نیمه دوم ۱۴۰۴ افق روشن مترو/ اورهال چهار هزار میلیاردی پله برقی‌ها

تهران بزرگ - ایرنا - مدیرعامل شرکت بهره‌ برداری متروی تهران و حومه بر این باور است که نیمه دوم سال ۱۴۰۴ افق روشن پیش روی مترو خواهد بود چرا که این مجموعه خدمات رسان در حوزه حمل و نقل عمومی به لحاظ تامین واگن، اورهال و تجهیزات مترو به نقطه‌ای معقول می‌رسد.

مسعود درستی روز چهارشنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه ۱۸ ماه آینده با تحقق اهداف و برنامه ریزی‌ها و همچنین اجرایی شدن تعهدات، افق روشنی در برابر شرکت بهره برداری مترو قرار دارد، اضافه کرد: روزی که کار را تحویل گرفتم انبارهای مترو خالی از تجهیزات بود اما امروز انبارها از تجهیزات و لوازم مورد نیاز پُر است البته همچنان با فضای ایده‌ال فاصله داریم.

وی افزود: یک سال و نیم آینده ما به لحاظ تجهیز انبارها، تعمیرات اساسی ناوگان مستعمل و فرسوده و مسایل دیگر به یک نقطه‌ی معقول می‌رسیم و از سوی دیگر واگن‌های جدید خریداری شده داخلی و وارداتی را هم تحویل خواهیم گرفت؛ قرارداد خرید واگن‌های جدید افق تازه ای در برابر مترو تهران قرار می‌دهد و با افزایش قطارها از حالت استرس زا در این زمینه خارج می‌شویم.

درستی با بیان اینکه در نیمه دوم سال ۱۴۰۴ با رسیدن واگن‌های جدید خیلی آبرومندانه تر و با کیفیت بیشتر می‌توانیم به مردم سرویس دهی داشته باشیم، گفت: امروز ۱۵۶ ایستگاه داریم که تا مرز ۳۰۰ کیلومتر سفر در اختیار مسافران قرار می‌دهد و در ساعات پیک روز بین ۱۳۰ تا ۱۴۰ قطار در حال سرویس دهی به مردم هستند.

وی ادامه داد: اگر امروز مدیران یک شهر فاقد مترو، بخواهند مترویی احداث کنند باید به ۲ سوال اساسی پاسخ دهند، اینکه مترو را برای استفاده چند نفر می‌خواهند احداث کنند و در ساعات پیک باید به چند نفر سرویس دهی کنند؟  براساس این اطلاعات، آن وقت پیمانکار می‌تواند این موضوعات و زیرساخت‌ها را درست و به موقع ایجاد کند.

سرفاصله سه دقیقه برای متروی تهران مطلوب است

درستی در مورد سرفاصله حرکت قطارها در مترو تهران هم گفت: با توجه به شرایط موجودد و زیرساخت‌ها، سرفاصله ۲ دقیقه در متروی تهران بسیار آرمانی به نظر می‌رسد اما ما می‌توانیم که زمینه و شرایط را برای این منظور فراهم کنیم که البته شاه بیت تحقق آن، کافی بودن تعداد ناوگان است.

وی تاکید کرد: اگر بتوانیم سر فاصله حرکت قطارهای شهری را در سه دقیقه با همراهی دیگر ناوگان عمومی از جمله اتوبوسرانی و تاکسی برسانیم، به نقطه مطلوبی خواهیم رسید.

نیمه دوم ۱۴۰۴ افق روشن مترو/ اورهال چهارهزار میلیاردی پله برقی ها

مدیرعامل شرکت بهره‌ برداری متروی تهران و حومه ادامه داد: از سوی دیگر شبکه طراحی شده برای متروی تهران باید تکمیل شود و به جنت آباد و مسعودیه برسد؛ تا بتوان گفت به نقطه مطلوب و بهره وری بهتری رسیده‌ایم.

وی در مورد کوتاهی و تعلل گذشتگان درخصوص توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و تامین مترو و تجهیزات افزود: واقعیت این است که نباید پنج سال منتظر ۶۳۰ واگن می‌بودیم و امروز باید این واگن‌ها در شهر سرویس دهی می‌کردند؛ حتما دلایلی وجود داشته است، البته مناقصه خرید، آن زمان برگزار شد که قابل تقدیر است اما کاش این اتفاق پیوستگی پیدا می‌کرد و ناوگان تقویت می‌شد تا امروز سرویس دهی و خدمت رسانی شیب بهتری می‌داشت.

تهران شهری به شدت زیست پذیر است به ۲ شرط

درستی اضافه کرد: تهران به شدت قابلیت زیست مطلوب و ایده آل را دارد به شرط اینکه مشکلات ترافیک و آلودگی به عنوان دو معضل اساسی آن حل شود و این فقط با توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی شدنی است.

وی گفت: عقب ماندگی ما در توسعه مترو و اورهال قطارهای آن نیازمند یک جراحی سنگین است که البته باید با احتیاط عمل کرد؛ ما تضمینی برای خراب نشدن مترو و واگن نمی‌دهیم اما تلاش می‌کنیم بهترین خدمات را با شرایط موجود بدهیم اما تغییرات را در نیمه دوم سال ۱۴۰۴ خواهیم دید و بهبود اوضاع از سوی مردم احساس خواهد شد.

درستی ادامه داد: دولت تکلیفی بیش از ۲ هزار واگن داشته که یک هزار و ۵۰ دستگاه برای تهران بوده است؛ در یک بسته ۶۳۰ واگنی مناقصه گذاشته می‌شود که در دولت جدید اقدامات نهایی برای خرید ۷۹۱ واگن با همت وزیر کشور و حمایت دولت انجام شد.

وی در مورد قرارداد مترویی با چین هم یادآور شد: از هفته آینده جلسات طراحی و جزئیات کار به میزبانی چینی‌ها برگزار می‌شود؛ شخص شهردار تهران با پیگیری‌های مداوم خود به طرف چینی فشار آورده که تا پایان سال آینده اولین قطار وارد شود اما این موضوع حسب توافق بوده است.

مدیرعامل شرکت بهره‌ برداری متروی تهران و حومه این را هم گفت: یک پرداخت ۱۵ درصدی برای این قرارداد داریم و بقیه مبلغ از طریق فاینانس است؛ امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۳ استارت ورود این قطارها زده شود.

درستی در مورد نوع واردات واگن‌های جدید مترو هم گفت: اولین سری واگن ها به صورت سی بی یو یا پک کامل می آید و بخش دوم سی کی دی که یعنی بخشی از قطعات خارجی و بخشی هم داخلی است و در آخر هم موضوع انتقال فن آوری است و تا ۵۰ درصد بومی سازی خواهیم داشت.

مشکلی در تامین کارت بلیت مترو نداریم

وی در پاسخ به سوالی در مورد مشکلات مطرح شده برای صدور کارت بلیت متقاضیان استفاده از خدمات مترو و همچنین اقشار خاص تاکید کرد: تامین کارت بلیت برای اقشار خاص از جمله سالمندان، دانشجویان، دانش آموزان و مددجویان بهزیستی برای ما مهم است اما مشکل از سمت پیمانکار قبلی بوده که کار را به درستی انجام نمی‌داد و با تغییر پیمانکار، با یک انباشتی در این زمینه روبرو هستیم اما با تمهیدات در نظر گرفته شده مشکل به زودی مرتفع می شود و اقشار خاص می‌توانند از ایستگاه مترو صادقیه کارت خود را با تسهیلات درنظر گرفته شده دریافت کنند.

درستی با بیان اینکه هم اکنون مشکلی در تامین کارت بلیت مترو نداریم، گفت: از ساعت ۶.۳۰ دقیقه تا ۹ شب کارت بلیت می‌فروشیم و در دفاتر خدمات شهر نیز این خدمت به شهروندان ارائه می‌شود.

نیمه دوم ۱۴۰۴ افق روشن مترو/ اورهال چهارهزار میلیاردی پله برقی ها


خاموش بودن سه پله برقی از ۱۳۰۰ دستگاه

وی در خصوص برخی انتقادات از خرابی پله برقی‌های مترو هم گفت: تعریف ما از خرابی با آنچه از طرف مسافران مطرح می‌شود، متفاوت است؛ مفهوم خرابی در سرویس ما این است که اگر پله برقی ۲۴ ساعت خدمات ندهد یعنی خراب است البته امکان دارد، پله برقی ایستگاهی بخاطر یک مشکل فنی مقطعی، برای لحظه‌ای از کار بیفتد و ساعتی بعد با تعمیرات انجام شده، فعال شود.

درستی در مورد پله برقی ایستگاه تجریش یادآور شد: ۲۷ روز پله برقی متروی تجریش عامدانه خاموش، اورهال و اصلاح شد و جالب است بدانید از شبکه یک هزار و ۳۰۰ پله برقی متروی تهران در حال حاضر تنها سه پله برقی خاموش داریم.

مدیرعامل شرکت بهره‌ برداری متروی تهران و حومه گفت: در طول ۲۳ سال گذشته از عمر مترو، فقط ۲۳ پله اورهال اساسی شده بود درحالی که فقط امسال ۱۶۳ پله برقی تعمیر اساسی شد؛ پله برقی تجریش هم خراب نبود بلکه خاموش بود تا تعمیرات مورد نیاز آن انجام شود.

نیمه دوم ۱۴۰۴ افق روشن مترو/ اورهال چهارهزار میلیاردی پله برقی ها

وی اضافه کرد: بیشترین خرابی پله برقی در خط یک متروی تهران است که قدیمی ترین خط مترو است و ما در حال اورهال اساسی روی آنها هستیم.

درستی با تاکید بر اینکه چهار هزار میلیارد ریال تا به امروز خرج اورهال پله برقی‌های مترو شده است، گفت: خوشبختانه با حمایت‌های شهرداری و شورای شهر، بحران مالی نداریم؛ حمل و نقل عمومی پیشانی بودجه شهرداری در سال آینده است و مترو و اتوبوس پیشران حمل و نقل عمومی پایتخت.

بیمه ثالث بجای مسوولیت در مترو

درستی در بخش دیگری از این گفت و گو درمورد بساط فروشی در مترو هم گفت: این معضلی است که مانند سطح خیابان های شهر در مترو هم داریم و البته که دستفروشی به شرطی که مزاحمت برای مردم ایجاد نکند، جرم نیست با این وجود حمل بار غیرمتعارف در مترو ممنوع است اما نمی توانیم جلوی دستفروشی در مترو را بگیریم.

نیمه دوم ۱۴۰۴ افق روشن مترو/ اورهال چهارهزار میلیاردی پله برقی ها

وی درمورد بیمه مسافران مترو هم گفت: همه سافران تحت پوشش بیمه مسوولیت مترو هستند و دغدغه ای ندارند اما تصمیم گرفتیم که با همکاری شرکت بیمه مدل آن را از مسوولیت به شخص ثالث تغییر بدهیم که البته این مهم هزینه ای مضاعف به مسافر تحمیل نمی‌کند.

مدیرعامل شرکت بهره‌ برداری متروی تهران و حومه با اشاره به افزایش اقبال شهروندان به استفاده از مترو و تقویت فرهنگ عمومی در استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی به جای وسیله نقلیه شخصی، با بیان اینکه تعداد مسافر با تعداد سفرهای مترو متفاوت است، افزود: هفته گذشته یک میلیون و ۶۵۰ هزار نفر تعداد مسافر و ۲ میلیون و ۶۷۰ هزار سفر را در مترو به ثبت رساندیم.

نیمه دوم ۱۴۰۴ افق روشن مترو/ اورهال چهارهزار میلیاردی پله برقی ها

سلامت راهبران مترو و ایمنی مسافران خط قرمز ماست

درستی در مورد سلامت راهبران مترو هم گفت: راهبران مترو و قطار مسوولیت سنگینی دارند و بیش از یک هزار و ۵۰۰ نفر هستند که به دلیل شرایط سخت محیط کار (زیر زمین) در معرض آسیب قرار دارند.

وی با تاکید بر اینکه آزمایش‌های ادواری از راهبران مترو انجام می‌شود و پیگیر سلامت آنها به صورت مستمر هستیم، گفت: ایمنی خط قرمز ماست؛ ایجاد شرایط امن و حال خوب برای راهبر به دلیل اینکه جان مسافر دست او بوده وظیفه ما است.

درستی همچنین خبر داد: در همین راستا گاهی پیش آمده که به دلیل مشکلات جسمی و روحی راهبر، وی از آن واحد منفک کرده و در بخشی دیگر مشغول بکار شده تا مشکلی برای مسافران ایجاد نشود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha