دبیرکل اتحادیه عرب: انحلال «آنروا» از نظر اخلاقی و حتی امنیتی نیز اشتباه است

تهران- ایرنا- دبیرکل اتحادیه عرب تاکید کرد که تلاش برخی کشورها برای انحلال آنروا از طریق تعلیق کمک های مالی به این نهاد، بیانگر یک موضع گیری دارای اشکال از نظر انسانی، اخلاقی تلقی می‌شود و از لحاظ امنیتی نیز اشتباه است.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه روزنامه مصری الشروق، «احمد ابوالغیط» افزود: این دیدگاه‌های خطرناک، در راستای آرزوهای دیرین جریانات راست گرای افراطی اسراییلی مبنی بر انحلال این آژانس امدادرسان بین المللی به عنوان مقدمه ای برای فراموش شدن قضیه آوارگان فلسطینی و پایان دادن به هرگونه مسوولیتی برای جامعه جهانی درباره آنها است.

وی از کشورهایی که در این زمینه از تخریب هدفمند انروا در شرایط حساس کنونی اطاعت نکرده اند به طور ویژه کمک های اضافی اسپانیا و پرتغال به این آژانس و نیز مخالفت نروژ و ایرلند با قطع کمک به این نهاد امدادرسان، قدردانی کرد.

ابوالغیط از مواضع «جوسپ بورل» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و بیانیه او نیز تشکر کرد که به طور آشکار نقش بین المللی آژانس و خطر مانع تراشی بر سر فعالیت آنروا را گوشزد کرده‌بود.

ابوالغیط همچنین با اظهار ناامیدی از اقدام کشورهای مذکور، تصریح کرد: چنین تصمیماتی بدون در نظر گرفتن حساسیت شرایط انسانی در نوار غزه، اتخاذ شده است و اهمیت نقش انروا در امدادرسانی به ۵.۶ میلیون آواره فلسطینی در کرانه باختری، اردن، لبنان و سوریه و همچنین نوار غزه را در نظر نگرفته است.

دبیرکل اتحادیه عرب خاطرنشان کرد: ادعاهای رژیم اسراییل علیه ۱۲ نیروی انروا که این نهاد فورا اقدام به لغو قرارداد با آنها کرده است، نباید بر فعالیت هزاران نیروی این نهاد خدمات رسان که اکثر آنها را پزشکان و معلمان تشکیل می دهند و حدود یکصد تن از آنها در تجاوز اخیر رژیم اسراییل به شهات رسیده ان، تاثیر بگذارد. از سوی دیگر، اتهام مذکور نباید به توجیهی برای مجازات دسته جمعی بیش از نیم میلیون کودک فلسطینی باشد که در مدارس انروا تحصیل می کنند و در صورت انحلال یا قطع بودجه این نهاد امدادرسان، زندگی و تحصیل آنها به شدت با تاثیرات منفی مواجه خواهد شد.

احمد ابوالغیط افزود: فقط در نوار غزه ۲۵۰ هزار کودک در مدارس آنروا تحصیل می کنند و بیش از ۹۰۰ هزار فلسطینی در این منطقه کمک های غذایی خود را از آنروا دریافت می کنند.

دبیرکل اتحادیه عرب همچنین تاکید کرد: لازم است قبل از به نتیجه رسیدن تحقیقات فراگیر توسط «کمیسیون مستقل بازنگری» درباره انروا به ریاست کاترین کلونا وزیر امور خارجه اسبق فرانسه، از هر گونه پیش داوری و اقدام در این زمینه خودداری شود اما مهمترین مساله آن است که از قرار دادن فلسطینی ها در معرض گرسنگی و بیماری های انتشار یافته در شرایط کنونی غزه، خودداری کرد؛ به ویژه اینکه دبیرکل انروا اعلام کرده است این آژانس به دلیل کاهش شدید کمک های مالی به آن، از پایان ماه میلادی جاری قادر به ارایه خدمات نخواهد بود.

«جمال رشدی» سخنگوی دبیرکل اتحادیه عرب نیز در این باره گفت: ابوالغیط از همه کشورهایی که اقدام به قطع کمک های مالی به آژانس انروا کرده اند، خواست درباره این تصمیم و اشتباهشان از نظر انسانی و امنیتی بازنگری کنند.

آمریکا روز جمعه گذشته و به دنبال اتهام زنی رژیم اسرائیل به ۱۲ کارمند سازمان ملل مبنی بر نقش داشتن در حملات ۷ اکتبر (عملیات طوفان الاقصی)، اعلام کرد کمک‌های مالی خود را به آژانس امدادرسانی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی قطع کرده است.

یک مقام ارشد سازمان ملل روز جمعه اعلام کرد که مقامات اسراییل، اطلاعاتی را در مورد ادعای دخالت چند کارمند آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل متحد (آنروا) در حملات ۷ اکتبر مشهور به عملیات طوفان الاقصی در اختیار این نهاد قرار داده اند که تحقیقات درباره این افراد آغاز شده است.

«فیلیپ لازارینی» رئیس آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (آنروا) نیز روز در بیانیه ای اعلام کرد که فورا قراردادهای کارکنانی را که گفته می شود در حملات ۷ اکتبر ۲۰۲۳ به اسرائیل دست داشته اند، فسخ می کند.

لازارینی ادامه داد که تحقیقات در مورد دخالت ادعایی کارمندان آغاز شده است و کسانی که در این حملات نقش داشته اند «از طریق پیگرد کیفری» پاسخگو خواهند شد.

وی گفت: «این ادعاهای تکان دهنده در حالی مطرح می شود که بیش از ۲ میلیون نفر در غزه به کمک های حیاتی که آژانس از زمان شروع جنگ در غزه ارائه کرده است، وابسته هستند.»

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha