و قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال- جنوب، توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه به‌ویژه کشورهای حاشیه دریای خزر را بیش از پیش تجربه کند که این امر به شکوفایی اقتصادی این دیار کمک می کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha